Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ana Laguna i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ana Laguna i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Mats Ek och Lesley Leslie-Spinks – konstnärskap i symbios

Dansmuseets sommarutställning med Lesley Leslie-Spinks bilder av Mats Eks koreografiska arbete är en ren skönhetsupplevelse. Med en koreograf som säger sig sträva efter det icke-vackra, förskönande, förundras man över skönheten och kraften i bilderna av hans danser.

Det är förvisso ofta en okonventionell skönhet, men Leslie-Spinks har fångat rörelsens dynamik, dansarnas uttryck, koreografins inre väsen – Mats Ek!

Mats Ek instruerar Birgit Cullberg inför Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Mats Ek instruerar Birgit Cullberg inför Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Utställningen presenteras i sjok av bilder grupperade efter stämningar, färger och motiv – bilder som kommenterar varandra och förstärker upplevelsen – bilder som dansar med varandra. Undantag utgör ett par bildsvep från arbetetsprocessen i balettsalen och på scenen från både Cullbergbaletten och Parisoperans balett, samt en hommage till den oförlikneliga Ana Laguna, Mats Eks livskamrat och musa.

Utställningen är ett måste för alla dansintresserade, inte bara Mats Ek-beundrarna!

Samtidigt med vernissagen utkom en vacker fotobok med ännu fler bilder och välskrivna texter av Margareta Sörenson. Med boken medföljer som bonus en DVD med Mats Eks Gammal och dörr som aldrig visats offentligt tidigare. (Bokförlaget Max Ström, ISBN 978-91-7126.-151-9)

Vanessa McIntosh i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Vanessa McIntosh i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Lesley berättar för Dansportalen:
Jag kommer från Kanada och har inte dansat själv och har inte heller någon formell utbildning till fotograf. Mitt intresse började när jag träffade dansaren Jeremy Leslie-Spinks, som blev min man. När Jeremy fick arbete i London flyttade vi dit och jag började gå och se Royal Ballets föreställningar, som knockade mig helt.

Jag följde med till Maria Fays balettskola där Jeremy tränade och då började jag ta bilder t. ex. av spektakulära hopp. Det var också en tid när balettfotografin förändrades, bland annat publicerades en bok med Keith Moneys bilder från arbetet bakom scenen hos Royal Ballet. Anthony Crickmay var en annan fotograf som inspirerade mig.

Vi flyttade sedan till Oslo där det fanns en fotograf som hette Knut Evensen. Av honom lärde jag mer om mörkrumsarbete och skillnaden mellan att fotografera i teatersalongens mörker och att fotografera i det dagliga livet.

Ana Laguna i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ana Laguna i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

På 1970-talet följde jag med Jeremy till Stockholm där han fått anställning som dansare vid operan och här har jag blivit kvar. I Sverige – där det finns en förnämlig historia av teaterfotografer – tittade jag mycket på och inspirerades av Beata Bergströms och André Lafolies bilder.

Enar Merkel Rydberg på Operan var mycket generös och lät mig komma och fotografera från scenen på fotodagarna där. Det blev en lång lärotid – det tar sin tid att finna sitt arbetssätt.

En av mina idoler bland dansfotograferna är Gert Weigelt, som också varit dansare i både Cullbergbaletten och Kungliga Baletten.

André Lafolie har väldigt mycket rörelse i sina teaterbilder och Bengt Wanselius har hjälpt mig mycket när det gäller hur man tänker och rent praktiskt gör för att få det resultat man önskar.

Mats Eks karriär som koreograf har jag följt sedan debuten med Kalfaktorn 1976 fram till dags. Cullbergbaletten har varit en av mina främsta arbetsplatser.

Luc Buoy i St Göran och draken, Mats Eks genombrottsverk. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Luc Bouy och Mats Ek i St Göran och draken, Mats Eks genombrottsverk från 1976. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Teaterbilder har dominerat på senare år

Ana Laguna och Mikhail Baryshnikov i Ställe. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Ana Laguna och Mikhail Baryshnikov i Ställe. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Under de senaste 25 åren har det blivit övervägande teaterbilder, men nu drar jag ner litet på det och det kan bli fler dansproduktioner.

Jag jobbar också vidare med Robert Wilson som arbetar med en mycket visuell värld – han skapar med mycket ljus och rörelse, nästan som för kameran. Fast han ofta arbetar med det långsamma, är det ändå alltid en dans.

Jag jobbar också, sedan 30 år med Eva Lundqvist, som skapade gruppen Vindhäxor. Hennes arbete ligger mig varmt om hjärtat – hennes koreografi och rörelser fångar mig och jag blir aldrig av med dem.

Vi kommer nog att arbeta tillsammans
så länge hon fortsätter att skapa.

Eva har en poesi i sitt rörelsespråk, även om det är abstrakt, dansen känns som en målning i rörelse.

Hon arbetar mycket med utgångspunkt i naturen och det är kanske en kontrast till mitt arbete med det mörka scenrummet och i mörkrummet. Jag tar också min tillflykt till naturen och havet", avslutar Lesley Leslie Spinks.

Sylvie Guillen i Ajö. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Sylvie Guillen i Ajö. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Utställningen vackraste bild?
Intervjuaren vill bara rikta uppmärksamheten på en av utställnigens vackraste bilder – den av Mikhail Baryshnikov och Ana Laguna i en korridor på Parisoperan 2008. Mats och Ana var där för att sätta upp Bernardas hus med Parisoperans dansare och de passade på att smyga in en repetition inför samarbetet med Baryshnikov.

Lesley berättar:
"Jag hade sett den där korridoren högt uppe över Parisoperans tak, där man ser både de dekorativa skulpturerna på taket och Eiffeltornet i bakgrunden och bad dem komma dit efter repetitionen.

'Vad kan det bli för bild här' sa Mischa. Jag vill att ni ska dansa där, sa jag – 'that will be my last waltz in Paris' sa han och de tog en svängom. Ljuset råkade just då falla in genom fönstret och skapade en förtrollande stämning – där hade jag ren tur.

När Misha sedan såg bilden sa han bara: 'Oh – Wonderful form!"

Bilden finns på sid 304-5 i boken. Dansmuseets utställning visas t.o.m. 25 september 2011.

Yvan Auzely i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Yvan Auzely i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks

Bakgrund
Lesley Leslie Spinks har ned tiden utvecklats till en av Sveriges mest erkända teaterfotografer och har bland annat under ett 20-tal år varit fast fotograf vid Stockholm Stadsteater.

Samarbetet började då Suzanne Osten hade sett hennes bilder och bad henne komma till Unga Klara för att dokumentera pjäsen Paddakvariet.

Hennes teaterbilder från 1990-2006 ställdes ut på Stadsteatern 2007.

Carina Ari-medaljör
År 2004 fick Lesley Leslie-Spinks Carina Ari-medaljen ”för att hon med sina oförglömliga bilder skärper våra sinnen för dansens många uttryck”.

Anders Jörlén
4 juli 2011

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil