Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Cullbergbaletten i Jefta van Dinthers Plateau Effect. Foto Urban Jörén

Cullbergbaletten i Jefta van Dinthers Plateau Effect. Foto Urban Jörén

Långtgående målsättningar i
Cullbergbalettens Plateau Effect

STOCKHOLM: Cullbergaletten inleder danssäsongen på Dansens hus med ett verk av Jefta van Dinther, holländsk-svensk koreograf verksam i Amsterdam, Stockholm och Berlin.

Verket Plateau Effect är ett samarbete med Cullbergbaletten och hade urpremiär i Amsterdam i somras, föreställningarna på Dansens Hus utgör dess Sverigepremiär.

Jefta van Dinther. Foto Arte Joven

Jefta van Dinther. Foto Arte Joven


Koreografens programförklaring låter så här i programhäftet. "Med Plateau Effect vill jag fortsätta utveckla utforskandet av varseblivning och sinnesanalogi, alltså sammansmältning av element från olika sinnesområden."

"Jag vill att kroppen, ljuset och ljudet bokstavligen ska bre ut sig och nå fram till publiken på ett direkt sätt, utan att behöva tolkas. Jag vill ge publiken en möjlighet att vistas i något som de inte känner igen."

"Titeln Plateau Effect refererar till ett tillstånd av stabil utveckling och produktivitet som efter ett tag når en utplaning."

Efter att ha sett verket finner jag koreografens målsättningar ytterligt långtgående. 

Jefta van Dinther föddes 1980, växte upp i Sverige och flyttade till Nederländerna, där han 2003 utexaminerades vid institutionen för Modern Theatre Dance, MTD, i Amsterdam School of the Arts.

Nyligen blev han tillsammans med Frédéric Gies utnämnd till konstnärlig ledare för masterprogrammet i koreografi vid Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Han har tilldelats Birgit Cullberg-stipendiet och fick våren 2013 ett treårigt verksamhetsstöd från Kulturrådet och Stockholms stad.

Ur Plateau Effect. Foto Urban Jörén

Ur Plateau Effect. Foto Urban Jörén

I Plateau Effect medverkar nio dansare. Verket börjar med att sju dansare står framför en ljusgrått tygsjok som täcker hela scenöppningen på Dansens Hus stora scen. De formerar veck och gömställen i det mjuka tyget, och börjar röra munnarna till singback, först en sedan alla.

Verket består därefter av en serie aktioner. Först lossar de medverkande tyget från en råstång som sänks ned. Därefter samlas tyget ihop i sjok, breds sedan ut och manipuleras med linor som hänger kors och tvärs över scenen.

De medverkande drar i linorna, ofta energiskt med hel kroppstyngd, och de ändrar linornas positioner med hastiga förflyttningar. Det stora, ljusa tygsjoket antar skiftande former av stiliserad segelduk, som mot slutet av sekvensen surras och binds med linorna.

I en följande sekvens breds tyget ut på golvet och rullas ihop, från vänster till höger över hela golvet, till en tjock slang. Under rullandet påbörjas antydningar till duetter som dock snabbt upphör.

Rullen fästs i takhöjd i scenöppningen och hänger i en båge mot fonden, där andra änden fästs i en stor, kvadratisk fondvägg mönstrad i olika nyanser av grått.

Därefter börjar ett solo, med accent i överkroppen. En dansös tar av sig sin tröja. Under den bär hon en gul tröja över svart behå. Hon drar i tröjan medan övriga samlas i dunkel vid fonden. När de börjar röra sig fram emot åskådarna tänds taklampor ett ögonblick före blackout.

Verkets kostymer består av mjuka, långa benkläder till linnen, tröjor, skjortor, allt enfärgat, med två undantag. Designfaktorn är obetydlig. Detta förekommer emellanåt i nya verk. Jag undrar om det betyder något mer än att kostymering inte är viktig.

Ljudbandets volym är i långa stycken hög, och så dov att det verkar som om teaterns stolar vibrerar.

Tygmanipulationerna i detta verk framstår som det väsentliga. Där bestämmer funktionen rörelserna.

I sin programförklaring verkar koreografen inte intresserad av tolkning. Rörelseinnehållet utgör för mig heller inte underlag nog för en sådan. Verket framstår därför för mig mest som en redovisning av ett arbetsmaterial.

I programhäftet finns ytterligare två texter med mångordiga, långtgående slutsatser om verket. Jag undrar så vem som skrivit dem.

Ledarskifte i Cullbergbaletten
31 augusti slutade Anna Grip som konstnärlig ledare för Cullbergbaletten. Fram till årsskiftet kommer ensemblen att ha en tillförordnad konstnärlig ledning, i form av uppdragsledaren och producenten Monica Fredriksson, konstnärliga koordinatorn Jane Hopper samt repetitionsledarna Lisa Drake  och Thomas Zamolo. Dansarna är 14, plus fem tjänstlediga.

Peter Bohlin
19 sept 2013


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil