Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stockholm: Svansjön som streetdance på Dansens hus

Med all rätt i världen var Bounce ett hyllat koncept med enorm "credit". Svansjön är något av baletternas balett. I kombinationen ligger något oslagbart. Fredrik "Benke" Rydmans streetdanceversion av Svansjön på Dansens Hus var redan före premiären en enorm publiksuccé.

I skrivande stund har 32 000 biljetter sålts. Redan har verket vunnit en ung publik, något som scendansen brukar skrika efter, liksom scenkonsten i största allmänhet.

Rothbart som hallick dansas av Daniel Koivunen. Fotograf Mats Bäcker

Rothbart som hallick dansas av Daniel Koivunen. Fotograf Mats Bäcker

Satsningen är både ambitiös och berömvärd. Vad man brukar kalla "production value" är högt: duktiga dansare i varierad streetdancekoreografi, intressant musikcollage (både Tjajkovskij och nyskrivna stycken) och högt tittvärde, med bland annat fyndiga sceniska lösningar och festliga kostymer som sprakar av färg.

Antalet medverkande är, med tanke på all action, uppseendeväckande lågt: 10 stycken. Allt talar för att verket kommer att bli en publiksuccé både under eventuella Sverigeturnéer och vid internationell lansering.

Vad är en kritiker?
Det ligger en alldeles särskild glädje i att befinna sig mitt i en högljutt jublande, ung åskådarskara. Då kan det bli lätt att genast känna sig några år yngre. Jag lät mig också förföras av många enskildheter i verket.

Låt mig ta tre goda exempel. Trollkarlen presenteras med fyndig multimediajonglering. Till den musik som i den klassiska baletten spelas till en av de tekniska höjdpunkterna, de 32 fouettéerna (piruetter med benvisp), utför en man i hög, svart hatt ungefär lika många snurrar stående på huvudet i sin hatt. Till de fyra småsvanarnas musik (ett annat favortiställe i balettten) dansar här fyra killar liggandes på rygg.

Maria Andersson (Odette) och Robert Malmberg (Siegfried). Fotograf Mats Bäcker

Maria Andersson (Odette) och Robert Malmberg (Siegfried). Fotograf Mats Bäcker

Handlingen är i princip densamma som i originalbaletten: En kille tvungen att kämpa för sin tjej mot en trollkarl (här dessutom knarklangare och hallick). De omges av bland andra en mamma, en pappa, en narr, och några kompisar (tjejerna har blivit prostituerade knarkare).

Men vad hände här på slutet?  Killen får tag i en pistol, ett skott smäller av, en figur dör, andra förändras. Tre svanar tar av sig de vita pälsar de fått av hallicken, lämnar tillbaka dem och går vidare. Men en av huvudpersonerna står plötsligt mest still.

Tydligen har han också förändrats – men metoden att med stillhet framställa förändring är inte riskfri. Ett kritiskt öga kan börja fundera på om koreografin just där inte hunnit bli färdig.

(Ett vanligt svar på frågan ovan Vad är en kritiker? är: En person som försöker förklara för publiken varför de inte borde ha haft så roligt som de hade.)

Ett överraskande slut. Fotograf Mats Bäcker

Ett överraskande slut. Fotograf Mats Bäcker

Något om originalet
Baletten Svansjön har gjort sig förtjänt av att bli en klassiker. Musiken är fantastisk, kampen mellan gott och ont rymmer fördjupningar som för dansare kan bli föremål för tolkningar och bearbetningar under ett helt artistliv. För en åskådare kan jämförelser mellan olika dansares framföranden och olika versioner av baletten tjäna som underlag för funderingar under ett åskådarliv.

Två exempel bland många i detta välkonstruerade libretto: när prinsen träffar den vita svanen (Odette) är ballerinans uppgift att finna en trovärdig balans mellan fågelhamnen och de kvarvarande mänskliga egenskaper som fängslar prinsen.

Som den svarta svanen (Odile) måste hon träffa en annan balanspunkt: hon måste göra det trovärdigt att hon är trollkarlens dotter som är ute efter att förleda prinsen att bryta sitt trohetslöfte till Odette samtidigt som det måste framstå att prinsen är övertgad om att hon är Odette klädd i svart. Hon får alltså inte vara hur ensidigt stark som helst.

Balettens slut har sedan urpremiären 1877 varit en stridsfråga. Då var slutet "olyckligt": prinsen och svanen dör. Då uteblev succén (även om orsakerna därtill förmodligen var fler). Det var först när baletten återupptogs 1895 som baletten, i koreografi av Petipa och Lev Ivanov, blev en av de stora, klassiska.

Narren, Benke "Kaos" Wentzel, vänder upp och ned på dansen. Fotograf Mats Bäcker

Narren, Benke "Kaos" Wentzel, vänder upp och ned på dansen. Fotograf Mats Bäcker

Det finns i huvudsak två sorters slut: antingen besegrar prinsen trollkarlen eller också vinner ondskan. Intressanta biversioner är till exempel att prinsen vinner och svanen återfår sin mänskliga gestalt – ibland har då baletten börjat med flickans förtrollning till svan. Trollkarlen kan också drunkna i vågorna tillsammans med paret. Eller också kan det älskande paret efter döden förenas på andra sidan i en så kallad apoteos (i överförd bemärkelse: en scen där de avlidnas själar överförs till gudarna/himmelen).

Av bland annat dessa skäl är Svansjön för mig en levande klassiker som förmodligen kommer att fascinera mig till döddagar. Jag skulle önska att några av de unga åskådare som nu jublar åt Rydmans Svansjön, en dag när behovet av fördjupning gör sig påmint, kommer att se också originalet. Då tror jag att de får en upplevelse för livet.

Peter Bohlin
14 dec 2011


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil