Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ana Laguna i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ana Laguna i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Mats Ek och Lesley Leslie-Spinks – konstnärskap i symbios

Dansmuseets sommarutställning med Lesley Leslie-Spinks bilder av Mats Eks koreografiska arbete är en ren skönhetsupplevelse. Med en koreograf som säger sig sträva efter det icke-vackra, förskönande, förundras man över skönheten och kraften i bilderna av hans danser.

Det är förvisso ofta en okonventionell skönhet, men Leslie-Spinks har fångat rörelsens dynamik, dansarnas uttryck, koreografins inre väsen – Mats Ek!

Mats Ek instruerar Birgit Cullberg inför Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Mats Ek instruerar Birgit Cullberg inför Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Utställningen presenteras i sjok av bilder grupperade efter stämningar, färger och motiv – bilder som kommenterar varandra och förstärker upplevelsen – bilder som dansar med varandra. Undantag utgör ett par bildsvep från arbetetsprocessen i balettsalen och på scenen från både Cullbergbaletten och Parisoperans balett, samt en hommage till den oförlikneliga Ana Laguna, Mats Eks livskamrat och musa.

Utställningen är ett måste för alla dansintresserade, inte bara Mats Ek-beundrarna!

Samtidigt med vernissagen utkom en vacker fotobok med ännu fler bilder och välskrivna texter av Margareta Sörenson. Med boken medföljer som bonus en DVD med Mats Eks Gammal och dörr som aldrig visats offentligt tidigare. (Bokförlaget Max Ström, ISBN 978-91-7126.-151-9)

Vanessa McIntosh i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Vanessa McIntosh i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Lesley berättar för Dansportalen:
Jag kommer från Kanada och har inte dansat själv och har inte heller någon formell utbildning till fotograf. Mitt intresse började när jag träffade dansaren Jeremy Leslie-Spinks, som blev min man. När Jeremy fick arbete i London flyttade vi dit och jag började gå och se Royal Ballets föreställningar, som knockade mig helt.

Jag följde med till Maria Fays balettskola där Jeremy tränade och då började jag ta bilder t. ex. av spektakulära hopp. Det var också en tid när balettfotografin förändrades, bland annat publicerades en bok med Keith Moneys bilder från arbetet bakom scenen hos Royal Ballet. Anthony Crickmay var en annan fotograf som inspirerade mig.

Vi flyttade sedan till Oslo där det fanns en fotograf som hette Knut Evensen. Av honom lärde jag mer om mörkrumsarbete och skillnaden mellan att fotografera i teatersalongens mörker och att fotografera i det dagliga livet.

Ana Laguna i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ana Laguna i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

På 1970-talet följde jag med Jeremy till Stockholm där han fått anställning som dansare vid operan och här har jag blivit kvar. I Sverige – där det finns en förnämlig historia av teaterfotografer – tittade jag mycket på och inspirerades av Beata Bergströms och André Lafolies bilder.

Enar Merkel Rydberg på Operan var mycket generös och lät mig komma och fotografera från scenen på fotodagarna där. Det blev en lång lärotid – det tar sin tid att finna sitt arbetssätt.

En av mina idoler bland dansfotograferna är Gert Weigelt, som också varit dansare i både Cullbergbaletten och Kungliga Baletten.

André Lafolie har väldigt mycket rörelse i sina teaterbilder och Bengt Wanselius har hjälpt mig mycket när det gäller hur man tänker och rent praktiskt gör för att få det resultat man önskar.

Mats Eks karriär som koreograf har jag följt sedan debuten med Kalfaktorn 1976 fram till dags. Cullbergbaletten har varit en av mina främsta arbetsplatser.

Luc Buoy i St Göran och draken, Mats Eks genombrottsverk. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Luc Bouy och Mats Ek i St Göran och draken, Mats Eks genombrottsverk från 1976. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Teaterbilder har dominerat på senare år

Ana Laguna och Mikhail Baryshnikov i Ställe. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ana Laguna och Mikhail Baryshnikov i Ställe. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Under de senaste 25 åren har det blivit övervägande teaterbilder, men nu drar jag ner litet på det och det kan bli fler dansproduktioner.

Jag jobbar också vidare med Robert Wilson som arbetar med en mycket visuell värld – han skapar med mycket ljus och rörelse, nästan som för kameran. Fast han ofta arbetar med det långsamma, är det ändå alltid en dans.

Jag jobbar också, sedan 30 år med Eva Lundqvist, som skapade gruppen Vindhäxor. Hennes arbete ligger mig varmt om hjärtat – hennes koreografi och rörelser fångar mig och jag blir aldrig av med dem.

Vi kommer nog att arbeta tillsammans
så länge hon fortsätter att skapa.

Eva har en poesi i sitt rörelsespråk, även om det är abstrakt, dansen känns som en målning i rörelse.

Hon arbetar mycket med utgångspunkt i naturen och det är kanske en kontrast till mitt arbete med det mörka scenrummet och i mörkrummet. Jag tar också min tillflykt till naturen och havet", avslutar Lesley Leslie Spinks.

Sylvie Guillen i Ajö. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Sylvie Guillen i Ajö. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Utställningen vackraste bild?
Intervjuaren vill bara rikta uppmärksamheten på en av utställnigens vackraste bilder – den av Mikhail Baryshnikov och Ana Laguna i en korridor på Parisoperan 2008. Mats och Ana var där för att sätta upp Bernardas hus med Parisoperans dansare och de passade på att smyga in en repetition inför samarbetet med Baryshnikov.

Lesley berättar:
"Jag hade sett den där korridoren högt uppe över Parisoperans tak, där man ser både de dekorativa skulpturerna på taket och Eiffeltornet i bakgrunden och bad dem komma dit efter repetitionen.

'Vad kan det bli för bild här' sa Mischa. Jag vill att ni ska dansa där, sa jag – 'that will be my last waltz in Paris' sa han och de tog en svängom. Ljuset råkade just då falla in genom fönstret och skapade en förtrollande stämning – där hade jag ren tur.

När Misha sedan såg bilden sa han bara: 'Oh – Wonderful form!"

Bilden finns på sid 304-5 i boken. Dansmuseets utställning visas t.o.m. 25 september 2011.

Yvan Auzely i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Yvan Auzely i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Bakgrund
Lesley Leslie Spinks har ned tiden utvecklats till en av Sveriges mest erkända teaterfotografer och har bland annat under ett 20-tal år varit fast fotograf vid Stockholm Stadsteater.

Samarbetet började då Suzanne Osten hade sett hennes bilder och bad henne komma till Unga Klara för att dokumentera pjäsen Paddakvariet.

Hennes teaterbilder från 1990-2006 ställdes ut på Stadsteatern 2007.

Carina Ari-medaljör
År 2004 fick Lesley Leslie-Spinks Carina Ari-medaljen ”för att hon med sina oförglömliga bilder skärper våra sinnen för dansens många uttryck”.

Anders Jörlén
4 juli 2011

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil