Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anthony Lomuljo,  Kristóf Várnagy och Jerome Marchand i Time Themes. Fotograf Carl Thorborg

Anthony Lomuljo, Kristóf Várnagy och Jerome Marchand i Time Themes. Fotograf Carl Thorborg

Allvar och lättsamhet samsas hos Kungliga Baletten

STOCKHOLM: Kungliga Balettens första premiär under vårsäsongen omfattar två dansverk av koreograferna Emanuel Gat och Johan Inger på stora scenen. De skiljs åt av en paus då dansaren och koreografen Rachel Tess framför ett solo i teaterns guldfoajé.

Israelen Emanuel Gats Time Themes dansas av fyra män och beledsagas av två sånger av Franz Schubert framförda av en manskvartett. Scenrummet är inramat av svart, kostymerna är enkla vardagskläder och belysningen sparsam.

Time Themes är skapat direkt för Kungliga Baletten, Emanuel Gat vill inte reproducera ett verk från teater till teater. Även om han skulle sätta upp det igen någon annanstans blir det ingen kopia, utan han skapar då verket på nytt för nya dansare som lämnar egna avtryck.

Gat väljer att låta dans och musik löpa parallellt men oberoende av varandra. Tysta moment förekommer även. Schubertsångerna Wehmut (Vemod) och Grab und Mond (Grav och måne) ger en ganska tung grundstämning och den dämpade belysningen – där man ibland har svårt att urskilja dansarna eller sångarna på scenen – bidrar till allvaret. Samtidigt är det ett spännande möte mellan klassisk musik från artonhundratalet och samtida dans.

Time Themes med Anthony Lomuljo, Jerome Marchand och Kristóf Várnagy.  Fotograf Carl Thorborg

Time Themes med Anthony Lomuljo, Jerome Marchand och Kristóf Várnagy. Fotograf Carl Thorborg

"För mig är det själva processen som är det väsentliga – att arbeta tillsammans med dansarna och se vart det leder. På så sätt blir verket aldrig en upprepning av vad någon tidigare gjort. Dansarna formar verket varje gång och det blir aldrig slentrian" berättar Emanuel Gat. "Och verket blir aldrig 'färdigt' utan lever sitt eget liv".

Emanuel Gat har förstås sin egen utgångspunkt för verket, men aldrig ett uttänkt mål för hur det ska se ut, det arbetas fram under repetitionsarbetet: "Jag har alltid flera idéer i huvudet, skapar hela tiden. Vad som kommer ut bestäms under arbetets gång, beroende på situationen för tillfället."

"Vi började arbeta i form av en workshop innan själva repetitionerna. Ursprungligen var det avsett att bli en duo med två olika par som skulle alternera från kväll till kväll. Men efter ett tag blev det litet oklart vem som skulle dansa vad och vilka som var lag ett eller lag två. Då beslöt vi att slå ihop paren till en kvartett och ibland dansar nu två dansare samma rörelsemotiv och ibland alla fyra var för sig." fortsätter han.

I new then av Johan Inger. Fotograf Carl Thorborg

I new then av Johan Inger. Fotograf Carl Thorborg

En återkomst
När den påtänkta koreografen för kvällens andra stycke, Marco Goecke, måste avsäga sig uppdraget på grund av sjukdom, ställdes balettchefen Johannes Öhman inför ett akut problem. Hur finna en ersättare på den korta tid som stod till buds?

Johan Inger berättar: "Jag blev uppringd en tidig söndagsmorgon. Johannes frågade mig om förslag på en lämplig koreograf – eller kunde jag göra något själv? Att göra något helt nytt var det inte tal om, men något redan färdigt kunde jag kanske sätta upp. Så blev det och redan på måndagen satt jag på ett plan på väg till Stockholm – i taxin på väg från flygplatsen bestämde jag vilket stycke jag ville göra."

"I new then gjorde jag för något år sedan för ungdomskompaniet Nederlands Dans Theater 2. Det var där jag gjorde mina första koreografier och det blev ett angenämt återseende, det var tio år sedan sist. Jag kände igen deras ungdomliga nyfikenhet och entusiasm, så det var en lyckad satsning."

Mariko Kida i I new then. FotografCarl Thorborg

Mariko Kida i I new then. FotografCarl Thorborg


Titeln I new then är en lek med ord som avser både då och på nytt. Det kan kanske också ses som en syftning på Johan Ingers återkomst till Kungliga Operan, där han började sin karriär som dansare under fem år. Det är också första gången som ett av hans verk ges där – men han har ju också arbetat med Cullbergbaletten under mellantiden.

Musiken består av sånger av rocklegenden Van Morrison som ger en rytmisk och positiv känsla och koreografin innehåller många underfundigheter och skämtsamma uttryck. De nio dansarna, fyra kvinnor och fem män tar vara på alla möjligheter att fylla rörelserna med liv och känslor och lämnar publiken i en positiv och upprymd stämning.

Rachel Tess samsas med vedklampar i Guldfoajén. Fotograf Carl Thorborg

Rachel Tess med vedklampar i Guldfoajén. Fotograf Carl Thorborg

Trängsel i Guldfoajén
Rachel Tess, som tidigare dansat bland annat på Göteborgsoperan, har arbetat med en beställning från Cullbergbaletten och går samtidigt en utbildning vid Dans- och Cirkushögskolan.

Hon har tagit fasta på lokalen där hennes solo It's not that red, skulle framföras – den tungt gyllenglänsande stora foajén, som hon kontrasterar med inslag från sitt stora intresse för naturen, bland annat i form av en rad grova vedklampar som placerats ut på parkettgolvet.

Meningen är att publiken ska kunna röra sig runt i salen under dansen, men då gäller det att man inte klumpar ihop sig innanför entrédörrarna så att de flesta hamnar utanför, vilket hände mig och många andra på premiärkvällen. Även Rachel använder musik av Schubert – Forellkvintetten, komponerad 1817.

Programmet ges ytterligare sex gånger: 23 februari samt 6, 7, 9 och 14 mars.

Anders Jörlén
22 feb 2013

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil