Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stockholm: Giovanni Bucchieri, koreograf på frammarsch

Den 27 april hade Triple Excellence, en balettafton med verk av tre unga svenska koreografer, premiär på Kungliga Operan. Det tillhör inte vanligheterna. De tre har alla Kungliga Svenska Balettskolan och Kungliga Baletten i sin bakgrund och numera världen som arbetsfält.

Alexander Ekman och Pontus Lidberg är redan etablerade koreografer, både i Sverige och utlandet. Den tredje i gänget är Giovanni Bucchieri, född i Linköping med, som namnet visar, italienskt påbrå. Han är koreograf, dansare, skådespelare och musiker.

Alexandera Ekman arbetade under ett par år som dansare i Nederlands Dans Theater i Haag och det var där han gjorde sin första koreografi, vilket ledde till många uppdrag både i Europa och Amerika.  Pontus Lidberg har arbetat från Malmö till Umeå och från Vietnam till USA och har numera New York som bas, där han är konstnärlig ledare för dansgruppen Morphoses.
Jeannette Diaz-Barboza, Nadja Sellruo och Alina Lagoas. Fotograf Hans Nilsson

Jeannette Diaz-Barboza, Nadja Sellruo och Alina Lagoas i Kom ni döttrar. Fotograf Hans Nilsson

Giovanni Bucchieri
Efter startåren vid Kungliga baletten och Cullberbaletten har han bland annat arbetat med gruppen Stockholm 59° North på turnéer ute i världen och även gjort sitt första dansverk där: Cantus in Memory of the Dancing Queen, en föregångare till Kom ni döttrar, som nu visats på Operan i Stockholm.

Han har också medverkat i flera av Mats Eks teaterproduktioner, bland andra Glucks Orphée på Operan.
"Det känns lite sorgligt att den här perioden är over nu" säger Giovanni till Dansportalen på sista föreställningsdagen för Triple Excellence. "Jag är jätteglad över att ha fått arbeta med dansarna, jag älskar dem alla fem." (Nadja Sellrup. Oscar Salomonsson, Jeannette Diaz Barboza, Arsen Mehrabian och Alina Lagoas, – red:s anm).

Att få lära känna dem som personer och försöka visa fram deras karaktärer. Jag kände mig litet som en voiyeur när jag letade ledtrådar och speciella egenheter eller tics.

Jag vill gärna arbeta med samma gäng igen och vid min sida har jag också haft en erfaren repetitör i Jens Rosén. Det har varit en lycklig arbetsperiod!"

Från v. Arsen Mehrabian, Oscar Salomonsson, Nadja Sellrup, Jeannette Diaz-Barboza och Alina Lagoas. Fotograf Hans Nilsson

Från v. Arsen Mehrabian, Oscar Salomonsson, Nadja Sellrup, Jeannette Diaz-Barboza och Alina Lagoas. Fotograf Hans Nilsson

"Det var också en utmaning att arbeta i det stora utrymmet som Operans scen utgör. Att få fram känslan av att fem personer kan fylla hela ytan och äga hela scengolvet. Jag ville göra ett verk som bara innehåller golv, dansare och musik. Jag kände att det uppstod en magisk tystnad i hela salongen, en koncentration både på scenen och i publiken.

Baletten börjar med inledningen av Bachs Matteuspassionen, jag har en passion för Bach, särskilt passionerna och främst Matteuspassionen. Även om jag inte är religiös i traditionell mening har den inspirerat mig till balettens inledning.

Jag är ju också musiker, jag sitter jämt vid pianot och är med i ett band, Sister, tillsammans med kompositören Stefan Levin och dansaren och sångaren Aleksandar Maksic. Jag älskar all sorts musik. För musiken till Kom ni döttrar har jag arbetat tillsammans med Stefan som har utgått ifrån Bach, som bearbetats med nya klanger och former."

Nadja Sellrup i filmen Come You Daughters.

Nadja Sellrup i filmen Come You Daughters.

"Sedan är jag fascinerad av Nadja Sellrup, hon är en fantastiskt spännande person och jag vet hur hårt hon arbetar. Vi har känt varandra sedan balettskolan och hon var med i Cantus när vi turnerade med 59° North.
Arsen Mehrabian och Oscar Salomonsson i Kom ni döttrar. Fotograf Hans Nilsoon

Arsen Mehrabian och Oscar Salomonsson i Kom ni döttrar. Foto Hans Nilsoon

Giovanni Bucchieri och Hervor Sjöstrand under filmningen.

Giovanni Bucchieri och Hervor Sjöstrand under filmningen.

Jag håller också på att färdigställa en film, Come You Daughters, som i sig är en trilogi. Första delen heter Nadja och följer hennes arbete på och bakom scenen. Den andra delen är en berättelse om hämnd. Den känns mörkare och döljer minnen och hemligheter – liksom även scenverket gör. Den tredje delen handlar om en äldre person på ett vårdhem och heter Hervor efter den fantastiska Hervor Sjöstrand, som gör den gamlas roll.

Jag hoppas att filmen ska premiärvisas här på Operan i höst när den är klar. Dessförinnan släpper vi en singel till sommaren och ett musikalbum till hösten. Även albumet ingår i triptyken  Come You daughters tillsammans med baletten och filmen."

På frågan om framtiden berättar Giovani Bucchieri:
"Jag ska närmast åka till Operan i Bogota i Colombia, där jag tillsammans med Jens Rosén ska hålla i en workshop med dansarna och skapa en mindre föreställning."

Det ser ut att bli världen som arbetsfält även för Giovanni.

Anders Jörlén
23 maj 2012


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil