Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Cullbergbaletten i Jefta van Dinthers Plateau Effect. Foto Urban Jörén

Cullbergbaletten i Jefta van Dinthers Plateau Effect. Foto Urban Jörén

Långtgående målsättningar i
Cullbergbalettens Plateau Effect

STOCKHOLM: Cullbergaletten inleder danssäsongen på Dansens hus med ett verk av Jefta van Dinther, holländsk-svensk koreograf verksam i Amsterdam, Stockholm och Berlin.

Verket Plateau Effect är ett samarbete med Cullbergbaletten och hade urpremiär i Amsterdam i somras, föreställningarna på Dansens Hus utgör dess Sverigepremiär.

Jefta van Dinther. Foto Arte Joven

Jefta van Dinther. Foto Arte Joven


Koreografens programförklaring låter så här i programhäftet. "Med Plateau Effect vill jag fortsätta utveckla utforskandet av varseblivning och sinnesanalogi, alltså sammansmältning av element från olika sinnesområden."

"Jag vill att kroppen, ljuset och ljudet bokstavligen ska bre ut sig och nå fram till publiken på ett direkt sätt, utan att behöva tolkas. Jag vill ge publiken en möjlighet att vistas i något som de inte känner igen."

"Titeln Plateau Effect refererar till ett tillstånd av stabil utveckling och produktivitet som efter ett tag når en utplaning."

Efter att ha sett verket finner jag koreografens målsättningar ytterligt långtgående. 

Jefta van Dinther föddes 1980, växte upp i Sverige och flyttade till Nederländerna, där han 2003 utexaminerades vid institutionen för Modern Theatre Dance, MTD, i Amsterdam School of the Arts.

Nyligen blev han tillsammans med Frédéric Gies utnämnd till konstnärlig ledare för masterprogrammet i koreografi vid Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Han har tilldelats Birgit Cullberg-stipendiet och fick våren 2013 ett treårigt verksamhetsstöd från Kulturrådet och Stockholms stad.

Ur Plateau Effect. Foto Urban Jörén

Ur Plateau Effect. Foto Urban Jörén

I Plateau Effect medverkar nio dansare. Verket börjar med att sju dansare står framför en ljusgrått tygsjok som täcker hela scenöppningen på Dansens Hus stora scen. De formerar veck och gömställen i det mjuka tyget, och börjar röra munnarna till singback, först en sedan alla.

Verket består därefter av en serie aktioner. Först lossar de medverkande tyget från en råstång som sänks ned. Därefter samlas tyget ihop i sjok, breds sedan ut och manipuleras med linor som hänger kors och tvärs över scenen.

De medverkande drar i linorna, ofta energiskt med hel kroppstyngd, och de ändrar linornas positioner med hastiga förflyttningar. Det stora, ljusa tygsjoket antar skiftande former av stiliserad segelduk, som mot slutet av sekvensen surras och binds med linorna.

I en följande sekvens breds tyget ut på golvet och rullas ihop, från vänster till höger över hela golvet, till en tjock slang. Under rullandet påbörjas antydningar till duetter som dock snabbt upphör.

Rullen fästs i takhöjd i scenöppningen och hänger i en båge mot fonden, där andra änden fästs i en stor, kvadratisk fondvägg mönstrad i olika nyanser av grått.

Därefter börjar ett solo, med accent i överkroppen. En dansös tar av sig sin tröja. Under den bär hon en gul tröja över svart behå. Hon drar i tröjan medan övriga samlas i dunkel vid fonden. När de börjar röra sig fram emot åskådarna tänds taklampor ett ögonblick före blackout.

Verkets kostymer består av mjuka, långa benkläder till linnen, tröjor, skjortor, allt enfärgat, med två undantag. Designfaktorn är obetydlig. Detta förekommer emellanåt i nya verk. Jag undrar om det betyder något mer än att kostymering inte är viktig.

Ljudbandets volym är i långa stycken hög, och så dov att det verkar som om teaterns stolar vibrerar.

Tygmanipulationerna i detta verk framstår som det väsentliga. Där bestämmer funktionen rörelserna.

I sin programförklaring verkar koreografen inte intresserad av tolkning. Rörelseinnehållet utgör för mig heller inte underlag nog för en sådan. Verket framstår därför för mig mest som en redovisning av ett arbetsmaterial.

I programhäftet finns ytterligare två texter med mångordiga, långtgående slutsatser om verket. Jag undrar så vem som skrivit dem.

Ledarskifte i Cullbergbaletten
31 augusti slutade Anna Grip som konstnärlig ledare för Cullbergbaletten. Fram till årsskiftet kommer ensemblen att ha en tillförordnad konstnärlig ledning, i form av uppdragsledaren och producenten Monica Fredriksson, konstnärliga koordinatorn Jane Hopper samt repetitionsledarna Lisa Drake  och Thomas Zamolo. Dansarna är 14, plus fem tjänstlediga.

Peter Bohlin
19 sept 2013


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil