Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helsinki International Ballet Competition  

HELSINKI: Nivån på dansare och koreografier har varierat. De allra bästa skiljer sig genast positivt ur mängden, och de därnäst kommande är de som det mest diskuteras om – om de duger eller inte, vilket som var bra och vilka delar av dansen och koreografin som möjligtvis kommer att hindra deltagaren att komma vidare ända till finalen och prispallarna.

Sex finländare har dansat eller uppträtt ännu vid semifinalen: Maria Baranova, Tuomas Haukka, Suvi Honkanen, Emilia Karmitsa, Emmi Pennanen och Piia Sundqvist. Av dessa fortsätter Nationalbalettens dansare Baranova och Pennanen samt Emilia Karmitsa till finalen, och dessutom från samma kompani Emrecan Tanis från Turkiet.

Av andra nordbor fick Stephanie Chen Gundorph Moeller från Danmark, Ksenia Seletskaja från Estland och Annija Kopstale från Lettland visa sig i semifinalen, vars resultat nu finns på tävlingens websida.

Danmark och Lettland är ännu med i tävlingen.

Den enda svenska tävlanden Niklas Blomqvist klarade sig inte vidare efter första omgången.

Det är att konstatera att gallringen varit hård redan till själva tävlingen, och att en del av deltagarna redan vunnit priser i andra tävlingar och dansar som solister vid renommerade kompanier.

Helsinki

Maria Baranova i Juha Kirjonens Angry Bird. Fotograf Sakari Viika

Nu diskuteras det ivrigt vilka som har chanser att vinna i tävlingen och att inofficiellt vinna en plats i något balettkompani. Tävlingen följs av balettfolk och kan betraktas också som ett rekryteringstillfälle, även för icke-deltagande partners.

Enligt ordföranden för tävlingsjuryn, balettchefen Kenneth Greve har domarnas samarbete varit fint. Greve sitter avspänt med några av oss vid bordet efter att vi följt med morgonklass på fredagen. Jarmo Rastas tar hand om de tävlande på ett humörfullt sätt, han visar vad dansarna under en balettimme skall göra vid stången och i mitten av salen för att hålla konditionen uppe, och också för att lära sig mer.

I en annan sal håller Barbora Kohoutková sin timme. Dessa båda pedagoger är rutinerade i sin uppgift, de uppmuntrar och korrigerar, och skapar en god stämning i klassen. Barboras arbete med deltagarna i en tidig morgonklass ser jag följande morgon, lördagen, och kan bara beundra hennes talanger. Artisten kallas genast efter timmens avslutning åt annat håll och de unga ska fortsätta med sina övningar i dansnumren.

Kenneth Greve hoppas att deltagarna i tävlingar ska välja nummer som passar för dem, träna även annat än tricks typ serier av piruetter – vilket den stora publiken är fascinerad av – men där den artistiska sidan hos en dansare inte utvecklas. En riktig dansare är så mycket mer; förutom att dansa mångsidigt skall hon eller han kunna tolka roller, och vid dansen skall man kunna frasera rörelserna, inte bara utföra dem i tur och ordning. En danskonstnär för fram något av sin själ över rampen och åskådarna vet exakt när det sker.

Helsinki

Yun Wang med partnern Yang Jiao. Fotograf Sakari Viika

Förhandsfavoriter till prispallen och andra som profilerat sig som publikens gunstlingar kommer såväl från hemknutarna som nära ifrån, från Europa och Asien. Trots att den finska publiken vill uppmuntra de egna deltagarna får även alla andra stöd i form av applåder och bravorop då det verkligen gäller.

Tävlande som profilerat sig som favoriter är senioren och Nationalbalettens premiärdansare Maria Baranova som vunnit i juniorklassen för tre år sedan och som med icke-tävlande partnern Nicol Edmonds från samma kompani dansade mycket imponerande ett pas de deux från andra akten av Giselle, samt en trevlig koreografi av Juha Kirjonen som fått namnet Angry Bird.

En annan vinnarkandidat är Yun Wang, en stark dam från Kina – en mycket stilig senior och premiärdansare med riktigt fina linjer även i ett modernt nummer med en imponerande story och som dessutom redan har precis allt som skall finnas i dansen, och som uppträtt med partnern Yang Jiao. Seniordansaren Ekaterina Oleynik från Vitryssland är en dam med linjer i en modern koreografi.

En lugn senior är Andrei Cozlac från Rumänien – med Le Corsaire och Don Quijote i programmet, men vars karaktär ännu kanske inte syns riktigt tydligt. Machi Muto från Japan har stark närvaro och är ganska säker i sina nummer som Swanilda i Coppélia och Kitri i Don Quijote. Självsäker – och stor favorit – är juniorpojken från Italien med namnet Francesco Gabriele Frola med sin prins ur Svansjön och Basilio i Don Quijote.

Vinnarkandidaten Candice Adea från Filippinerna, senior, dansar med den i detta skede icke mer deltagande partnern Jean Marc Cordero. Detta par riktigt sprängde atmosfären med sin första entré i pas de deux ur Don Quijote och med sitt ädla framförande. 16-årige juniorpojken Taiyu He från Kina imponerade med sin teknik, snabbhet och karisma som Franz i Coppelia. Från Japan finns den skickliga Yonen Takano som Albrecht från Giselle. Och kanske någon mer . . .

Priserna delades ut vid avslutningsgalan på torsdagen den 7 juni. Det främsta priset – Gloria Grand Prix – gick till Kinas seniordam Yun Wang. Åter var de kinesiska dansarna framgångsrika i denna tävling men också representanter från Filippinerna, Finland, Italien, Kanada, Kuba, Rumänien, USA och Vitryssland sågs på prispallen. Placeringarna redovisas i slutet av denna artikel.

Ye Wang t.v. fick specialpris som partner till Ruichen Sun. Fotograf Sakari Viika

Ye Wang t.v. fick specialpris som partner till Ruichen Sun. Fotograf Sakari Viika

Domarna är alla konstnärliga ledare vid sina kompanier: Kenneth Greve, Finlands Nationalbalett, ordförande; Nina Ananiasvili, Statsbaletten i Georgien; Kathryn Bennetts, Kungliga Baletten i Flandern; Jorma Elo, koreograf för Boston Ballet; Madeleine Onne, konstnärlig ledare för Hong Kong Ballet och Feng Ying, verkställande direktör och konstnärlig ledare för Nationalbaletten i Kina.

Domarnas samarbete hade varit bra men diskussioner hade förts ifråga om placeringarna. Man letade efter vinnare som förutom det tekniska kunnandet som krävs, kunde visa riktigt artisteri och tolkning i sina nummer.

Grand Prix-vinnaren Yun Wang fick 15 000 €. Fotograf Sakari Viika

Grand Prix-vinnaren Yun Wang fick 15 000 €. Fotograf Sakari Viika

Dansarna – och tankar bakom dansen
Grand Prix-vinnaren Yun Wang och förstaprisvinnaren i seniorer damer, Candice Adea, visade sig som mogna och harmoniska dansare.

Det var en fin sak att båda kunde stå högt på prispallen, tidigare har det nämligen hänt en gång att Grand Prix-vinnaren och förstaprisvinnaren varit samma dansare.

Året var 1995 och Barbora Kohoutková från Tjeckien charmerade alla bl.a. med sin fräscha Törnrosa-tolkning, ännu som junior.

Nu kunde vi njuta hennes dans på galan i en scen ur Kenneth MacMillans Manon med partnern Roman Lazik, och de tävlande kunde dagligen ta sin morgonklass hos henne.

Yun Wang var  en mycket elegant dansare, Candice Adea, till typen kanske något vigare, om man vill hitta skillnader förutom kroppslängden och tempot eller rytmen i utförandet. Båda är riktiga ballerinor.

Maria Baranova. Fotograf Sakari Viika

Maria Baranova. Fotograf Sakari Viika

Maria Baranova – andrapristagaren i seniorer damer – är på god väg till stort artisteri. I finalen var hennes moderna Butterfly av Juha Kirjonen ett fullträff: hon hängav sig så häftigt åt att en serie chainéer fram mot rampen att publiken höll andan.

Det gjorde den i vissa andra fall också, vi minns vissa skyhöga lyft och fruktade nästan någon gång att damen höll på att falla.

Något så tråkigt hände aldrig, dansarna kunde sin sak och publiken kunde lugnt andas ut och av förtjusning – fint partnerskap fanns det så mycket av.

I avdelningen seniorer herrar utdelades inget förstapris men i stället två andrapriser. Juniorernas insatser blev alla imponerade av. Speciellt i pojkarnas tävling beundrade man de tre kunniga dansarna som fick priser. Kineserna Taiyu He, första pris, och Jinchang Gu, tredje pris, var glada och spralliga artister och tog sin publik direkt. Så också andrapristagaren Francesco Gabriele Frola.

Taiyu He fick juniorernas förstapris. Fotograf Sakari Viika

Taiyu He fick juniorernas förstapris. Fotograf Sakari Viika

Som Jorma Uotinen uttryckte det inför publiken – då han i egenskap av ordförande för tävlingen hälsade välkommen – sker och upplevs dansen på den plats där den dansas. Dans kan inte ses på en annan tidpunkt än just när dansarna uppträder, det är här och nu. Det är svårt att beskriva vad man sett, så många känslor finns med, så mycket händer – därför hoppas man att så många som möjligt kunde få uppleva dansens magi och skönhet.

Av allt det där sågs det mycket i denna tävling. Det var den sjunde internationella balettävlingen i Helsingfors som avslutades på onsdag kväll, och vid finalen blev bilden tydligare hur de olika dansarna eventuellt skulle placera sig i tävlingen, då dansarna sågs i två klassiska och ett modernt nummer.

Vissa av de prisbelönta var jämnstarka, fina och bra hela tävlingen igenom, det gäller – utöver de artister som beskrivits i förra artikeln –t ex Kubas senior Rodrigo Almarales, och juniordamernas Alys Shee från Kanada. Rodrigos teknik var ypperlig och han dansade i det moderna stycket REMIX 03 – och i Don Quijote – mjukt, effektivt och vackert.

På ett liknande sätt vacker var Andrei Cozlacs tolkning av till exempel Albrechts variation ur Giselle, vilken tycktes passa honom bäst av hans olika nummer – lite försiktig som han (född 1991) ännu tycks vara.

Juniorvinnaren Alys Shee med Jonathan Davidsson. Fotograf Sakari Viika

Juniorvinnaren Alys Shee med Jonathan Davidsson. Fotograf Sakari Viika

Pris för partnerarbete
Alys Shee beundrade vi på grund av hennes dansanta och koncentrerade insats – redan i det första numret. Partnern Jonathan Davidsson var en stilig dansare och mycket angenäm att se på. Deras partnerskap var fint i alla omgångar och Alys Shee fick första priset i sin tävlingsserie.

Andra duktiga partnerskap sågs också som samarbetet mellan den kinesiska andraprisvinnaren i seniorer herrar Ruichen Suns och hans kvinnliga partner Ye Wang: hon – ett par veckor för ”gammal” för att delta i själva tävlingen – blev tilldelad ett specialpris.  

Det fick också Jean-Marc Cordero från Filippinerna: pris för bästa teknik i partnerskap. De här lösningarna var eleganta ställningstaganden av domarna för allt det arbete som hade lagts ner av dessa kunniga artister. En tröst kan det också vara att förutom deltagandet i en balettävling kan vissa anställningserbjudanden ges på basis av det sedda.

MAGNIFICAT med Francesco Gabriele Frola (t.h.) och Lorenzo Eccher. Fotograf Sakari Viika

Koreografi
Koreografierna tävlade i en särskild avdelning. MAGNIFICAT, gjord och dansad i rött av Francesco Gabriele Frola med en manlig partner, fick ett pris. Det andra priset gick till Tisa Zhang och hans My First Modern Dance, dansad av unga Jinchang Gu och koreografen själv – en extraordinärt bra koreografi. Vissa av koreografierna var dock rena floppar och gjorde mera skada än nytta för de tävlande.

Balettävlingarna som sådana väcker tankar. En stor del av åskådarna lever med mycket intensivt i en och en halv veckas tid; de kommer varje kväll och diskuterar dansarna och numren. Vissa tycker att det inte går att tävla i konst.

Det positiva för dansarna är att de får synas inför en stor publik, uppleva gemenskapen med andra dansare, och de kontakter som skapas. För åskådarna är det alltid intressant att se utländska dansare, och artister från olika kulturer.

Suvi Honkanen, Finland. Fotograf Sakari Viika

Suvi Honkanen, Finland. Fotograf Sakari Viika


Pristagarna
GLORIA GRAND PRIX Yun Wang, Kiina (senior damer)

Seniorer damer
1 pris   Candice Adea, Filippinerna
2 pris   Maria Baranova, Finland
3 pris   Ekaterina Oleynik, Vitryssland

Seniorer män
1 pris   Utdelades ej
2 pris   Rodrigo Almarales, Kuba och Ruichen Sun, Kina
3 pris   Andrei Cozlac, Romania

Juniorer flickor
1 pris    FAZER-Priset Alys Shee, Kanada
2 pris    Dingwen Ao, China
3 pris    Katherine Higgins, USA

Juniorer pojkar
1 pris    FAZER-Priset Taiyu He, China
2 pris    Francesco Gabriele Frola, Italy
3 pris    Jinchang Gu, China

Koreografpris
Francesco Frola: Magnificat
Tisa Zhang: My First Modern Dance

Juryns Specialpris
Bästa ej tävlande partner:   Ye Wang, China
Bästa partnerteknik:   Jean-Marc Cordero

MARIMEKKO DANCE DESIGN PRIZE:  Koreografen Fei Bo: Sacrifice

Uppmuntringspris från Kirovteaterns vänner i Finland:   
Yun Wang och Yang Jiao, Kina

Finska dansarförbundets Uppmuntrings pris:   
Suvi Honkanen, Finland

Anita Jokela
13 juni 2012


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil