Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Marie-Geneviève Massé:


För mig är musiken vad vattnet är för fisken

Marie-Genviève Massé. Fotograf Cyrille Sabatier, L'Eventail

Marie-Genviève Massé. Fotograf Cyrille Sabatier, L'Eventail

Föreställningarna med franska barockdansgruppen L'Éventail (Solfjädern) på Drottningholmsteatern blev en klar succé. Det var dessutom en fröjd att se hur väl de fyra svenska dansarna smälte in i helheten, både stil- och utförandemässigt. I denna tidiga dansteknik är fotarbetet intrikat, och det var exemplariskt också av svenskarna.

Detta har varit ett drömprojekt för många. För fyra år sedan kunde Marie-Geneviève Massé, som startade L'Éventail 1985 och är ensemblens konstnärliga ledare, för första gången göra ett besök på Drotttningholmsteatern. Hon blev naturligtvis omedelbart fascinerad och utbrast "här måste jag dansa innan jag dör!"

För Mark Tatlow, konstnärlig ledare och dirigent vid Drottningholms Slottsteater, har det också sedan länge varit en prioritet att återföra dansen till teatern. Han uttalade flera gånger under gästspelet sitt önskemål om att dansen också ska kunna fortleva där.

Initiativtagare till den svenska delen av projektet är Karin Modigh, grundare av Stockholm Baroque Dancers. Hon fick för första gången se L'Éventail i aktion för elva år sedan, och har sedan drömt om någon form av samarbete. Nu gick den drömmen i uppfyllelse.

Det är också en särskild glädje att kunna rapportera att Marie-Geneviève Massé varit till den grad nöjd med samarbetet att hon vill fortsätta det. Vid ensemblens gästspel i Karlsruhe i februari 2012 hoppas hon att de svenska dansarna åter skall kunna medverka. Ekonomiska förhandlingar pågår.

Under gästspelet genomfördes också ett öppet seminarium. Där talade Marie-Geneviève Massé om sina erfarenheter inom genren och Lena Cederwall Broberg om Ivo Cramérs och sitt eget arbete: Hon är den som fått överta Ivo Cramérs arkiv och kostymsamling, och hon förvaltar arvet efter honom.  

Dansportalen fick en egen pratstund på Drottningholmsteatern med en synnerligen charmerande Marie-Geneviève Massé.  

Karin Modig och Noah Hellwig från Stockholm Baroque Dancers i Don Juan. Fotograf Mats Bäcker

Karin Modig och Noah Hellwig från Stockholm Baroque Dancers i Don Juan. Fotograf Mats Bäcker

Madame, säg något sammanfattande om er bakgrund!
Jag utbildade mig i klassisk balett och arbetade 1980-1988 med Francine Lancelot, en av pionjärerna inom den franska barockdansen. Hon arbetade framför allt med att rekonstruera de danser som med stor noggrannhet i beskrivningarna utgavs i tryck från och med år 1700.

Det finns sammanlagt över 350 danser beskrivna för i synnerhet solister och par. Mitt intresse kom snart att koncentrera sig på koreografi i tidens stil, och 1985 startade jag, tillsammans med Bernard Delattre, L'Éventail.

Det var en härlig glädje att se hur fantasifullt och musikaliskt ni skapat era koreografiska berättelser: Lättsamt och elegant i "Les petits riens", intensivt och dramatiskt i "Don Juan". Var har ni lärt er dansens dramaturgi?
Åh, tack för vänligheten. Jag utgår från musiken. Den är för mig vad vattnet är för fisken.

Jag har egentligen inte studerat dansens dramaturgi. Jag har förstås läst Noverre och andra källor till dansen och studerat tidens andra konstarter, precis som Noverre och andra teoretiker predikade. Lyssnar man sedan in sig ordentligt på musiken finns det där så oerhört mycket att inspireras av.

Marc Barret som Kommendören i Don Juan. Fotograf Mats Bäcker

Marc Barret som Kommendören i Don Juan. Fotograf Mats Bäcker

Hur ofta får ni beställningar på baletter?
Don Juan var en beställning, från teatern i Versailles. Man tyckte där att dess ca 45 minuter inte var tillräckligt för ett program, så man bad mig föreslå ytterligare ett verk. Det blev "Les petits riens". På så sätt kunde jag inkludera både Mozart och Gluck, både en lättsam balett och den första  "ballet d'action" (ung. = handlingsbaletten), både Noverre och Angiolini, två av tidens största koreografer. Det fanns också en naturlig övergång mellan baletterna, i form av den personifierade allegorin Den tragiska kärleken.

Hur brukar arbetsprocessen se ut inför ett nytt verk?
Jag ägnar mycket tid åt forskning och lyssnar som sagt intensivt på musiken. Jag har en fast medarbetarskara, där jag utarbetar roller med tanke på bestämda dansare. Jag skriver ner det koreografiska innehållet i danserna, markerar golvmönster och taktindelning – ungefär på samma sätt som 1700-talets dansbeskrivningar är nedtecknade i. Men jag gör det på tre olika papper. Annars kan det bli förfärligt komplicerat att införa också smärre korrektioner.

Hur lång tid tar arbetet?
Nu kan jag inte arbeta enbart med ett nytt verk. Annat pågår samtidigt, och jag arbetar inte bara med en sak i taget. Men i praktiken ungefär två år från tanke eller beställning till färdigt verk. Mycket tid för förberedelser, därtill ett halvår ensam i studio, och ca två månader för instudering med dansarna.

Det låter som om ni redan håller på med nästa verk!
Ja, jag har en beställning från Versailles till december 2012. Det blir bl. a. "Jason et Médée".

Ni använder bestämt hellre en annan term än barockdans?
Just det. Ordet barock har så många olika betydelser i olika konstarter. Jag föredrar termen "la belle danse" (ung. Den vackra dansen), ett uttryck som Francine Lancelot gärna använde, och som hon gav som titel till det storartade bokverk där hon sammanfattade resultaten av decenniers forskning.  Ordet sjuttonhundratalsdans är inte heller lyckat: I Frankrike tar denna dansstil sin början under sista tredjedelen av 1600-talet.

På seminariet hörde jag er också använda en egen term för armrörelser.
Ja! De principer som förklaras i dansläroböcker från tiden kallar jag akademiska. De armrörelser som på teatern har bärande innebörd kallar jag "rhétoriques" (umg. = vältaliga, berättande).

År 2000 utnämndes ni till "Chevalier des Arts et des Lettres" (den franska motsvarigheten till Litteris et artibus i Sverige). I snart 25 år har ni varit ledare för er egen ensemble där ni kombinerar forskning med konstnärligt arbete. Hur lång tid av året har ni möjlighet att hålla ensemblen samlad?
Åh, ungefär 4 - 5 månader. Vi är tre stycken i ett järngäng som brukar hålla till i Sablé, där vi har en fast punkt, med bl. a. en sommarakademi. De flesta av dansarna bor i Paris och gör annat emellanåt.

Les Petits Riens på Drottningholmsteaterns scen. Fotograf Mats Bäcker

Les Petits Riens på Drottningholmsteaterns scen. Fotograf Mats Bäcker

Madame, det var en alldeles särskild glädje att se era baletter här på Drottningholm!
Tack! Jag vill också säga att det var en alldeles särskild glädje att få komma hit. Här dansade kolleger till mig för ett par hundra år sedan. På dessa tiljor placerade de sina fötter. Vi följer så konkret i deras spår. Jag tvekar inte att kalla atmosfären en själ. Den har varit fantastisk att uppleva. Jag hoppas verkligen kunna återvända hit.

Peter Bohlin
22 augusti 2011

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil