Artiklar från 2008 – till idag
En impuls till hans verksamhet efter år vid operans balett kom via dansaren och koreografen Carolyn Carlson, som för övrigt har påverkat många danskonstnärers liv och karriär. Förutom Saarinen också bland andra Jorma Uotinens och Nina Hyvärinens.
Efter premiären på Alexandersteatern Helsingfors (23/11) bar vägen denna gång allra först till Uleåborg, Kuopio och Jyväskylä (5/12) – ett sällsynt tillfälle för danspubliken att se honom med ensemble i dessa finska städer. Ofta är kompaniet på väg till andra länder efter premiären.
Man in a Room till Carolyn Carlsons koreografi dansades av Tero Saarinen, och det vägde tyngst av kvällens två verk denna gång. En artists ensamhet och plåga – dansartisten Saarinen håller oss dessa 22 minuter strängt i sitt grepp. Han är skicklig i sin framställning och hans utstrålning når sista bänkraden i salen.
Carolyn Carlson koreograferade solot åt Saarinen år 2000. Han gestaltar på scenen en bildkonstnär, Carlson har haft den amerikanske expressionisten Mark Rothko i tankarna.
Saarinens konstnär plågas på scenen, och många tankar tycks röra sig i hans hjärna. Saarinen uttrycker allt detta, sinnesstämningarna och funderingarna hos personen i fråga, inför ögonen på oss. Han är den figur som han ska måla för oss.
Utomordentligt fint gjort.
Helheten i produktionerna – förutom dansen även musik, ljus och dräkter – är högklassisk, vilket också är Tero Saarinen Companys varumärke.
Tankar om Borrowed Light – ett verk från tidigare repertoar
Jag vill i detta sammanhang lyfta fram Saarinens äldre verk Borrowed Light som gått hem hos de flesta – den energi och berättande med dansens medel som vi kunnat uppleva där har fastnat i minnet och väckt mycket beundran; på detta sätt kan det en berättelse med starkt budskap framföras effektivt.
Stegen är kraftiga och betonar uttrycket, var och en förstår att från den här jargongen hoppar människorna inte mer så lätt av. Rytmen är lika stark, och man kan föreställa sig en stam som utför sina riter – och det är det ju frågan om också, egentligen.
Verket handlar om uppkomsten av en sekt, Shakers, och dess kraft hos människorna, det syns i dansen hur totalt de är påverkade av sin tro, den extas som driver individerna till något där de inte mera är annat en del av en massa i svallning.
Något av detta sågs förvisso också i Absent Presence där rörelsen gick framåt i böljande vågor – det är estetiskt och är alltid skönt att se på, flödet av dans. Man andas själv också obehindrat, som åskådare.
Blossom & Decay –
världspremiär i Helsingfors 23.11.2011
Man in a Room
koreografi Carolyn Carlson
dans Tero Saarinen
musikkollage Gavin Bryars Ensemble, Apocalyptica; ljusbearbetning Mikki Kunttu
ljusdesign Carolyn Carlson
kostymdesign Rachel Quarmby-Spadaccini
Absent Precence
koreografi Tero Saarinen
musik Jarmo Saari/Jarmo Saari solu,
ljus Mikki Kunttu
kostymer Erika Turunen
koreografens assistenter Satu Halttunen, Sini Länsivuori
dansare: Henrikki Heikkilä, Carl Knif, Saku Koistinen, Ninu Lindfors, Natasha Lommi, Maria Nurmela, Heikki Vienola
Anita Jokela
8 dec 2011
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision