Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sabina Japparova och Marat Sjemiunov i Violoncello. Foto Timo Seppäläinen, Itä-Savo

Sabina Japparova & Marat Sjemiunov i Violoncello. Foto Timo Seppäläinen, Itä-Savo

Stjärnspäckad balettgala och


Master Class av Vaganovaakademien

NYSLOTT, FINLAND: Det medeltida slottet i Savonlinna (svenska: Nyslott) med det svenska namnet Olofsborg är platsen för en traditionell och älskad Operafestival.

I samband med denna gavs åter en festlig balettgala: International Dance Open Festival. Detta var i år möjligt på grund av samarbete mellan operafestivalen, Dance Open och Savcor Ballet.

Det är andra året i rad som det dansas balett på sommaren även i S:t Michel där Savcor Ballet står värd för Vaganova Balettakademins Master Class för ungdomar.

Självklart kom det till Dance Open en mängd dansare från kulturstaden S:t Petersburg, solister från de främsta operahusen. Från Mariinskijteatern sågs Anastasia Kolegova och Anton Korsakov, samt Anastasia Matvienko och Denis Matvienko – den sist nämnde är en gästande étoile på teatern med en ansenlig meritlista från många ställen i världen.

Från Michailovskijteatern kom Irina Perren, Marat Sjemiunov, Leonid Sarafanov samt Sabina Yapparova. Där fanns även Lucia Lacarra och Marlon Dino från Bayerisches Staatsballett i München; Anna Tsygankova och Matthew Golding från Het Nationale Ballet i Amsterdam samt Jana Salenko, Dinu Tamazlacaru och Marian Walter från Staatsballett Berlin. I gruppscener medverkade dansare från Jacobson Baletteatern i S:t Petersburg.

Jana Salenko & Dinu Tamazlacaru. Foto Timo Seppäläinen Itä-Savo

Jana Salenko & Dinu Tamazlacaru. Foto Timo Seppäläinen Itä-Savo

Kvällen före galan stöter jag på hotellområdet på en del av dansarna: Jana Salenko och Dinu Tamazlacaru övar och markerar steg i den fina sommarkvällen på en sandväg intill stranden. De säger att de inte sett varandra på en tid – därför denna aktivitet därute.

De är sympatiska, avslappnade och samtalar gärna med mig. Vid diskussionen närmar vi oss även filosofiska frågor: vilka möjligheter man har att förutom arbetet göra saker på annat håll som lockar, såsom att stanna på en ort och bara fira semester.

Dinu är förtjust i trakterna där vi befinner oss, och hoppas att han hade mer tid utöver repetitionerna och föreställningarna att bara vara ledig. Vi talar om att tävla i dans: Jana deltog i Helsinki International Ballet Competition 2005 och vann då första priset (damseniorer). Dinu kommer från Moldavien och har även han erfarenheter av tävlingar och vinster på annat håll.

De är ambitiösa, och nu säger de sig vara övertygade om att galan nästa dag blir mycket fin. De är då det solistpar som med sitt första nummer inleder stjärnornas inmarsch, och de uppträder även efter pausen.

Ny scen i Nyslott
Utrymmena har byggts om för denna balettens galakväll. Man har jobbat hela föregående natt med att bygga ut golvet över orkesterdiket. En panoramascen utan bredd är inte den bästa möjliga för dans, och det behövs innovativt tänkande för att allt skulle fungera så bra som möjligt.

Några kulisser har också installerats: låtsasstenväggar som är väldigt passande och vackra som tillägg till slottets egna väggar, och ljussättning samt projektioner som är utomordentligt fina. Komplimanger för detta till organisationen.

Leonid Sarafanov & Denis Matvienko i Quatro. Foto Timo Seppäläinen Itä-Savo

Leonid Sarafanov & Denis Matvienko i Quatro. Foto Timo Seppäläinen Itä-Savo

Plock ur galaprogrammet
Det blev nummer i klassisk balett, karaktärsdans och modernt, och riktiga pärlor fanns det med. Förutom hits i vilka dansarna gjorde bra ifrån sig – om det sedan gällde danstekniken, tolkningen av rollen eller inlevelse, hela det kunnande som gäller vid uppträdandet – tyckte jag väldigt mycket om de nummer där ögat och själen fick vila.

Adagiot ur Kameliadamen av John Neumeier med Lucia Lacarra och Marlon Dino, vackert, poetiskt och njutbart, såsom också numret Je suis malade med Irina Perren och Marat Semiunov. Det blir sällan lika mycket applåder för den här typen av något melankoliska verk som t ex för en Farewell to the Jungle som får alla i salongen att visa sitt gillande.

Djungelnumret dansades av Leonid Sarafanov som i sin tur är en härligt kunnig artist. Han har den där extra elasticiteten, och stark närvaro i allt han gör. Leonid sågs även med den ljuvliga Anastasia Kolegova i Pas de Deux ur Le Corsaire, samt med Denis Matvienko i ett Fragment ur baletten Quatro. Denis kunnande och den utomordentliga tekniken känner publiken redan från flera tidigare besök på scener i Finland. Han är dansaren som alltid fångar sin publik.

De mycket stiliga Jana Salenko och Dinu Tamazlacaru dansade Grand Pas de Deux ur baletten Satanella – ett mer sällan sett verk – och Pas de Six ur Esmeralda. De strålar på scenen då de utför sina nummer, och speciellt gäller det Dinu. De är säkra och har briljans i tekniken. Corps de ballet medverkade i nämnda nummer, klanderfritt.

Sabina Japparova och Marat Sjemiunov visade sig i Violoncello, ett fragment, ur Nacho Duatos verk Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness. Marat har ett levande musikinstrument i Sabina som än buktar sig runt sin musiker, än vrider och sträcker sig på olika vis.

De fick stormande applåder och är förtjänta av dem. I Nyslott blir det extra effekter av att stampa med fötterna då golvet i salongen är av träfaner. Vi sitter ju egentligen på den övertäckta slottsgården.

Kraftigt bifall ges också då Anton Korsakov bugar för oss efter att ha framfört en scen ur baletten Lady and Hooligan. En något sliten men munter gestalt som höll sig stadigt på benen trots uppenbara svårigheter på grund av tillståndet, sågs i detta humoristiska nummer.

Anna Tsygankova & Matthew Golding  i Askungen. Foto Timo Seppäläinen, Itä-Savo

Anna Tsygankova & Matthew Golding i Askungen. Foto Timo Seppäläinen, Itä-Savo

Anna Tsygankova och Matthew Golding presenterade sig i två nummer, och av de två numren lyckades duetton ur Cristopher Wheeldons Askungen bättre än pas de deux ur Svansjön, som stod först på tur. Man kunde se att de kan sina saker men i Askungen är de tydligen också själva inspirerade av magiken i en ganska färsk koreografi. Det är mycket allongé-rörelser, utåt sträckta och vackra, och de passar Annas dansarkvalité. Matthew är charmerande och tar väl hand om sin partner.

Strålar på scenen gör Anastasia Matvienko och Denis Matvienko i sista numret, då de avslutar galan med det bekanta Grand Pas de Deux ur Don Quijote.

Paret Matvienko, de är gifta med varandra, har vi redan kunnat beundra i flera omgångar då Savcor varit med och ordnat fester. Nästa gång har man möjlighet att beundra dem i oktober i St. Michel tillsammans med dansare från Slovenska Nationalteatern från Maribor.

Kvällen som helhet var lyckad. Någon efterlyste dock en djupare stämning, och man kan tänka sig att om man inte sett alltför bra från sin plats kunde detta påverka hur upplevelsen blir. Det finns t ex ingen gradering på de sex första raderna i mitten av salongen.  

Vaganova Master Class i Mikkeli
Dagarna mellan 2 och 13 juli med en avslutningsgala betydde disciplinerad och hård baletträning för de deltagare som, bland en mängd sökande, valts ut till kurserna på gården Kyyhkylä i S:t Michel. Dit anlände fem lärare från Vaganovaakademin i S:t Petersburg för att undervisa i klassisk balett och karaktärsdans. Detta var möjligt genom samarbetet mellan Akademin och Savcor Ballet.

Savcor Ballet erbjöd andra året i rad undervisning i världsklass för unga i åldern 14-18 år i en Master Class. Denna egentliga Master Class delades i år på två, enligt deltagarnas nivå, och en tredje klass kallad för Mini Class med start den 6 juli gavs för de yngre studerandena (i åldern 10-14), såsom även förra sommaren.

De yngsta eleverna fick öva sig i klassiskt; lektionens längd var 90 minuter, och därtill övningar inför galan. De äldre ungdomarna hade fullt upp alla dagar, till och med ryska kunde man studera på förmiddagarna, med fokus på den vokabulär som används vid undervisningen. Kunniga tolkar med bakgrund inom baletten fanns förstås på plats hela tiden.

Professorerna Maria Gribanova (klassisk balett) och Elena Sjertsneva (karaktärsdans) var bekanta redan från förra året för en del. I mitten av kursen anslöt sig tio Vaganova-studerande från S:e Petersburg till Master Class – för att inhämta lite mer kunnande de också, och för att verka som förebilder för de unga från flera länder.

Sommaren 2012 var t ex Ella Persson från Sverige med, och hon har fortsatt sina studier i balett på Vaganovaakademin i S:t Petersburg. Ellas yngre bror Isak deltog denna gång. Positivt var att antalet pojkar på kurserna ökat litet i år. Av de finska studerandena fanns elever från till exempel operans balettskola samt från Helsingin Tanssiopisto.

Vid kursens avslutning framträdde alla studerandena i en gala i Mikaelisalen i S:t Michel. Vissa hade nu fått mera djupgående handledning till sina nummer från tidigare, och nu kunde man se resultat av detta.

En av dessa var Kira Hilli som fått öva sin Esmeralda variation. Kira, 13, deltog i kursen redan förra året och blev nu på grund av sina prestationer förflyttad till Master Class. Om vintrarna tränar hon vid Helsingin Tanssiopisto.

När kursen är över får eleverna njuta av Dance Open galan i Savonlinna. Då samtalade vi med Kira: hon är förtjust över undervisningen som man får vid sommarkurserna i Kyyhkylä med några av världens främsta pedagoger, och är även själv övertygad om nyttan att delta. Dessutom kan man på sommaren ägna sig åt balett utan att behöva tänka på skolan och läxorna.

Anita Jokela
7 aug 2013

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil