Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stephen Langridge i GöteborgsOperans foajé. Foto Joakim Hovrevik

Stephen Langridge i GöteborgsOperans foajé. Foto Joakim Hovrevik

Vill göra operakonsten tillgänglig för ny publik

GÖTEBORG: GöteborgsOperan startar säsongen med ett par nya namn i den konstnärliga ledningen. Den internationellt verksamme operaregissören Stephen Langridge blir konstnärlig ledare för sektionen opera och drama med kontrakt på fem år.

Han har också valt dirigenten Henrik Schaefer till Musical Director/musikchef, som skall fortsätta att utveckla orkesterns höga klass. Balettens verksamhet leds som tidigare av Adolphe Binder, som nu är inne på tredje året vid GöteborgsOperan.

Stephen Labgridge är engelsman och har mycket goda meriter. Han har arbetat på flera stora operahus runt om i världen såsom Teatro Nacional de Sao Carlos i Lissabon, Lyric Opera i Chicago, Volksoper i Wien, Greek National Opera i Aten och Tokyo Opera City. I Sverige har han redan tidigare regisserat på Kungliga Operan (Lohengrin), Malmö Opera (Salome) och Ystadsoperan (Cosu Fan Tutte).

Vid en presentation på GöteborgsOperan berättar Stephen Langridge för Dansportalen:

"Jag vill fortsätta den fantastiska bana som GöteborgsOperan har inlett med hög, internationell nivå på produktionerna – men också tillföra en hel del nytt. Mitt största fokus har alltid varit att skapa opera och musikteater på högsta möjliga konstnärliga nivå, utveckla nya verk med kompositörer och librettister och försöka hitta sätt som gör att folk kan och vill delta i det konstnärliga skapandet."

"Här i Göteborg ser jag möjlighet att göra allt detta på samma ställe. Jag vill även presentera verk från hela operahistorien – ungeför 400 år av högklassigt operaskapande."

"Vi vill riva de hinder som gör att opera kan uppfattas som otillgänglig, och skapa spännande opera och musikteater för alla som är intresserade. Vi ska nå ut till en ny publik. Jag vill samarbeta med grupper runt om i regionen och erbjuda människor i alla åldrar möjlighet att delta i kreativa projekt, som speglar och utforskar vår värld och uttrycker våra känslor och drömmar."

"Jag vill också arbeta för att integrera alla konstarterna hät i huset – och publiken! Bland annat har jag givande diskussioner med chefen för Danskompaniet, Adolphe Binder. Det är viktigt att finna sätt som gör att vi kan samarbeta på samma villkor, som likvärdiga konstarter.."

Henrik Schaefer. Foto Marco Borggreve

Henrik Schaefer. Foto Marco Borggreve

Henrik Schaefer
Henrik Schaefer kommer från Tyskland. Han dirigerade Berlinfilharmonikerna redan som 22-åring och har gästat ett flertal stora orkestrar världen runt. Bland annat har han lett Gewandhaus Orchester i Stravinskijs Våroffer med Leipzigbaletten.

Schaefer har gästat de nordiska länderna många gånger, i Sverige bland annat NorrlandsOperan samt Norrköpings, Gävles och Helsingborgs symfoniorkestrar.  Sedan 1998 har han varit chefsdirigent vid Värmlandsoperan i Karlstad.

"Henrik Schafer har också goda kontakter med de stora orkestrarna i Europa och därigenom möjlighet att locka hit förnämliga nusiker utifrån för medverkan här i Göteborg" säger Stephen Langridge.

Ur Untitled Black. Foto Tilo Stengel

Ur Untitled Black. Foto Tilo Stengel

Dansprogrammet 2013-14 har temat mind and spirit
Först ut är världspremiären för Out of Mind (7 föreställningar 11/10–17/11). Föreställningen omfattar två verk– ännu utan titlar – av amerikanen Richard Segal respektive japanen Hiruaki Umeda

Segals verk framförs tiil nyskriven musik av Lorenzo Bianchi Hoesch och scenografi av Didier Fausting. Han låter dansen möta andra konstformer: design, bildkonst, arkitektur, litteratur . . .

Ett verk som stimulerar tanke och själ och involverar publiken.

Hiruaki Umeda har skapat allting själv: koreografi, scenografi, kostym, ljus och ljud! Vid sidan av koreografi arbetar han även med fotografi och videokonst. Hans verk är mycket visuella, minimalistiska, radikala – subtila och samtidigt våldsamma.

Under vintern återkommer även publik- och kritikersuccén Hemland (6/12 – 19 /1) med Mama I'm Coming Home av Guy Weizman och Ron Haver, musik av David Dramm. Andra delen utgörs av Untitled Black av israeliska Sharon Eyal och Gai Behar. Musiken skapas av D.J. Ori Lichtik.

Sidi Larbi Cherkaoui. Foto Koen Broos

Sidi Larbi Cherkaoui. Foto Koen Broos

Den 8 mars är det åter världspremiär på ett program med samlingsnamnet Spirit av Sidi Larbi Cherkaoui och Saburo Teshigawara. Den förstnämde gör tillsammans med dramaturgen Karthika Nair ett nytt verk, Noetic, till musik av Szymon Brzoska. Sidi Larbi har under många år medverkat i den belgiska gruppen C de la B.

Teshigawaras Metamorphosis görs till musik av Tim Wright, Francis Poulenc och Maurice Durufle. Teshugawara har mottagit de främsta utmärkelser både i hemlandet och i övriga världen,  Hans verk är japanskt minimalistiska, allt han skapar är utsökt vackert och avskalat. (Programmet spelas till och med 12 april.)

Northern (De)Lights med premiär 25 april är en serie miniatyrkoreografier skapade av några av norra Europas mest framstående koreografer. Norskan Ingun Bjørnsgard utforskar gärna nordiska myter och mänskliga drifter i närkamp mellan det förflutna och vår urbana samtid.

Felix Landerer kommer från Tyskland och hans verk innehåller humor, skönhet och uppfinningsrikedom. Charlotta Öfverholm från Sverige skapar fysisk dansteater med djup, ironi, brutalitet, humor och en stor portion energi.

Utöver dessa tillkommer två koreografier av Pedro Goucha Gomes från Portugal samt Peter Svenzon från Göteborg.

Mer dans
Utöver vad vi rapporterade redan i våras får publiken också möta konstnärerna bakom dansverken i publika presentationer inför varje premiär. Man får också möjlighet att själv röra på benen vid After Dance Parties i operans foajé efter danspremiärerna – med fri entré. Livemusik, DJ:s, mat och dryck kommer att finnas.

Ur Fernando Duartes Svansjön, akt II. Foto CNB

Ur Fernando Duartes Svansjön, akt II. Foto CNB

Klassisk balett avslutar
Vårsäsongen avslutas med Svansjön (4 föreställningar 4 –7/6) i ett gästspel från Portugals nationalbalett – Compania Nacinoal de Bailado. Det är en föreställning i klassisk stil i en version av Fernando Duarte, förste solist och balettmästare vid kompaniet.

Nyanställningar vid GöteborgsOperans Danskompani hösten 2013
Dansare:
Nigel Campbell, från New York. Utbildad vid The Juillard School i New York och har tidigare arbetat med Donlon Dance Company, Ballet des Saarlandisches Staatstheater och Luna Negra Dance Theater.
Martyn Garside, från Storbritannien
Mai Lisa Guinoo, från Norge
Maxime Lachaume, från Frankrike. Utbildad i Lyon, Frankrike. Han har hunnit dansat i fem olika kompanier i Europa och kommer senast från Scapino Ballet i Rotterdam där han har varit dansare sedan 2009.
Pascal Marty, från Frankrike  
Jan Spoták, från Slovakien. Utbildad vid Academy of Music and Dramatic Arts i Bratislava och har tidigare bland annat arbetat med danskompanierna Slovak Dance Theatre, Norrdans och Dansk Danseteater.
Isaac Spencer, USA

Repetitionsledare:
Pascale Mosselman, från Frankrike. Han har dansat i Ballet Theatre Francais de Nancy, Nederlands Dans Theater I, har varit repetitionsledare vid Ballet Gulbenkian och Europa Danse, danslärare på Esola Superior de dança and national conservatory i Lisabon.

Tyvärr innehåller teaterns generalprogram inte namnen på dansarna i Göteborgsoperans danskompani. De presenteras endast i form av ett gruppfoto. Sångsolister och kör presenteras däremot med både namn och porträttfoto.

För att få veta mer om de 39 dansarna måste man gå till GöteborgsOperans hemsida där det finns bilder och kort presentation av dem. Dessutom sju mer utförliga dansarporträtt med intervjuer.

Anders Jörlém
2 sept 2013


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil