Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jan Åström, rektor för Balettakademien i Stockholm. Foto Anders J Larsson

Jan Åström, rektor för Balettakademien i Stockholm. Foto Anders J Larsson

Jan Åström tar Balettakademien till Dansens Hus

STOCKHOLM: ”Dans är dynamiskt och nödvändigt, som livet självt.” Det säger Jan Åström, legendarisk svensk dansprofil i showbusiness, tillika rektor och konstnärlig ledare på Balettakademien sedan åtta år.

Nu äntrar avgångsklassen på Balettakademien Dansens Hus stora scen. Jan Åström tror på årets kull med många starka individer.

Han diplomerades själv som dansare vid Balettakademien i Stockholm 1984.  Har lång och gedigen erfarenhet som dansare, regissör och koreograf. Är verksam som konstnärlig ledare för Modern Jazz Dans Ensemble och ger jazzklasser för proffs.

Men det var på discogolvet det började för Jan Åström, närmare bestämt i Göteborg på 70-talet. ”Jag var väl i 14-15-årsåldern och funderade rätt mycket på hur man egentligen bäst skulle kunna skaffa tjejer . . .  och tänkte Disco! Tillsammans med en kompis började jag på discokurs och upptäckte snabbt att dansen var ännu roligare än tjejerna!” Jan började träna dans på riktigt och på den vägen är det.

Som dansare grundade han på 80-talet dansgruppen Bizazz som bland annat medverkade i melodifestivaler och många olika tv-produktioner. Jan arbetade även flera år i Los Angeles och Las Vegas. Att nu jobba som chef för yrkesutbildningen av nya, unga dansare är en utmaning han trivs bra med.

”Det är fantastiskt spännande att få vara med och se, utbilda och ledsaga nya generationer dansare.” Jan förklarar att skolorna i stor utsträckning fungerar som motor för utvecklingen inom dansen. ”Skolorna initierar ofta trender och driver den viktiga diskussionen om hur vi ser på prestation och självbild.”

Jan Åsröm. Foto Anders J Larsson

Jan Åsröm. Foto Anders J Larsson

Som rektor har Jan Åström försökt påverka gamla normer.

”Det är inte längre schablonen den trådsmala kvinnan med perfekt utåtvridning som gäller” säger han. ”Man måste ha en vidare syn än så, på vad en dansare är och kan vara idag. Men du måste orka med din egen kropp, annars blir du skadad.”

Jan Åström framhåller vikten av en öppen atmosfär, och av dialog. Både på skolan och allmänt i branschen.

”Vi måste stå upp för vårt skrå och vara en del av synliggörandet av danskonsten, i alla dess olika genrer, för att få ett bättre dansklimat rent generellt.” Något som inte varit självklart genom åren.

”Det börjar bli bättre men visst finns det fortfarande vassa armbågar. Inom showbusiness är det lite bättre och kanske allra bäst inom streetkulturen, där det är inbyggt att man stöttar och hejar på varandra.”

På frågan om inte avslutningsprogrammet riskerar att få karaktären av nummershow förklarar Jan att det är viktigt att visa bredden. ”Och att alla får utrymme.”

Man arbetar alltid med externa koreografer. ”Det är viktigt att skapa kontaktytor under utbildningen och försöka eliminera det riskabla glappet mellan utbildning och aktivt yrkesliv.” förklarar han. ”I vårt mentorprogram möter eleverna proffs inom flera områden och bygger hela tiden upp sitt kontaktnät.”

Man har även kontinuerligt auditionträning under de tre utbildningsåren där eleverna får feedback och tränas i den psykosociala del som kan vara en stor och viktig del i en dansares vardag och arbetsliv.

Under tio veckor på våren har eleverna arbetat med förberedelser och repetitioner inför examensföreställningen. En del av elevarbetet är att själva skapa och organisera en turné och man har under två veckor gästat Norge, Finland och Danmark. När föreställningen väl når Dansens Hus i Stockholm är den väl genomarbetad och inrepeterad.

”Föreställningsarbetet och samarbetet med koreografer är en viktig del av utbildningen och vi påbörjar detta redan i årskurs ett” påpekar Jan. Ettorna och tvåorna har föreställning på Dieselverkstaden i Nacka i början av juni.

Balettakademiens elever tar språnget ut i karriären. Foto Anders J Larsson

Balettakademiens elever tar språnget ut i karriären. Foto Anders J Larsson

I juni är det också audition för nya, hoppfulla Balettakademiaspiranter som under två veckor och tre gallringar söker in till yrkesutbildningen.

Vilket råd vill du ge till dem?
”Vi har cirka 150 sökanden och tar in tjugofem, så självklart måste man ha en gedigen förberedande dansutbildning. Men förutom det: Det kanske allra viktigaste är att du är dig själv! Om du visar dig engagerad och är ärlig i ditt uttryck så ser vi det.”

Jan förklarar att det inte bara handlar om att visa upp sig utan också om att både hitta, blotta och förstå sin egen undersökande process. ”Det är ett ständigt dilemma, att finna balans mellan teknikträningen och strävan efter att ständigt bli bättre, och det mer personliga undersökandet som sker i workshops, improvisation och liknande. Vi söker ju både som människor och dansare hela tiden bekräftelse, men det gäller att också våga vara sann mot sig själv.”

Balettakademien har sedan skolan startades av Lia Schubert 1957 erbjudit en allsidig dansutbildning med fokus på elevernas eget skapande. Utbildningen tar emot studenter från hela Norden och har väletablerade internationella kontakter och samarbeten med välrenommerade danskompanier världen över.

Balettakademien: … and so we fly
Dansens Hus fredag 24 maj kl 19.00, lördag 25 maj kl 19.00

Dansare; Niklas Fransson, Philippa Gjöres Clark, Maja Hellstén, Laerke Ilkjaer Apelon, Linnéa Isaksson, Alexander Larsson, Therese Larsson, Tiina Lehtimäki, Johanna Lindqvist, Richard Nilsson, Yasemin Nilsson Altan, Tina Rönneberg, Helle Skogen, Jacqueline Sogell, Tyra Wigg, Christine Vik Bratvold, Nelly Zagora

Koreografer:  ilDance (Lee Brummer och Israel Aloni), Christina Tingskog, Hans Marklund, Roger Lybeck och Subjazz

Anna Lafvas
22 maj 2013


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil