Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sabina Japparova och Marat Sjemiunov i Violoncello. Foto Timo Seppäläinen, Itä-Savo

Sabina Japparova & Marat Sjemiunov i Violoncello. Foto Timo Seppäläinen, Itä-Savo

Stjärnspäckad balettgala och


Master Class av Vaganovaakademien

NYSLOTT, FINLAND: Det medeltida slottet i Savonlinna (svenska: Nyslott) med det svenska namnet Olofsborg är platsen för en traditionell och älskad Operafestival.

I samband med denna gavs åter en festlig balettgala: International Dance Open Festival. Detta var i år möjligt på grund av samarbete mellan operafestivalen, Dance Open och Savcor Ballet.

Det är andra året i rad som det dansas balett på sommaren även i S:t Michel där Savcor Ballet står värd för Vaganova Balettakademins Master Class för ungdomar.

Självklart kom det till Dance Open en mängd dansare från kulturstaden S:t Petersburg, solister från de främsta operahusen. Från Mariinskijteatern sågs Anastasia Kolegova och Anton Korsakov, samt Anastasia Matvienko och Denis Matvienko – den sist nämnde är en gästande étoile på teatern med en ansenlig meritlista från många ställen i världen.

Från Michailovskijteatern kom Irina Perren, Marat Sjemiunov, Leonid Sarafanov samt Sabina Yapparova. Där fanns även Lucia Lacarra och Marlon Dino från Bayerisches Staatsballett i München; Anna Tsygankova och Matthew Golding från Het Nationale Ballet i Amsterdam samt Jana Salenko, Dinu Tamazlacaru och Marian Walter från Staatsballett Berlin. I gruppscener medverkade dansare från Jacobson Baletteatern i S:t Petersburg.

Jana Salenko & Dinu Tamazlacaru. Foto Timo Seppäläinen Itä-Savo

Jana Salenko & Dinu Tamazlacaru. Foto Timo Seppäläinen Itä-Savo

Kvällen före galan stöter jag på hotellområdet på en del av dansarna: Jana Salenko och Dinu Tamazlacaru övar och markerar steg i den fina sommarkvällen på en sandväg intill stranden. De säger att de inte sett varandra på en tid – därför denna aktivitet därute.

De är sympatiska, avslappnade och samtalar gärna med mig. Vid diskussionen närmar vi oss även filosofiska frågor: vilka möjligheter man har att förutom arbetet göra saker på annat håll som lockar, såsom att stanna på en ort och bara fira semester.

Dinu är förtjust i trakterna där vi befinner oss, och hoppas att han hade mer tid utöver repetitionerna och föreställningarna att bara vara ledig. Vi talar om att tävla i dans: Jana deltog i Helsinki International Ballet Competition 2005 och vann då första priset (damseniorer). Dinu kommer från Moldavien och har även han erfarenheter av tävlingar och vinster på annat håll.

De är ambitiösa, och nu säger de sig vara övertygade om att galan nästa dag blir mycket fin. De är då det solistpar som med sitt första nummer inleder stjärnornas inmarsch, och de uppträder även efter pausen.

Ny scen i Nyslott
Utrymmena har byggts om för denna balettens galakväll. Man har jobbat hela föregående natt med att bygga ut golvet över orkesterdiket. En panoramascen utan bredd är inte den bästa möjliga för dans, och det behövs innovativt tänkande för att allt skulle fungera så bra som möjligt.

Några kulisser har också installerats: låtsasstenväggar som är väldigt passande och vackra som tillägg till slottets egna väggar, och ljussättning samt projektioner som är utomordentligt fina. Komplimanger för detta till organisationen.

Leonid Sarafanov & Denis Matvienko i Quatro. Foto Timo Seppäläinen Itä-Savo

Leonid Sarafanov & Denis Matvienko i Quatro. Foto Timo Seppäläinen Itä-Savo

Plock ur galaprogrammet
Det blev nummer i klassisk balett, karaktärsdans och modernt, och riktiga pärlor fanns det med. Förutom hits i vilka dansarna gjorde bra ifrån sig – om det sedan gällde danstekniken, tolkningen av rollen eller inlevelse, hela det kunnande som gäller vid uppträdandet – tyckte jag väldigt mycket om de nummer där ögat och själen fick vila.

Adagiot ur Kameliadamen av John Neumeier med Lucia Lacarra och Marlon Dino, vackert, poetiskt och njutbart, såsom också numret Je suis malade med Irina Perren och Marat Semiunov. Det blir sällan lika mycket applåder för den här typen av något melankoliska verk som t ex för en Farewell to the Jungle som får alla i salongen att visa sitt gillande.

Djungelnumret dansades av Leonid Sarafanov som i sin tur är en härligt kunnig artist. Han har den där extra elasticiteten, och stark närvaro i allt han gör. Leonid sågs även med den ljuvliga Anastasia Kolegova i Pas de Deux ur Le Corsaire, samt med Denis Matvienko i ett Fragment ur baletten Quatro. Denis kunnande och den utomordentliga tekniken känner publiken redan från flera tidigare besök på scener i Finland. Han är dansaren som alltid fångar sin publik.

De mycket stiliga Jana Salenko och Dinu Tamazlacaru dansade Grand Pas de Deux ur baletten Satanella – ett mer sällan sett verk – och Pas de Six ur Esmeralda. De strålar på scenen då de utför sina nummer, och speciellt gäller det Dinu. De är säkra och har briljans i tekniken. Corps de ballet medverkade i nämnda nummer, klanderfritt.

Sabina Japparova och Marat Sjemiunov visade sig i Violoncello, ett fragment, ur Nacho Duatos verk Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness. Marat har ett levande musikinstrument i Sabina som än buktar sig runt sin musiker, än vrider och sträcker sig på olika vis.

De fick stormande applåder och är förtjänta av dem. I Nyslott blir det extra effekter av att stampa med fötterna då golvet i salongen är av träfaner. Vi sitter ju egentligen på den övertäckta slottsgården.

Kraftigt bifall ges också då Anton Korsakov bugar för oss efter att ha framfört en scen ur baletten Lady and Hooligan. En något sliten men munter gestalt som höll sig stadigt på benen trots uppenbara svårigheter på grund av tillståndet, sågs i detta humoristiska nummer.

Anna Tsygankova & Matthew Golding  i Askungen. Foto Timo Seppäläinen, Itä-Savo

Anna Tsygankova & Matthew Golding i Askungen. Foto Timo Seppäläinen, Itä-Savo

Anna Tsygankova och Matthew Golding presenterade sig i två nummer, och av de två numren lyckades duetton ur Cristopher Wheeldons Askungen bättre än pas de deux ur Svansjön, som stod först på tur. Man kunde se att de kan sina saker men i Askungen är de tydligen också själva inspirerade av magiken i en ganska färsk koreografi. Det är mycket allongé-rörelser, utåt sträckta och vackra, och de passar Annas dansarkvalité. Matthew är charmerande och tar väl hand om sin partner.

Strålar på scenen gör Anastasia Matvienko och Denis Matvienko i sista numret, då de avslutar galan med det bekanta Grand Pas de Deux ur Don Quijote.

Paret Matvienko, de är gifta med varandra, har vi redan kunnat beundra i flera omgångar då Savcor varit med och ordnat fester. Nästa gång har man möjlighet att beundra dem i oktober i St. Michel tillsammans med dansare från Slovenska Nationalteatern från Maribor.

Kvällen som helhet var lyckad. Någon efterlyste dock en djupare stämning, och man kan tänka sig att om man inte sett alltför bra från sin plats kunde detta påverka hur upplevelsen blir. Det finns t ex ingen gradering på de sex första raderna i mitten av salongen.  

Vaganova Master Class i Mikkeli
Dagarna mellan 2 och 13 juli med en avslutningsgala betydde disciplinerad och hård baletträning för de deltagare som, bland en mängd sökande, valts ut till kurserna på gården Kyyhkylä i S:t Michel. Dit anlände fem lärare från Vaganovaakademin i S:t Petersburg för att undervisa i klassisk balett och karaktärsdans. Detta var möjligt genom samarbetet mellan Akademin och Savcor Ballet.

Savcor Ballet erbjöd andra året i rad undervisning i världsklass för unga i åldern 14-18 år i en Master Class. Denna egentliga Master Class delades i år på två, enligt deltagarnas nivå, och en tredje klass kallad för Mini Class med start den 6 juli gavs för de yngre studerandena (i åldern 10-14), såsom även förra sommaren.

De yngsta eleverna fick öva sig i klassiskt; lektionens längd var 90 minuter, och därtill övningar inför galan. De äldre ungdomarna hade fullt upp alla dagar, till och med ryska kunde man studera på förmiddagarna, med fokus på den vokabulär som används vid undervisningen. Kunniga tolkar med bakgrund inom baletten fanns förstås på plats hela tiden.

Professorerna Maria Gribanova (klassisk balett) och Elena Sjertsneva (karaktärsdans) var bekanta redan från förra året för en del. I mitten av kursen anslöt sig tio Vaganova-studerande från S:e Petersburg till Master Class – för att inhämta lite mer kunnande de också, och för att verka som förebilder för de unga från flera länder.

Sommaren 2012 var t ex Ella Persson från Sverige med, och hon har fortsatt sina studier i balett på Vaganovaakademin i S:t Petersburg. Ellas yngre bror Isak deltog denna gång. Positivt var att antalet pojkar på kurserna ökat litet i år. Av de finska studerandena fanns elever från till exempel operans balettskola samt från Helsingin Tanssiopisto.

Vid kursens avslutning framträdde alla studerandena i en gala i Mikaelisalen i S:t Michel. Vissa hade nu fått mera djupgående handledning till sina nummer från tidigare, och nu kunde man se resultat av detta.

En av dessa var Kira Hilli som fått öva sin Esmeralda variation. Kira, 13, deltog i kursen redan förra året och blev nu på grund av sina prestationer förflyttad till Master Class. Om vintrarna tränar hon vid Helsingin Tanssiopisto.

När kursen är över får eleverna njuta av Dance Open galan i Savonlinna. Då samtalade vi med Kira: hon är förtjust över undervisningen som man får vid sommarkurserna i Kyyhkylä med några av världens främsta pedagoger, och är även själv övertygad om nyttan att delta. Dessutom kan man på sommaren ägna sig åt balett utan att behöva tänka på skolan och läxorna.

Anita Jokela
7 aug 2013

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil