Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jan Åström, rektor för Balettakademien i Stockholm. Foto Anders J Larsson

Jan Åström, rektor för Balettakademien i Stockholm. Foto Anders J Larsson

Jan Åström tar Balettakademien till Dansens Hus

STOCKHOLM: ”Dans är dynamiskt och nödvändigt, som livet självt.” Det säger Jan Åström, legendarisk svensk dansprofil i showbusiness, tillika rektor och konstnärlig ledare på Balettakademien sedan åtta år.

Nu äntrar avgångsklassen på Balettakademien Dansens Hus stora scen. Jan Åström tror på årets kull med många starka individer.

Han diplomerades själv som dansare vid Balettakademien i Stockholm 1984.  Har lång och gedigen erfarenhet som dansare, regissör och koreograf. Är verksam som konstnärlig ledare för Modern Jazz Dans Ensemble och ger jazzklasser för proffs.

Men det var på discogolvet det började för Jan Åström, närmare bestämt i Göteborg på 70-talet. ”Jag var väl i 14-15-årsåldern och funderade rätt mycket på hur man egentligen bäst skulle kunna skaffa tjejer . . .  och tänkte Disco! Tillsammans med en kompis började jag på discokurs och upptäckte snabbt att dansen var ännu roligare än tjejerna!” Jan började träna dans på riktigt och på den vägen är det.

Som dansare grundade han på 80-talet dansgruppen Bizazz som bland annat medverkade i melodifestivaler och många olika tv-produktioner. Jan arbetade även flera år i Los Angeles och Las Vegas. Att nu jobba som chef för yrkesutbildningen av nya, unga dansare är en utmaning han trivs bra med.

”Det är fantastiskt spännande att få vara med och se, utbilda och ledsaga nya generationer dansare.” Jan förklarar att skolorna i stor utsträckning fungerar som motor för utvecklingen inom dansen. ”Skolorna initierar ofta trender och driver den viktiga diskussionen om hur vi ser på prestation och självbild.”

Jan Åsröm. Foto Anders J Larsson

Jan Åsröm. Foto Anders J Larsson

Som rektor har Jan Åström försökt påverka gamla normer.

”Det är inte längre schablonen den trådsmala kvinnan med perfekt utåtvridning som gäller” säger han. ”Man måste ha en vidare syn än så, på vad en dansare är och kan vara idag. Men du måste orka med din egen kropp, annars blir du skadad.”

Jan Åström framhåller vikten av en öppen atmosfär, och av dialog. Både på skolan och allmänt i branschen.

”Vi måste stå upp för vårt skrå och vara en del av synliggörandet av danskonsten, i alla dess olika genrer, för att få ett bättre dansklimat rent generellt.” Något som inte varit självklart genom åren.

”Det börjar bli bättre men visst finns det fortfarande vassa armbågar. Inom showbusiness är det lite bättre och kanske allra bäst inom streetkulturen, där det är inbyggt att man stöttar och hejar på varandra.”

På frågan om inte avslutningsprogrammet riskerar att få karaktären av nummershow förklarar Jan att det är viktigt att visa bredden. ”Och att alla får utrymme.”

Man arbetar alltid med externa koreografer. ”Det är viktigt att skapa kontaktytor under utbildningen och försöka eliminera det riskabla glappet mellan utbildning och aktivt yrkesliv.” förklarar han. ”I vårt mentorprogram möter eleverna proffs inom flera områden och bygger hela tiden upp sitt kontaktnät.”

Man har även kontinuerligt auditionträning under de tre utbildningsåren där eleverna får feedback och tränas i den psykosociala del som kan vara en stor och viktig del i en dansares vardag och arbetsliv.

Under tio veckor på våren har eleverna arbetat med förberedelser och repetitioner inför examensföreställningen. En del av elevarbetet är att själva skapa och organisera en turné och man har under två veckor gästat Norge, Finland och Danmark. När föreställningen väl når Dansens Hus i Stockholm är den väl genomarbetad och inrepeterad.

”Föreställningsarbetet och samarbetet med koreografer är en viktig del av utbildningen och vi påbörjar detta redan i årskurs ett” påpekar Jan. Ettorna och tvåorna har föreställning på Dieselverkstaden i Nacka i början av juni.

Balettakademiens elever tar språnget ut i karriären. Foto Anders J Larsson

Balettakademiens elever tar språnget ut i karriären. Foto Anders J Larsson

I juni är det också audition för nya, hoppfulla Balettakademiaspiranter som under två veckor och tre gallringar söker in till yrkesutbildningen.

Vilket råd vill du ge till dem?
”Vi har cirka 150 sökanden och tar in tjugofem, så självklart måste man ha en gedigen förberedande dansutbildning. Men förutom det: Det kanske allra viktigaste är att du är dig själv! Om du visar dig engagerad och är ärlig i ditt uttryck så ser vi det.”

Jan förklarar att det inte bara handlar om att visa upp sig utan också om att både hitta, blotta och förstå sin egen undersökande process. ”Det är ett ständigt dilemma, att finna balans mellan teknikträningen och strävan efter att ständigt bli bättre, och det mer personliga undersökandet som sker i workshops, improvisation och liknande. Vi söker ju både som människor och dansare hela tiden bekräftelse, men det gäller att också våga vara sann mot sig själv.”

Balettakademien har sedan skolan startades av Lia Schubert 1957 erbjudit en allsidig dansutbildning med fokus på elevernas eget skapande. Utbildningen tar emot studenter från hela Norden och har väletablerade internationella kontakter och samarbeten med välrenommerade danskompanier världen över.

Balettakademien: … and so we fly
Dansens Hus fredag 24 maj kl 19.00, lördag 25 maj kl 19.00

Dansare; Niklas Fransson, Philippa Gjöres Clark, Maja Hellstén, Laerke Ilkjaer Apelon, Linnéa Isaksson, Alexander Larsson, Therese Larsson, Tiina Lehtimäki, Johanna Lindqvist, Richard Nilsson, Yasemin Nilsson Altan, Tina Rönneberg, Helle Skogen, Jacqueline Sogell, Tyra Wigg, Christine Vik Bratvold, Nelly Zagora

Koreografer:  ilDance (Lee Brummer och Israel Aloni), Christina Tingskog, Hans Marklund, Roger Lybeck och Subjazz

Anna Lafvas
22 maj 2013


  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil