Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Prima Ballerinan Assoluta Maja Plisetskaja på besök

När Stockholmsoperan gav Den förtrollade vandraren den 29 augusti under Östersjöfestivalen, var operans kompositör Rodion Sjtjedrin självskriven gäst i sällskap med sin hustru, den ryska prima ballerinan assoluta Maja Plisetskaja. Dansportalen var naturligtvis på plats och fick en intervju.

Äktenskapet med Sjtjedrin har varat i 53 år och Maja följer oftast med sin make på hans resor. Senast hon var här var i samband med urpremiären i Stockholm på hans opera Lolita 1994, då hon även besökte Operans Balettklubb. Vi ses i foajén till parets Stockholmshotell, hon anländer punktligt och ger oss generöst en timme av sin tid.

Maja Plisetskaja firades med stora balettgalor i Paris och i Moskva i samband med hennes 85-årsdag förra året. Hennes karriär började på Bolsjojteatern i Moskva 1943 och varade till 1990.

Maia Plisetskaja och Rodion Sjtjedrin.

Maia Plisetskaja och Rodion Sjtjedrin.

"Jag har skrivit tre böcker om mitt liv, där jag berättat allt", säger Maja Plisetskaja. "Den första, Jag, Maja, skrevs 1994, den andra heter Tretton år senare och 2010 utkom en tredje volym, Jag läser mitt liv, som även innehåller de två första böckerna och en stor mängd bilder."

"Dessutom har jag skrivit ett inledande kapitel och ett avslutande. Jag, Maja har översatts till tyska, franska och engelska. Själv tycker jag nog bäst om den franska, när det gäller översättningarna."

"Den senaste boken såldes snabbt slut i Ryssland och en ny utgåva gjordes, som också säljer mycket bra."

Maja Plisetskaja som Odette i Svansjön.

Maja Plisetskaja som Odette i Svansjön.

Var bor ni numera?
"Vi har fasta bostäder i Moskva och München, men vi reser hela tiden. Varje dag – en ny plats!"

Har ni någon kontakt med Bolsjojteatern?
"Nej, Bolsjojteatern är ju stängd för renovering sedan flera år. Man framträder provisoriskt på en annan teater mitt emot, men den är inte bra. Jag har inget med den att göra."

Är det några nutida koreografer som ni tycker är särskilt intressanta?
"Jag känner inte till de unga, där finns ingen som jag kan nämna. De stora koreograferna jag arbetat med är Roland Petit och Maurice Béjart – ett geni! Men jag är nyfiken på allt nytt, vill se vad som skapas idag."

"Jag beundrar till exempel Mats Ek. han har sin egen stil och kopierar inte andra – han har stor talang! Hans Carmen är fantastisk! Ni svenskar kan vara mycket stolta över Mats Ek, sådana koreografer bara finns inte. Han och även den tyska koreografen Pina Bausch satt med i juryn för en av de balettävlingar i S:t Petersburg jag stod för tidigare. Jag bjöd in dem då jag ville ha åsikter från flera håll och från människor med olika bakgrund.

En rysk koreograf jag beundrar är Alexej Ratmanskij, till exempel hans Anna Karenina (2005)."

Arrangeras tävlingarna fortfarande?
"Nej, de hölls bara tre gånger, nu finns det inga pengar till det."

Svetlana Kesareva, Maja Plisetskaja och Anders Jörlén. Fotograf Anastasia Kirillova

Svetlana Kesareva, Maja Plisetskaja och Anders Jörlén. Fotograf Anastasia Kirillova

Vad tror ni om balettens framtid?
"Det kan ingen säga något om. Vi vet vad som varit, men inte vad man kommer att hitta på i framtiden. Nu är break dance populärt och där dansar man på huvudet! Vem kunde tro det för några år sedan? Kanske är det framtiden?"

Undervisar ni något eller coachar andra dansare?
"Nej. Då måste man stanna på samma plats en längre tid, och – som jag sade – vi reser hela tiden. Däremot dansade jag själv Ave Maja i Aten i april i år!"

Vilken tidsepok skulle ni vilja leva om ni kunde välja?
"Nästa sekel! Jag är intresserad av unga människor och vill se vad som händer! Möta unga talanger och se allt nytt! Vad som varit vet jag ju redan."

Vilka är era närmaste planer?
Vi åker till München härifrån, och sedan planerar jag inte mycket – för att som man säger: människan planerar och gud bestämmer.

Men jag har fortfarande stor lust att resa!"

Plisetskaja i Den döende svanen i början av karriären.

Plisetskaja i Den döende svanen i början av karriären.

Om Maja Plisetskaja
Maja Plisetskaja föddes i Moskva 20 november 1925.

Hon startade sin balettutbildning för förra ballerinan vid Kejserliga Baletten Elisaveta Gerdt och uppträdde på Bolsjojteatern första gången vid 11 års ålder. Hon anställdes i baletten 1943 och framträdde där fram till 1990.

Hennes far var ingenjör och direktör för ryska gruvor på Spetsbergen, där Maja började sin skolgång. Fadern avrättades 1938 vid en av Stalins utrensningar och modern deporterades till Kazakstan fram till 1941.

Maia togs om hand av sin moster Sulamith Messerer (1908-2004), ballerina och berömd pedagog. Hennes morbror var den berömde balettpedagogen Asaf Messerer (1903-1992) och Sulamiths son Michail Messerer (1948– ) har fortsatt pedagoglinjen, Han har bland annat varit lärare vid Kungliga Svenska Balettskolan och senast balettmästare vid Mikhailovskijteatern i S:t Petersburg.  

Maja Plisetskaja var under hela sin karriär anställd vid Bolsjojteatern, där hon hade stora framgångar, men även många svåra kontroverser med olika ledarpersoner. Hon betraktades en längre tid som en säkerhetsrisk, bland annat då hon var av judisk familj, och vägrades turnera utomlands fram till 1959.

Därefter har hon framträtt över hela världen och anses som en av de största dansarna under 1900-talet, Hennes första internationella framgång var i Paris och hon känner sig särskilt välkommen i Frankrike.

Rodion Sjtjedrin, Maja Plisetskaja och Berwaldhallens VD Michael Tydén. Fotograf Bilbo Lantto

Rodion Sjtjedrin, Maja Plisetskaja och Berwaldhallens VD Michael Tydén. Fotograf Bilbo Lantto

Bland hennes roller märks alla de stora klassiska baletterna från Svansjön till Don Quijote och märkesroller som Michail Fokins Den döende Svanen – något av hennes signaturroll – och Alberto Alonsos Carmen. Roland Petit koreograferade La Rose malade (1973) för henne och Béjart skapade Isadora (1976) för henne och Ave Maia till hennes 70-årsdag.

Hon har koreograferat flera stora baletter som Anna Karenina (1972) efter Tolstoj och Måsen (1980) efter Tjechov. Måsen gavs även av Stora Teaterns balett i Göteborg på 1980-talet.

Hon har varit konstnärlig ledare för Romoperans balett 1984-1985 och Spanska Nationalbaletten i Madrid 1987-1989.

Hon har belönats med många utmärkelser, bl.a. Första pris vid balettävlingen i Budapest 1951, Ryska sovjetrepublikens Folkartist 1951, Sovjetunionens Folkartist 1959, Anna Pavlovapriset 1962, Leninpriset 1964, Franska Hederslegionen 1986 och Premium Imperiale i Japan 2006.

Intervjuare: Anders Jörlén
med bistånd av Svetlana Kesareva
2 september 2011


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil