Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Friedemann Vogel och Marie Lindqvist som prinsen och Carabosse i Törnrosa. Fotograf Alexander Kenney

Friedemann Vogel och Marie Lindqvist som prinsen och Carabosse i Törnrosa. Foto Alexander Kenney

Friedemann Vogel, hyllad världen runt!

'En av världens mest framstående klassiska dansare' är Johannes Öhmans omdöme om Friedemann Vogel, premiärdansare vid Stuttgartbaletten. Det är en av anledningarna till att han nu inbjudits att arbeta med Kungliga Baletten i Stockholm och göra Prinsen i Törnrosa mot Nadja Sellrup – och som en del av ensemblen, inte bara en tillfällig gäst.

"Det är inspirerande för våra dansare att få arbeta tillsammans med en av världens främsta, och ger en kick till hela ensemblen" säger Johannes. Vid Operans Balettklubbs informationsmöte, som vi tidigare berättat om, gavs tillfälle att lära känna Friedemann Vogel litet närmare.

Johannes Öhman inledde med att berätta att det inte är lätt att få tag på Friedemann Vogel. "Jag ringde för att klara ut några detaljer med repetitioner bland annat. Han svarade att han var i Milano och just hade dansat i två föreställningar där, men nu skulle han bara packa sina väskor, 'sen kan jag komma till er för repetitionen på lördag innan jag gör den där intervjun med en danstidning och sedan har jag bokat mina biljetter för att fara till London.'

Han är verkligen efterfrågad i hela världen!"

Friedemann Vogel och Johannes Öhman. Foto Cristian Hillbom

Friedemann Vogel och Johannes Öhman. Foto Cristian Hillbom

Friedemann, berättar om sig själv:
"Jag är född i Stuttgart och började i dansskolan där.

Jag kommer från en artistisk familj och jag har fyra bröder: Jochen Vogel, som har varit dansare och nu undervisar, två bröder är musiker och den fjärde, Florian Vogel, är konstnärlig ledare för Schauspielhaus, den dramatiska teatern i Hamburg. Och eftersom jag var yngst måste självklart även jag bli något artistiskt.

Mina föräldrar däremot sysslade inte med något konstnärligt. Min mor hade tillräckligt med att klara av fem pojkar och min far är ingenjör.

Efter skolan i Stuttgart, tillbringade jag en tid i Monte Carlo för att avsluta min dansutbildning där. Sedan återvände jag till Stuttgart och blev medlem i baletten där."

Och du blev utnämnd till premiärdansör redan efter fyra år!
"Ja det gick snabbt!" – "Det borde gått ännu snabbare!" kommenterar Marcia Haydée.

Julie Gardette och Friedemann Vogel i Manon på Helsingforsoperan. Fotograf Sakari Viika

Julie Gardette och Friedemann Vogel i Manon på Helsingforsoperan. Foto Sakari Viika


Har du några favoritroller och kan du välja själv vilka du vill göra?
"Ja, jag gör många prinsroller, det är klart, men jag dansar också Romeo och de Grieux i Manon och andra dramatiska roller i Stuttgart, i baletter som också ges i resten av världen. Jag tycker om att tolka en karaktär med hjälp av kroppen, och det gör man både i klassiska och moderna baletter. Jag gillar att göra både klassiskt och modernt. Man uttrycker känslor i båda och det spelar ingen roll vilket. Det är det jag tycker om – en prins ena veckan och modernt nästa."

Marcia Haydée inflikar: "En koreograf som du arbetar mycket med är Marco Goecke, som gör alla möjliga galna saker, bara du kan göra dem! Friedemann är Marco Goeckes favoritdansare – och min förstås!"

Johannes Öhman berättar då att Marco Goecke kommer till Stockholm för att arbeta med Schubertprogrammet, som har premiär på Operan i februari nästa år.

Friedemann Vogel i Marco Goeckes Orlando. Copyright Ulrich Beuttenmüller

Friedemann Vogel i Marco Goeckes Orlando. Copyright Ulrich Beuttenmüller


Friedemann Vogel, i Marcia Haydées Törnrosa har du ovanligt mycket att göra som prinsen, jämfört med de traditionella uppsättningarna. Är du glad åt all denna dans?

"Ja, jag har växt upp med den här versionen. Vid premiären 1987 var jag en av de sju dvärgarna tillsammans med Snövit i sista akten. Det var mitt första framträdande på scen. Då trodde jag inte att jag en dag skulle dansa prinsens roll, men nu sitter jag här. Jag har dansat i många olika uppsättningar av Törnrosa, och det är sant att det är i Marcias version som prinsen har mest att dansa.

Det är så givande att arbeta med Marcia. Hon ser vad du går för och förstår vilken hjälp du behöver. Hon hjälper dig att utveckla rollen. Och prinsen i Törnrosa är mer än bara dans. Han är en ung man som söker finna sig själv – och finna kärleken. Det är inte bara att väcka Aurora med en kyss!

Det är också alltid inspirerande att arbeta med en ny partner och med en ny ensemble. Det har varit ett nöje att arbeta här och med Nadja Sellrup."

Vilka ensembler gästspelar du oftast hos?
"Jag dansar mycket på La Scala i Milano, och i Tokyo – men inte så ofta i USA, det blir mest i Europa, English National Ballet i London, i Rom och i Ryssland till exempel, Överallt där dom vill ha mig! Nästa månad dansar jag de Grieux i Manon i Helsingfors och sedan blir det Albrekt i Giselle i Rom."

Har du nya intressana projekt framför dig?
"Jag har några intressanta nya roller som jag ser fram emot, men de är inte offentliggjorda ännu. Jag tycker det är mest intressant att tolka nya roller och upptäcka nya drag hos mig som artist. Att spränga gränser!"

Friedemann Vogel i Glenn Tetleys Ricercare. Copyright Stuttgart Ballettt

Friedemann Vogel i Glenn Tetleys Ricercare. Copyright Stuttgart Ballettt

Friedemann Vogels biografi:

Född i Stuttgart.
Balettutbildning i Stuttgart och Monte Carlo.
Anställdes vis Stuttgartbaletten 1998, utnämnd till solist år 2000 och till premiärdansare 2002

Vogel vann Prix de Lausanne 1997 och guldmedalj i Prix de Louxembourg och vid Eurocity Competition i Italien. 1998 vann han även den internationella balettävlingen i Jackson, USA.

Han tilldelades det förnäma Erik Bruhn-priset i Toronto, Kanada 2002 och utsågs 2010 till Årets dansare av en rad danskritiker i den tyska tidskriften TANZ.

Friedemann Vogels repertoar inkluderar huvudrollerna i de stora klassikerna och i verk av de stora koreograferna från John Cranko till George Balanchine, Jerome Robbins, Jiri Kylán, John Neumeier, William Forsythe och Wayne McGregor.

Han har gästspelat vid de mest prestigefyllda ensemblerna som Mariinskijteatern i S:t.Petersburg, Teatro alla Scala i Milano, English National Ballet, National Ballet of China, The Tokyo Ballet, Ballets de Santiago de Chile, Finlands Nationalbalett, Staatsballett Berlin och Bayerisches Staatsballett i München samt Teatro dell'Opera di Roma.

Julie Gardette och Friedemann Vogel i Manon (Helsingfors). Foto Sakari Viika


Friedemann Vogel på DVD;
Adam: Giselle med Mizuka Ueno och Tokyo Ballet 2009

Glazunov: Raymonda från La Scala 2011 (Arthaus: 101630)
Starring Olesia Novikova, Friedemann Vogel, Mick Zeni

REPERTOAR:
Huvudroller vid Stuttgartbaletten;
• En Fauns eftermiddag (Jerome Robbins)
• Apollo (George Balanchine): Apollo
• Bolero (Maurice Béjart
• Dances at a Gathering (Jerome Robbins)
• Edward II (David Bintley)
• Fratres (John Neumeier)
• Gaîté Parisienne (Maurice Béjart)
• Giselle
• In The Middle, Somewhat Elevated (William Forsythe)
• Initials R.M.B.E. (John Cranko)
• Kazimir’s Colours (Mauro Bigonzetti)
• La fille mal gardée (Sir Frederick Ashton)
• La Sylphide (Peter Schaufuss, efter August Bournonville
• Les Sylphides (Michail Fokine)
• Onegin (John Cranko) som Lenskij
• Poème de l’extase (John Cranko)
• Ricercare (Glen Tetley)
• Romeo och Julia (John Cranko)
• Slice to Sharp (Jorma Elo)
• Stravinsky Violin Concerto (George Balanchine)
• Svansjön (John Cranko)
• Symphony in C (George Balanchine)
• The Lady and the Fool (John Cranko)
• Kameliadamen (John Neumeier)
• Törnrosa (Márcia Haydée after Marius Petipa)
• Das Lied von der Erde (Kenneth MacMillan)
• Theme and Variations (George Balanchine)
• Voluntaries (Glen Tetley)

Roller skapade för Friedemann Vogel
• Carlotta’s Portrait (Christian Spuck)
• EDEN / EDEN (Wayne McGregor)
• Fancy Goods (Marco Goecke)
• Albrekt i Giselle (Irina Lukasova)
• Il Concertone (Mauro Bigonzetti)
• Mono Lisa (Itzik Galili)
• Nocturne (Christian Spuck)
• Orlando (Marco Goecke)
• Still.Nest (Dominique Dumais)
• The Shaking Tent (Marc Spradling)
• Prinsen i Törnrosa (Derek Deane)
• Two Pieces of Matter against the Gravitational Force (Jean Christophe Blavier)

Roller för Noverre-Society: Unga koreografer
• Come neve al sole (Rolando D’Alesio)
• You and me and him (Lior Lev)

Andra roller vid Stuttgartbaletten;
• 5 Tangos (Hans van Manen)
• Brouillards (John Cranko)
• dreamdeepdown (Kevin O’Day)
• Now and Then (John Neumeier)
• Sjunde synfonin (Uwe Scholz)
• Eldfågeln (Uwe Scholz)
• the seventh blue (Christian Spuck)
• Så tuktas en argbigga (John Cranko)
• The Vertiginous Thrill of Exactitude (William Forsythe)
• Vers un Pays Sage (Jean Christoph Maillot)

Friedemann Vogel i Maurice Béjarts Bolero. Copyright Stuttfart Ballett

Friedemann Vogel i Maurice Béjarts Bolero. Copyright Stuttfart Ballett

Anders Jörlén
26 okt 2012


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil