Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Rolf Lassgård och Stina Ekblad. Foto Sören Vilks

Rolf Lassgård och Stina Ekblad. Foto Sören Vilks

Mats Ek lyfter utvandring till en naturlig rörelse

STOCKHOLM: Mats Eks version för Dramaten av första delen av Vilhelm Möbergs epos, Utvandrarna, utmärks av den stil han utvecklat till mästerskap: egensinnig, med ofta drastiska, tokroliga inslag och mycket teaterdans, där han lyckas locka fram berättande dansscener med högt egenvärde ur icke danstränade medarbetare.

Kort sagt är Mats Eks teaterstil så personlig att den inte är typisk för något annat än honom själv. Berättelsen är typisk men regin och koreografin otypisk. Resultatet har blivit ett utsökt exempel på korsbefruktning. 

Pontus Gustafsson, Rolf Lassgård, Stina Ekblad, Per Mattsson, Niklas Ek, Christoffer Svensson, Lotta Teije, Andreas Rothlin Svensson, Pierre Wilkner och liggane Malin Ek. Foto Sören Vilks

Pontus Gustafsson, Rolf Lassgård, Stina Ekblad, Per Mattsson, Niklas Ek, Christoffer Svensson, Lotta Teije, Andreas Rothlin Svensson, Pierre Wilkner och liggane Malin Ek. Foto Sören Vilks

Runt sig har Mats Ek samlat en trogen skara medarbetare. För dramatiseringen ansvarar åter Irena Kraus. Hennes uppgift har här inte varit enkel Under första aktens två timmar måste hon hinna framställa unga förhoppningar som övergår i missväxt, fattigdom, misär och hopplöshet. Första akten har, kanske med nödvändighet, därför blivit något lång. 

Ett genialiskt inslag i föreställningen är scenografin: två flyttbara skärmar så stora att de vid behov kan täcka hela proscenieöppningen. Med hjälp av dem kan spelplatsen ändras sekundsnabbt. Scenografen heter Aida Chehrehgosha, dotter i en från Iran utvandrad familj. Vid behov fyller hon skärmarna med typiska bilder: ett grönskande fält, en åker förbannad av sten eller vågigt hav. Det är en styrka hos Mats Ek att också finna nya medarbetare. Chehrehgosha är utbildad fotograf. Här har hon, mig veterligt, fått sitt första uppdrag som scenograf. Resultatet är storartat.

Utvandrarna. Foto Sören Vilks

Utvandrarna. Foto Sören Vilks

Andra aktens resa med båt bjuder på flera överraskningar. Står man bredvid ett passagerarfartyg är det lätt att imponeras över hur högt det är. Här har Mats Ek funnit en metod att överföra effekten till teatern.

Med hjälp av skärmarna har också scener inifrån fartyget blivit levande. Berättelsen blir mer tydlig. Nya effekter skärper också åskådarens koncentration. Hörseln ställs också emellanåt på prov, som i den tyske besättningsmannens lustiga rotvälska. Man förstår i stort sett vad Carl Magnus Dellow menar, även om man inte anar vilka ord han yttrar. Jag tror bestämt att Dellow givit egna bidrag till textens utformande.

Skådespelarinsatserna imponerar över lag. Stina Ekblads Kristina och Rolf Lassgårds Karl Oskar leder ett lag på sexton skådespelare där många dessutom får briljera i Mats Eks rörelseregi. Han har en fantastisk förmåga att besätta roller. Till exempel spelas rollen som ett litet barn på fem år av långe Yvan Auzely. Det är inte blott teatermässigt trovärdigt - det framstår som rent naturligt i Mats Eks teatervärld. Där blir scenen det möjligas konst.

Presskonferensen på Dramaten med Mats Ek och ensemblen. Foto Sören Vilks

Presskonferensen på Dramaten med Mats Ek och ensemblen. Foto Sören Vilks

Niko Röhlcke har arrangerat musik och komponerat själv. Jag önskar att musiken ges ut på skiva och hela föreställningen en dag på dvd.

Många av bokens expressiva, välfunna scener har fått plats på Dramaten. Under åren har jag tyckt mig märka hos Mats Ek en alldeles särskild känsla för försoningens balsam. För mig var därför en höjdpunkt den scen där Kristina och sockenhoran Ulrika (Kristina Törnqvist) försonas.

Vilhelm Mobergs utvandrarsvit är en höjdpunkt i den svenska 1900-talslitteraturen. Där lyckades han koncentrera hela den svenska emigrationsepoken genom att följa en familj och en grupp människor från en bygd i Småland. Bredden i berättelsen och styrkan i berättandet har fått romansviten att framstå som något typiskt.

Niklas Ek. Foto Sören Vilks

Niklas Ek. Foto Sören Vilks

Hur gick det då med drömmarnas rike? Från Dramaten går åskådaren med ett leende, förhoppningsvis också med en tanke eller två. Massutvandringen är för Sveriges del ett avslutat kapitel. Nu söker utsatta människor en fristad i vårt rika, vackra, fredliga land.

Och hur gick det för hundra år sedan?  Dåtidens extremister anklagade utvandrarna för att vara lata landsflyktingar i ett land som behövde sin arbetskraft.

Utvandringen tog sådana proportioner att det tillsattes en emigrationsutredning (1907-13). Den resulterade i 21 (!) volymer, där man bland annat underkände förslaget att införa lagstiftning mot utvandring. I stället förordades sociala och ekonomiska reformer som folkbildning, bättre bostäder, ekonomisk utveckling, allmän rösträtt och kamp mot klassamhället. En utmärkt grund för ett blivande folkhem.

Jag tror bestämt att utvandrarsviten skulle behöva läsas av fler människor. Framför allt av dem som tror på enkla lösningar.

Peter Bohlin
23 maj 2014


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil