Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: Involverad publik, kluven verklighet, danspoesi och massor av steg

Medan Cristina Caprioli drar med publiken i dansen och Isabelle Bärgh och Helena Franzén tolkar dansen för synskadade, arbetar Danskompani Mariposa med kluven verklighet och Vindhäxor med danspoesi. Kugliga Balettens februaripremiär kulminerade i ett själarnas pas de deux, medan Nils Christe satsar på ytlig ekvilibristik.

CCAP: cover2 – Suggestivt dunkel
cover2 (3/2, Danscentrum) av Cristina Caprioli  är en suggestivt sugande dansinstallation bestående av en rad korta scener utförda av dansarna Emelie Johansson och Madeleine Lindh. Den fragmentariska och mycket mångbottnade koreografin cirklar som så ofta hos Caprioli runt aspekter av livet, såväl dess ljusa som dess mörka sidor.   

Ur cover2 av Cristina Caprioli. Fotograf Håkan Larsson

Ur cover2 av Cristina Caprioli. Fotograf Håkan Larsson

I Danscentrums stora mörkt luftiga studio rör sig publik och dansare i en allt tätare symbios. Skickligt skapar Caprioli en stark närhet såväl mellan medlemmarna i publiken som mellan publiken och dansarna. Lustfyllt låter jag mig sugas in i dansen vars laddning förstärks för varje scen. Och när föreställningen är över känner jag mig uppfriskad som om jag just ägnat mig åt en stunds meditation.
Helena Franzén i Trigger Point. Fotograf Carl Thorborg

Helena Franzén i Trigger Point. Fotograf Carl Thorborg

Isabelle Bärgh & Helena Franzén: Syntolkad dans
Mitt största intryck av Isabelle Bärghs projekt Different Ways of Seeing (17/2, Fylkingen) var att själva tolkandet i sig är den centrala frågan. Inte vad man tolkar. Men att detta inte verkade vara projektets inställning.

Jag lämnade därför visningen med rätt blandade känslor, vilket till stor del berodde på att Bärgh inte hade involverat syntolkar. Intrycket jag fick var att hon och hennes medarbetare ansåg att en dansföreställning var så speciell att den endast kunde tolkas av en av koreografen godkänd person. Vilket jag upplevde som aningens märkligt. Samtidigt tyckte jag att hennes initiativ var mycket lovvärt. Och viktigt!

Därför blev jag glad när jag cirka en vecka senare i Malin Palmqvists artikel i Nummer läste att Bärgh planerade att i fortsättningen involvera syntolkar. Medverkan av professionella tolkar för icke seende gör i min mening att Bärghs projekt nu kan bidra till att den sceniska dansen görs tillgänglig för fler.

En dansföreställning är ju inte endast själva dansen, det är ljud, stämningar och platsen i sig. Men upplevelsen blir frustrerande ofullständig om man inte har en aning om vad som sker på scenen. Om den icke-seende inte har tillgång till en syntolk.

Danskompani Mariposa, Maria Rimshult och Helena Lambert. Fotograf Ingvar Rimshult

Danskompani Mariposa, Maria Rimshult och Helena Lambert. Fotograf Ingvar Rimshult

Danskompani Mariposa: Kluven verklighet
När jag ser föreställningen ’0’märkt (19/2, Teater Pero) av Danskompani Mariposa känner jag mig först lite störd av den unga kvinnans kringfladdrande. Jag menar ung kvinnlig dansare, blommig klänning och expressivt rörelsespråk ger mig mer associationer mer till dansuppvisningar än dansföreställningar.

Så bryter hennes partner sin orörliga pose och rör sig till musiken i en serie trevande, extremt laddade rörelser över golvet, som plötsligt får mål och mening. Och bitarna faller på plats.

Jag inser att vad jag ser är kontrasterna mellan en människas dröm om livet så som det borde vara och livet så som det är. Människan är en kvinna som ryckts ur sitt sammanhang. Även om föreställningen är baserad på boken Ninas resa av Lena Einhorn kan kvinnan vara en palestinsk kvinna som fått sitt hem raserat av israelisk militär i Jerusalem lika väl som en illegal invandrare någon stans i världen.

I dröm – i tysta sken. Fotograf Leslie Lesley-Spinks

I dröm – i tysta sken. Fotograf Leslie Lesley-Spinks

Vindhäxor: Lekfull danspoesi
Eva Lundqvists nya verk, I dröm – tysta sken (21/2, Teater Replica), framförs av fyra dansare till nyskriven musik av Dror Feiler. Musiken spelas live på scenen av Ivo Nilsson (trombon) och Jonny Axelsson (slagverk). Lundqvists koreografi är denna gång strikt begränsad vilket ger den luftighet och transparens. Som en kontrast till dansens lätthet rullar Feilers massiva komposition tungt ut över dansare och publik. Kompositionen lättas upp när musikerna genomför oväntade handlingar, som att lämna rummet, eller när kinesiska accenter plötsligt dyker upp.

Mest intressant är det när dansarna själva frambringar ljud med vackra cymbaler som fångar upp ljuset i Tarja Ervastis suggestiva ljussättning. Luftigheten finns även i Ewai Wallas kostymer som fylls av luft när dansarna svävar runt i rummet i de återkommande lätt tiltade och roterande hopp som interfolierar koreografin. Lättheten i verket förorsakas också av att den nästan transartade stämning som brukar omge Lundqvists koreografi denna gång saknas. Märkligt nog saknar jag den inte eftersom den ersatts av en drömlik lekfullhet, ett slags rörelsepoesi som i synnerhet präglar Eva Griecos introverta solon.

Nathalie Nordquist och Jenny Nilson i Altro Canto. Fotograf Hans Nilsson

Nathalie Nordquist och Jenny Nilson i Altro Canto. Fotograf Hans Nilsson

Kungliga Baletten: Massor av steg
Massor av steg, minimalt med innehåll. Så skulle man kunna beskriva Kungliga Balettens nya balettafton Altro Canto/SYNC (26/2, Kungliga Operan) av Jean-Christophe Maillot och Nils Christe.

Maillots försök att vara gränsöverskridande i Altro Canto känns rätt tafatta och under större delen av verket är det ljussättningen och scenografin som ger mig mest tillfredsställelse.

Verkets, och kvällens, höjdpunkt är duetten mellan Nadja Sellrup och Oscar Salomonsson. Plötsligt får koreografin liv som om de marionetter som verkar ha befolkat scenen ersatts av riktiga människor. Trots att de knappt nuddar varandra finns det en så stark spänning mellan dansarna att man nästan kan ta på den. I en vacker luftig koreografi rör de sig kring varandra, känner av varandras kroppar, nej snarare själar.

Minji Nam och Nikolaus Fotiadis i SYNC

Minji Nam och Nikolaus Fotiadis i SYNC

Kvällens andra verk, Nils Christes SYNC, är så fruktansvärt ytligt att jag inte skulle ha blivit ett dugg förvånad om dansarna plötsligt hade kommit in med maraccas i händerna. SYNC präglas av nittiotalets fascination för en (då) ny, extremt tekniskt driven balettstil vars främsta företrädare var William Forsythe.

Men, frågar jag mig, varför köpa in ett rätt nattståndet och inte helt lyckat nittiotalsverk när man på repertoaren har en riktig pärla, Forsythes In the Middle Somewhat Elevated, som visar att klassisk balett kan vara extremt tekniskt driven och suggestivt innehållsrik.

Lena Andrén
14 mars 2011

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil