Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika:


Subtilt och oförutsägbart från vårsäsongen

Den här våren har jag sett några riktigt bra föreställningar, en del oväntade som Accrorap, som visade sig vara en rätt traditionellt utformad föreställning. En sådan som blir allt mer sällsynt i dessa dagar, och en ruskigt bra sådan.  

Accrorap: Med känsla för det subtila
När Accrorap dansade Symfonia pieśni żałosnych (Klagosångssymfonin) (19/5, Dansens Hus) av koreografen Kader Attou inför ett fullsatt Dansens Hus fick många i publiken sig en ordentlig överraskning.

Accrorap. Fotograf Xavier Leoty

Accrorap. Fotograf Xavier Leoty

Symfonia pieśni żałosnych, som har fått sitt namn från kompositören Henryk Góreckis tredje symfoni för orkester och sopran, kan nämligen beskrivas som ett samtida abstrakt dansverk.

En typ av dansverk som flertalet i den unga publiken sannolikt aldrig tidigare har sett, eller ens tänkt se. Ett verk som har mer släktskap med verk av Jírì Kylían än Bounce.

Vilket är helt i överensstämmelse med Accroraps grundinställning, att bryta gränser. I det här fallet gränsen mellan den samtida dansen och streetdansen. I processen lyckas Attou, kompaniets grundare och konstnärlige ledare, både energisätta en traditionell form och befria streetdansen från den monotoni som (alltför) ofta drabbar dansformen.

Verket inleds i ett stilla dunkel och ett lugn, som lugnet efter att något fruktansvärt har skett. I den stund då chocken långsamt ersätts av ett spirande hopp. De tio dansarna står med ryggen mot publiken i ett grått ljus insvepta i grå kappor omgivna av symfonins lågmält mullrande inledning.

Så frigör sig en kvinna från sin kappa och från att vara en anonym gestalt definierar hon sig genom sin dräkt och sina dansrörelser som ett subjekt. När hon stöter samman med en av de andra dansarna fortplantas armarnas vågrörelser in i den andra dansarens kropp…

Accrorap. Fotograf avier Leoty

Accrorap. Fotograf avier Leoty

I fyra scenbilder, där scenografin utgörs av suggestiv belysning som skapar ett kontemplativt ljusdunkel kring dansarna, utvecklas verket kring de tre kvinnliga huvudpersonerna. Dessa fångar upp sopransolots centrala roll, den angelägna röst som sjunger sånger baserade på texter om moderskärlek, saknad och död.

Dansarna går in och ut ur skeendet på samma sätt som instrumenten i symfonin. Den kontemplativa gruppkoreografin interfolieras av utsökta inslag där en eller fler av kompaniets skickliga dansare framför partier som genom sin koncentration och laddning blir en motvikt till de intensiva sopransolopartierna.

Symfonia Pieśni Załosnych är ett underskönt abstrakt verk som visar hur streetdansen kan utvecklas och hur den kan öppna vägar in i den samtida dansen för en ny publik.

Trästycken i koreografi av Malin Elgan. Fotograf Charlotte Wandt

Trästycken i koreografi av Malin Elgan. Fotograf Charlotte Wandt

Malin Elgan:
Kontemplativt experiment
Malin Elgan är en koreograf som lyckas med konststycket att vara totalt oförutsägbar. Även om man likt mig tycker sig ha lärt känna hennes koreografi, fortsätter hon ändå att överraska.

Elgans senaste koreografiska experiment går under namnet Trästycket (The wood Piece) (14/5, Studio 1, MDT). Det koreografiska materialet i verket är baserat på en dirigents rörelser på dirigentpulten samt vad medlemmar ur en symfoniorkester gör före en konsert.

Materialet tolkas av fem av Sveriges mest intressanta dansare, Rebecca Chentinell, Ludde Hagberg, Love Källman, Fernanda Lind Echenique och Tove Salmgren. Trots detta är verkets huvud-personer orkesterinstrumenten, ‘trästyckena’.

Dessa har genomgått en metamorfos (genomförd av Pontus Lindvall) som gett dem ett vackert och aningen gammaldags rekvisitautseende. Stora snäckor, klippblock, buskar och vågkammar står utspridda på scenen i mitten av studion.

I programbladet finns en kort men mycket akademisk utläggning på engelska (MDTs nya hemspråk) om vad det koreografiska experimentet syftar till. Huruvida någon i publiken uppfattar detta syfte kan naturligtvis diskuteras. Inte för att det spelar någon roll – det viktiga i ett experiment är att det uppstår en reaktion – i det här fallet en upplevelse. Och upplever gör man, först och främst upplevde jag avsaknaden av en viktig pusselbit.

Det var som om Elgan medvetet plockat bort en nyckelfaktor, vilket skapade en stimulerande och (vilket jag anade av vissa miner) frustrerande känsla av förvirring hos publiken.

Att mimen är i det närmaste utrotade ur den samtida dansens vokabulär bidrar naturligtvis också till att öka publikens förvirring. Tankar som ’Får man verkligen?’ eller ’Kan man verkligen?’ ploppar oombedda upp i mitt sinne. I sig ett stort plus eftersom detta tyvärr händer allt för sällan i dagens väldresserade svenska scenkonstvärld. Men så är Elgan varken väldresserad eller ‘happy to please’.

Likt en egensinnig forskare besatt av sina finurligt uttänkta teorier fortsätter hon att genomföra sina experiment på publik och dansare. Själv förvirras jag, njuter och hoppas att det blir många fler, som kommer att utsättas för Trästycket innan Elgan anser experimentet fullbordat.

Lena Andrén
27 juni 2011

                                                                      

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil