Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Drottning Kristina dansar med Ebba Sparre på slottet. Foto Martin Sundström

Drottning Kristina dansar med Ebba Sparre på slottet. Foto Martin Sundström

Hundra år sedan helvetet bröt loss

UPPSALA, STOCKHOLM, MOSKVA: Danslivet framstår som alldeles särskilt rikt och omväxlande i Sverige denna höst. I Uppsala minns man Första världskriget, i Stockholm Drottning Kristina och i Moskva en koreografs genombrott, här visat på bio.

Jag måste erkänna att jag tyckte att Joseph Sturdys senaste initiativ lät som ett högriskprojekt: ett dansverk med unga medverkande till hundraårsminnet av Första världskrigets utbrott. När jag fick se Ingenmansland på Gottsunda Dans & Teater i Uppsala insåg jag att jag bedragit mig gruvligt.

Under säsongen skapar också tre av våra yngre koreografstjärnor, Pontus Lidberg, Johan Inger och Alexander Ekman, nya stora verk på Kungliga Operan. Aktiviteten är stor även på andra scener.

Här följer några nedslag från en sen oktobervecka. Ännu mycket mer är att vänta.


Numera kan man sitta på sin lokala biograf och ta del av dans, opera och teater samtidigt som kulturen skapas i världens metropoler: Vad som för några år sedan framstod som en avlägsen önskedröm har nu blivit en självklarhet.

23 oktober i år gavs på Bolsjojteatern i Moskva nypremiären av en balett som i Ryssland kommit att framstå som något av en modern klassiker: En kärlekslegend av Jurij Grigorovitj (urpremiär 1961). Redan 26 oktober kunde en internationell publik på biograf följa en direktutsändning från Bolsjoj – i Sverige tack vare Folkets Hus och Parker.

Härliga dansare, förstås, men baletten har knappast åldrats med behag. Framför allt framstod för mig stora svagheter i berättandet. Librettot ställer också väldiga krav på en koreograf – exempel: Drottningen låter det älskande paret vara tillsammans bara om mannen lyckas gräva sig igenom ett berg som blockerar vägen till en vattenkälla.

Ur Before I Chage My Mind av Helena Franzén. Foto Håkan Jelk

Ur Before I Chage My Mind av Helena Franzén. Foto Håkan Jelk

Förtätning och målmedvetenhet
Helena Franzéns To Make This Up, med Katarina Eriksson och Elizaveta Penkova på Turteatern i Kärrtorp för ett drygt år sedan, var för mig ett litet mästerverk av koncentrerad koreografi.

Dansplatsen var en liten kvadrat, publiken satt unikt nära på alla fyra sidor. Dramaturgin var i mina ögon fulländad. I en generös väv avlöste olika teman varandra, bland dem en sorts baklängesspiral som vecklade ut sig som en blomknopp. De förträffliga dansarna rörde sig ofta i hög fart på halvtå i snäva cirklar. Fascinerande. 

I maj i år tilldelades Helena Franzén 500 000 kronor i form av dansstipendiet från Per Ganneviks stiftelse för kulturella ändamål. Motiveringen löd så här:

"En koreograf vars konstnärskap framstod som stringent och moget redan i början.  Hon har sedan kompromisslöst och konsekvent undersökt dansens oändliga rörelsemöjligheter i tätt samarbete med musiken. Hon är en danskonstnär som genom sin egen extrema fysiska kontroll, tillsammans med sina dansare skapar den artikulerade kroppens poesi."

Dansportalen gratulerar helhjärtat.

I sitt nya verk, Before I Change My Mind, på Dansens Hus, har Helena Franzén höjt ambitionerna avsevärt. På programbladet inleds ett avancerat resonemang om bland annat andningens betydelse för det koreografiska innehållet med dessa ord: "Ett vacklande tillstånd. Ögonblicket när man fortfarande kan välja många vägar. Innan man måste fatta det slutgiltiga beslutet."

Här har Helena Franzén arbetat tillsammans med dansarna Daniela Bendini, Katarina Eriksson, Annika Hyvärinen och Åsa Lundvik-Gustafson, dessutom med musikaliske medarbetaren sedan många år Jukka Rintamäki. Anton Svanberg medverkade med levande andningsmusik, på tuba.

I detta verk var allting större än i To Make This Up: Större scen, fler medarbetare, högre syften. I mina ögon nådde resultatet denna gång inte samma grad av koncentration som tidigare. Å andra sidan verkar de nya ambitionerna kunna leda vidare till ny fördjupning i många nya verk.

Laura Lamy och Tristan Robillard i  Joseph Sturdys Ingenmansland. Foto Mark Harris/Frozen Time

Laura Lamy och Tristan Robillard i Joseph Sturdys Ingenmansland. Foto Mark Harris/Frozen Time

Hundra år sedan helvetet bröt ut
Jag måste erkänna att jag tyckte att Joseph Sturdys senaste initiativ lät som ett högriskprojekt: ett dansverk med unga medverkande till hundraårsminnet av Första världskrigets utbrott. När jag fick se Ingenmansland på Gottsunda Dans & Teater i Uppsala insåg jag att jag bedragit mig gruvligt.

De unga dansarna, därav sex praktikanter från Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm, framträdde med ett engagemang som fullfjädrade artisters. Och helheten var beundransvärd.

Inledningen var ytterligt effektiv. Skådespelaren Richard Asker (majestätisk i sin roll) läste, till medryckande, hurtig marschmusik, kalla fakta om kriget: Döda (över åtta miljoner), skadade (över 21 miljoner), fångar och saknade (över sju miljoner) – sammanlagt över 37 miljoner,av mer än 65 miljoner mobiliserade. Där gavs anslaget: käckt och tragiskt på samma gång.

Det storartade med Ingenmansland är att Joseph Sturdy föreställningen igenom, mellan marscherandet och dödandet, lyckas bevara en anda av hopp, samarbete och försoning – och till och med ett par stråk av svartaste humor.

Oumbärliga därvid är några engelska texter från tiden. De flesta framfördes på engelska av Richard Asker. En patriotisk dikt var ett undantag. Två unga damer skanderade den med en frenesi så det skar i åskådaren. Texterna fanns översatta i programbladet – utmärkt!

I en muntlig inledning före föreställningen påmindes om det spontana firande som vid ett tillfälle avbröt krigets vansinne. Mellan skyttegravarna möttes soldater från olika sidor på julaftonen 1914, utbytte små presenter och begravde sina döda.

Befälhavare på båda sidor blev ursinniga över tilltaget och förbjöd upprepningar, vid vite av dödsstraff.

När detta skrivs verkar det som om denna timslånga föreställning har spelats slut efter en mindre turné. Det vore sorgligt, både för de förnämliga unga artisternas skull, och koreografens och verkets – och för åskådares. Detta var nämligen ett verk som kunde göra åskådaren till pacifist, om än bara tillfälligt. Men man måste försöka, även om det ibland är svårt, eller till och med omöjligt.

Modeflugor?
För en tid sedan verkade det ha gått troll i scendansen – svarta troll. Svart scenografi, svarta kostymer, bristfällig (om än inte svart) belysning. Tack och lov verkar denna modefluga ha tröttnat.

I stället har det dykt upp en motsats: åskådaren bländas med starkt ljus i ögonen. Jag undrar hur ofta det finns någon tanke/avsikt/konstnärlig mening därbakom. Jag kan bara konstatera en sak: Mina ögon har svårt att tåla detta. Får jag starkt ljus i ögonen ser jag ingenting. Det finns tillfällen när jag undrat om det är detta som är meningen.

Den sexåriga Kristinas trontillträde firas med dans. Foto Martin Sundström

Den sexåriga Kristinas trontillträde firas med dans. Foto Martin Sundström

EU-stöd till dans på slottet
Säsongens sista verk i serien Musik på Slottet 2014 blev Drottning Kristina, En dansföreställning framför silvertronen. Framförandet i Rikssalen på Stockholms slott bevistades av kungaparet. Stöd till produktionen hade utgått från Europakommissionen. Flera inledande tal hölls, bland andra ett av Silvana Verdiani från EU-komissionen.

Dansskolan Base 23 under ledning av Anneli Alhanko och Eva Johnson stod för föreställningen. För manus och regi svarade flitige och mångsidige Hans Marklund, som också var huvudkoreograf. 60 elever (i mängder av kostymer) framförde femton väl valda scener ur drottningens liv. Base 23 Anneli Alhankos och Eva Johnsons ledning.

Det var en stor glädje att se det allvar och den entusiasm som unga och något äldre visade i sina roller. Som Drottning Kristina framträdde sammanlagt sex unga damer. Direkt rörande var den allra minsta (Lara Bolander) när hon med bestämda steg tågade fram för att krönas med drottningkronan i en jättelik tronstol, som gjorde att barnet verkade ännu mindre.

Tre av de ansvariga för Kristinaföreställningen: Hans Marklund, Anneli Alhanko och Mats Liljefors.      Foto Martin Sundström

Tre av de ansvariga för Kristinaföreställningen: Hans Marklund, Anneli Alhanko och Mats Liljefors. Foto Martin Sundström

I Marklunds ramhandling sitter Drottning Kristina modell för ett berömt porträtt, i samtal med konstnären (Bourdon). Enkelt och effektivt. Det är en alltför ofta förbisedd konst att finna det enkla.

Ett projekt med fortsättning
Föreställningen ingick i det europeiska kulturinitiativet Queen Christina of Sweden, the European, som är ett samarbete 2014-2015 mellan institutioner i Sverige, Frankrike, Italien och Österrike. I mars 2015 arrangeras i Stockholm ett högintressant seminarium med titeln Drottning Kristina i rörelse där Drottning Kristinas fysiska värld levandegörs av Karin Modigh och Camilla Kandare.

Ursprungligen tänkt att avslutas med konsert och seminarier i Göteborg i juni 2015 ser det ut som om detta internationella projekt kommer att förlängas, med deltagande av nya länder: Spanien, Holland, Tyskland och Ryssland.

Peter Bohlin
1 nov 2014


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil