Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika:


Hälsningar från en upptinande verklighet

Ibland undrar jag om vädret och verkligheten går hand i hand, i år har ju vädret gjort att Sverige tillfälligt frysts ner och det tog också lång tid för danssäsongen att komma loss, nästan en månad in på det nya året.

Trisha Brown Company: Utsökt danskonst
Dansens Hus inleder sitt jubileumsår med ett gästspel av Trisha Brown, en av den postmoderna dansens ikoner. Under gästspelet visade Trisha Brown Company två program, Repertory Evening och Early Works (27/1 & 30/1, Dansens Hus). I samband med premiären invigdes också en videoutställning med Browns verk.

Trisha Brown, L'Amour au théatre. Fotograf Julietta Cervantes

Trisha Brown, L'Amour au théatre. Fotograf Julietta Cervantes

Trisha Brown är en direkt länk till den moderna dansens rötter. En mycket vital länk eftersom också hennes tidiga verk känns fräschare än mången nyskapad koreografi. Brown studerade för dansvisionären Anna Halprin vars influenser man kan se i koreografins organiska flöde. Rörelsen är i en sådan total överensstämmelse med kroppen att det är som om den andats fram. Det andra dominerande draget i Browns koreografi är den genomkomponerade formen som inspirerats av hennes tidiga studier för kompositören Robert Dunn i början av sextiotalet.

Denna fusion av vad man skulle kunna kalla en organisk rörelsefilosofi med en genomstrukturerad form resulterar i en utsökt raffinerad koreografi. En koreografi som i Repertory Evening har nått den fulländning man kan förvänta sig av en av den samtida dansens främsta namn. Trots sin raffinerade komplexitet är verken lätta och lustfyllda och här och där skymtar en subtil humor fram. Samtidigt genomsyrar Browns musikalitet koreografin så starkt att jag får en upplevelse av musik även när dansen sker i tystnad.

Trisha Brown, Set and Reset. Fotograf Julietta Cervantes

Trisha Brown, Set and Reset. Fotograf Julietta Cervantes

Som bonusmaterial visades nio av Browns tidiga minimalistiska verk under söndagen i Dansens Hus foajé i programmet Early Works. Programmet manifesterar hur väl Brown har förvaltat sin koreografi. Ursprungligen var verkens styrka det experimentellt utmanande men nu drygt fyrtio år senare har de mognat till minimalistiska mästerverk ur vilka en ny generations dansare lockar fram nya kvalitéer.

Elisson/Ekström/Åkerlund: Poetisk instabilitet
De allvetande hundarna II (11/2, Dansens Hus, Lilla Scenen) är den andra delen i en trilogi vars tema är människor i förvandling. Föreställningen kan beskrivas som en triptyk som inleds av en video av Bengt Wanselius & Stig-Åke Nilsson som följs av poesi av Johanna Ekström och som avslutas av en tredelad koreografi av Björn Elisson till musik av Lars Åkerlund.

Katarina Eriksson i De allvetande hundarna. Fotograf Bengt Wanselius

Katarina Eriksson i De allvetande hundarna. Fotograf Bengt Wanselius

Trots föreställningens rikedom är det den inledande videon som gör djupast intryck på mig. Videon präglas av en konstlös enkelhet, en mörkklädd gestalt vars ansikte täcks av en mask rör sig i ett snölandskap.  Gestalten triggar hos mig en känsla av att något är i obalans, av att man inte kan veta hur det skall gå. Betydligt tryggare (läs: förutsägbar) känns Johanna Ekströms poesi som mest blir ett slags transportsträcka till dansen. Där jag i synnerhet i det avslutande solot med Katarina Eriksson återfinner känslan i videon, känslan av att befinna sig strax före ett stort avgörande.

Som alltid är Elissons koreografi njutbar i sin laddade precision – och sitt allvar. Ett allvar som i duetten mellan Ossi Niskala och Eriksson lättas upp av duettens okonventionella utformning. Vilket skapar kontrast till det inledande solot som präglas av en strikt, nästan sträng koreografisk perfektion som dock mildras av Anja Birnbaums subtila tolkning.  

Öper Öpris. Fotograf Mario del Curto

Öper Öpris. Fotograf Mario del Curto

Zimmerman & De Perrot: Förutsägbart skoj
Det första jag ser av föreställningen Öper Öpis (18/2, Dansens Hus) är det stora sluttande (rörliga) trägolvet som vilar på en luftkudde. Detta golv är föreställningens huvudaktör, vilket har fördelar såväl som nackdelar. En nackdel är att det begränsar upplevelsen. Jag menar, befinner man sig på ett sluttande plan så gör man det, punkt slut. Å andra sidan ger det upphov till många komiska situationer. Frågan jag ställer mig efteråt är dock om det verkligen uppväger den förutsägbarhet det ger föreställningen, en förutsägbarhet jag mer och mer störs av.

Rörelseartisten/koreografen Martin Zimmermann och dj/kompositören Dimitri Perrot är i sig en sevärd duo var möjligheter, trots det, inte helt förverkligas i denna föreställning. Därtill är Öper Öpis allt för osammanhängande och stundtals får jag en känsla av att upphovsmännen snarare radat upp sina infall än försökt skapa en helhet. Därför lyckas de inte heller uppnå den metamorfos som är nödvändig för att denna typ av föreställning verkligen skall lyfta. Detta gör att föreställningen ibland glimtar till, som när duon Victor Cathala och Kati Pikkarainen genomför tyngdlagsupphävande parakrobatik. Men allt för ofta befinner den sig på ett sluttande plan som slutligen får den att dippa över i ytlig underhållning.   

Cullbergbaletten: Att se det starka i det svaga
Cullbergbalettens traditionella vårpremiär går i år i intimitetens tecken. Koreografen Ina Christel Johannessens nya verk, True Stories of Castaways and Other Survivors (25/2, Dansens Hus, Lilla Scenen), är en inkännande skildring av människans psyke i utsatta positioner. Verket är en del i kompaniets satsning på det mindre formatet vars syfte är att nå ut till en större publik såväl som att låta publiken komma närmre dansarna.
True Stories of Castaways and Other Survivors. Fotograf Carl Thorborg

True Stories of Castaways and Other Survivors. Fotograf Carl Thorborg

När jag ser True Stories of Castaways and Other Survivors får verket genom sin skruvade och mångbottnade associativa form mig att tänka på författaren Haruki Murakami. Här finns samma oförutsägbara och aningens riskfyllda känsla av att inte kunna vara helt säker på vart det hela kommer att ta vägen. Eller om man i slutändan kommer att gilla det. Men så är Ina Christel Johannessen en av nordens mest intressanta koreografer i sin strävan att aldrig bli för bekväm för sin publik.

Sannolikt är det detta, som för första gången efter Johan Ingers avgång, får mig att känna att kompaniet är på rätt väg. Ett intryck som också förstärks av att jag denna gång upplever att dansarna är synliga på ett annat sätt än som varit fallet på ett tag. Samtliga dansare ges möjlighet att skulptera fram sin del av verket som inleds med en suggestiv kollektiv scen som skulle kunna tolkas som en skeppsbruten (castaway) som fångats i ett våldsamt hav. En scen som Victoria Roberts fyller med suggestiv kraft som låter ana den kraft som krävs för att överleva mot alla odds.

Johannessen lyfter fram kraften hos dem som vi vanligtvis ser som ’offer’. Men också smärtan som uppstår när kampen förloras. Slutscenen är lika rörande som vacker och fångar upp stämningarna i det suggestiva ljudcollage som fungerar som ett slags auditiv scenografi. Betydligt effektivare än den kanske inte helt lyckade fysiska scenografin som saknar koreografins och ljudets subtila kvalitéer. Kvalitéer som dansarna skickligt lyfter fram inte minst genom en stark närvaro som kommunicerar direkt med publiken.

Lena Andrén
22 mars 2011

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil