Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Marie-Geneviève Massé:


För mig är musiken vad vattnet är för fisken

Marie-Genviève Massé. Fotograf Cyrille Sabatier, L'Eventail

Marie-Genviève Massé. Fotograf Cyrille Sabatier, L'Eventail

Föreställningarna med franska barockdansgruppen L'Éventail (Solfjädern) på Drottningholmsteatern blev en klar succé. Det var dessutom en fröjd att se hur väl de fyra svenska dansarna smälte in i helheten, både stil- och utförandemässigt. I denna tidiga dansteknik är fotarbetet intrikat, och det var exemplariskt också av svenskarna.

Detta har varit ett drömprojekt för många. För fyra år sedan kunde Marie-Geneviève Massé, som startade L'Éventail 1985 och är ensemblens konstnärliga ledare, för första gången göra ett besök på Drotttningholmsteatern. Hon blev naturligtvis omedelbart fascinerad och utbrast "här måste jag dansa innan jag dör!"

För Mark Tatlow, konstnärlig ledare och dirigent vid Drottningholms Slottsteater, har det också sedan länge varit en prioritet att återföra dansen till teatern. Han uttalade flera gånger under gästspelet sitt önskemål om att dansen också ska kunna fortleva där.

Initiativtagare till den svenska delen av projektet är Karin Modigh, grundare av Stockholm Baroque Dancers. Hon fick för första gången se L'Éventail i aktion för elva år sedan, och har sedan drömt om någon form av samarbete. Nu gick den drömmen i uppfyllelse.

Det är också en särskild glädje att kunna rapportera att Marie-Geneviève Massé varit till den grad nöjd med samarbetet att hon vill fortsätta det. Vid ensemblens gästspel i Karlsruhe i februari 2012 hoppas hon att de svenska dansarna åter skall kunna medverka. Ekonomiska förhandlingar pågår.

Under gästspelet genomfördes också ett öppet seminarium. Där talade Marie-Geneviève Massé om sina erfarenheter inom genren och Lena Cederwall Broberg om Ivo Cramérs och sitt eget arbete: Hon är den som fått överta Ivo Cramérs arkiv och kostymsamling, och hon förvaltar arvet efter honom.  

Dansportalen fick en egen pratstund på Drottningholmsteatern med en synnerligen charmerande Marie-Geneviève Massé.  

Karin Modig och Noah Hellwig från Stockholm Baroque Dancers i Don Juan. Fotograf Mats Bäcker

Karin Modig och Noah Hellwig från Stockholm Baroque Dancers i Don Juan. Fotograf Mats Bäcker

Madame, säg något sammanfattande om er bakgrund!
Jag utbildade mig i klassisk balett och arbetade 1980-1988 med Francine Lancelot, en av pionjärerna inom den franska barockdansen. Hon arbetade framför allt med att rekonstruera de danser som med stor noggrannhet i beskrivningarna utgavs i tryck från och med år 1700.

Det finns sammanlagt över 350 danser beskrivna för i synnerhet solister och par. Mitt intresse kom snart att koncentrera sig på koreografi i tidens stil, och 1985 startade jag, tillsammans med Bernard Delattre, L'Éventail.

Det var en härlig glädje att se hur fantasifullt och musikaliskt ni skapat era koreografiska berättelser: Lättsamt och elegant i "Les petits riens", intensivt och dramatiskt i "Don Juan". Var har ni lärt er dansens dramaturgi?
Åh, tack för vänligheten. Jag utgår från musiken. Den är för mig vad vattnet är för fisken.

Jag har egentligen inte studerat dansens dramaturgi. Jag har förstås läst Noverre och andra källor till dansen och studerat tidens andra konstarter, precis som Noverre och andra teoretiker predikade. Lyssnar man sedan in sig ordentligt på musiken finns det där så oerhört mycket att inspireras av.

Marc Barret som Kommendören i Don Juan. Fotograf Mats Bäcker

Marc Barret som Kommendören i Don Juan. Fotograf Mats Bäcker

Hur ofta får ni beställningar på baletter?
Don Juan var en beställning, från teatern i Versailles. Man tyckte där att dess ca 45 minuter inte var tillräckligt för ett program, så man bad mig föreslå ytterligare ett verk. Det blev "Les petits riens". På så sätt kunde jag inkludera både Mozart och Gluck, både en lättsam balett och den första  "ballet d'action" (ung. = handlingsbaletten), både Noverre och Angiolini, två av tidens största koreografer. Det fanns också en naturlig övergång mellan baletterna, i form av den personifierade allegorin Den tragiska kärleken.

Hur brukar arbetsprocessen se ut inför ett nytt verk?
Jag ägnar mycket tid åt forskning och lyssnar som sagt intensivt på musiken. Jag har en fast medarbetarskara, där jag utarbetar roller med tanke på bestämda dansare. Jag skriver ner det koreografiska innehållet i danserna, markerar golvmönster och taktindelning – ungefär på samma sätt som 1700-talets dansbeskrivningar är nedtecknade i. Men jag gör det på tre olika papper. Annars kan det bli förfärligt komplicerat att införa också smärre korrektioner.

Hur lång tid tar arbetet?
Nu kan jag inte arbeta enbart med ett nytt verk. Annat pågår samtidigt, och jag arbetar inte bara med en sak i taget. Men i praktiken ungefär två år från tanke eller beställning till färdigt verk. Mycket tid för förberedelser, därtill ett halvår ensam i studio, och ca två månader för instudering med dansarna.

Det låter som om ni redan håller på med nästa verk!
Ja, jag har en beställning från Versailles till december 2012. Det blir bl. a. "Jason et Médée".

Ni använder bestämt hellre en annan term än barockdans?
Just det. Ordet barock har så många olika betydelser i olika konstarter. Jag föredrar termen "la belle danse" (ung. Den vackra dansen), ett uttryck som Francine Lancelot gärna använde, och som hon gav som titel till det storartade bokverk där hon sammanfattade resultaten av decenniers forskning.  Ordet sjuttonhundratalsdans är inte heller lyckat: I Frankrike tar denna dansstil sin början under sista tredjedelen av 1600-talet.

På seminariet hörde jag er också använda en egen term för armrörelser.
Ja! De principer som förklaras i dansläroböcker från tiden kallar jag akademiska. De armrörelser som på teatern har bärande innebörd kallar jag "rhétoriques" (umg. = vältaliga, berättande).

År 2000 utnämndes ni till "Chevalier des Arts et des Lettres" (den franska motsvarigheten till Litteris et artibus i Sverige). I snart 25 år har ni varit ledare för er egen ensemble där ni kombinerar forskning med konstnärligt arbete. Hur lång tid av året har ni möjlighet att hålla ensemblen samlad?
Åh, ungefär 4 - 5 månader. Vi är tre stycken i ett järngäng som brukar hålla till i Sablé, där vi har en fast punkt, med bl. a. en sommarakademi. De flesta av dansarna bor i Paris och gör annat emellanåt.

Les Petits Riens på Drottningholmsteaterns scen. Fotograf Mats Bäcker

Les Petits Riens på Drottningholmsteaterns scen. Fotograf Mats Bäcker

Madame, det var en alldeles särskild glädje att se era baletter här på Drottningholm!
Tack! Jag vill också säga att det var en alldeles särskild glädje att få komma hit. Här dansade kolleger till mig för ett par hundra år sedan. På dessa tiljor placerade de sina fötter. Vi följer så konkret i deras spår. Jag tvekar inte att kalla atmosfären en själ. Den har varit fantastisk att uppleva. Jag hoppas verkligen kunna återvända hit.

Peter Bohlin
22 augusti 2011

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil