Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ana Laguna i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ana Laguna i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Mats Ek och Lesley Leslie-Spinks – konstnärskap i symbios

Dansmuseets sommarutställning med Lesley Leslie-Spinks bilder av Mats Eks koreografiska arbete är en ren skönhetsupplevelse. Med en koreograf som säger sig sträva efter det icke-vackra, förskönande, förundras man över skönheten och kraften i bilderna av hans danser.

Det är förvisso ofta en okonventionell skönhet, men Leslie-Spinks har fångat rörelsens dynamik, dansarnas uttryck, koreografins inre väsen – Mats Ek!

Mats Ek instruerar Birgit Cullberg inför Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Mats Ek instruerar Birgit Cullberg inför Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Utställningen presenteras i sjok av bilder grupperade efter stämningar, färger och motiv – bilder som kommenterar varandra och förstärker upplevelsen – bilder som dansar med varandra. Undantag utgör ett par bildsvep från arbetetsprocessen i balettsalen och på scenen från både Cullbergbaletten och Parisoperans balett, samt en hommage till den oförlikneliga Ana Laguna, Mats Eks livskamrat och musa.

Utställningen är ett måste för alla dansintresserade, inte bara Mats Ek-beundrarna!

Samtidigt med vernissagen utkom en vacker fotobok med ännu fler bilder och välskrivna texter av Margareta Sörenson. Med boken medföljer som bonus en DVD med Mats Eks Gammal och dörr som aldrig visats offentligt tidigare. (Bokförlaget Max Ström, ISBN 978-91-7126.-151-9)

Vanessa McIntosh i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Vanessa McIntosh i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Lesley berättar för Dansportalen:
Jag kommer från Kanada och har inte dansat själv och har inte heller någon formell utbildning till fotograf. Mitt intresse började när jag träffade dansaren Jeremy Leslie-Spinks, som blev min man. När Jeremy fick arbete i London flyttade vi dit och jag började gå och se Royal Ballets föreställningar, som knockade mig helt.

Jag följde med till Maria Fays balettskola där Jeremy tränade och då började jag ta bilder t. ex. av spektakulära hopp. Det var också en tid när balettfotografin förändrades, bland annat publicerades en bok med Keith Moneys bilder från arbetet bakom scenen hos Royal Ballet. Anthony Crickmay var en annan fotograf som inspirerade mig.

Vi flyttade sedan till Oslo där det fanns en fotograf som hette Knut Evensen. Av honom lärde jag mer om mörkrumsarbete och skillnaden mellan att fotografera i teatersalongens mörker och att fotografera i det dagliga livet.

Ana Laguna i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ana Laguna i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

På 1970-talet följde jag med Jeremy till Stockholm där han fått anställning som dansare vid operan och här har jag blivit kvar. I Sverige – där det finns en förnämlig historia av teaterfotografer – tittade jag mycket på och inspirerades av Beata Bergströms och André Lafolies bilder.

Enar Merkel Rydberg på Operan var mycket generös och lät mig komma och fotografera från scenen på fotodagarna där. Det blev en lång lärotid – det tar sin tid att finna sitt arbetssätt.

En av mina idoler bland dansfotograferna är Gert Weigelt, som också varit dansare i både Cullbergbaletten och Kungliga Baletten.

André Lafolie har väldigt mycket rörelse i sina teaterbilder och Bengt Wanselius har hjälpt mig mycket när det gäller hur man tänker och rent praktiskt gör för att få det resultat man önskar.

Mats Eks karriär som koreograf har jag följt sedan debuten med Kalfaktorn 1976 fram till dags. Cullbergbaletten har varit en av mina främsta arbetsplatser.

Luc Buoy i St Göran och draken, Mats Eks genombrottsverk. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Luc Bouy och Mats Ek i St Göran och draken, Mats Eks genombrottsverk från 1976. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Teaterbilder har dominerat på senare år

Ana Laguna och Mikhail Baryshnikov i Ställe. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ana Laguna och Mikhail Baryshnikov i Ställe. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Under de senaste 25 åren har det blivit övervägande teaterbilder, men nu drar jag ner litet på det och det kan bli fler dansproduktioner.

Jag jobbar också vidare med Robert Wilson som arbetar med en mycket visuell värld – han skapar med mycket ljus och rörelse, nästan som för kameran. Fast han ofta arbetar med det långsamma, är det ändå alltid en dans.

Jag jobbar också, sedan 30 år med Eva Lundqvist, som skapade gruppen Vindhäxor. Hennes arbete ligger mig varmt om hjärtat – hennes koreografi och rörelser fångar mig och jag blir aldrig av med dem.

Vi kommer nog att arbeta tillsammans
så länge hon fortsätter att skapa.

Eva har en poesi i sitt rörelsespråk, även om det är abstrakt, dansen känns som en målning i rörelse.

Hon arbetar mycket med utgångspunkt i naturen och det är kanske en kontrast till mitt arbete med det mörka scenrummet och i mörkrummet. Jag tar också min tillflykt till naturen och havet", avslutar Lesley Leslie Spinks.

Sylvie Guillen i Ajö. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Sylvie Guillen i Ajö. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Utställningen vackraste bild?
Intervjuaren vill bara rikta uppmärksamheten på en av utställnigens vackraste bilder – den av Mikhail Baryshnikov och Ana Laguna i en korridor på Parisoperan 2008. Mats och Ana var där för att sätta upp Bernardas hus med Parisoperans dansare och de passade på att smyga in en repetition inför samarbetet med Baryshnikov.

Lesley berättar:
"Jag hade sett den där korridoren högt uppe över Parisoperans tak, där man ser både de dekorativa skulpturerna på taket och Eiffeltornet i bakgrunden och bad dem komma dit efter repetitionen.

'Vad kan det bli för bild här' sa Mischa. Jag vill att ni ska dansa där, sa jag – 'that will be my last waltz in Paris' sa han och de tog en svängom. Ljuset råkade just då falla in genom fönstret och skapade en förtrollande stämning – där hade jag ren tur.

När Misha sedan såg bilden sa han bara: 'Oh – Wonderful form!"

Bilden finns på sid 304-5 i boken. Dansmuseets utställning visas t.o.m. 25 september 2011.

Yvan Auzely i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Yvan Auzely i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Bakgrund
Lesley Leslie Spinks har ned tiden utvecklats till en av Sveriges mest erkända teaterfotografer och har bland annat under ett 20-tal år varit fast fotograf vid Stockholm Stadsteater.

Samarbetet började då Suzanne Osten hade sett hennes bilder och bad henne komma till Unga Klara för att dokumentera pjäsen Paddakvariet.

Hennes teaterbilder från 1990-2006 ställdes ut på Stadsteatern 2007.

Carina Ari-medaljör
År 2004 fick Lesley Leslie-Spinks Carina Ari-medaljen ”för att hon med sina oförglömliga bilder skärper våra sinnen för dansens många uttryck”.

Anders Jörlén
4 juli 2011

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil