Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Drottning Kristina dansar med Ebba Sparre på slottet. Foto Martin Sundström

Drottning Kristina dansar med Ebba Sparre på slottet. Foto Martin Sundström

Hundra år sedan helvetet bröt loss

UPPSALA, STOCKHOLM, MOSKVA: Danslivet framstår som alldeles särskilt rikt och omväxlande i Sverige denna höst. I Uppsala minns man Första världskriget, i Stockholm Drottning Kristina och i Moskva en koreografs genombrott, här visat på bio.

Jag måste erkänna att jag tyckte att Joseph Sturdys senaste initiativ lät som ett högriskprojekt: ett dansverk med unga medverkande till hundraårsminnet av Första världskrigets utbrott. När jag fick se Ingenmansland på Gottsunda Dans & Teater i Uppsala insåg jag att jag bedragit mig gruvligt.

Under säsongen skapar också tre av våra yngre koreografstjärnor, Pontus Lidberg, Johan Inger och Alexander Ekman, nya stora verk på Kungliga Operan. Aktiviteten är stor även på andra scener.

Här följer några nedslag från en sen oktobervecka. Ännu mycket mer är att vänta.


Numera kan man sitta på sin lokala biograf och ta del av dans, opera och teater samtidigt som kulturen skapas i världens metropoler: Vad som för några år sedan framstod som en avlägsen önskedröm har nu blivit en självklarhet.

23 oktober i år gavs på Bolsjojteatern i Moskva nypremiären av en balett som i Ryssland kommit att framstå som något av en modern klassiker: En kärlekslegend av Jurij Grigorovitj (urpremiär 1961). Redan 26 oktober kunde en internationell publik på biograf följa en direktutsändning från Bolsjoj – i Sverige tack vare Folkets Hus och Parker.

Härliga dansare, förstås, men baletten har knappast åldrats med behag. Framför allt framstod för mig stora svagheter i berättandet. Librettot ställer också väldiga krav på en koreograf – exempel: Drottningen låter det älskande paret vara tillsammans bara om mannen lyckas gräva sig igenom ett berg som blockerar vägen till en vattenkälla.

Ur Before I Chage My Mind av Helena Franzén. Foto Håkan Jelk

Ur Before I Chage My Mind av Helena Franzén. Foto Håkan Jelk

Förtätning och målmedvetenhet
Helena Franzéns To Make This Up, med Katarina Eriksson och Elizaveta Penkova på Turteatern i Kärrtorp för ett drygt år sedan, var för mig ett litet mästerverk av koncentrerad koreografi.

Dansplatsen var en liten kvadrat, publiken satt unikt nära på alla fyra sidor. Dramaturgin var i mina ögon fulländad. I en generös väv avlöste olika teman varandra, bland dem en sorts baklängesspiral som vecklade ut sig som en blomknopp. De förträffliga dansarna rörde sig ofta i hög fart på halvtå i snäva cirklar. Fascinerande. 

I maj i år tilldelades Helena Franzén 500 000 kronor i form av dansstipendiet från Per Ganneviks stiftelse för kulturella ändamål. Motiveringen löd så här:

"En koreograf vars konstnärskap framstod som stringent och moget redan i början.  Hon har sedan kompromisslöst och konsekvent undersökt dansens oändliga rörelsemöjligheter i tätt samarbete med musiken. Hon är en danskonstnär som genom sin egen extrema fysiska kontroll, tillsammans med sina dansare skapar den artikulerade kroppens poesi."

Dansportalen gratulerar helhjärtat.

I sitt nya verk, Before I Change My Mind, på Dansens Hus, har Helena Franzén höjt ambitionerna avsevärt. På programbladet inleds ett avancerat resonemang om bland annat andningens betydelse för det koreografiska innehållet med dessa ord: "Ett vacklande tillstånd. Ögonblicket när man fortfarande kan välja många vägar. Innan man måste fatta det slutgiltiga beslutet."

Här har Helena Franzén arbetat tillsammans med dansarna Daniela Bendini, Katarina Eriksson, Annika Hyvärinen och Åsa Lundvik-Gustafson, dessutom med musikaliske medarbetaren sedan många år Jukka Rintamäki. Anton Svanberg medverkade med levande andningsmusik, på tuba.

I detta verk var allting större än i To Make This Up: Större scen, fler medarbetare, högre syften. I mina ögon nådde resultatet denna gång inte samma grad av koncentration som tidigare. Å andra sidan verkar de nya ambitionerna kunna leda vidare till ny fördjupning i många nya verk.

Laura Lamy och Tristan Robillard i  Joseph Sturdys Ingenmansland. Foto Mark Harris/Frozen Time

Laura Lamy och Tristan Robillard i Joseph Sturdys Ingenmansland. Foto Mark Harris/Frozen Time

Hundra år sedan helvetet bröt ut
Jag måste erkänna att jag tyckte att Joseph Sturdys senaste initiativ lät som ett högriskprojekt: ett dansverk med unga medverkande till hundraårsminnet av Första världskrigets utbrott. När jag fick se Ingenmansland på Gottsunda Dans & Teater i Uppsala insåg jag att jag bedragit mig gruvligt.

De unga dansarna, därav sex praktikanter från Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm, framträdde med ett engagemang som fullfjädrade artisters. Och helheten var beundransvärd.

Inledningen var ytterligt effektiv. Skådespelaren Richard Asker (majestätisk i sin roll) läste, till medryckande, hurtig marschmusik, kalla fakta om kriget: Döda (över åtta miljoner), skadade (över 21 miljoner), fångar och saknade (över sju miljoner) – sammanlagt över 37 miljoner,av mer än 65 miljoner mobiliserade. Där gavs anslaget: käckt och tragiskt på samma gång.

Det storartade med Ingenmansland är att Joseph Sturdy föreställningen igenom, mellan marscherandet och dödandet, lyckas bevara en anda av hopp, samarbete och försoning – och till och med ett par stråk av svartaste humor.

Oumbärliga därvid är några engelska texter från tiden. De flesta framfördes på engelska av Richard Asker. En patriotisk dikt var ett undantag. Två unga damer skanderade den med en frenesi så det skar i åskådaren. Texterna fanns översatta i programbladet – utmärkt!

I en muntlig inledning före föreställningen påmindes om det spontana firande som vid ett tillfälle avbröt krigets vansinne. Mellan skyttegravarna möttes soldater från olika sidor på julaftonen 1914, utbytte små presenter och begravde sina döda.

Befälhavare på båda sidor blev ursinniga över tilltaget och förbjöd upprepningar, vid vite av dödsstraff.

När detta skrivs verkar det som om denna timslånga föreställning har spelats slut efter en mindre turné. Det vore sorgligt, både för de förnämliga unga artisternas skull, och koreografens och verkets – och för åskådares. Detta var nämligen ett verk som kunde göra åskådaren till pacifist, om än bara tillfälligt. Men man måste försöka, även om det ibland är svårt, eller till och med omöjligt.

Modeflugor?
För en tid sedan verkade det ha gått troll i scendansen – svarta troll. Svart scenografi, svarta kostymer, bristfällig (om än inte svart) belysning. Tack och lov verkar denna modefluga ha tröttnat.

I stället har det dykt upp en motsats: åskådaren bländas med starkt ljus i ögonen. Jag undrar hur ofta det finns någon tanke/avsikt/konstnärlig mening därbakom. Jag kan bara konstatera en sak: Mina ögon har svårt att tåla detta. Får jag starkt ljus i ögonen ser jag ingenting. Det finns tillfällen när jag undrat om det är detta som är meningen.

Den sexåriga Kristinas trontillträde firas med dans. Foto Martin Sundström

Den sexåriga Kristinas trontillträde firas med dans. Foto Martin Sundström

EU-stöd till dans på slottet
Säsongens sista verk i serien Musik på Slottet 2014 blev Drottning Kristina, En dansföreställning framför silvertronen. Framförandet i Rikssalen på Stockholms slott bevistades av kungaparet. Stöd till produktionen hade utgått från Europakommissionen. Flera inledande tal hölls, bland andra ett av Silvana Verdiani från EU-komissionen.

Dansskolan Base 23 under ledning av Anneli Alhanko och Eva Johnson stod för föreställningen. För manus och regi svarade flitige och mångsidige Hans Marklund, som också var huvudkoreograf. 60 elever (i mängder av kostymer) framförde femton väl valda scener ur drottningens liv. Base 23 Anneli Alhankos och Eva Johnsons ledning.

Det var en stor glädje att se det allvar och den entusiasm som unga och något äldre visade i sina roller. Som Drottning Kristina framträdde sammanlagt sex unga damer. Direkt rörande var den allra minsta (Lara Bolander) när hon med bestämda steg tågade fram för att krönas med drottningkronan i en jättelik tronstol, som gjorde att barnet verkade ännu mindre.

Tre av de ansvariga för Kristinaföreställningen: Hans Marklund, Anneli Alhanko och Mats Liljefors.      Foto Martin Sundström

Tre av de ansvariga för Kristinaföreställningen: Hans Marklund, Anneli Alhanko och Mats Liljefors. Foto Martin Sundström

I Marklunds ramhandling sitter Drottning Kristina modell för ett berömt porträtt, i samtal med konstnären (Bourdon). Enkelt och effektivt. Det är en alltför ofta förbisedd konst att finna det enkla.

Ett projekt med fortsättning
Föreställningen ingick i det europeiska kulturinitiativet Queen Christina of Sweden, the European, som är ett samarbete 2014-2015 mellan institutioner i Sverige, Frankrike, Italien och Österrike. I mars 2015 arrangeras i Stockholm ett högintressant seminarium med titeln Drottning Kristina i rörelse där Drottning Kristinas fysiska värld levandegörs av Karin Modigh och Camilla Kandare.

Ursprungligen tänkt att avslutas med konsert och seminarier i Göteborg i juni 2015 ser det ut som om detta internationella projekt kommer att förlängas, med deltagande av nya länder: Spanien, Holland, Tyskland och Ryssland.

Peter Bohlin
1 nov 2014


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil