Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Friedemann Vogel och Marie Lindqvist som prinsen och Carabosse i Törnrosa. Fotograf Alexander Kenney

Friedemann Vogel och Marie Lindqvist som prinsen och Carabosse i Törnrosa. Foto Alexander Kenney

Friedemann Vogel, hyllad världen runt!

'En av världens mest framstående klassiska dansare' är Johannes Öhmans omdöme om Friedemann Vogel, premiärdansare vid Stuttgartbaletten. Det är en av anledningarna till att han nu inbjudits att arbeta med Kungliga Baletten i Stockholm och göra Prinsen i Törnrosa mot Nadja Sellrup – och som en del av ensemblen, inte bara en tillfällig gäst.

"Det är inspirerande för våra dansare att få arbeta tillsammans med en av världens främsta, och ger en kick till hela ensemblen" säger Johannes. Vid Operans Balettklubbs informationsmöte, som vi tidigare berättat om, gavs tillfälle att lära känna Friedemann Vogel litet närmare.

Johannes Öhman inledde med att berätta att det inte är lätt att få tag på Friedemann Vogel. "Jag ringde för att klara ut några detaljer med repetitioner bland annat. Han svarade att han var i Milano och just hade dansat i två föreställningar där, men nu skulle han bara packa sina väskor, 'sen kan jag komma till er för repetitionen på lördag innan jag gör den där intervjun med en danstidning och sedan har jag bokat mina biljetter för att fara till London.'

Han är verkligen efterfrågad i hela världen!"

Friedemann Vogel och Johannes Öhman. Foto Cristian Hillbom

Friedemann Vogel och Johannes Öhman. Foto Cristian Hillbom

Friedemann, berättar om sig själv:
"Jag är född i Stuttgart och började i dansskolan där.

Jag kommer från en artistisk familj och jag har fyra bröder: Jochen Vogel, som har varit dansare och nu undervisar, två bröder är musiker och den fjärde, Florian Vogel, är konstnärlig ledare för Schauspielhaus, den dramatiska teatern i Hamburg. Och eftersom jag var yngst måste självklart även jag bli något artistiskt.

Mina föräldrar däremot sysslade inte med något konstnärligt. Min mor hade tillräckligt med att klara av fem pojkar och min far är ingenjör.

Efter skolan i Stuttgart, tillbringade jag en tid i Monte Carlo för att avsluta min dansutbildning där. Sedan återvände jag till Stuttgart och blev medlem i baletten där."

Och du blev utnämnd till premiärdansör redan efter fyra år!
"Ja det gick snabbt!" – "Det borde gått ännu snabbare!" kommenterar Marcia Haydée.

Julie Gardette och Friedemann Vogel i Manon på Helsingforsoperan. Fotograf Sakari Viika

Julie Gardette och Friedemann Vogel i Manon på Helsingforsoperan. Foto Sakari Viika


Har du några favoritroller och kan du välja själv vilka du vill göra?
"Ja, jag gör många prinsroller, det är klart, men jag dansar också Romeo och de Grieux i Manon och andra dramatiska roller i Stuttgart, i baletter som också ges i resten av världen. Jag tycker om att tolka en karaktär med hjälp av kroppen, och det gör man både i klassiska och moderna baletter. Jag gillar att göra både klassiskt och modernt. Man uttrycker känslor i båda och det spelar ingen roll vilket. Det är det jag tycker om – en prins ena veckan och modernt nästa."

Marcia Haydée inflikar: "En koreograf som du arbetar mycket med är Marco Goecke, som gör alla möjliga galna saker, bara du kan göra dem! Friedemann är Marco Goeckes favoritdansare – och min förstås!"

Johannes Öhman berättar då att Marco Goecke kommer till Stockholm för att arbeta med Schubertprogrammet, som har premiär på Operan i februari nästa år.

Friedemann Vogel i Marco Goeckes Orlando. Copyright Ulrich Beuttenmüller

Friedemann Vogel i Marco Goeckes Orlando. Copyright Ulrich Beuttenmüller


Friedemann Vogel, i Marcia Haydées Törnrosa har du ovanligt mycket att göra som prinsen, jämfört med de traditionella uppsättningarna. Är du glad åt all denna dans?

"Ja, jag har växt upp med den här versionen. Vid premiären 1987 var jag en av de sju dvärgarna tillsammans med Snövit i sista akten. Det var mitt första framträdande på scen. Då trodde jag inte att jag en dag skulle dansa prinsens roll, men nu sitter jag här. Jag har dansat i många olika uppsättningar av Törnrosa, och det är sant att det är i Marcias version som prinsen har mest att dansa.

Det är så givande att arbeta med Marcia. Hon ser vad du går för och förstår vilken hjälp du behöver. Hon hjälper dig att utveckla rollen. Och prinsen i Törnrosa är mer än bara dans. Han är en ung man som söker finna sig själv – och finna kärleken. Det är inte bara att väcka Aurora med en kyss!

Det är också alltid inspirerande att arbeta med en ny partner och med en ny ensemble. Det har varit ett nöje att arbeta här och med Nadja Sellrup."

Vilka ensembler gästspelar du oftast hos?
"Jag dansar mycket på La Scala i Milano, och i Tokyo – men inte så ofta i USA, det blir mest i Europa, English National Ballet i London, i Rom och i Ryssland till exempel, Överallt där dom vill ha mig! Nästa månad dansar jag de Grieux i Manon i Helsingfors och sedan blir det Albrekt i Giselle i Rom."

Har du nya intressana projekt framför dig?
"Jag har några intressanta nya roller som jag ser fram emot, men de är inte offentliggjorda ännu. Jag tycker det är mest intressant att tolka nya roller och upptäcka nya drag hos mig som artist. Att spränga gränser!"

Friedemann Vogel i Glenn Tetleys Ricercare. Copyright Stuttgart Ballettt

Friedemann Vogel i Glenn Tetleys Ricercare. Copyright Stuttgart Ballettt

Friedemann Vogels biografi:

Född i Stuttgart.
Balettutbildning i Stuttgart och Monte Carlo.
Anställdes vis Stuttgartbaletten 1998, utnämnd till solist år 2000 och till premiärdansare 2002

Vogel vann Prix de Lausanne 1997 och guldmedalj i Prix de Louxembourg och vid Eurocity Competition i Italien. 1998 vann han även den internationella balettävlingen i Jackson, USA.

Han tilldelades det förnäma Erik Bruhn-priset i Toronto, Kanada 2002 och utsågs 2010 till Årets dansare av en rad danskritiker i den tyska tidskriften TANZ.

Friedemann Vogels repertoar inkluderar huvudrollerna i de stora klassikerna och i verk av de stora koreograferna från John Cranko till George Balanchine, Jerome Robbins, Jiri Kylán, John Neumeier, William Forsythe och Wayne McGregor.

Han har gästspelat vid de mest prestigefyllda ensemblerna som Mariinskijteatern i S:t.Petersburg, Teatro alla Scala i Milano, English National Ballet, National Ballet of China, The Tokyo Ballet, Ballets de Santiago de Chile, Finlands Nationalbalett, Staatsballett Berlin och Bayerisches Staatsballett i München samt Teatro dell'Opera di Roma.

Julie Gardette och Friedemann Vogel i Manon (Helsingfors). Foto Sakari Viika


Friedemann Vogel på DVD;
Adam: Giselle med Mizuka Ueno och Tokyo Ballet 2009

Glazunov: Raymonda från La Scala 2011 (Arthaus: 101630)
Starring Olesia Novikova, Friedemann Vogel, Mick Zeni

REPERTOAR:
Huvudroller vid Stuttgartbaletten;
• En Fauns eftermiddag (Jerome Robbins)
• Apollo (George Balanchine): Apollo
• Bolero (Maurice Béjart
• Dances at a Gathering (Jerome Robbins)
• Edward II (David Bintley)
• Fratres (John Neumeier)
• Gaîté Parisienne (Maurice Béjart)
• Giselle
• In The Middle, Somewhat Elevated (William Forsythe)
• Initials R.M.B.E. (John Cranko)
• Kazimir’s Colours (Mauro Bigonzetti)
• La fille mal gardée (Sir Frederick Ashton)
• La Sylphide (Peter Schaufuss, efter August Bournonville
• Les Sylphides (Michail Fokine)
• Onegin (John Cranko) som Lenskij
• Poème de l’extase (John Cranko)
• Ricercare (Glen Tetley)
• Romeo och Julia (John Cranko)
• Slice to Sharp (Jorma Elo)
• Stravinsky Violin Concerto (George Balanchine)
• Svansjön (John Cranko)
• Symphony in C (George Balanchine)
• The Lady and the Fool (John Cranko)
• Kameliadamen (John Neumeier)
• Törnrosa (Márcia Haydée after Marius Petipa)
• Das Lied von der Erde (Kenneth MacMillan)
• Theme and Variations (George Balanchine)
• Voluntaries (Glen Tetley)

Roller skapade för Friedemann Vogel
• Carlotta’s Portrait (Christian Spuck)
• EDEN / EDEN (Wayne McGregor)
• Fancy Goods (Marco Goecke)
• Albrekt i Giselle (Irina Lukasova)
• Il Concertone (Mauro Bigonzetti)
• Mono Lisa (Itzik Galili)
• Nocturne (Christian Spuck)
• Orlando (Marco Goecke)
• Still.Nest (Dominique Dumais)
• The Shaking Tent (Marc Spradling)
• Prinsen i Törnrosa (Derek Deane)
• Two Pieces of Matter against the Gravitational Force (Jean Christophe Blavier)

Roller för Noverre-Society: Unga koreografer
• Come neve al sole (Rolando D’Alesio)
• You and me and him (Lior Lev)

Andra roller vid Stuttgartbaletten;
• 5 Tangos (Hans van Manen)
• Brouillards (John Cranko)
• dreamdeepdown (Kevin O’Day)
• Now and Then (John Neumeier)
• Sjunde synfonin (Uwe Scholz)
• Eldfågeln (Uwe Scholz)
• the seventh blue (Christian Spuck)
• Så tuktas en argbigga (John Cranko)
• The Vertiginous Thrill of Exactitude (William Forsythe)
• Vers un Pays Sage (Jean Christoph Maillot)

Friedemann Vogel i Maurice Béjarts Bolero. Copyright Stuttfart Ballett

Friedemann Vogel i Maurice Béjarts Bolero. Copyright Stuttfart Ballett

Anders Jörlén
26 okt 2012


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil