Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Brigitte Lefèvre i Kungliga Operans Balettsal. Foto Bosse Johansson, Kungliga Operan

Brigitte Lefèvre i Kungliga Operans Balettsal. Foto Bosse Johansson, Kungliga Operan

Något Parispubliken måste få chansen att uppleva

STOCKHOLM: Parisoperans balettchef Brigitte Lefèvre är på ett sällsynt besök i Stockholm. Och det är Mats Ek och hans nya verk Julia och Romeo som är orsaken till att Operans balettchef Johannes Öhman är värd för besöket.

Dansportalen fick ett samtal med Madame Lefèvre på balettchefens rum, högst upp i Operahuset.

Julia och Romeo ska ges som gästspel på Parisoperan i januari 2015 – det är lång framförhållning på en operascen. Mats Ek har även tidigare arbetat med Parisoperans balett.

Ana Laguna som Julias amma. Foto Gert Weigelt

Ana Laguna som Julias amma. Foto Gert Weigelt

"Mats Ek har satt upp Giselle hos oss på Parisoperan", säger Madame Lefèvre.

"Jag känner sedan länge till hans konstnärliga karriär. När jag tillträdde som balettchef i Paris var det med glädje jag såg att man redan hade bestämt att Mats Ek skulle sätta upp Giselle – jag tyckte det var en mycket god idé. Jag kunde då följa arbetet med uppsättningen."
 
"Jag kände inte Mats Ek personligen innan – men däremot Ana Laguna och Ivan Auzely i Cullbergbaletten. Giselle blev en stor framgång och jag frågade genast Mats om han vill skapa något nytt för oss."

"Han föreslog L'Appartement (Lägenhet) som blev en jättesuccé. Det var fantastiskt!"

"Efter det ville jag gärna ge publiken i Paris något mer av Mats. Då kom jag att minnas en upplevelse när jag var yngre och såg Bernardas Hus på Théâtre de la Ville, där Ana medverkade."

"Jag anser att bland repertoaren av klassiker och moderna verk finns det stora verk som inte getts på länge och som man gärna vill återse. Och Mats accepterade att sätta upp Bernarda för oss, men han föreslog också ett verk han skapat för Nederlands Dans Theater, Une Sorte de... (Ett slags...). Jag tyckte det var ett bra förslag som passade väl tillsammans med Bernarda."

"Vi hade ett lyckat samarbete, inte bara när det gällde hans verk, utan även när det gäller Mats arbete med dansarna. Han ställer krav både rörande det fysiska, det psykologiska och det dramatiska. Även om han är väldigt 'svensk', mycket rättfram, är han så uttrycksfull i sin dans."

"Man säger att han lugnat ner sig nu för tiden – tvärtom – han rör sig som om han vore 20 år, och när dansarna ser honom blir de väldigt stimulerade. Han är mycket, mycket älskad av dansarna i Paris och inte bara där – överallt."

"Mats tillhör de koreografer och teatermänniskor för vilka teatern ät livsviktig – det är ett slags mani, i själva verket. Han har också det rätta djupet. Sen har Ana och Lena (Wennergren-Juras) som inte finns med oss längre, och som jag tyckte mycket om, också betytt mycket. Ana lägger hela sin själ i arbetet med att förmedla Mats intentioner."

Brigitte Lefèvre och Johannes Öhman. Foto C Hillbom

Brigitte Lefèvre och Johannes Öhman. Foto C Hillbom

"Nu gäller det vår inbjudan till Kungliga Baletten i Stockholm, som är ett historiskt balettkompani, ett bland världens stora kompanier. Jag är mycket glad över Johannes Öhmans utnämning till balettchef – vi känner varandra sedan tidigare – och jag är imponerad av kvaliteten i hans repertoarval, av hans omdöme och hans smak och hans arbete för kompaniets bästa – han tillhör inte dem som arbetar för att framhäva sig själva", säger Brigitte Lefèvre.
 
"Kungliga Baletten, dess chef, Mats Ek och en nytolkning av det odödliga temat Julia och Romeo – allt tillsammans är något som publiken förtjänar chansen att få uppleva. Det är därför jag är här – men allt är ju redan beslutat. Som artist är det en plikt att älska sitt arbete och att ha förväntningar."

"Något som är intressant är att Mats Ek har kommit med den formidabla idén att Parisoperans balett ska ta upp Birgit Cullbergs Fröken Julie – för första gången. Så i slutet av februari 2014 har vi premiär i Paris."

"Man talar nu för tiden så mycket om överföring och det blir en form av överföring när han nu sätter upp Julie, men också en samverkan av teman, som jag finner både mänskligt och artistiskt intressant."

"Jag känner till Birgit Cullberg, hennes personlighet, hennes styrka och hela hennes familj och jag vill ställa det mot en annan kvinnlig koreograf, Agnes de Mille, och hennes balett Fall River Legend. Kanske litet riskabelt, det är två mycket starka, mycket dramatiska världar som ställs mot varandra, men jag vill visa publiken hur kvinnor behandlar dessa teman. Lite av min feministiska sida!"

Ni slutar som balettchef nästa år, är det här er sista produktion?
"Jag slutar i november 2014 – på min mans födelsedag – det blir min present till honom. Det är min egen vilja och mitt eget beslut. Jag tycker, helt seriöst, att jag har gjort vad jag kunnat – naturligtvis kommer tankar om att jag skulle gjort så. eller kunde ha gjort saker annorlunda – så är det alltid."

"Men jag har arbetat mycket hårt, sett oerhört mycket och älskat det lika mycket. Jag är mycket nöjd – men nu inser jag att jag också är litet ledsen."

"Man är ett led i en kedja från gamle Noverre till exempel, som verkade för 300 år sedan, men man gör så gott man kan och lämnar stafetten vidare. Min sista produktion blir nu inte Fröken Julieprogrammet. Jag har nämligen beställt en ny balett av min efterträdare Benjamin Millepied."

"Det är redan två år sedan jag frågade om han ville skapa Daphnis och Chloë för Paris och han sade ja. Nu tror man att det var en förberedelse för att han skulle efterträda mig, men det var det inte tal om då. Det är bara ett lustigt sammanträffande."

"Även säsongen därefter är det bestämt att vi ska ha Julia och Romeo, Två cigaretter av Pina Bausch och två andra nyskapade verk. Det är min planering, men jag kommer inte att vara kvar då. Man måste ju planera framåt två-tre år, men man måste också lämna utrymme för överraskningar."

Ni har ju haft ett liknande mål som Johannes Öhman: att ge det bästa av det klassiska och det nya, moderna. Anser ni att ni har lyckats?
"Det är inte jag som har lyckats, det är Parisoperan som har lyckats! Visst har jag fått en del kritik, men man måste veta vad man vill. Och man måste arbeta mycket för att lyckas, Både med det samtida och det klassiska, annars skulle utvecklingen stanna."

"Både Parisoperans balett och Kungliga baletten är starka kompanier som publiken vill komma och se, men inte hela tiden bara det samma, man måste som chef, som artist, som dansare ha ett öppet sinne annars blir baletten bara historia", avslutar Brigitte Lefèvre.

Anders Jörlén
30 okt 2013


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil