Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nadja Sellrup i Cantus in Memory of the Dancing Queen. Foto Mats Lindgren

Nadja Sellrup i Cantus in Memory of the Dancing Queen. Foto Mats Lindgren

Hjärtat i svensk dans drar mot norr

PITEÅ: Sveriges danscentrum förflyttades norrut – till 65:e breddgraden för att vara exakt – när Dans i Nord höll sin Festival i Piteå.

Magneten som drog talangerna mot norr är den dynamiska konstnärliga ledaren för Dans i Nord: Marie Larsson Sturdy. Det är hennes andra år på posten och hon har redan ingjutit ny energi i regionen.

Till årets festival hade hon samlat det bästa av nordisk dans till öppningsföreställningarna. Första kvällens gala bjöd på en betydelsefull premiär i form av Joakim Stephensons Falling into Place med musik av Hugo Therkelson, båda dansare i Kungliga Baletten.

Falling into Place, repetitionsbild. Foto Amansa Stephenson

Falling into Place, repetitionsbild. Foto Amansa Stephenson

Joakim Stephenson berättar för Dansportalen: "Jag ville berätta något personligt från min värld och beröra vad jag har varit med om för ett par år sedan när jag var i obalans och upplevde att jag inte hade den vanliga kontrollen på mig själv och livet. Det var den kamp mellan balans och obalans som rådde då, som jag tyckte var både utmanande och jobbig. Det intresserade mig att undersöka den och ta med det in i verket

Det handlar också om kontroll / ickekontroll över olika processer – även över verket i sig – och om samarbetet med dansarna, om mig själv, min kreativitet och –  helt enkelt om livet – samt om själva strävan efter balans, att låta alla pusselbitar få ta sin tid att falla på plats, oavsett hur de faller.

En kollega och vän sa till mig: 'Honey! You are not falling apart, you are falling into place'. DET är vad historien handlar om."

Med stöd av enighet och individualism, ingick koreografin ett symbiotiskt förhållande med Therkelsons fantasieggande ljudlandskap. Från den inledande hopträngda gruppen tassande i dunklet bryter sig individer ut ensamma och i par för att samlas i en slutlig harmonisk gemenskap.

Stephenson har bearbetat skiftningarna i dynamik och struktur övertygande och skickligt, användande energins ebb och flod, i dunkel belysning som punkteras av uppblossande strålkastare riktade mot publiken.

Daria Ivanova, Mia Hjelte och Jeannete Diaz-Barboza, repetitionsbild. Foto Amanda Stephenson

Daria Ivanova, Mia Hjelte och Jeannete Diaz-Barboza, repetitionsbild. Foto Amanda Stephenson


De sex dansarna, Jeannette Diaz-Barboza, Mia Hjelte, Daria Ivanova, Dawid Kupinski, Jérôme Marchand och Dragos Milhalcea, som hämtats från toppskiktet i Kungliga Baletten, bildade en sammansvetsad kår när så erfordrades men fann ändå sin egna identitet i solon och duetter. Särskilt minnesvärd var duetten mellan Ivanova och Marchand, en spännande blandning av sensuellt samspel och uttrycksfull rörelse.

Musik och dans bildade perfekt harmoni i Jerome Robbins Suite of Dances framförd av Tim Matiakis och Ulrika Edström på cello. Verket har alla kvaliteter hos Robbins skapande genius: avslappnade naturliga rörelser interpunkterade av plötsliga utbrott av virtuositet för att sedan utan åthävor glida över i folkliga danssteg. Stundtals helt enkelt stampas rytmen fram, stundtals var dansen ren klassicism och Matiakis framförande innefattade allt detta.

Yolanda Correa och Dirk Weyershausen i Svansjön. Foto Erik Berg

Yolanda Correa och Dirk Weyershausen i Svansjön. Foto Erik Berg


Det är tydligen över 40 år sedan publiken i Piteå senast såg Svansjön – framförd av Kungliga Baletten. Nu hade man infogat andra aktens pas de deux som mottogs med värme. Den oförsonliga svärtan hos svarta lådans scenrum utgjorde en utmaning för Yolanda Correa och Dirk Weyershausen från Norska Nasjonalballetten.

Hennes förfinat estetiska linjer och oklanderliga fotarbete klarade eldprovet att granskas på nära håll och hennes följsamma torso och armar fogade passion till precisionen. Weyershausen spelade sin roll och gav fysiskt och känslomässigt stöd som skapade ett sant partnerskap. 

De följde upp med en glädjefylld och övertygande duett ur Christopher Wheeldons Polyphonia, där Wheeldon lindar in och viker ihop ballerinan med origami-liknande skicklighet till högst originella former.

Den andra klassiska duetten, Le Corsaire (Korsaren), med Minji Nam och AdiLiJiang Abudureheman började i glad och säker stil så det blev en desto större besvikelse när de på grund av en skada, inte kunde runda av med sina solon och codan.

Joseph Sturdy premiärvisade Hamlet, en omarbetning av två duetter från ett tidigare helaftonsverk. En grubblande och bekymrad Hamlet och en lika osäker Ofelia föses ihop av beräknande föräldrar. Deras påtvingade möte erbjuder rikt känslomässigt material till koreografen och Joseph Sturdy tar tillfullo vara på möjligheterna i en intrikat och oroande duett för Laura Lamy och Tristan Robilliard. Efterspelet, Hamlets möte med Gertrude, Solene Nusbaum, bjöd på ett starkt solo och och en kort effektfull duett.

Marie Lindqvist i Grand Pas de deux av Christian Spuck. Foto Fanny Oldenburg

Marie Lindqvist i Grand Pas de deux av Christian Spuck. Foto Fanny Oldenburg


Kvällen fick en perfekt avslutning med Christian Spucks Grand Pas de Deux med Marie Lindqvist och Jan-Erik Wikström, två av Sveriges mest älskade dansare. Det refererar till ett stort urval av välkända klassiska duetter och får extra värde när kontrahenterna har genomgått ekluten att ha dansat dessa roller. Så var fallet med dessa båda erfarna artister som inte missade en enda  poäng.

Marie Lindqvist har en komisk ådra som aldrig till fullo utnyttjats; hennes närsynta stirrande och ständiga pyssel med att rätta till glasögonen var obetalbart medan Jan-Erik Wikström undvek att bli golvad av hennes handväska in i det sista. Jag tror matchresultatet var oavgjort!

En koreografisk fullträff
Som representation av svensk dans är Stockholm 59° North's aktuella program en fullträff. Det förenar tradition med nyskapande genom ett brett urval av toppkoreografer – och alla inhemska.

Traditionen representeras av Birgit Cullbergs Pulcinella och Pimpinella. Tidlösheten hos de kvicktänkta karaktärerna i Commedia dell'arte och vältaligheten i hennes koreografi garanterar att stycket inte känns omodernt, speciellt när det framförs med livfullhet av Gina Wei-Mun Tse och Arsen Mehrabian.

Mats Eks Meningslösa Hagar fullföljer den koreografiska linjen med en ömsint, pastoral duett. Nadja Sellrup och Jens Rosén gav sina karaktärer tyngd och jordnära enkelhet i en tolkning med absolut integritet.

Två nutida och kontrasterande verk visade det bästa av det nya i svensk koreografi. Giovanni Bucchieris Cantus in Memory of the Dancing Queen är ett imponerande verk: mörkt och djupsinnigt med apokalyptiska undertoner. Stämningen  skapas av Stefan Levins omarbetning av Bachs musik som ger moderna resonanser till hans Matteuspassion medan Diana Orvings effektfulla kostymer för tankarna till det primitiva och det samtida.

Bucchieris koreografi har något av allt detta och mer därtill: dess muskulösa kraft är betvingande men den innehåller även något djupare likaså betvingande. Dansparens långsamma cirkulerande, fysiskt tätt inpå men känslomässigt återhållet, ställs mot livfull dans av de formidabla gruppen av Sellrup, Diaz-Barboza, Mehrabian och Oscar Salomonsson.

Jens Rosén i Mats Eks Meningslösa hagar. Foto Mats Lindgren

Jens Rosén i Mats Eks Meningslösa hagar. Foto Mats Lindgren

Pontus Lidbergs Tactile Affinity utformad till musik av David Lang och Philip Glass är ett coolt stycke koreografi. Coolt i konventionell känsla av stillhet men även i den moderna betydelsen av slanguttrycket för sofistikerat.

Långt ifrån lättviktigt är det rikt på detaljer och skärpa, det synbarligen naturliga flödet i rörelserna kräver utomordentligt kunnande. Mest imponerade Nadja Sellrup, en av Sveriges främsta dramatiska dansare, som transformerades till en varelse av flödande skönhet.

Hennes duett med Oscar Salomonsson, deras båda kroppar, fångande och fallande, var en studie i intim harmoni. Häftig ljussättning av Martin Säfström formade hela avsnitt i silhuett och gav extra krydda utan att nånsin förlora verkets inneboende grace och skönhet.

Att se styrkan hos den svenska danstradtionen och dess uttryck i levande neoklassicism visar på en livlina för Kungliga Balettens framtid i dessa förändringens tider.

Maggie Foyer
25 sep 2014
Översättning Anders Jörlén


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil