Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Tallinn firar prima ballerinan Kaie Kõrb

Över Finska viken med en av färjorna från Helsingfors, och man anländer till Tallinn. Till en lite annan kultur, lite mer kontinental. Tallinn var en av hansastäderna som hade starka förbindelser söderut. Tallinn är också under det pågående året Europas kulturhuvudstad tillsammans med vårt Åbo, och det satsas lite extra på allt möjligt.

Jag är på resa; huvudmålet är Estoniateatern och balettföreställningar där. Blir aldrig trött på att beundra det vida havet i dess alla varierande nyanser; på dagtid allt från blått till vitt och grått. Ankomst kl. 14 till hamnen, och man är nästan i city.

Man hinner göra ett trevligt stadsbesök med ett trevligt café eller en restaurang, historiska byggnader, butiker i de äldre kvarteren eller moderna varuhus; fara till någon av de nyaste turistattraktionerna även lite utanför. Vila på hotellet förrän det är dags att ta sin väg till Rahvusooper (Nationaloperan) Estonia och kvällens föreställning. Den här gången är det frågan om en Gala.
Kaie Körb och Viesturs Jansons i Giselle. Foto Estoniateatern

Kaie Körb och Viesturs Jansons i Giselle. Foto Estoniateatern

Prima ballerinan Kaie Kõrb 50 år
Estoniateatern hade på den internationella dansdagen två föreställningar, varav den senare var ägnad till ära åt den fina och ståtliga primaballerinan Kaie Kõrb på grund av hennes 50-årsdag.
På galaföreställningarna – 29 och 30 april – sågs även andra artister från när och fjärran.

Kôrb var ledande stjärna på Estoniateatern och blev pensionerad i december 2005. En internationell karriär var inte möjlig under Sovjettiden, annars skulle vi säkert ha hört mer om henne, och fått njuta av hennes dans på andra ställen än på hemmascenen; de korta besöken hon gjorde t ex i Finland och Sverige var inte många. Vid galan kunde vi alla konstatera att Kõrb är en artist i bra form trots åldern.

Vid en institutionsteater blir dansarna pensionerade vid 40 och några år till. Ålder i och för sig borde inte spela – eller få spela – så stor roll ifråga om uppträdande på dansscen.

En lite mognare dansare kan och kunde mycket ofta göra väldigt bra ifrån sig och framför allt på grund av mognad göra vissa roller med en annan sorts prestige och presentation än de yngre kollegorna.

Det är också att minnas att världsberömda Galina Ulanova, Margot Fonteyn, Maya Plisetskaja och vissa andra har fortsatt att dansa även de större rollerna, och avslutat sina karriärer i rätt hög ålder.

Vi hoppas kunna se Kaie Kõrb fortsätta med att uppträda som en frilansare ännu länge. Numera är hon huvudsakligen sysselsatt med att undervisa blivande dansare samt barn och unga som har dans som hobby.

Mycket riktigt fick åskådarna på galan se en liten glimt av hennes elever, även en skara av riktigt små ballerinor i en välordnad formation iklädda tutus. En tutu – det kallas ju den kortkorta klänningen i balett.

Kaie Körb och Viesturs Jansons i Carmen. Foto Estoniateatern

Kaie Körb och Viesturs Jansons i Carmen. Foto Estoniateatern

Kaie Kõrb i Duetten från Scheherazade, som Blue Ballerina och Döende svan
Duetten av Mihail Fokin inledde galan och dansades i den traditionella orientaliska klädseln och mjuka dansskor. Rollen är tilltänkt en vig dansare och Kaie Kõrb gjorde oss inte besvikna. Hon ritar i luften linjer och gör fraseringen av sin dans på ett sätt som får oss att tänka tillbaka till tiderna då hon dansade sin Scheherazade helt igenom en föreställning, vi kunde gärna ha sett mer av detta.

Sergej Nejksjin från nationaloperan i Lettland var en fin partner till sin ballerina. Hans personlighet och dansarkvalité passar till ett brett register av roller, och Scheherazade var  ett gott val att börja med.

Före pausen gav Kõrb sitt andra nummer. Vi såg henne glida fram från vänstra hörnet på scenen i Fokins berömda koreografi Den döende svanen. Det är i den här rollen som även legendariska Maja Plisetskaja uppträdde ofta och länge, och även i slutet av karriären som dansös.

Att tolka denna roll är krävande och på grund av det som en ballerina kan ha förvärvat sig under sin karriär syns resultatet i hur trovärdig hennes gestalt som svan blir, hur fågelns krafter sviker och hur den blir liggande utan att röra sig mer.  

Kaie Körb i Blue Ballerina av Jorma Uotinen. Foto Estoniateatern

Kaie Körb i Blue Ballerina av Jorma Uotinen. Foto Estoniateatern

Ett bra val för att visa Kaie Kõrbs stora dansregister var Jorma Uotinens Blue Ballerina, numera redan en klassiker. Denna roll visar en åldrande dansare, något sliten och klädd i blått; hon jagar efter sina forna glansdagar som ballerina. Håret är rufsigt, och koreografin visar att det är någon tid sedan de gyllene åren var en del av livet.

Några rörelser är ännu möjliga för henne, stundvis, sedan orkar den blå damen inte mer – inte här heller, men hon hålls vid liv av minnen. I minnet av de gångna åren letar den av koreografen Uotinen skapade sorgsna gestalten förgäves efter sitt före detta ballerinajag.

I solot Blue Ballerina hade Kõrb en alldeles egen kraftfull prägel i sin tolkning. Från min plats i salen kunde jag inte ordentligt helt urskilja ansiktet, och då får ju själva kroppsspråket och rörelserna avgöra hur gestaltningen ser ut.

Det var Nina Hyvärinen som allra först i Helsingfors gav liv åt rollens ballerina, och Ninas närvaro på scenen var åter och åter igen konkret och handgriplig.

Blue Ballerina tillhör ett större verk med namnet Ballet Pathétique där män i kjolar först erövrar scenen. Den är en av Jorma Uotinens populäraste koreografier. Efter Nina har andra dansare i sin tur gjort rollen.

En fin tolkning av Blue Ballerina den här gången också; rollen sitter ypperligt hos Kaie Kõrb.

Efter alla filmsnuttar från Kõrbs långa karriär med inblick i allt från rollfigurer såsom den berömda Svarta svanen i Svansjön till de intressanta intervjuerna – där bl.a. vissa berömda aktörer inom baletten, såsom Maja Plisetskaja och Tiiu Randviir, berättande om Kõrb och hennes kvalité – var nämnda Blue Ballerina en passande avslutning på hela galan.

Bridget Breiner och Alexander Zaitsev i Kasimir´s Colours. Foto Estoniateatern

Bridget Breiner och Alexander Zaitsev i Kasimir´s Colours. Foto Estoniateatern

En stilig Sugar Plum Fairy och en väldansande Prins
Galans program var omfattande och kompakt, bestående av både klassiska och moderna nummer.  

Förutom jubilaren Kaie Kõrbs var även de andra inhemska artisternas och gästernas insatser viktiga för att helheten kunde bli så givande och trevlig som den blev. Här några plock.

Stuttgartbalettens två premiärdansare, Bridget Breiner och Alexander Zaitsev, sågs i duetten ur Mauro Bigonzettis contemporary nummer Kasimir´s Colours och i ett annat modernt nummer av Marco Goecke. Precist, bra accentuerat.

Stuttgart går miste om Breiner före säsongen 2012-13, hon ska bli balettchef i Gelsenkirchens Ballet im Revier.

I ett nummer ur Nötknäpparen var Estoniateaterns egna premiärdansare Luana Georg tillsammans med tidigare nämnda Sergej Nejksjin ett nöje att se. De var säkra i sitt uppträdande, tolkande Pas de deux ur akt 2 i Ben Stevensons koreografi; en stilig 'Sugar Plum Fairy' och en väldansande Prins.  

Lika säkert och fint ifrån sig gjorde Beatrice Knop och Dimitry Semionov i sin duett från Caravaggio och i sin Intimate Distance. De kom från Staatsballett Berlin.

Jonathan Hanks. Foto Estoniateatern

Jonathan Hanks. Foto Estoniateatern

Jonathan Hanks – utbildad i London och sedan 2007 medlem i Estoniateaterns balett – uppträdde fräscht och kunnigt i sitt solo från ett modernt Una lacrima sul viso av balettens egen koreograf Marina Kesler.

Hanks och Luana Georg fick på den förra galadagen mottaga teaterns ERGO-pris för året.

Tidigare på våren hade även Marina Kesler  tillsammans med premiärdansaren Eve Andre blivit prisbelönta med det estniska priset ”Loomeliidu preemia” för sitt konstskapande.

Eve i sin tur sågs vid galan som Desdemona i en scen ur baletten Othello, tillsammans med partnern Aleksandr Prigorovsky och fyra andra dansare från Estoniateatern. Väldansat i contemporary stil.

Det är bara att önska att Estoniateatern fortsätter med att bjuda på liknande galaföreställningar.

International Dance Day Ballet Gala

– Kaie Körb 50 years

– 30 april 2011 – Konstnärliga ledare: Thomas Edur, Kaie Körb

Duett från Scheherazade – Koreografi Mikhail Fokin – Musik: Nikolaj Rimskij-Korsakov
Kaie Körb, Sergej Neiksjin, Lettiska nationaloperan

Duett The Man I Love från Who Cares? – Koreografi: George Balanchine – Musik: George Gershwin
Maksim Chukaryov, Olga Ryabikova, Estniska nationalbaletten

Scen från Othello – Koreografi: Marina Kesler – Musik: Arvo Pärt
Eve Andre, Svetlana Danilova, Kaja Kreitzberg, Seili Loorits-Kämbre, Marika Muiste, Aleksander Prigorovskij, Estniska nationalbaletten

Pas de deux från Giselle, Akt 2 – Koreografi: Jean Coralli, Jules Perrot, Marius Petipa – Musik: Adolphe Adam
Tatjana Bolotova, Anton Gejker, Ryska statsbaletten

Ring them Bells – Koreografi: Marco Goecke – Musik Fred Ebb (Sång: Liza Minelli)
Bridget Breiner, Alexander Zaitsev, Stuttgartbaletten

Duett från Caravaggio – Koreografi: Mauro Bigonzetti – Musik: Bruno Moretti
Beatrice Knop, Dimitrij Semjonov, Staatsballett Berlin

Pas de deux från Törnrosa, Akt 3 –  Koreografi: Marius Petipa, Musik: Pjotr Tjaikovskij
Elza Leimane-Martinova, Raimonds Martinovs, Lettiska nationaloperan

Den döende svanen – Koreografi: Mikhail Fokin – Musik: Camille Saint-Saёns
Kaie Körb

PAUS

Improvisation – Koreografi: Kaie Kõrb – Musik: Improvisation på klassiska teman – Piano: Ivo Valdma
Studenter från Tallinns balettskola (klass 7) och elever från Kaie Körbs balettstudio

Duett från Carmen – Koreografi: Krzysztof Pastor – Musik: Georges Bizet och Rodion Sjtjedrin
Elza Leimane-Martinova, Raimonds Martinovs, Lettiska nationaloperan

Una lacrima sul viso – Koreografi: Marina Kesler – Musik: Bobby Solo
Jonathan Hanks, Estniska nationalbaletten

Prinsens och Sockerféns pas de deux ur Nötknäpparen, Akt 2 – Koreografi: Ben Stevenson, Texas Ballet Theatre – Musik: Pjotr Tjaikovskuj
Sergej Neiksjin, Lettiska nationaloperan och Luana Georg, Estniska nationalbaletten

Intimate Distance – Koreografi: Jiri Bubenicek – Musik: Otto Bubenicek
Beatrice Knop, Dimitrij Semjonov, Staatsballett Berlin

Duett från Kazimir’s Colours – Koreografi: Mauro Bigonzetti – Musik: Dmitrij Sjostakovitj, Pianokonsert Nr 1 i C moll, 2:a satsen
Bridget Breiner, Alexander Zaitsev, Stuttgartbaletten

Grand pas de deux från Don Quijote, Akt 3 – Koreografi: Alexander Gorsky – Musik: Ludwig Minkus
Tatjana Bolotova, Anton Gejker, Ryska statsbaletten

Blue Ballerina – Koreografi: Jorma Uotinen – Musik: Pjotr Tjaikovskij
Kaie Körb

Anita Jokela
18 juli 2011


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil