Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

München: Ett balettcentrum

Tio av de femton största städerna i Tyskland har internationellt erkända teatrar för opera och dans, De är Berlin, Hamburg, München, Köln, Frankfurt, Stuttgart, Düsseldorf, Essen, Leipzig och Dresden. Därutöver finns ett antal städer med egna balett-/dansensembler av hög kvalitet.

Under perioden april till juni har jag besökt tre av dem – Berlin, Hamburg och München. Tidigare har vi publicerat rapporter från Hamburg och Berlin och avslutar nu med München, som jag besökte i april tillsammans med en grupp balettvänner från Operans Balettklubb.

Das Lied von der Erde: Lisa-Maree Cullum, Nour El Desouki & Roman Lazik. Fotofraf Wilfried Hösl

Das Lied von der Erde: Lisa-Maree Cullum, Nour El Desouki & Roman Lazik. Fotofraf Wilfried Hösl

Bayerns huvudstad München är inte bara känd för Oktoberfesten. Staden är rik på berömda museer och offentlig konst, förnämliga kyrkor och slott och inte minst teatrar av vilka Bayerische Staatsoper är den största.

En stor del av detta har man kung Ludwig II att tacka för. Som estet och romantiker satsade han på de sköna konsterna, byggde ett antal rikt utsmyckade slott samt understödde Richard Wagner både i München och i Bayreuth. Det stora kungliga slottet – Die Residenz – utgör numera i huvudsak museer. Det ligger mitt i München och omges av monument över nationella hjältar, kyrkor och akademier.

Vid en av residensets fem borggårdar ligger Cuvillier-teatern, en överdådigt utsmyckad rokokoteater i rött och guld, uppkallad efter sin arkitekt Charles Cuvillier. I direkt anslutning till residenset ligger det pampiga operahuset med sin nyantika pelarfasad och sin rymliga och ljusa teatersalong. Teatern blev mycket skadad under andra världskriget men har återuppbyggts med ståtliga foajéer i en stramt anpassad utformning.

Ilana Werner & Ekaterina Petina i Goldbergvariationerna. Fotograf Thomas Kirchgraber

Ilana Werner och Ekaterina Petina i Goldbergvariationerna. Fotograf Thomas Kirchgraber

Bayerisches Staatsballett
Bayerska statsbaletten är en stor balettensemble (ca 80 dansare) som fick sin nuvarande form under ledning av Konstanze Vernon, framstående ballerina (1963-80), koreograf, danspedagog och balettchef (1988-98), som med en klar konstnärlig-pedagogisk vision och med känsla för det politiska spelet genomdrev en utveckling mot en modern balettensemble underbyggd av en gedigen utbildning av hög kvalitet.

Sedan 1998 leds baletten med framgång av Ivan Liška, född i Tjeckien och under ett 20-tal år en av John Neumeiers främste danssolister i Hamburg. I år har Ivan Liška tilldelats det förnäma 'Deutscher Tanzpreis'.

Liksom flera andra tyska ensembler ger man varje år en resumé av den aktuella repertoaren under en balettvecka där man kan få en bred uppfattning om ensemblens kvalitet och konstnärliga profil. Förutom den egna ensemblen gästades teatern av Birmingham Royal Ballet (BRB).

BRB har en uttalad vilja att bevara den engelska balettraditionen från Ninette de Valois och Frederick Ashton och framåt. I München gavs till exempel de Valois Checkmate, Take Five av nuvarande balettchefen David Bintley och Ashtons En midsommarnattsdröm.

Nao Sakuma som Svart drottning och Iain Mackay som Röd knekt i Checkmate. Fotograf Bill Cooper

T.v: Birmingham Royal Ballet:


Nao Sakuma som Svart drottning


och Iain Mackay som Röd knekt


i Checkmate. Fotograf Bill Cooper

I Checkmate (urpremiär 1937, musik Arthur Bliss) utgör ett stiliserat schackspel en allegori över kampen mellan kärleken och makten.

Den röde löparen förälskar sig i den svarta drottningen, som utnyttjar hans svaghet för henne och dödar honom och sedan den röde kungen.

En intressant återblick i nittonhundratalets baletthistoria med starka dansare och i originalscenografi av Edward McKnight Kauffer.

Bintleys Take Five till välkända toner av Dave Brubeck, är en jazzig rad av danser fyllda av snärtiga hopp och glada skutt, charm och dansglädje.

Avslutningen med Ashtons The Dream var ett kärt återseende – baletten gavs på Stockholmsoperan 1975 – med grönklädda féer, ett romantiskt Ashton pas de deux för Titania och Oberon och en oemotståndlig Botten i tåsko-hovar.

Statsbaletten gjorde även den en utflykt till engelsk tradition med Ashtons Scènes de Ballet och MacMillans Das Lied von der Erde – med underbar altsång av Anna Larsson. Ensemblen gjorde också en fin insats i Jerome Robbins variationer över baletthistorien i Goldbergvariationerna till Bachs musik. Därefter följde Jiri Kyliáns fascinerande, mästerliga och gripande Gods and Dogs.

Wlademir Faccioni i Gods and Dogs. Fotograf Stephan Joachim

Wlademir Faccioni i Gods and Dogs. Fotograf Stephan Joachim

En höjdpunkt för många utgjorde John Neumeiers tolkning av Svansjön: Illusionen wie Schwanwensee som bygger på den olycklige kung Ludwig den andres liv. Starka tolkningar av Tigran Mikayelyan som Ludwig och Marion Dino som hans skugga (Rothbarts motsvarighet). Som Odette sågs balettens prima ballerina Lucia Lacarra.

Föreställningen satt sedan i bakhuvudet när vi dagen efter besökte Neuschwanstein, slottet som spelar en betydande roll i balettens intrig. Uppfluget på en spetsig bergstopp med tinnar och torn och en dekor helt byggd på Richard Wagners operor. Hundratals svanar förekommer i alla former från dörrhandtag till ljuskronor. En rolig detalj är att Ludwig i all sin romantik var ytterst modern. Slottet (byggt 1869-86, ej fullbordat) var utrustat med både telefon och vattenklosett.

Tigran Mikayelyan (Köungen), Lucia Lacarra (Prinsessan Natalia) o Illusionen - wie Schwanensee. Fotograf Charles Tandy

T.h: Tigran Mikayelyan (Ludwig II),

& Lucia Lacarra (Prinsessan Natalia)

i Illusionen - wie Schwanensee.

Fotograf Charles Tandy

Som avslutning på vårt besök fick vi en upplyftande balettmatiné med  Münchens 'Junior Company' och elever från Münchens Ballett-Akademie. Eleverna inledde med en Symphonie Classique av Jan Broeckz och Kirill Melnikov till Prokofjeffs musik.

Med en härlig entusiasm, otrolig scennärvaro och säker teknik lyste ungdomarna med sin dansglädje.

Münchens Junior Companys 14 dansare framförde fyra korta stycken, bland andra Balanchines Who Cares till Gershwins musik.

Att Konstanze Vernon ännu är still going strong och mycket populär framgick av det varma mottagande hon fick av publiken när hon med humor presenterade dagens program och fyllde ut de små pauser som behövdes för att byta scenbilder och kostymer.

Ungdomskompaniet är en språngbräda för nyexaminerade dansare som där får erfarenhet och träning i scenframträdande inför sina fortsatta karriärer.

Vår gamle vän Jens Graff är gästprofessor för ungdomskompaniet och Balettakademien under två år, en tjänst bekostad av 'Heinz-Bosl-Stiftung', en stiftelse till minne av den framstående dansaren Heinz Bosl (1946-75), som dog i leukemi endast 28 år gammal.

Stiftelsen äger också ett eget hus där ungdomskompaniets medlemmar får bo till en låg kostnad. Dessutom finns här en vacker tränings- och repetitionssal belägen i husets lilla trädgård. Ungdomskompaniet har en egen repertoar och gör egna föreställningar, men deltar även i Statsbalettens större produktioner.

Jens Graff gav oss en charmant rundvisning både i stiftelsen och balettskolan – offciellt Ballett-Akademi der Hochschule für Musik und Theater.

Jessica Iwanson i balettstudion. Fotograf Oskar Henn

Jessica Iwanson i balettstudion. Fotograf Oskar Henn

Dansskola med svenska förtecken
I München verkar också den svenska danspedagogen och koreografen Jessica Iwanson. Hon har sedan 1974 byggt upp sin 'Iwanson International School of Contemporary Dance', vilken idag räknas som en av Europas ledande skolor för yrkesutbildning av moderna dansare och danspedagoger.

Det är en internationell skola med elever från hela världen och ett lärarteam på över tjugo pedagoger, som undervisar regelbundet på institutet ock internationella gästpedagoger som anlitas veckovis. Ett femtiotal av eleverna kommer från Sverige liksom en del av lärarna.

Jessica Iwanson började dansa för sin mor, balettpedagogen Gun Schubert, och gick sedan vidare till Balettakademien och Imperial Society of Dance i engelska Brighton. Efter utbildningen arbetade hon bland annat med lärare och koreografer som Walter Nicks, Katherine Dunham, Alvin Ailey och Martha Graham. Förutom på Oscarsteatern och i Cramérbaletten har hon även dansat i Paris under tre år.

Anders Jörlén
23 juli 2012

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil