Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Iskra Ring. Foto Base23

Iskra Ring. Foto Base23

Ett liv fyllt av dans

STOCKHOLM: Vi är många som fått ta del av Iskra Rings genuina danskunskaper och erfarenheter. Min egen upplevelse är att Iskra brinner för dans och för att coacha närhelst det behövs och önskas. Vi träffas en solig sommardag på Dans och Cirkushögskolan (DOCH) där Iskra är huvudlärare i klassisk balett. Jag gratulerar till Ivo Cramér-stipendiet och hon är märkbart rörd. Jag inleder med att fråga hur hon började dansa.

"Häromdagen associerade en kollega klassisk balett med finkultur. Jag reagerade negativt och kände inte igen mig. När jag växte upp var kultur nästan gratis och tillgängligt för alla, inte något som förknippades med några få."

Iskra växte upp i Serbien efter andra världskrigets slut. Det var fattigt och ont om mat. Hon berättar:

"Mina föräldrar drabbades otroligt mycket av kriget. Hela barndomen präglades av skräck för svarta stövlar och hjälmar som blev som en symbol för rädslan att kriget skulle fortsätta. Dans, musik, konserter, böcker var nästintill kostnadsfritt, det fanns inte så mycket annat att bjuda på i ett land hårt härjat av krig."

Mormodern hittade en annons där Nationalbalettskolan sökte elever och Iskra blev antagen. Här gick hon i 9 år och ansågs musikalisk och uttrycksmässigt begåvad. Delar av utbildningen utfördes vid den anrika Vaganovaskolan i St Petersburg. Skolan är uppkallad efter Agrippina Vaganova, som utvecklade en träningsmetod för klassisk balett.   

Pjotr Silkin arbetar idag på Vaganovaskolan. Under en diskussion delade han med sig av sina tankar kring balettundervisningen.

"Han sa 'Iskra, numera finns inte Vaganovametodik. Idag finns bara Vaganovasystem. Det är din metodik, det är min metodik. Vi förvaltar och utvecklar systemet'. Jag tyckte det var wow. Vem vet exakt vad Vaganova pratade om. Det finns självklart böcker efter henne. Men hur vi planterar dessa steg i våra elever, det är vår metodik baserad på hennes system."

Iskra Ring tränar med elever på en skola i Serbien. Foto privat

Iskra Ring tränar med elever på en skola i Serbien. Foto privat

När Iskra kom till Sverige i början på 1970-talet möttes hon av en för henne annorlunda syn på pedagogik. Fram till Berlinmurens fall skiljde sig balettundervisningen radikalt åt i öst och väst. Intresserat tog hon sig an det för henne nya förhållningssättet.

"Som svenskarna brukar säga, mer morot än piska. Jag tycker att jag blivit duktig på det med åren. Jag kanske i början var lite svartvit. Så småningom tycker jag att jag blivit bättre att förklara, varför och hur, men framförallt varför."

Ett öppet sinne och nyfikenhet på omvärlden och de människor hon möter för henne framåt. Under resor till olika länder har Iskra tittat på och undervisat klasser med både amatörer och professionella dansare. Under hennes första tid i Sverige inspirerades hon bland annat av Ivo Cramér, Lillemor Lundberg, Björn Holmgren och Ulf Gadd. De gav henne chans att dansa och undervisa. Under en period tränade hon med Cullbergbaletten.

"Jag var konstigt nog en intressant modern dansare fast jag inte var skolad för den. I Köln dansade jag för Viola Farber, hon var Cunninghams högra hand. Hon var ganska intresserad om jag kunde åka över Atlanten. Men 1976 flyttade jag istället till Göteborg."

I Göteborg undervisade Iskra på Balettakademien, Svenska balettskolan och på Stora Teatern under ledning av Ulf Gadd.

"Så jag blev verkligen allt i allo på Stora Teatern. Jag jobbade med sångare, dansare, hjälpte folk att göra vals i Glada Änkan eller svimma när de blev skjutna på scenen. Jag hade en liten grupp som hette Kropp och själ. Koreografer som Gun Lund härstammar från den här gruppen som jag bildade, också flera av de tidiga medlemmarna i Rubicon."

Efter några år blev tjänsten som huvudlärare i klassisk balett på Danshögskolan ledig.

"Någon skickade Lena Malmsjö till Göteborg för att titta på Iskra Ring, att hon skulle vara väldigt bra för Danshögskolan och klassisk balett. Jag blev tillfrågad att komma på intervju. Jag, min man och min mor, som var och hälsade på, åkte till Stockholm och jag fick tjänsten."

När den svenska balettsyllabusen skrevs – som gavs ut 1981 – fick Iskra i uppdrag att översätta en stor tjock svart bok skriven av ryska Tarasov. Innehållet i boken inspirerade Lulli Svedin och hennes medförfattare när de formulerade sig i text. 

"Tyvärr nämndes det aldrig att någon konstig Iskra hjälpte till att översätta Tarasov i de här kretsarna. Men när jag gjorde det, förstod jag, att jag kommer bli en ganska duktig lärare, pedagog."

2003 publicerades Iskras egen metodikbok ”Den röda tråden”. Iskra är noggrann med att förtydliga att hennes egen bok är ett resultat av egna erfarenheter samt något som växt fram genom workshops, diskussioner med lärarkårer på balettskolor. Utgivningen av boken har lett till fler uppdrag för svenska balettskolan i Göteborg och Stockholm i syfte att hjälpa till att formulera en ny syllabus.

Under de senaste åren har den klassiska balettens plats på DOCH minskat.

"För några år sedan sa en person till mig att DOCH var på väg från att vara en dansskola till att bli ett lärosäte. Jag tror han hade rätt. Självklart är allt föränderligt, det accepterar jag. Jag själv tycker om att pröva nya saker, jag var 53 år när jag lärde mig stå på huvudet. Men jag tycker faktiskt att baletten är ett genialiskt system om du vill bli duktig på något som kräver en fysisk förmåga som utvecklar både hjärnans och kroppens styrka och flexibilitet."

Iskra talar varmt om både yoga och klassisk balett vilka hon beskriver som två genialiska system som överlevt i flera hundra år. Här blandas det intellektuella, emotionella och det fysiska. Iskra menar att träna balett som grundteknik inte betyder att man ska dansa sylfider. Däremot finns möjlighet till att utveckla koordination, styrka, balans och stabilitet.

Med en önskan att öppna för samtal fortsätter hon:

"Det finns så mycket jag vill prata med mina kollegor om. Ibland har jag fått höra att jag inte ska stå för länge på ett ben, inte göra övningar i olika riktningar, inte göra pirouetter vid stången osv för att det är onödigt. Men jag tycker att det är viktigt att inte ta bort det från vardagsträningen.

I dansen ska du använda olika riktningar, flytta din skulptur i rummet på olika sätt och inte bara stå i en face (mitt emot publiken). Jag tycker att DOCH skulle vara en plats för sådana diskussioner. Det kanske görs men jag involveras inte. Däremot för jag den diskussionen på andra platser som på Base 23, balettskolan i Göteborg, i Belgrad, Finland och Norge."

Hur ser du på din undervisning?

"Det är svårare och svårare att stimulera unga människor och få dem med sig och göra det du önskar. Du måste verkligen ha fysik, kärlek, passion till det du gör. Du måste också vara övertygad om varför de ska göra det och vilken upplevelse eleverna ska uppnå. För mig är det ett behov, dansen kan bli ett behov. Jag agerar på ett sådant sätt så att eleverna instinktivt eller medvetet kan uppleva att jag har rätt, antingen de vill fortsätta eller inte. Också hur jag förmedlar baletten verbalt och genom kroppsspråk."

Iskras kraft, energi och brinnande engagemang för klassisk balett lyser igenom under hela samtalet. Med lite mer än ett år kvar till pension har hon så mycket mer att ge. Att allt är dynamiskt och under ständig utveckling tror jag Iskra ser som stimulerande. Hon förespråkar också att klassisk balett är en tradition värd att bygga vidare på.

Jenny Berkán
1 sep 2014 


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil