Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Tallinn firar prima ballerinan Kaie Kõrb

Över Finska viken med en av färjorna från Helsingfors, och man anländer till Tallinn. Till en lite annan kultur, lite mer kontinental. Tallinn var en av hansastäderna som hade starka förbindelser söderut. Tallinn är också under det pågående året Europas kulturhuvudstad tillsammans med vårt Åbo, och det satsas lite extra på allt möjligt.

Jag är på resa; huvudmålet är Estoniateatern och balettföreställningar där. Blir aldrig trött på att beundra det vida havet i dess alla varierande nyanser; på dagtid allt från blått till vitt och grått. Ankomst kl. 14 till hamnen, och man är nästan i city.

Man hinner göra ett trevligt stadsbesök med ett trevligt café eller en restaurang, historiska byggnader, butiker i de äldre kvarteren eller moderna varuhus; fara till någon av de nyaste turistattraktionerna även lite utanför. Vila på hotellet förrän det är dags att ta sin väg till Rahvusooper (Nationaloperan) Estonia och kvällens föreställning. Den här gången är det frågan om en Gala.
Kaie Körb och Viesturs Jansons i Giselle. Foto Estoniateatern

Kaie Körb och Viesturs Jansons i Giselle. Foto Estoniateatern

Prima ballerinan Kaie Kõrb 50 år
Estoniateatern hade på den internationella dansdagen två föreställningar, varav den senare var ägnad till ära åt den fina och ståtliga primaballerinan Kaie Kõrb på grund av hennes 50-årsdag.
På galaföreställningarna – 29 och 30 april – sågs även andra artister från när och fjärran.

Kôrb var ledande stjärna på Estoniateatern och blev pensionerad i december 2005. En internationell karriär var inte möjlig under Sovjettiden, annars skulle vi säkert ha hört mer om henne, och fått njuta av hennes dans på andra ställen än på hemmascenen; de korta besöken hon gjorde t ex i Finland och Sverige var inte många. Vid galan kunde vi alla konstatera att Kõrb är en artist i bra form trots åldern.

Vid en institutionsteater blir dansarna pensionerade vid 40 och några år till. Ålder i och för sig borde inte spela – eller få spela – så stor roll ifråga om uppträdande på dansscen.

En lite mognare dansare kan och kunde mycket ofta göra väldigt bra ifrån sig och framför allt på grund av mognad göra vissa roller med en annan sorts prestige och presentation än de yngre kollegorna.

Det är också att minnas att världsberömda Galina Ulanova, Margot Fonteyn, Maya Plisetskaja och vissa andra har fortsatt att dansa även de större rollerna, och avslutat sina karriärer i rätt hög ålder.

Vi hoppas kunna se Kaie Kõrb fortsätta med att uppträda som en frilansare ännu länge. Numera är hon huvudsakligen sysselsatt med att undervisa blivande dansare samt barn och unga som har dans som hobby.

Mycket riktigt fick åskådarna på galan se en liten glimt av hennes elever, även en skara av riktigt små ballerinor i en välordnad formation iklädda tutus. En tutu – det kallas ju den kortkorta klänningen i balett.

Kaie Körb och Viesturs Jansons i Carmen. Foto Estoniateatern

Kaie Körb och Viesturs Jansons i Carmen. Foto Estoniateatern

Kaie Kõrb i Duetten från Scheherazade, som Blue Ballerina och Döende svan
Duetten av Mihail Fokin inledde galan och dansades i den traditionella orientaliska klädseln och mjuka dansskor. Rollen är tilltänkt en vig dansare och Kaie Kõrb gjorde oss inte besvikna. Hon ritar i luften linjer och gör fraseringen av sin dans på ett sätt som får oss att tänka tillbaka till tiderna då hon dansade sin Scheherazade helt igenom en föreställning, vi kunde gärna ha sett mer av detta.

Sergej Nejksjin från nationaloperan i Lettland var en fin partner till sin ballerina. Hans personlighet och dansarkvalité passar till ett brett register av roller, och Scheherazade var  ett gott val att börja med.

Före pausen gav Kõrb sitt andra nummer. Vi såg henne glida fram från vänstra hörnet på scenen i Fokins berömda koreografi Den döende svanen. Det är i den här rollen som även legendariska Maja Plisetskaja uppträdde ofta och länge, och även i slutet av karriären som dansös.

Att tolka denna roll är krävande och på grund av det som en ballerina kan ha förvärvat sig under sin karriär syns resultatet i hur trovärdig hennes gestalt som svan blir, hur fågelns krafter sviker och hur den blir liggande utan att röra sig mer.  

Kaie Körb i Blue Ballerina av Jorma Uotinen. Foto Estoniateatern

Kaie Körb i Blue Ballerina av Jorma Uotinen. Foto Estoniateatern

Ett bra val för att visa Kaie Kõrbs stora dansregister var Jorma Uotinens Blue Ballerina, numera redan en klassiker. Denna roll visar en åldrande dansare, något sliten och klädd i blått; hon jagar efter sina forna glansdagar som ballerina. Håret är rufsigt, och koreografin visar att det är någon tid sedan de gyllene åren var en del av livet.

Några rörelser är ännu möjliga för henne, stundvis, sedan orkar den blå damen inte mer – inte här heller, men hon hålls vid liv av minnen. I minnet av de gångna åren letar den av koreografen Uotinen skapade sorgsna gestalten förgäves efter sitt före detta ballerinajag.

I solot Blue Ballerina hade Kõrb en alldeles egen kraftfull prägel i sin tolkning. Från min plats i salen kunde jag inte ordentligt helt urskilja ansiktet, och då får ju själva kroppsspråket och rörelserna avgöra hur gestaltningen ser ut.

Det var Nina Hyvärinen som allra först i Helsingfors gav liv åt rollens ballerina, och Ninas närvaro på scenen var åter och åter igen konkret och handgriplig.

Blue Ballerina tillhör ett större verk med namnet Ballet Pathétique där män i kjolar först erövrar scenen. Den är en av Jorma Uotinens populäraste koreografier. Efter Nina har andra dansare i sin tur gjort rollen.

En fin tolkning av Blue Ballerina den här gången också; rollen sitter ypperligt hos Kaie Kõrb.

Efter alla filmsnuttar från Kõrbs långa karriär med inblick i allt från rollfigurer såsom den berömda Svarta svanen i Svansjön till de intressanta intervjuerna – där bl.a. vissa berömda aktörer inom baletten, såsom Maja Plisetskaja och Tiiu Randviir, berättande om Kõrb och hennes kvalité – var nämnda Blue Ballerina en passande avslutning på hela galan.

Bridget Breiner och Alexander Zaitsev i Kasimir´s Colours. Foto Estoniateatern

Bridget Breiner och Alexander Zaitsev i Kasimir´s Colours. Foto Estoniateatern

En stilig Sugar Plum Fairy och en väldansande Prins
Galans program var omfattande och kompakt, bestående av både klassiska och moderna nummer.  

Förutom jubilaren Kaie Kõrbs var även de andra inhemska artisternas och gästernas insatser viktiga för att helheten kunde bli så givande och trevlig som den blev. Här några plock.

Stuttgartbalettens två premiärdansare, Bridget Breiner och Alexander Zaitsev, sågs i duetten ur Mauro Bigonzettis contemporary nummer Kasimir´s Colours och i ett annat modernt nummer av Marco Goecke. Precist, bra accentuerat.

Stuttgart går miste om Breiner före säsongen 2012-13, hon ska bli balettchef i Gelsenkirchens Ballet im Revier.

I ett nummer ur Nötknäpparen var Estoniateaterns egna premiärdansare Luana Georg tillsammans med tidigare nämnda Sergej Nejksjin ett nöje att se. De var säkra i sitt uppträdande, tolkande Pas de deux ur akt 2 i Ben Stevensons koreografi; en stilig 'Sugar Plum Fairy' och en väldansande Prins.  

Lika säkert och fint ifrån sig gjorde Beatrice Knop och Dimitry Semionov i sin duett från Caravaggio och i sin Intimate Distance. De kom från Staatsballett Berlin.

Jonathan Hanks. Foto Estoniateatern

Jonathan Hanks. Foto Estoniateatern

Jonathan Hanks – utbildad i London och sedan 2007 medlem i Estoniateaterns balett – uppträdde fräscht och kunnigt i sitt solo från ett modernt Una lacrima sul viso av balettens egen koreograf Marina Kesler.

Hanks och Luana Georg fick på den förra galadagen mottaga teaterns ERGO-pris för året.

Tidigare på våren hade även Marina Kesler  tillsammans med premiärdansaren Eve Andre blivit prisbelönta med det estniska priset ”Loomeliidu preemia” för sitt konstskapande.

Eve i sin tur sågs vid galan som Desdemona i en scen ur baletten Othello, tillsammans med partnern Aleksandr Prigorovsky och fyra andra dansare från Estoniateatern. Väldansat i contemporary stil.

Det är bara att önska att Estoniateatern fortsätter med att bjuda på liknande galaföreställningar.

International Dance Day Ballet Gala

– Kaie Körb 50 years

– 30 april 2011 – Konstnärliga ledare: Thomas Edur, Kaie Körb

Duett från Scheherazade – Koreografi Mikhail Fokin – Musik: Nikolaj Rimskij-Korsakov
Kaie Körb, Sergej Neiksjin, Lettiska nationaloperan

Duett The Man I Love från Who Cares? – Koreografi: George Balanchine – Musik: George Gershwin
Maksim Chukaryov, Olga Ryabikova, Estniska nationalbaletten

Scen från Othello – Koreografi: Marina Kesler – Musik: Arvo Pärt
Eve Andre, Svetlana Danilova, Kaja Kreitzberg, Seili Loorits-Kämbre, Marika Muiste, Aleksander Prigorovskij, Estniska nationalbaletten

Pas de deux från Giselle, Akt 2 – Koreografi: Jean Coralli, Jules Perrot, Marius Petipa – Musik: Adolphe Adam
Tatjana Bolotova, Anton Gejker, Ryska statsbaletten

Ring them Bells – Koreografi: Marco Goecke – Musik Fred Ebb (Sång: Liza Minelli)
Bridget Breiner, Alexander Zaitsev, Stuttgartbaletten

Duett från Caravaggio – Koreografi: Mauro Bigonzetti – Musik: Bruno Moretti
Beatrice Knop, Dimitrij Semjonov, Staatsballett Berlin

Pas de deux från Törnrosa, Akt 3 –  Koreografi: Marius Petipa, Musik: Pjotr Tjaikovskij
Elza Leimane-Martinova, Raimonds Martinovs, Lettiska nationaloperan

Den döende svanen – Koreografi: Mikhail Fokin – Musik: Camille Saint-Saёns
Kaie Körb

PAUS

Improvisation – Koreografi: Kaie Kõrb – Musik: Improvisation på klassiska teman – Piano: Ivo Valdma
Studenter från Tallinns balettskola (klass 7) och elever från Kaie Körbs balettstudio

Duett från Carmen – Koreografi: Krzysztof Pastor – Musik: Georges Bizet och Rodion Sjtjedrin
Elza Leimane-Martinova, Raimonds Martinovs, Lettiska nationaloperan

Una lacrima sul viso – Koreografi: Marina Kesler – Musik: Bobby Solo
Jonathan Hanks, Estniska nationalbaletten

Prinsens och Sockerféns pas de deux ur Nötknäpparen, Akt 2 – Koreografi: Ben Stevenson, Texas Ballet Theatre – Musik: Pjotr Tjaikovskuj
Sergej Neiksjin, Lettiska nationaloperan och Luana Georg, Estniska nationalbaletten

Intimate Distance – Koreografi: Jiri Bubenicek – Musik: Otto Bubenicek
Beatrice Knop, Dimitrij Semjonov, Staatsballett Berlin

Duett från Kazimir’s Colours – Koreografi: Mauro Bigonzetti – Musik: Dmitrij Sjostakovitj, Pianokonsert Nr 1 i C moll, 2:a satsen
Bridget Breiner, Alexander Zaitsev, Stuttgartbaletten

Grand pas de deux från Don Quijote, Akt 3 – Koreografi: Alexander Gorsky – Musik: Ludwig Minkus
Tatjana Bolotova, Anton Gejker, Ryska statsbaletten

Blue Ballerina – Koreografi: Jorma Uotinen – Musik: Pjotr Tjaikovskij
Kaie Körb

Anita Jokela
18 juli 2011


  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil