Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika:


Hälsningar från en upptinande verklighet

Ibland undrar jag om vädret och verkligheten går hand i hand, i år har ju vädret gjort att Sverige tillfälligt frysts ner och det tog också lång tid för danssäsongen att komma loss, nästan en månad in på det nya året.

Trisha Brown Company: Utsökt danskonst
Dansens Hus inleder sitt jubileumsår med ett gästspel av Trisha Brown, en av den postmoderna dansens ikoner. Under gästspelet visade Trisha Brown Company två program, Repertory Evening och Early Works (27/1 & 30/1, Dansens Hus). I samband med premiären invigdes också en videoutställning med Browns verk.

Trisha Brown, L'Amour au théatre. Fotograf Julietta Cervantes

Trisha Brown, L'Amour au théatre. Fotograf Julietta Cervantes

Trisha Brown är en direkt länk till den moderna dansens rötter. En mycket vital länk eftersom också hennes tidiga verk känns fräschare än mången nyskapad koreografi. Brown studerade för dansvisionären Anna Halprin vars influenser man kan se i koreografins organiska flöde. Rörelsen är i en sådan total överensstämmelse med kroppen att det är som om den andats fram. Det andra dominerande draget i Browns koreografi är den genomkomponerade formen som inspirerats av hennes tidiga studier för kompositören Robert Dunn i början av sextiotalet.

Denna fusion av vad man skulle kunna kalla en organisk rörelsefilosofi med en genomstrukturerad form resulterar i en utsökt raffinerad koreografi. En koreografi som i Repertory Evening har nått den fulländning man kan förvänta sig av en av den samtida dansens främsta namn. Trots sin raffinerade komplexitet är verken lätta och lustfyllda och här och där skymtar en subtil humor fram. Samtidigt genomsyrar Browns musikalitet koreografin så starkt att jag får en upplevelse av musik även när dansen sker i tystnad.

Trisha Brown, Set and Reset. Fotograf Julietta Cervantes

Trisha Brown, Set and Reset. Fotograf Julietta Cervantes

Som bonusmaterial visades nio av Browns tidiga minimalistiska verk under söndagen i Dansens Hus foajé i programmet Early Works. Programmet manifesterar hur väl Brown har förvaltat sin koreografi. Ursprungligen var verkens styrka det experimentellt utmanande men nu drygt fyrtio år senare har de mognat till minimalistiska mästerverk ur vilka en ny generations dansare lockar fram nya kvalitéer.

Elisson/Ekström/Åkerlund: Poetisk instabilitet
De allvetande hundarna II (11/2, Dansens Hus, Lilla Scenen) är den andra delen i en trilogi vars tema är människor i förvandling. Föreställningen kan beskrivas som en triptyk som inleds av en video av Bengt Wanselius & Stig-Åke Nilsson som följs av poesi av Johanna Ekström och som avslutas av en tredelad koreografi av Björn Elisson till musik av Lars Åkerlund.

Katarina Eriksson i De allvetande hundarna. Fotograf Bengt Wanselius

Katarina Eriksson i De allvetande hundarna. Fotograf Bengt Wanselius

Trots föreställningens rikedom är det den inledande videon som gör djupast intryck på mig. Videon präglas av en konstlös enkelhet, en mörkklädd gestalt vars ansikte täcks av en mask rör sig i ett snölandskap.  Gestalten triggar hos mig en känsla av att något är i obalans, av att man inte kan veta hur det skall gå. Betydligt tryggare (läs: förutsägbar) känns Johanna Ekströms poesi som mest blir ett slags transportsträcka till dansen. Där jag i synnerhet i det avslutande solot med Katarina Eriksson återfinner känslan i videon, känslan av att befinna sig strax före ett stort avgörande.

Som alltid är Elissons koreografi njutbar i sin laddade precision – och sitt allvar. Ett allvar som i duetten mellan Ossi Niskala och Eriksson lättas upp av duettens okonventionella utformning. Vilket skapar kontrast till det inledande solot som präglas av en strikt, nästan sträng koreografisk perfektion som dock mildras av Anja Birnbaums subtila tolkning.  

Öper Öpris. Fotograf Mario del Curto

Öper Öpris. Fotograf Mario del Curto

Zimmerman & De Perrot: Förutsägbart skoj
Det första jag ser av föreställningen Öper Öpis (18/2, Dansens Hus) är det stora sluttande (rörliga) trägolvet som vilar på en luftkudde. Detta golv är föreställningens huvudaktör, vilket har fördelar såväl som nackdelar. En nackdel är att det begränsar upplevelsen. Jag menar, befinner man sig på ett sluttande plan så gör man det, punkt slut. Å andra sidan ger det upphov till många komiska situationer. Frågan jag ställer mig efteråt är dock om det verkligen uppväger den förutsägbarhet det ger föreställningen, en förutsägbarhet jag mer och mer störs av.

Rörelseartisten/koreografen Martin Zimmermann och dj/kompositören Dimitri Perrot är i sig en sevärd duo var möjligheter, trots det, inte helt förverkligas i denna föreställning. Därtill är Öper Öpis allt för osammanhängande och stundtals får jag en känsla av att upphovsmännen snarare radat upp sina infall än försökt skapa en helhet. Därför lyckas de inte heller uppnå den metamorfos som är nödvändig för att denna typ av föreställning verkligen skall lyfta. Detta gör att föreställningen ibland glimtar till, som när duon Victor Cathala och Kati Pikkarainen genomför tyngdlagsupphävande parakrobatik. Men allt för ofta befinner den sig på ett sluttande plan som slutligen får den att dippa över i ytlig underhållning.   

Cullbergbaletten: Att se det starka i det svaga
Cullbergbalettens traditionella vårpremiär går i år i intimitetens tecken. Koreografen Ina Christel Johannessens nya verk, True Stories of Castaways and Other Survivors (25/2, Dansens Hus, Lilla Scenen), är en inkännande skildring av människans psyke i utsatta positioner. Verket är en del i kompaniets satsning på det mindre formatet vars syfte är att nå ut till en större publik såväl som att låta publiken komma närmre dansarna.
True Stories of Castaways and Other Survivors. Fotograf Carl Thorborg

True Stories of Castaways and Other Survivors. Fotograf Carl Thorborg

När jag ser True Stories of Castaways and Other Survivors får verket genom sin skruvade och mångbottnade associativa form mig att tänka på författaren Haruki Murakami. Här finns samma oförutsägbara och aningens riskfyllda känsla av att inte kunna vara helt säker på vart det hela kommer att ta vägen. Eller om man i slutändan kommer att gilla det. Men så är Ina Christel Johannessen en av nordens mest intressanta koreografer i sin strävan att aldrig bli för bekväm för sin publik.

Sannolikt är det detta, som för första gången efter Johan Ingers avgång, får mig att känna att kompaniet är på rätt väg. Ett intryck som också förstärks av att jag denna gång upplever att dansarna är synliga på ett annat sätt än som varit fallet på ett tag. Samtliga dansare ges möjlighet att skulptera fram sin del av verket som inleds med en suggestiv kollektiv scen som skulle kunna tolkas som en skeppsbruten (castaway) som fångats i ett våldsamt hav. En scen som Victoria Roberts fyller med suggestiv kraft som låter ana den kraft som krävs för att överleva mot alla odds.

Johannessen lyfter fram kraften hos dem som vi vanligtvis ser som ’offer’. Men också smärtan som uppstår när kampen förloras. Slutscenen är lika rörande som vacker och fångar upp stämningarna i det suggestiva ljudcollage som fungerar som ett slags auditiv scenografi. Betydligt effektivare än den kanske inte helt lyckade fysiska scenografin som saknar koreografins och ljudets subtila kvalitéer. Kvalitéer som dansarna skickligt lyfter fram inte minst genom en stark närvaro som kommunicerar direkt med publiken.

Lena Andrén
22 mars 2011

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil