Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Tones & Bones av Stina Nyberg. Foto Carl Thorborg

Tones & Bones av Stina Nyberg. Foto Carl Thorborg

Skickliga med sin närvaro att fånga in publiken

STOCKHOLM: Dansa, pausa, position, position, position. Rörelse efter rörelse avlöser varandra när delar av Cullbergbaletten utför Stina Nybergs koreografi ”Tones and Bones”. Nyberg tog examen från Dans och Cirkushögskolan, DOCH så sent som 2012 och har redan hunnit med att koreografera verk på bland annat Moderna Dans Teatern, MDT och Svenska balettskolan.

Denna gång får aktörerna experimentera med musikinstrument, röst och kroppen. Det mesta skapas i nuet. Ibland spricker dansarnas ansikten upp i ärliga och förvånande leenden vilket antyder att de inte vet vad som ska hända härnäst. 

Cullbergbaletten i Stina Nybergs Tones & Bones. Foto Carl Thorborg

Cullbergbaletten i Stina Nybergs Tones & Bones. Foto Carl Thorborg

Precis som flera andra koreografer så har Nyberg valt att låta publiken ta del av scenrummet redan innan föreställningen börjar. Instrument och nedsänkta lampor är på plats. Övergången från vardagen och in i verket sker lugnt med chans för publiken att finna sig till rätta i salongens uppradade fåtöljer. I en kort stund av mörker går dansarna in på scenen och allt kan hända. 

Allt tar avstamp i musiken och dansarna prövar sig fram bland olika instrument. Estetiken uttrycker en viss ansträngning. De fysiska ibland kanske obekväma positionerna hålls en kort stund för att i nästa forma kroppen till en ny skepnad. En efter en bryter sig dansarna ut från instrumentspelandet och använder sin fysik för att illustrera pulsen.

Tones & Bones med Cullbergbaletten. Foto Carl Thorborg

Tones & Bones med Cullbergbaletten. Foto Carl Thorborg

Till en början sker det kroppsliga experimenterandet tämligen solitärt. När dansarna mot slutet öppnar upp för kontakt med varandra sker överraskande och intressanta möten både för utövaren och åskådaren. Här- och nukänslan blir påtaglig och skapar en ny dimension av verket.  

Nyberg tillåter sig att utgå från en ganska enkel idé, där de musikaliska ljuden ger impulser för fortsatta rörelser. Situationer som uppstår påverkar handlandet. För att det 20 minuter långa verket ska hålla krävs koncentration och fysiskt engagemang från dansarna. Det skulle kunna vara hårfint mellan upplevelsen till att i smyg titta på en improvisationslektion till att få vara med om något sceniskt.  

Dansarna i Cullbergbaletten är skickliga på att med sin närvaro fånga in publiken och det känns tryggt att få åka med i händelseförloppet. 

Musiker i Stina Nybergs verk. Foto Carl Thorborg

Musiker i Stina Nybergs verk. Foto Carl Thorborg

När ridån går upp efter pausen sitter fyra musiker på en rad längst bak på scenen. Kontrasten mot första styckets musikutövande är påtaglig. Den specialskrivna tangoinfluerade musiken av kompositören Gavin Bryars och musikernas skicklighet följer verket som en varm matta. Bryars har tidigare samarbetat med olika koreografer, som till exempel Merce Cunningham. 

Ljussättningen är mörk och i viss mån dimmig. Det är som att vi har förflyttats till ett skumt danshak någonstans i världen.

Koreografen Edouard Lock har i sitt verk ”11th Floor” inspirerats av 1950-talets jazz och film. Culbergbalettens dansare kommer helt till sin rätt och både verket och aktörer är bländande. I skarpa strålkastarspots lyser dansarnas rörelser och vackra linjer. Dansen är snabb och armarna förmedlar det som skulle kunna uttryckas med ord. Kvinnornas snäva svarta klänningar och pumps med klackar förstärker en viss sort av feminina drag.

Tones & Bones med Cullbergbaletten. Foto Carl Thorborg

Tones & Bones med Cullbergbaletten. Foto Carl Thorborg

Detsamma sker för maskuliniteten då männen bär svarta kostymer och platta skor. Koreografin ger utrymme för skillnader mellan könen där kvinnorna rör sig jazzdansliknande med djupa hinchar och smidiga kattliknande förflyttningar. Männens språk är mer influerat från den klassiska baletten estetik och här ges chans att briljera med tekniska detaljer. Tangons tradition där alla kan dansa med vem som helst oavsett kön finns representerad.

Armkonversationen mellan dansarna uttrycks med viss stress och frustration. Alla talar samma språk, där ingen urskiljer sig från den andra. Ändå är det lätt att följa det som händer. Bland kvinnorna lyser systerskapet, genom gruppförstärkning och support när någon dansar solopartier och vid partnerdelar.   

I slutet ökar avståndet till dansarna genom förflyttningar av musikerna och att utrymmet på scenen bokstavligen förminskas. Det påminner om epilogen av en film där aktörerna fortsätter sin resa genom livet, längre och längre bort tills vi inte ser dem. 

Jenny Berkán 
22 okt 2014


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil