Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nadja Sellrup i Cantus in Memory of the Dancing Queen. Foto Mats Lindgren

Nadja Sellrup i Cantus in Memory of the Dancing Queen. Foto Mats Lindgren

Hjärtat i svensk dans drar mot norr

PITEÅ: Sveriges danscentrum förflyttades norrut – till 65:e breddgraden för att vara exakt – när Dans i Nord höll sin Festival i Piteå.

Magneten som drog talangerna mot norr är den dynamiska konstnärliga ledaren för Dans i Nord: Marie Larsson Sturdy. Det är hennes andra år på posten och hon har redan ingjutit ny energi i regionen.

Till årets festival hade hon samlat det bästa av nordisk dans till öppningsföreställningarna. Första kvällens gala bjöd på en betydelsefull premiär i form av Joakim Stephensons Falling into Place med musik av Hugo Therkelson, båda dansare i Kungliga Baletten.

Falling into Place, repetitionsbild. Foto Amansa Stephenson

Falling into Place, repetitionsbild. Foto Amansa Stephenson

Joakim Stephenson berättar för Dansportalen: "Jag ville berätta något personligt från min värld och beröra vad jag har varit med om för ett par år sedan när jag var i obalans och upplevde att jag inte hade den vanliga kontrollen på mig själv och livet. Det var den kamp mellan balans och obalans som rådde då, som jag tyckte var både utmanande och jobbig. Det intresserade mig att undersöka den och ta med det in i verket

Det handlar också om kontroll / ickekontroll över olika processer – även över verket i sig – och om samarbetet med dansarna, om mig själv, min kreativitet och –  helt enkelt om livet – samt om själva strävan efter balans, att låta alla pusselbitar få ta sin tid att falla på plats, oavsett hur de faller.

En kollega och vän sa till mig: 'Honey! You are not falling apart, you are falling into place'. DET är vad historien handlar om."

Med stöd av enighet och individualism, ingick koreografin ett symbiotiskt förhållande med Therkelsons fantasieggande ljudlandskap. Från den inledande hopträngda gruppen tassande i dunklet bryter sig individer ut ensamma och i par för att samlas i en slutlig harmonisk gemenskap.

Stephenson har bearbetat skiftningarna i dynamik och struktur övertygande och skickligt, användande energins ebb och flod, i dunkel belysning som punkteras av uppblossande strålkastare riktade mot publiken.

Daria Ivanova, Mia Hjelte och Jeannete Diaz-Barboza, repetitionsbild. Foto Amanda Stephenson

Daria Ivanova, Mia Hjelte och Jeannete Diaz-Barboza, repetitionsbild. Foto Amanda Stephenson


De sex dansarna, Jeannette Diaz-Barboza, Mia Hjelte, Daria Ivanova, Dawid Kupinski, Jérôme Marchand och Dragos Milhalcea, som hämtats från toppskiktet i Kungliga Baletten, bildade en sammansvetsad kår när så erfordrades men fann ändå sin egna identitet i solon och duetter. Särskilt minnesvärd var duetten mellan Ivanova och Marchand, en spännande blandning av sensuellt samspel och uttrycksfull rörelse.

Musik och dans bildade perfekt harmoni i Jerome Robbins Suite of Dances framförd av Tim Matiakis och Ulrika Edström på cello. Verket har alla kvaliteter hos Robbins skapande genius: avslappnade naturliga rörelser interpunkterade av plötsliga utbrott av virtuositet för att sedan utan åthävor glida över i folkliga danssteg. Stundtals helt enkelt stampas rytmen fram, stundtals var dansen ren klassicism och Matiakis framförande innefattade allt detta.

Yolanda Correa och Dirk Weyershausen i Svansjön. Foto Erik Berg

Yolanda Correa och Dirk Weyershausen i Svansjön. Foto Erik Berg


Det är tydligen över 40 år sedan publiken i Piteå senast såg Svansjön – framförd av Kungliga Baletten. Nu hade man infogat andra aktens pas de deux som mottogs med värme. Den oförsonliga svärtan hos svarta lådans scenrum utgjorde en utmaning för Yolanda Correa och Dirk Weyershausen från Norska Nasjonalballetten.

Hennes förfinat estetiska linjer och oklanderliga fotarbete klarade eldprovet att granskas på nära håll och hennes följsamma torso och armar fogade passion till precisionen. Weyershausen spelade sin roll och gav fysiskt och känslomässigt stöd som skapade ett sant partnerskap. 

De följde upp med en glädjefylld och övertygande duett ur Christopher Wheeldons Polyphonia, där Wheeldon lindar in och viker ihop ballerinan med origami-liknande skicklighet till högst originella former.

Den andra klassiska duetten, Le Corsaire (Korsaren), med Minji Nam och AdiLiJiang Abudureheman började i glad och säker stil så det blev en desto större besvikelse när de på grund av en skada, inte kunde runda av med sina solon och codan.

Joseph Sturdy premiärvisade Hamlet, en omarbetning av två duetter från ett tidigare helaftonsverk. En grubblande och bekymrad Hamlet och en lika osäker Ofelia föses ihop av beräknande föräldrar. Deras påtvingade möte erbjuder rikt känslomässigt material till koreografen och Joseph Sturdy tar tillfullo vara på möjligheterna i en intrikat och oroande duett för Laura Lamy och Tristan Robilliard. Efterspelet, Hamlets möte med Gertrude, Solene Nusbaum, bjöd på ett starkt solo och och en kort effektfull duett.

Marie Lindqvist i Grand Pas de deux av Christian Spuck. Foto Fanny Oldenburg

Marie Lindqvist i Grand Pas de deux av Christian Spuck. Foto Fanny Oldenburg


Kvällen fick en perfekt avslutning med Christian Spucks Grand Pas de Deux med Marie Lindqvist och Jan-Erik Wikström, två av Sveriges mest älskade dansare. Det refererar till ett stort urval av välkända klassiska duetter och får extra värde när kontrahenterna har genomgått ekluten att ha dansat dessa roller. Så var fallet med dessa båda erfarna artister som inte missade en enda  poäng.

Marie Lindqvist har en komisk ådra som aldrig till fullo utnyttjats; hennes närsynta stirrande och ständiga pyssel med att rätta till glasögonen var obetalbart medan Jan-Erik Wikström undvek att bli golvad av hennes handväska in i det sista. Jag tror matchresultatet var oavgjort!

En koreografisk fullträff
Som representation av svensk dans är Stockholm 59° North's aktuella program en fullträff. Det förenar tradition med nyskapande genom ett brett urval av toppkoreografer – och alla inhemska.

Traditionen representeras av Birgit Cullbergs Pulcinella och Pimpinella. Tidlösheten hos de kvicktänkta karaktärerna i Commedia dell'arte och vältaligheten i hennes koreografi garanterar att stycket inte känns omodernt, speciellt när det framförs med livfullhet av Gina Wei-Mun Tse och Arsen Mehrabian.

Mats Eks Meningslösa Hagar fullföljer den koreografiska linjen med en ömsint, pastoral duett. Nadja Sellrup och Jens Rosén gav sina karaktärer tyngd och jordnära enkelhet i en tolkning med absolut integritet.

Två nutida och kontrasterande verk visade det bästa av det nya i svensk koreografi. Giovanni Bucchieris Cantus in Memory of the Dancing Queen är ett imponerande verk: mörkt och djupsinnigt med apokalyptiska undertoner. Stämningen  skapas av Stefan Levins omarbetning av Bachs musik som ger moderna resonanser till hans Matteuspassion medan Diana Orvings effektfulla kostymer för tankarna till det primitiva och det samtida.

Bucchieris koreografi har något av allt detta och mer därtill: dess muskulösa kraft är betvingande men den innehåller även något djupare likaså betvingande. Dansparens långsamma cirkulerande, fysiskt tätt inpå men känslomässigt återhållet, ställs mot livfull dans av de formidabla gruppen av Sellrup, Diaz-Barboza, Mehrabian och Oscar Salomonsson.

Jens Rosén i Mats Eks Meningslösa hagar. Foto Mats Lindgren

Jens Rosén i Mats Eks Meningslösa hagar. Foto Mats Lindgren

Pontus Lidbergs Tactile Affinity utformad till musik av David Lang och Philip Glass är ett coolt stycke koreografi. Coolt i konventionell känsla av stillhet men även i den moderna betydelsen av slanguttrycket för sofistikerat.

Långt ifrån lättviktigt är det rikt på detaljer och skärpa, det synbarligen naturliga flödet i rörelserna kräver utomordentligt kunnande. Mest imponerade Nadja Sellrup, en av Sveriges främsta dramatiska dansare, som transformerades till en varelse av flödande skönhet.

Hennes duett med Oscar Salomonsson, deras båda kroppar, fångande och fallande, var en studie i intim harmoni. Häftig ljussättning av Martin Säfström formade hela avsnitt i silhuett och gav extra krydda utan att nånsin förlora verkets inneboende grace och skönhet.

Att se styrkan hos den svenska danstradtionen och dess uttryck i levande neoklassicism visar på en livlina för Kungliga Balettens framtid i dessa förändringens tider.

Maggie Foyer
25 sep 2014
Översättning Anders Jörlén


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil