Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

GöteborgsOperans Danskompani i Untitled Black av Sharon Eyal. Foto Urban Jörén

GöteborgsOperans Danskompani i Untitled Black av Sharon Eyal. Foto Urban Jörén

Mästerligt Våroffer och dans som speglar sin tid

STOCKHOLM: Gästspelet på Dansens Hus av GöteborgsOperans Danskompani gjorde ett sammansatt intryck.  

När Dansportalen skrev om premiären på Danskompanits framförande av den kanadensiska koreografen Marie Chouinards version av Våroffer i mars i år var undertecknad hejdlöst imponerad. Jag trodde förstås att verket skulle placeras sist i gästspelsprogrammet, som omfattade två verk. Fel, fel fel.

Ur Marie Chouinards Våroffer. Foto Bernd Uhlig

Ur Marie Chouinards Våroffer. Foto Bernd Uhlig

Mina reaktioner på Våroffer förblir desamma som efter premiären: Imponerande koreografi till ett av förra århundradets största musikalika mästerverk. Dansare i toppklass utstrålar energi som smittar åskådaren likt ett lyckopiller. Vad skulle kunna övertrumfa detta? Hur skulle dansarna orka ladda om för nästa verk?

Untitled Black, ett originalverk av israeliska koreografen Sharon Eyal, visade sig vara något helt annat. Dansare i geometriska kostymer, avsexualiserade till det könlösa. Viktig yta: Guld i håret, silver på läpparna, svarta naglar. Låg energi i koreografin, inga hopp, långsamma förflyttningar, många med myrsteg. Alltför mycket poserande, alltför långa, ointressanta gruppsekvenser. Innehållsmässig torftighet.

För mig en provkarta på koreografiska misstag. Till detta en påfrestande dunkande ljudkuliss med – och alltför sällan – rytmsekvenser som kunde påminna om afrikanskt slagverk. Jämförelsen med Våroffer utföll förödande för Untitled Black, både koreografiskt och musikaliskt. I mitt tycke.

Försöker en medelålders skribent lyfta blicken från sina personliga antipatier blir utfallet ett annat. Verket är både en produkt och en spegel av sin tid. Diskodunk och modevisningsmusik. Ytan är allt, samtidigt som envar kan dölja sig bakom hur många alias som helst.

Med mobilens hjälp kan man hålla omedelbar kontakt med snart sagt hela världen utan att behöva visa sig. Med datorprogram kan man förändra sitt fotografiska utseende praktiskt taget ögonblickligen. Samtidigt går reklamen ut på att ingen duger. Alla måste förändra sig genom att köpa föremål eller operera sig.

Ur Untitled Black. Foto Urban Jörén

Ur Untitled Black. Foto Urban Jörén

Publiken visade stor entusiasm efter Våroffer, ännu större efter Untitled Black. Många stod upp och jublade. Verket har därmed nått en publik, sin publik.

Vad jag däremot undrar är i hur hög grad Untitled Black lyckas säga något om denna tid utöver att hålla fram en spegel. Är verket en narrspegel? Är det till och med samhällskritiskt? Jag tvivlar. För att verket skulle lyckats vara samhällskritiskt skulle jag ha velat se någon form av distans uttryckt. Jag gjorde det alltså inte, men jag vill hålla möjligheten öppen för att det här fanns något mer än en form som drunknat i sin egen yta.   

Ett av min ungdoms ideal var Bertolt Brecht. Han hade förmågan att berätta en historia samtidigt som han vände ut och in på den och dessutom framförde sina egna synpunkter på innehållet. Kort sagt: han uppmanade åskådaren att ta ställning. Det är också ett tecken (betyg) på vår tid att Brecht så sällan spelas.

Peter Bohlin
3 juni 2013

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil