Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: Involverad publik, kluven verklighet, danspoesi och massor av steg

Medan Cristina Caprioli drar med publiken i dansen och Isabelle Bärgh och Helena Franzén tolkar dansen för synskadade, arbetar Danskompani Mariposa med kluven verklighet och Vindhäxor med danspoesi. Kugliga Balettens februaripremiär kulminerade i ett själarnas pas de deux, medan Nils Christe satsar på ytlig ekvilibristik.

CCAP: cover2 – Suggestivt dunkel
cover2 (3/2, Danscentrum) av Cristina Caprioli  är en suggestivt sugande dansinstallation bestående av en rad korta scener utförda av dansarna Emelie Johansson och Madeleine Lindh. Den fragmentariska och mycket mångbottnade koreografin cirklar som så ofta hos Caprioli runt aspekter av livet, såväl dess ljusa som dess mörka sidor.   

Ur cover2 av Cristina Caprioli. Fotograf Håkan Larsson

Ur cover2 av Cristina Caprioli. Fotograf Håkan Larsson

I Danscentrums stora mörkt luftiga studio rör sig publik och dansare i en allt tätare symbios. Skickligt skapar Caprioli en stark närhet såväl mellan medlemmarna i publiken som mellan publiken och dansarna. Lustfyllt låter jag mig sugas in i dansen vars laddning förstärks för varje scen. Och när föreställningen är över känner jag mig uppfriskad som om jag just ägnat mig åt en stunds meditation.
Helena Franzén i Trigger Point. Fotograf Carl Thorborg

Helena Franzén i Trigger Point. Fotograf Carl Thorborg

Isabelle Bärgh & Helena Franzén: Syntolkad dans
Mitt största intryck av Isabelle Bärghs projekt Different Ways of Seeing (17/2, Fylkingen) var att själva tolkandet i sig är den centrala frågan. Inte vad man tolkar. Men att detta inte verkade vara projektets inställning.

Jag lämnade därför visningen med rätt blandade känslor, vilket till stor del berodde på att Bärgh inte hade involverat syntolkar. Intrycket jag fick var att hon och hennes medarbetare ansåg att en dansföreställning var så speciell att den endast kunde tolkas av en av koreografen godkänd person. Vilket jag upplevde som aningens märkligt. Samtidigt tyckte jag att hennes initiativ var mycket lovvärt. Och viktigt!

Därför blev jag glad när jag cirka en vecka senare i Malin Palmqvists artikel i Nummer läste att Bärgh planerade att i fortsättningen involvera syntolkar. Medverkan av professionella tolkar för icke seende gör i min mening att Bärghs projekt nu kan bidra till att den sceniska dansen görs tillgänglig för fler.

En dansföreställning är ju inte endast själva dansen, det är ljud, stämningar och platsen i sig. Men upplevelsen blir frustrerande ofullständig om man inte har en aning om vad som sker på scenen. Om den icke-seende inte har tillgång till en syntolk.

Danskompani Mariposa, Maria Rimshult och Helena Lambert. Fotograf Ingvar Rimshult

Danskompani Mariposa, Maria Rimshult och Helena Lambert. Fotograf Ingvar Rimshult

Danskompani Mariposa: Kluven verklighet
När jag ser föreställningen ’0’märkt (19/2, Teater Pero) av Danskompani Mariposa känner jag mig först lite störd av den unga kvinnans kringfladdrande. Jag menar ung kvinnlig dansare, blommig klänning och expressivt rörelsespråk ger mig mer associationer mer till dansuppvisningar än dansföreställningar.

Så bryter hennes partner sin orörliga pose och rör sig till musiken i en serie trevande, extremt laddade rörelser över golvet, som plötsligt får mål och mening. Och bitarna faller på plats.

Jag inser att vad jag ser är kontrasterna mellan en människas dröm om livet så som det borde vara och livet så som det är. Människan är en kvinna som ryckts ur sitt sammanhang. Även om föreställningen är baserad på boken Ninas resa av Lena Einhorn kan kvinnan vara en palestinsk kvinna som fått sitt hem raserat av israelisk militär i Jerusalem lika väl som en illegal invandrare någon stans i världen.

I dröm – i tysta sken. Fotograf Leslie Lesley-Spinks

I dröm – i tysta sken. Fotograf Leslie Lesley-Spinks

Vindhäxor: Lekfull danspoesi
Eva Lundqvists nya verk, I dröm – tysta sken (21/2, Teater Replica), framförs av fyra dansare till nyskriven musik av Dror Feiler. Musiken spelas live på scenen av Ivo Nilsson (trombon) och Jonny Axelsson (slagverk). Lundqvists koreografi är denna gång strikt begränsad vilket ger den luftighet och transparens. Som en kontrast till dansens lätthet rullar Feilers massiva komposition tungt ut över dansare och publik. Kompositionen lättas upp när musikerna genomför oväntade handlingar, som att lämna rummet, eller när kinesiska accenter plötsligt dyker upp.

Mest intressant är det när dansarna själva frambringar ljud med vackra cymbaler som fångar upp ljuset i Tarja Ervastis suggestiva ljussättning. Luftigheten finns även i Ewai Wallas kostymer som fylls av luft när dansarna svävar runt i rummet i de återkommande lätt tiltade och roterande hopp som interfolierar koreografin. Lättheten i verket förorsakas också av att den nästan transartade stämning som brukar omge Lundqvists koreografi denna gång saknas. Märkligt nog saknar jag den inte eftersom den ersatts av en drömlik lekfullhet, ett slags rörelsepoesi som i synnerhet präglar Eva Griecos introverta solon.

Nathalie Nordquist och Jenny Nilson i Altro Canto. Fotograf Hans Nilsson

Nathalie Nordquist och Jenny Nilson i Altro Canto. Fotograf Hans Nilsson

Kungliga Baletten: Massor av steg
Massor av steg, minimalt med innehåll. Så skulle man kunna beskriva Kungliga Balettens nya balettafton Altro Canto/SYNC (26/2, Kungliga Operan) av Jean-Christophe Maillot och Nils Christe.

Maillots försök att vara gränsöverskridande i Altro Canto känns rätt tafatta och under större delen av verket är det ljussättningen och scenografin som ger mig mest tillfredsställelse.

Verkets, och kvällens, höjdpunkt är duetten mellan Nadja Sellrup och Oscar Salomonsson. Plötsligt får koreografin liv som om de marionetter som verkar ha befolkat scenen ersatts av riktiga människor. Trots att de knappt nuddar varandra finns det en så stark spänning mellan dansarna att man nästan kan ta på den. I en vacker luftig koreografi rör de sig kring varandra, känner av varandras kroppar, nej snarare själar.

Minji Nam och Nikolaus Fotiadis i SYNC

Minji Nam och Nikolaus Fotiadis i SYNC

Kvällens andra verk, Nils Christes SYNC, är så fruktansvärt ytligt att jag inte skulle ha blivit ett dugg förvånad om dansarna plötsligt hade kommit in med maraccas i händerna. SYNC präglas av nittiotalets fascination för en (då) ny, extremt tekniskt driven balettstil vars främsta företrädare var William Forsythe.

Men, frågar jag mig, varför köpa in ett rätt nattståndet och inte helt lyckat nittiotalsverk när man på repertoaren har en riktig pärla, Forsythes In the Middle Somewhat Elevated, som visar att klassisk balett kan vara extremt tekniskt driven och suggestivt innehållsrik.

Lena Andrén
14 mars 2011

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil