Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

I Lausanne dansade Ida ett solo ur Giselle, Foto Gregory Batardon

I Lausanne dansade Ida ett solo ur Giselle, Foto Gregory Batardon

Ida Anneli Kallanvaara i final i Prix de Lausanne

LAUSANNE, SCHWEIZ: Ida Anneli Kallanvaara, 18 år från Göteborg, tog sig i början av februari till final i Prix de Lausanne, tävlingen som i år anordnades för fyrtiförsta gången.

Få svenskar har under de år som tävlingen pågått tagit sig så långt som till final. Det är världens mest prestigefyllda tävling för unga dansare 15-19 år och en väg in i branschen eftersom tävlingen följs över hela världen.

Juryns ordförande, Frank Andersen, formulerade vid prisutdelningen de kriterier man bedömde efter: "Kropp, skönhet, teknik, beslutsamhet, passion, hjärna och hjärta. Allt detta i en och samma person. Men detta utgör också de verktyg som krävs av varje dansare för att göra dem fria – fria att dansa och fria att utvecklas till konstnärer.

Tävlingen fokuserar på ungdom. utveckling och talang, priserna är inte pengar utan stipendier till vidareutbildning.  Varje dansare möter juryn och får råd om sin karriär om deras skicklighet och karriär och hur vi anser de ska gå vidare. Och alla deltagare är på så sätt vinnare."

250 ungdomar ansökte i år varav 80 fick plats i semi-finalen. Efter en veckas visningar inför juryn där bland annat Johannes Öhman, chef för Kugliga Baletten i Stockholm satt, lyckades Ida ta en plats i finalen. Dit kom 20 dansare, 14 pojkar och 6 flickor varav Ida var Nordens enda kandidat och gjorde två framträdanden, ett i klassisk balett ur Giselle och Didy Veldmans solo ur Tender Hooks, ett modernt nummer som hon utförde med stor uttrycksfullhet.

Ida Anneli. Fotograf Kjetil Nybakken

Ida Anneli Kallanvaara. Fotograf Kjetil Nybakken

Artonåriga Ida kommer från Torslanda i Göteborg och har studerat och dansat sedan årskurs 4 vid Svenska Balettskolan i Göteborg.

Hösten 2010 antogs Ida via inträdesprov som 16-åring och enda svensk, till en av 6 platser bland 85 sökande till Bachelorutbildningen i klassisk balett vid Konsthögskolan i Oslo. Där ägnar hon över 25 timmar i veckan åt dans men även andra teoretiska kurser ingår.

Hon valde studier vid Konsthögskolan i Oslo för att kunna träna på heltid vilket inte var möjligt i Sverige. Det är en förutsättning för att kunna konkurrera om jobb med utländska dansare på lika villkor. 
Under hennes år på Konsthögskolan har hon nått stora framgångar och i november 2012 blev hon utvald av norska balettchefen Ingrid Lorentzen att få dansa en roll i Mesteraften med Nationalbaletten på Oslooperans stora scen.  Hon fick också hoppa in och dansa i Nötknäpparen strax före jul.

Ida förbereder sig för tävlingen. Foto Gregory Batardon

Ida förbereder sig för tävlingen. Foto Gregory Batardon

Ida berättar för Dansportalen:
"I år valde skolan att ge hela avgångsklassen, min klass, chansen att få söka till Lausanne. Det var självklart frivilligt men de rekommenderade det starkt.

Till en början var jag osäker eftersom jag visste att det var en del jobb. Jag sökte nämligen året innan och gick då inte vidare. Men efter att ha funderat lite tänkte jag, varför inte! Vi var ju flera i klassen som skulle söka denna gången och det kunde bli en kul och lärorik process.

Jag älskade att vara i Lausanne. det är en jättebra erfarenhet och en chans att möta andra unga danstalanger ifrån hela världen. Det var en jättetrevlig miljö bland dansare, lärare och domare. Jag blev väldigt glad och inspirerad. Alla respekterade varandra och det var ett rent och ärligt spel.

Koncentrationen var väldigt hög och det var en nervös och spännande vecka för  oss alla. Det jag gillar med Prix de Lausanne är att tävlingen sker under en hel vecka.

De bedömer dig som dansare i helhet, de sätter poäng i fyra olika kategorier, modern klass, modernt solo, klassisk klass och klassiskt solo.

I många andra tävlingar handlar det bara om just de få minuterna du är ute på scenen och det du gör där och då, medan här är det en sammanslagning av allt du presterat under veckan.

Att delta i Prix de Lausanne är något av det bästa jag varit med om. Du får chansen att synas av skolor, danskompanier och lärare från hela världen och du har chans att få både jobb och skolplats. Jag njöt av varje klass vi hade.

Jag fick massor av ny inspiration från mina medkandidater i tävlingen och om du bara vet var du har din koncentration, så är det en upplevelse för sig.

Det allra bästa var klasserna inför jury. Jag tyckte det var så spännande att få dansa tillsammans med så duktiga unga dansare. Jag fick massor av inspiration och när jag fick veta att jag kom till finalen var det ett av de bästa ögonblicken i mitt liv.

Jag blev helt chockad. Har nog aldrig varit så glad förr. Det var något jag drömt om och självklart hoppats på, men jag hade aldrig förväntat mig att det faktiskt skulle bli verklighet.

Ida Anneli. Fotograf Kjetil Nybakken

Ida Anneli Kallanvaara. Fotograf Kjetil Nybakken

Den klassiska variationen var nog det svåraste eftersom de har lutande scen i Lausanne. Vi fick coaching i sammanlagt tio minuter på den klassiska variationen på lutande scen eller i studio. Det var lite svårt att få vikten rätt så att man kunde avsluta ordentligt. Giselle-variationen gick inte riktigt som jag hoppats på varken i semi- eller i finalen. Då kom ju även nervositeten som tillägg till allt annat.

Lärarna i Lausanne var jätteduktiga. Väldigt trevliga. Coacherna hade vi bara fem minuter var åt gången så man hann bara igenom solot och få några få korrektioner innan man var tvungen att lämna scenen/golvet.

Det moderna numret hade jag valt själv. Tävlingsledningen hade valt ut fyra olika och efter att jag sett igenom alla visste jag precis vilket jag ville göra. Jag visade dem för lärarna och de höll med. Jag valde Didy feldmans solo för att jag tänkte att det skulle passa mig bra och även för att, enligt mig, var det det mest ”moderna” solot.

Det var otroligt kul att repetera in och arbeta med solot. Jag hade en jättebra lärare, Guro Nagelhus Schia, som jag tränade med flera gånger i veckan. Jag försökte hela tiden att pusha mig själv. Jag älskar solot och det känns som en befrielse att dansa det.

Det var verkligen jättetrevligt att träffa alla de andra deltagarna. Många pratade dock väldigt lite engelska, vilket gjorde det svårt att kommunicera. Men med lite hand-gester och leenden gick det fint. Jag fick många nya vänner och stämningen bland de tävlande var super.

Prix de Lausanne är verkligen en tävling jag rekommenderar till alla de som vill tävla. Det är en bra tävling och kan vara väldigt givande för dig som dansare. Ska du tävla ska du göra det för att du vill, det är då du får mest ut av det.

Det är inte nödvändigt att tävla i dans. Det beror mycket på hur du är som person. Jag kan tycka att dans egentligen är lite svårt att sätta poäng på eftersom det är så personligt för den som ser på.

Men det är absolut en superbra erfarenhet och jag ångrar absolut inte de gånger jag tävlat i dans – även då det inte alltid gått som jag velat. Det är ett sätt att lära sig att hantera press, nervositet med mera. Men som jag sagt så kan det vara väldigt olika från person till person.

Ida Anneli. Fotograf Kjetil Nybakken

Ida Anneli Kallanvaara. Fotograf Kjetil Nybakken

Jag planerar nog att åka och tävla i Stora Daldansen i år."

Varför valde du skolan i Oslo?
"Det kändes rätt för mig. Jag ville till något nytt. Nya människor, nya lärare, ny miljö – men inte alltför långt hemifrån. Man är bara cirka sex elever i klassen och det kände jag skulle var perfekt för mig.

Jag hade bara att välja mellan Oslo och Stockholm. Oslo låg närmare och som sagt så skulle vi bara vara sex personer i klassen."

Du går ut skolan i vår. Vad har du för planer efter det?
"Jag hoppas på enormt på en aspirant-plats i den norska Nasjonalballetten. Den har bra repertoar och det är en trevlig stämning bland de anställda.

Går det inte vägen som planerat, så åker jag nog till Houston i sommar. Där vill de antagligen ge mig en plats i ungdomskompaniet Houston Ballet II. Detta blev jag erbjuden redan i Lausanne."

RESULTAT
Prix de Lausanne 2013:

Femtonårige brasilianaren Adhonay Silva vann förstapriset. Foto Gregory Batardon vann

Femtonårige brasilianaren Adhonay Silva vann förstapriset. Foto Gregory Batardon

Pristagare
1 Adhonay Silva, Brasilien, Ballet Adriana Assaf, Sao Paulo
2 Li Wentao, Kina,  The Secondary Dance School Attached to Beijing Dance Academy
3 Masaya Yamamoto. Japan, Akiko Yokokura Ballet School, Nomi,
4 Leticia Domingues, Brasilien, Petite Danse School. Rio de Janeiro
5 Cesar Corrales, Kuba, Private lessons Taina Morales Nunez, Montreal
6 Joel Woellner, Australien,  Houston Ballet Academy, Texas USA
7 Francisco, Sebastiao, Portugal, Escola de Dança do Conservatório Nacional, Lissabon
8 Jiang Xianhao. Kina, The Secondary Dance School Attached to Beijing Dance Academy

Best Contemporary Dancer: Joel Woellner, Australien
Best Swiss Dancer: Miko Fogarty, Westlake School for the Performing Arts, Daly City, CA
Audience's Prize: Adhonay Silva, Brasilien

Jury Members:
Frank Andersen, ordförande, tidigare chef för den Kongelige Ballet i Köpenhamn. Internationell pedagog och iscensättare
Nina Ananiashvili, chef för  Georgian National Ballet
. Tidigare Premiärdansare vid Bolsjojbaletten i Moskva
Nanette Glushak, Representant för the Balanchine Trust. Tidigare chef för 
Scottish Ballet aoch Ballet du Capitole, Internationell pedagog och iscensättare
Arlene Minkhorst, chef för Royal Winnipeg Ballet School, Kanada

Tamara Rojo, Konsnärlig ledare av English National Ballet. Tidigare premiärdansare vid Royal Ballet i London

Jean-François Boisnon, Balettmästare vid Ballett Zürich, Schweiz
Johannes Öhman, chef för Kungliga Baletten, Stockholm

Li Cunxin, Konsnärlig ledare av Queensland Ballet, Brisbane, Australien
Tetsuya Kumakawa, Premiärdansare & chef för K-Ballet Company, Tokyo, Japan
. Vinnare av Prix de Lausanne 1989

Tävlande från Norden:
Idun Baekken, Norge, Norges Statliga Balettskola, Oslo
Ida Anneli Kallanvaara, Sverige, Konsthögskolan i Oslo
Johanne Wien Pedersen, Norge, Norges Statliga Balettskola, Oslo
Filip Hansen, Norge, Norges Statliga Balettskola, Oslo

Anders Jörlén
med tack till Ida Anneli och Susanne Kallanvaara
17 februari 2013


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil