Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela, Helsingfors: Pahkinen – Rankanen - Nuutinen

En afton med tre moderna dansverk var vårens sista premiär på Nationaloperan i Helsingfors. Virpi Pahkinens Korona inledde kvällen följd av I himlen rotat träd av Mammu Rankanen och Johanna Nuutinens verk X-it.

Virpi Pahkinen är mindre känd i Finland än i Sverige, trots att hon är född och uppvuxen här, i Jyväskylä i Mellersta Finland. Det var trevligt att publiken på Operan fick bekanta sig med hennes stil, den här gången som koreograf för Nationalbaletten.

Korona: Emmi Pennanen. Fotograf Sakari Viika

Korona: Emmi Pennanen. Fotograf Sakari Viika

Det andra verkert, Taivaaseen juurtunut puu – I himlen rotat träd av Mammu Rankanen, var ett starkt nummer, dansat av tre kvinnor och tre män. Kvällens sista koreografi var en ångestfylld laddning av balettens egen Johanna Nuutinen med namnet X-it.

De två första verken kunde få den gemensamma nämnaren vacker dans, ”Trädet” upplevde jag dessutom som poetisk i all dess flöde och styrka. Det sista verket återigen var ett av de starka verken med motiv som vi ofta hunnit bekanta oss med i nutida dans; ångest, fruktan, ensamhet, relationer, maktutövning.

Pahkinen
Virpi Pahkinen hade lyckats ganska bra med att föra sin personliga stil vidare till Nationalbalettens dansare.  Här var fyra av dem finnar och hela sju med utländsk bakgrund. Skillnaderna i sättet att framföra Pahkinens koreografi syntes tydligt, och förde tankarna till utbildningen. Vissa av männen gjorde bra ifrån sig, och en snabb och skicklig Annabelle Hellinckx övertygade i sitt solo. Emmi Pennanens noggranna och stiliga framförande syntes positivt, och på ett ställe visade hela gruppen sig unisont och liksom överenskommet i en livligare och dansantare del av verket.

Korona: Annabelle Hellinckx, Fotograf Sakari Viika

Korona: Annabelle Hellinckx, Fotograf Sakari Viika

Annars visades här till stora delar uppställningar typ stilleben, ofta vackra formationer av de vackra figurerna. Asiatiska influenser märks i kropparnas ställningar, till exempel har fingrarna och även tårna sina uppgifter på samma sätt som vissa asiatiska stilar visar.
I Himlen rotat träd: Linda Haakana.Fotograf Sakari Viika

I Himlen rotat träd: Linda Haakana.Fotograf Sakari Viika

Rankanen
Mammu Rankanens I himlen rotat träd lämnar mig inte – i tankarna finns en sammansvetsad värld av ådror och nivåer med ett flöde av dans, berättelser; kraftfullt, intressant – rörelserna finns fortfarande inom synfältet. Anna Perez kostymer och Olli-Pekka Koivunens visualisering och ljussättning var som tilltänkta just till detta verk, som tycktes forma en värld i sig. Av allt som syntes och hördes skapades en helhet där allt passade ihop, och där man från första början andades i takt med det sedda. Min favorit i kvällens utbud.
I himlen rotat träd: Linda Haakana och Milla Eloranta. Fotograf Sakari Viika

I himlen rotat träd: Linda Haakana och Milla Eloranta. Fotograf Sakari Viika

Koreografen Mammu Rankanen tyr sig till det japanska begreppet ”ma” som betyder ett intervall i rum eller tid. Analyser i tid och rum har vi ofta hört talas om i danssammanhang, men Rankanen tycks lyckas med att i sitt verk analysera det som hon förklarar sig göra; element och motsatser gemensamma för människan och naturen, typ jord och himmel, ljus och skugga, inandning och utandning samt flod och ebb. Idén till koreografin kommer, säger hon, från en dikt om träd från gångna tider av Jaakko Hämeen-Anttila. Mycket poetiskt!
I himlen rotat träd. Fotograf Sakari Viika

I himlen rotat träd. Fotograf Sakari Viika

Dansarna Milla Eloranta, Linda Haakana, Terhi Räsänen, Henrik Burman, Teemu Tainio och Eemu Äikiö formade en fin grupp tillsammans; deras stil passade ihop och helheten övertygade hundraprocentigt.
Nuutinen
Scenerna i X-it är många och allt som händer tycks utspelas i källare och liknande utrymmen. Videotekniken kommer här till hjälp, den utgör en stor del av verket. I början finns en dansare i ett duschrum – är det här ett fängelse dit varelsen på golvet släpats efter ett förhör? – märker jag mig tänka. Därnäst kommer en strålkastare och dansaren försöker fly undan den, hon kryper ihop som ett foster, försöker slippa ljuset.

Nuutinen förklarar själv att verkets namn X-it hänvisar till något där det handlar om att komma ur situationer där man hela tiden är till beskådande. Samtidigt slippa ifrån avvisning och förkastande. Slutligen överlämnar hon tolkningen till åskådaren.

X-it: Johanna Nuutinen, Maria Tamminen och Sara Saviola. Fotograf Sakari Viika

X-it: Johanna Nuutinen, Maria Tamminen och Sara Saviola. Fotograf Sakari Viika

Dansarna inträder själva på scenen efter att de tidigare har visats på video, och tvärtom. Ibland försvinner de i intet – TV-rutan visar oss regn – och någon på golvet framför undrar vart de andra försvunnit. Vi alla stirrar på skärmen där intet syns tills förbindelsen är kopplad tillbaka. Rummet på videon och scenen har ingen dörr – dansarna kommer som från tavlan in till oss då de uppträder i realtid. Dessemellan finns de alltså bakom duken.

Dansarnas kroppsspråk visar hela tiden att det gäller allvar; de har problem. De lever inte det liv de själva kunnat välja. De vänder handen och ser ut att kämpa mot något osynligt som de vill skuffa bort, med fötterna isär och stadigt mot marken, de kämpar för fullt i olika lyft. Nutida dans som vi sett i en del verk och känner till, och den fungerar.

Vad beträffar dansarnas prestationer kommer jag på följande: Frans Valkama med sin stil gläder oss ännu en gång med sitt stiliga framförande som alltid när han är på scenen. Maria Tamminen överraskar med ett starkt rörelsespråk och stark närvaro just här och nu – glädjande att upptäcka. Hela gruppen gjorde bra ifrån sig.

Som helhet en mycked lyckad dansafton.

X-it: Frans Valkama och koreografen Johanna Nuutinen. Fotograf Sakari Viika

X-it: Frans Valkama och koreografen Johanna Nuutinen. Fotograf Sakari Viika

Fakta:
Korona, koreografi: Virpi Pahkinen, musik: Borut Krzisnik
Dansare: Annabelle Hellinckx, Sari Ikonen, Kailey Kaba, Asta Lindholm, Emmi Pennanen, Anna Sariola, Andrea Bena, Nicol Edmonds, Saverio Pescucci, Piergiorgio Regazzo och Emrecan Tanis.

I himlen rotat träd, koreografi: Mammu Rankanen, musik: Harri Ahponen och Sari Ahponen
Dansare: Milla Eloranta, Linda Haakana, Terhi Räsänen, Henrik Burman, Teemu Tainio och Eemu Äikiö

X-it, koreografi: Johanna Nuutinen, musik: Alva Noto, Ryuichi Sakamoto, Jean-Louis Huhta, Amon Tobin
Dansare: Johanna Nuutinen, Sara Saviola, Maria Tamminen, Antti Keinänen, Samuli Poutanen och Frans Valkama
Videoprojektioner: Paula Saraste, Joakim Pusenius

Ljussättning i samtliga verk: Olli-Pekka Koivunen

Anita Jokela
8 maj 2011

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil