Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Linda Haakana och Nikolas Koskivirta i In the Middle, Somewhat Elevated. Fotograf Sakari Viika

Linda Haakana och Nikolas Koskivirta i In the Middle, Somewhat Elevated. Fotograf Sakari Viika

Tre toppkoreografer på Nationaloperan

HELSINGFORS: Bella Figura – ett program med tre verk av de världsberömda koreograferna George Balanchine, William Forsythe och Jiri Kylián, namn som är bekanta för danspubliken hos oss.

När en afton med dessa namn står på programmet går platserna åt i rask takt. Den aktuella föreställningen har även lockat en hel del ny publik till huset vid Tölöviken.

De fyra temperamenten. Fotograf Sakari Viika

De fyra temperamenten. Fotograf Sakari Viika

De fyra temperamenten
George Balanchines neoklassiska verk inleder kvällen, och det är från första början trevligt att följa och betrakta, ögat vilar på den välstuderade dansanta helheten.

Den ryskfödda koreografen som invandrade till USA skapade över 400 koreografier, oftast utan något budskap. Själva dansen, dess rörelser och artisterna har huvudrollen, så också här.

Man bara beundrar det påhittiga rörelsespråket, utfört av de skickliga dansarna i sina slanka kroppar.

Damerna bär enkla svarta kostymer, dock med lite lyx i de breda blänkande gördlarna, och örhängen. Männen är klädda i svarta trikåer och vita tröjor.

Linda Haakana i In the Middle . . . Fotograf Sakari Viika

Linda Haakana i In the Middle . . . Fotograf Sakari Viika

In the Middle, Somewhat Elevated
Där uppe i taket hänger en konstellation – två körsbär, guldfärgade och tydliga. Det är från denna scenbild  koreografen William Forsythes verk fått sitt namn.

Historien bakom ligger i att när det skulle beslutas om scenografin för hans verk lär Forsythe – efter att ha lyssnat på andras storslagna planer – ha sagt att vi sätter bara dit något ”in the middle, somewhat elevated” – något till mitten och lite högre upp.

Själva verket är hypnotiskt och man dras genast med – musiken är tekno och metall, med sprakande, sprättande och rasslande element, och därefter är också dansen – så det förslår.

Dansarna, de år oerhört skickliga. De är på gränsen till det omöjliga i snabbhet, rörelserna känns som om de bara skulle växa sig spontant utifrån kropparna. Fötterna skär i luften i rask takt, det är spänning mellan individerna – precis i allt. En ypperlig klassisk balettteknik måste man ha för att kunna dansa igenom en så här utmanande koreografi, ultramodern och snabb i tempot.

Jag vill lyfta fram alla dansare, i spetsen denna gång Eun-Ji Ha och Andrew Bowman, vidare Nikolas Koskivirta, Maki Nakagawa, Edita Rausêrova, Samuli Poutanen, Kailey Kaba och Claire Voss. När de kommer och tackar publiken ser man tydligt hur hårt det varit: de måste alla längta efter en dusch.

Bella Figura. Fotograf Sakari Viika

Bella Figura. Fotograf Sakari Viika


Bella Figura – Jiri Kylians mest kända verk
Detta dansverk är en hyllning till människokroppens nakna skönhet, läser vi på Nationaloperans hemsida. Även Kylian har skapat en hel del baletter och hans verk spelas överallt.

Kenneth Greve, balettchefen som valt ut detta verk till repertoaren, säger i sin tur att dansarnas kroppar i detta verk formar skulpturer. Det gör ju dansen som bäst ofta, av dessa stilleben som följer efter varandra i en koreografi blir det en levande helhet – det vill säga dans.

Musiken är vacker och fungerar utmärkt, den stöttar det som händer på scenen. Det är en inspelning av bland annat Vivaldi och Pergolesi. Sistnämndas Stabat Mater spelas i början när ridån går upp, efter det att vi sett dansarna i slutet av pausen lite tidigare improvisera i stil med det kommande, och i slutet.

Mai Komori och Johan Pakkanen i Bella Figura. Fotograf Sakari Viika

Mai Komori & Johan Pakkanen i Bella Figura. Foto S Viika

Men de här människorna är inte skulpturer utan levande varelser, alla nio, fem kvinnor och fyra män. I sina poser är de inte orörliga och stilla utan visar sig öppet i sina röselser, ofta inte så stillsamt – aggressiva armrörelser hos de ledande damerna: iklädda långa röda kjolar med bar överkropp.

Brist på fantasi kunde man tycka. om man inte visste att här är det viljan att visa lite mer av den kvinnliga kroppen som gäller.

I början har en del av damerna en enhetlig dräkt – och man kommer osökt på tanken att det kunde ha varit två olika verk, åtminstone så som verket sågs denna gång.

Trots att vissa gemensamma teman utvecklas och tankarna där bakom. Det finns roliga element t ex då ett dam-herr-par turvis ser ut att rasta en hund – sin partner som färdas bredvid ägaren på alla fyra.

Bella Figura som hade sitt uruppförande 1995, har genom åren förändrats, och en eller två av de versioner jag tidigare sett hade kanske mera stil, utan att så starkt framhålla en viss – eller två om ni vill – dansare och deras figurer.

Bland publiken kunde man efteråt höra en och annan intressant kommentar, alla inte så förstående för det senast sedda. I en del av vissa unga damers kommentarer kunde man instämma. Det är kvinnobilden i samhället, jämställdheten mellan de två könen och exploateringen av kvinnokroppen som nämns.

Ilja Bolatov. Fotograf Sakari Viika

Ilja Bolatov. Fotograf Sakari Viika

Omhändertagande av publiken
Ett speciellt tack till de många damerna vid garderoben – vid just Operan är de speciellt vänliga, hjälpsamma och kompetenta i sin uppgift. Många av dem har en annan huvudsyssla med hög utbildning, t ex inom musik eller pedagogik. Garderoben i detta hus är gratis för besökarna, med tanke på allas trivsel i salongen.  

Det är att hoppas att intresset för dansen även hos de nya besökarna består – att de också skall hitta vägen till de övriga föreställningarna – med mindre rafflande reklambilder på gatorna i staden.

De fyra temperamenten,
Koreografi scenografi, kostym: George Balanchine
Musik: Paul Hindemith,
Dirigent: Ollitapio Lehtinen
-
In the Middle, Somewhat Elevated
Koreografi, scenografi, kostym: William Forsythe
Musik (inspelning):Thom Willems
-
Bella Figura
Koreografi och scenografi: Jiří Kylián
Musik: (inspelning): Lukas Foss,
G.B. Pergolesi, Alessandro Marcello, Antonio Vivaldi, Giuseppe Torelli
Kostymer: Joke Visser,
Ljussättning: Kees Tjebbes

Anita Jokela
8 mars 2013


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil