Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jan Åström, rektor för Balettakademien i Stockholm. Foto Anders J Larsson

Jan Åström, rektor för Balettakademien i Stockholm. Foto Anders J Larsson

Jan Åström tar Balettakademien till Dansens Hus

STOCKHOLM: ”Dans är dynamiskt och nödvändigt, som livet självt.” Det säger Jan Åström, legendarisk svensk dansprofil i showbusiness, tillika rektor och konstnärlig ledare på Balettakademien sedan åtta år.

Nu äntrar avgångsklassen på Balettakademien Dansens Hus stora scen. Jan Åström tror på årets kull med många starka individer.

Han diplomerades själv som dansare vid Balettakademien i Stockholm 1984.  Har lång och gedigen erfarenhet som dansare, regissör och koreograf. Är verksam som konstnärlig ledare för Modern Jazz Dans Ensemble och ger jazzklasser för proffs.

Men det var på discogolvet det började för Jan Åström, närmare bestämt i Göteborg på 70-talet. ”Jag var väl i 14-15-årsåldern och funderade rätt mycket på hur man egentligen bäst skulle kunna skaffa tjejer . . .  och tänkte Disco! Tillsammans med en kompis började jag på discokurs och upptäckte snabbt att dansen var ännu roligare än tjejerna!” Jan började träna dans på riktigt och på den vägen är det.

Som dansare grundade han på 80-talet dansgruppen Bizazz som bland annat medverkade i melodifestivaler och många olika tv-produktioner. Jan arbetade även flera år i Los Angeles och Las Vegas. Att nu jobba som chef för yrkesutbildningen av nya, unga dansare är en utmaning han trivs bra med.

”Det är fantastiskt spännande att få vara med och se, utbilda och ledsaga nya generationer dansare.” Jan förklarar att skolorna i stor utsträckning fungerar som motor för utvecklingen inom dansen. ”Skolorna initierar ofta trender och driver den viktiga diskussionen om hur vi ser på prestation och självbild.”

Jan Åsröm. Foto Anders J Larsson

Jan Åsröm. Foto Anders J Larsson

Som rektor har Jan Åström försökt påverka gamla normer.

”Det är inte längre schablonen den trådsmala kvinnan med perfekt utåtvridning som gäller” säger han. ”Man måste ha en vidare syn än så, på vad en dansare är och kan vara idag. Men du måste orka med din egen kropp, annars blir du skadad.”

Jan Åström framhåller vikten av en öppen atmosfär, och av dialog. Både på skolan och allmänt i branschen.

”Vi måste stå upp för vårt skrå och vara en del av synliggörandet av danskonsten, i alla dess olika genrer, för att få ett bättre dansklimat rent generellt.” Något som inte varit självklart genom åren.

”Det börjar bli bättre men visst finns det fortfarande vassa armbågar. Inom showbusiness är det lite bättre och kanske allra bäst inom streetkulturen, där det är inbyggt att man stöttar och hejar på varandra.”

På frågan om inte avslutningsprogrammet riskerar att få karaktären av nummershow förklarar Jan att det är viktigt att visa bredden. ”Och att alla får utrymme.”

Man arbetar alltid med externa koreografer. ”Det är viktigt att skapa kontaktytor under utbildningen och försöka eliminera det riskabla glappet mellan utbildning och aktivt yrkesliv.” förklarar han. ”I vårt mentorprogram möter eleverna proffs inom flera områden och bygger hela tiden upp sitt kontaktnät.”

Man har även kontinuerligt auditionträning under de tre utbildningsåren där eleverna får feedback och tränas i den psykosociala del som kan vara en stor och viktig del i en dansares vardag och arbetsliv.

Under tio veckor på våren har eleverna arbetat med förberedelser och repetitioner inför examensföreställningen. En del av elevarbetet är att själva skapa och organisera en turné och man har under två veckor gästat Norge, Finland och Danmark. När föreställningen väl når Dansens Hus i Stockholm är den väl genomarbetad och inrepeterad.

”Föreställningsarbetet och samarbetet med koreografer är en viktig del av utbildningen och vi påbörjar detta redan i årskurs ett” påpekar Jan. Ettorna och tvåorna har föreställning på Dieselverkstaden i Nacka i början av juni.

Balettakademiens elever tar språnget ut i karriären. Foto Anders J Larsson

Balettakademiens elever tar språnget ut i karriären. Foto Anders J Larsson

I juni är det också audition för nya, hoppfulla Balettakademiaspiranter som under två veckor och tre gallringar söker in till yrkesutbildningen.

Vilket råd vill du ge till dem?
”Vi har cirka 150 sökanden och tar in tjugofem, så självklart måste man ha en gedigen förberedande dansutbildning. Men förutom det: Det kanske allra viktigaste är att du är dig själv! Om du visar dig engagerad och är ärlig i ditt uttryck så ser vi det.”

Jan förklarar att det inte bara handlar om att visa upp sig utan också om att både hitta, blotta och förstå sin egen undersökande process. ”Det är ett ständigt dilemma, att finna balans mellan teknikträningen och strävan efter att ständigt bli bättre, och det mer personliga undersökandet som sker i workshops, improvisation och liknande. Vi söker ju både som människor och dansare hela tiden bekräftelse, men det gäller att också våga vara sann mot sig själv.”

Balettakademien har sedan skolan startades av Lia Schubert 1957 erbjudit en allsidig dansutbildning med fokus på elevernas eget skapande. Utbildningen tar emot studenter från hela Norden och har väletablerade internationella kontakter och samarbeten med välrenommerade danskompanier världen över.

Balettakademien: … and so we fly
Dansens Hus fredag 24 maj kl 19.00, lördag 25 maj kl 19.00

Dansare; Niklas Fransson, Philippa Gjöres Clark, Maja Hellstén, Laerke Ilkjaer Apelon, Linnéa Isaksson, Alexander Larsson, Therese Larsson, Tiina Lehtimäki, Johanna Lindqvist, Richard Nilsson, Yasemin Nilsson Altan, Tina Rönneberg, Helle Skogen, Jacqueline Sogell, Tyra Wigg, Christine Vik Bratvold, Nelly Zagora

Koreografer:  ilDance (Lee Brummer och Israel Aloni), Christina Tingskog, Hans Marklund, Roger Lybeck och Subjazz

Anna Lafvas
22 maj 2013


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil