Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eun-Ji Ha och Ilja Bolotov som Gerda och Kaj. Fotograf Sakari Viika

Eun-Ji Ha och Ilja Bolotov som Gerda och Kaj. Fotograf Sakari Viika

Festlig familjeföreställning avslutar jubileumsåret

HELSINGFORS: Den nya julbaletten Snödrottningen (Fi: Lumikuningatar) efter Hans Christian Andersens berättelse har gjort stor succé – ett Spektakel i bästa form och anda.

Finlands nationalbalett har i år firat sitt 90-årsjubileum. Som en avslutning på året ville man komma med något riktigt festligt för hela familjen – och där lyckades man över förväntningarna.

Balettens konstnärlige ledare Kenneth Greve hade i sin barndom blivit förtjust i Hans Christian Andersens saga om Snödrottningen, placerad i Finland, och ville nu i egenskap av koreograf ge uttryck för sin fantasi och ge form åt en ny julbalett. Det blev en skapelse i bästa anda, något lite av finsk folklore, en del Disney, och en del Kenneth.
Lappseiten Tiina Myllymäki och barnen. Fotograf Sakari Viika

Lappseiten Tiina Myllymäki och barnen. Fotograf Sakari Viika


Greve har turen att ha en stab som är mycket bra på att samarbeta och skapa sceniska underverk – så det är till att gratulera, förutom honom, också Erika Turunen för hennes fantastiska dräkter, och för scenografin gjord tillsammans med Mikki Kunttu, som i sin tur även ansvarat för en ytterst lyckad ljussättning. Den verkningsfulla maskeringen var skapad av Pekka Helynen.

Musiken av Tuomas Kantelinen och händelserna på scenen var synkroniserade på bästa sätt. Kantelinen är känd för musik till filmer, och här samarbetade han med koreografen Greve. Musiken var inspelad av Operans orkester, och trots att levande ackompanjemang alltid är att föredra, blev stämningen fin.

Det blev den redan från allra första början då Mormor, dvs. berättaren, trädde fram till rampen och välkomnade publiken direkt in till sagovärlden, klädd i en dräkt - inte så vanlig heller hos dagens äldre. Projektionerna var en viktig del av helheten, än sågs vyer från äldre Helsingfors med sina byggnader och statyer, än vyer skapade för denna berättelse.

Mormor Krista Kosonen och Aapo Siikala. Fotograf Sakari Viika

Mormor Krista Kosonen och Aapo Siikala. Fotograf Sakari Viika

En dramaturgisk rådgivare – Raija-Sinikka Rantala – hade anlitats, och detta bidrog till att flödet av allting gick i en jämn takt – ett bevis på det var att barnpublikens intresse hölls hela tiden riktat mot scenen, och ibland till gestalterna som rörde sig även framför bänkraderna.

Barnen i publiken hade under pausen tilldelats självlysande trollspön, och från berättarens mun hördes den strikta regeln: dessa får och bör man använda när hon uttryckligen ger en signal för det.

Om någon i förväg skulle tända sitt spö, skulle det förlora sin förtrollning och inte mera fungera i en nödsituation, till exempel då Kaj skulle befrias från fångenskapen hos Snödrottningen – en figur som ingalunda var trevlig.

De centrala figurerna, förutom Snödrottningen med sina Snöflingor och Mormor, var Gerda och Kaj – på finska Kerttu och Kai – deras familjer, en 'lappsejt', en trollkarl, vättarna med en puckelryggig vätte i spetsen, och en mängd balettelever som barn.

Berättelsen kan man läsa i sagoboken, här visades den med betoning på valda ställen. Till exempel bastuscenen där vättarna dansar – de är många och trevliga, trots sina kanske lite skrämmande skepnader. Häxorna har en mycket central roll i denna balett och deras sätt att sträcka sina armar och fingrar är mycket 'häxaktigt'. Klokt nog hade Operan rekommenderat en åldersgräns från 6 år och uppåt.

Rolltolkningarna
I tisdags sågs balettskoleleverna Erika Pastel och Konsta Roos som Lill-Gerda och Lill-Kaj, och dansarna Eun-Ji Ha och Samuli Poutanen som de unga Kerttu och Kai. Erika och Konsta gjorde sitt och klarade sig fint i sina roller, liksom även alla andra uppträdande unga och barn, och nu när föreställningen spelats i några veckor har allt kommit på sin plats. Vissa av balettskoleleverna är redan ganska 'färdiga' och på god väg till dansaryrket, och jag räknar åtminstone tre vars föräldrar på sin tid valt att bli dansare.

Erika Pastel och Konsta Roos. Fotograf Sakari Viika

Erika Pastel och Konsta Roos. Fotograf Sakari Viika


Eun-Ji Ha – en ljuvlig och sofistikerad Gerda, med artisteri i finslipad stil, skör och vacker; dansen är av bästa kvalité, ren och lätt, och benens och armarnas linjer som de vara skall. Mai Komori i Snödrottningens roll överraskar med sitt intensiva och säkra grepp om rollen, hon själv på väg uppåt i sin dansarkarriär.

Tiina Myllymäki är elegant och övertygande, denna gång i rollen som Lappsejten, klädd till en början i en dräkt imiterande lappfolkets nationaldräkt och senare i vitt, i enlighet med alla aktörerna i detta isiga rike. Tiina alternerar i titelrollen med bl.a. Eun-Ji Ha. Det behövs flera lag då föreställningarna av Snödrottningen är många, och vissa dagar ges baletten två gånger.

Tiina Myllymäki, Wilfried Jacobs, Samuli Poutanen, Salla Eerola. Fotograf Sakari Viika

Tiina Myllymäki, Wilfried Jacobs, Samuli Poutanen, Salla Eerola. Fotograf Sakari Viika


Samuli Poutanens Kaj – en finsk pojke i bästa bemärkelse, sympatisk – och ädel, såsom föreställarens gestalt och rolltolkning. För sin insats i denna roll och för prestationerna tidigare under hösten belönades en mycket överraskad Samuli av balettchefen efter applåderna, och utnämndes till stjärndansare. Ytterligare applåder för honom.

Repetitörerna har gjort ett gott arbete, raderna håller linjen och helhetsbilden är disciplinerad. Ansvarig balettmästare är Ingrid Nemecková.

Baletten Snödrottningen
Denna pjäs med balett som uttrycksform har en stor mängd artister på scenen. De kommer turvis och scenerna avlöser varandra. Några höjdpunkter bör nämnas förutom duetterna av Eun-Ji Ha och Samuli Poutanen samt Snödrottningens insatser, till exempel den inledande scenen med Kerttu och Kai och deras familjer i stillbilder.

Vättar i bastuvärmen. Fotograf Sakari Viika

Vättar i bastuvärmen. Fotograf Sakari Viika

Av de större dansscenerna innehåller den som utspelas i bastun manlig energi och mansfigurerna är många. Därtill en svensk dans framförd uttrycksfullt av Milla Eloranta och Nikolas Koskivirta. Dansen inleder Kerttu/Gerdas färd ut i vida världen. Man minns Nötknäpparen och jorden runt-resorna.

Berättaren har en ganska stor roll och under föreställningen kommer man osökt på tanken att även den yngre publiken kanske hade förstått ett och annat utan att man förklarat så mycket. En del av berättandet kanske kunde ha gjorts i början av akterna, speciellt då rösten behöver vara på hög volym för att överrösta musiken. Dessutom finns det, som vanligt på Operan, textning på tre språk, finska, svenska och engelska.

Slutsentens
Allra sist kommer Berättaren-Mormor fram i en ny skepnad; hon är nu en äldre Snödrottning – akta er barn, ni vet ju aldrig vad som finns inne i en människa som är en skapelse av gott och ont i samma skepnad!

Berättaren har genom hela föreställningen tillrättavisat åskådarna, och det sista budskapet lyder att alla är vi ju likadana och att vi skall ha tolerans gentemot det eller de som ser annorlunda ut.

Snödrottningen Mai Komori. Fotograf Sakari Viika

Snödrottningen Mai Komori. Fotograf Sakari Viika

Snödrottningen
Kenneth Greves nya balett för hela familjen grundar sig på H C Andersens saga med samma namn från år 1845. Berättelsen handlar om kamraterna Gerda och Kaj. Gerda finner en skärva från Snödrottningens trollspegel. Snödrottningen försöker få den tillbaka genom att kidnappa Kaj. Gerda beger sig ut i världen för att leta efter Kaj. Efter många om och men kommer hon fram till Snödrottningens iskalla slott. Snödrottningen är en en förtrollande värld  och en gripande lovprisning av kärleken och av barnens oskuldsfullhet och kraft.

Koreografi Kenneth Greve
Musik Tuomas Kantelinen
Inspelnings dirigent Tuomas Kantelinen
Scenografi Erika Turunen, Mikki Kunttu
Kostymer Erika Turunen
Ljussättning Mikki Kunttu
Maskering Pekka Helynen
Dramaturgi (efter H C Andersen) Pirjo Toikka, Kenneth Greve
Dramaturgisk rådgivare Raija-Sinikka Rantala
Premiär 23.11.2012. Spelas till och med 31 januari 2013.

Anita Jokela
15 dec 2012


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil