Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Drottning Kristina dansar med Ebba Sparre på slottet. Foto Martin Sundström

Drottning Kristina dansar med Ebba Sparre på slottet. Foto Martin Sundström

Hundra år sedan helvetet bröt loss

UPPSALA, STOCKHOLM, MOSKVA: Danslivet framstår som alldeles särskilt rikt och omväxlande i Sverige denna höst. I Uppsala minns man Första världskriget, i Stockholm Drottning Kristina och i Moskva en koreografs genombrott, här visat på bio.

Jag måste erkänna att jag tyckte att Joseph Sturdys senaste initiativ lät som ett högriskprojekt: ett dansverk med unga medverkande till hundraårsminnet av Första världskrigets utbrott. När jag fick se Ingenmansland på Gottsunda Dans & Teater i Uppsala insåg jag att jag bedragit mig gruvligt.

Under säsongen skapar också tre av våra yngre koreografstjärnor, Pontus Lidberg, Johan Inger och Alexander Ekman, nya stora verk på Kungliga Operan. Aktiviteten är stor även på andra scener.

Här följer några nedslag från en sen oktobervecka. Ännu mycket mer är att vänta.


Numera kan man sitta på sin lokala biograf och ta del av dans, opera och teater samtidigt som kulturen skapas i världens metropoler: Vad som för några år sedan framstod som en avlägsen önskedröm har nu blivit en självklarhet.

23 oktober i år gavs på Bolsjojteatern i Moskva nypremiären av en balett som i Ryssland kommit att framstå som något av en modern klassiker: En kärlekslegend av Jurij Grigorovitj (urpremiär 1961). Redan 26 oktober kunde en internationell publik på biograf följa en direktutsändning från Bolsjoj – i Sverige tack vare Folkets Hus och Parker.

Härliga dansare, förstås, men baletten har knappast åldrats med behag. Framför allt framstod för mig stora svagheter i berättandet. Librettot ställer också väldiga krav på en koreograf – exempel: Drottningen låter det älskande paret vara tillsammans bara om mannen lyckas gräva sig igenom ett berg som blockerar vägen till en vattenkälla.

Ur Before I Chage My Mind av Helena Franzén. Foto Håkan Jelk

Ur Before I Chage My Mind av Helena Franzén. Foto Håkan Jelk

Förtätning och målmedvetenhet
Helena Franzéns To Make This Up, med Katarina Eriksson och Elizaveta Penkova på Turteatern i Kärrtorp för ett drygt år sedan, var för mig ett litet mästerverk av koncentrerad koreografi.

Dansplatsen var en liten kvadrat, publiken satt unikt nära på alla fyra sidor. Dramaturgin var i mina ögon fulländad. I en generös väv avlöste olika teman varandra, bland dem en sorts baklängesspiral som vecklade ut sig som en blomknopp. De förträffliga dansarna rörde sig ofta i hög fart på halvtå i snäva cirklar. Fascinerande. 

I maj i år tilldelades Helena Franzén 500 000 kronor i form av dansstipendiet från Per Ganneviks stiftelse för kulturella ändamål. Motiveringen löd så här:

"En koreograf vars konstnärskap framstod som stringent och moget redan i början.  Hon har sedan kompromisslöst och konsekvent undersökt dansens oändliga rörelsemöjligheter i tätt samarbete med musiken. Hon är en danskonstnär som genom sin egen extrema fysiska kontroll, tillsammans med sina dansare skapar den artikulerade kroppens poesi."

Dansportalen gratulerar helhjärtat.

I sitt nya verk, Before I Change My Mind, på Dansens Hus, har Helena Franzén höjt ambitionerna avsevärt. På programbladet inleds ett avancerat resonemang om bland annat andningens betydelse för det koreografiska innehållet med dessa ord: "Ett vacklande tillstånd. Ögonblicket när man fortfarande kan välja många vägar. Innan man måste fatta det slutgiltiga beslutet."

Här har Helena Franzén arbetat tillsammans med dansarna Daniela Bendini, Katarina Eriksson, Annika Hyvärinen och Åsa Lundvik-Gustafson, dessutom med musikaliske medarbetaren sedan många år Jukka Rintamäki. Anton Svanberg medverkade med levande andningsmusik, på tuba.

I detta verk var allting större än i To Make This Up: Större scen, fler medarbetare, högre syften. I mina ögon nådde resultatet denna gång inte samma grad av koncentration som tidigare. Å andra sidan verkar de nya ambitionerna kunna leda vidare till ny fördjupning i många nya verk.

Laura Lamy och Tristan Robillard i  Joseph Sturdys Ingenmansland. Foto Mark Harris/Frozen Time

Laura Lamy och Tristan Robillard i Joseph Sturdys Ingenmansland. Foto Mark Harris/Frozen Time

Hundra år sedan helvetet bröt ut
Jag måste erkänna att jag tyckte att Joseph Sturdys senaste initiativ lät som ett högriskprojekt: ett dansverk med unga medverkande till hundraårsminnet av Första världskrigets utbrott. När jag fick se Ingenmansland på Gottsunda Dans & Teater i Uppsala insåg jag att jag bedragit mig gruvligt.

De unga dansarna, därav sex praktikanter från Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm, framträdde med ett engagemang som fullfjädrade artisters. Och helheten var beundransvärd.

Inledningen var ytterligt effektiv. Skådespelaren Richard Asker (majestätisk i sin roll) läste, till medryckande, hurtig marschmusik, kalla fakta om kriget: Döda (över åtta miljoner), skadade (över 21 miljoner), fångar och saknade (över sju miljoner) – sammanlagt över 37 miljoner,av mer än 65 miljoner mobiliserade. Där gavs anslaget: käckt och tragiskt på samma gång.

Det storartade med Ingenmansland är att Joseph Sturdy föreställningen igenom, mellan marscherandet och dödandet, lyckas bevara en anda av hopp, samarbete och försoning – och till och med ett par stråk av svartaste humor.

Oumbärliga därvid är några engelska texter från tiden. De flesta framfördes på engelska av Richard Asker. En patriotisk dikt var ett undantag. Två unga damer skanderade den med en frenesi så det skar i åskådaren. Texterna fanns översatta i programbladet – utmärkt!

I en muntlig inledning före föreställningen påmindes om det spontana firande som vid ett tillfälle avbröt krigets vansinne. Mellan skyttegravarna möttes soldater från olika sidor på julaftonen 1914, utbytte små presenter och begravde sina döda.

Befälhavare på båda sidor blev ursinniga över tilltaget och förbjöd upprepningar, vid vite av dödsstraff.

När detta skrivs verkar det som om denna timslånga föreställning har spelats slut efter en mindre turné. Det vore sorgligt, både för de förnämliga unga artisternas skull, och koreografens och verkets – och för åskådares. Detta var nämligen ett verk som kunde göra åskådaren till pacifist, om än bara tillfälligt. Men man måste försöka, även om det ibland är svårt, eller till och med omöjligt.

Modeflugor?
För en tid sedan verkade det ha gått troll i scendansen – svarta troll. Svart scenografi, svarta kostymer, bristfällig (om än inte svart) belysning. Tack och lov verkar denna modefluga ha tröttnat.

I stället har det dykt upp en motsats: åskådaren bländas med starkt ljus i ögonen. Jag undrar hur ofta det finns någon tanke/avsikt/konstnärlig mening därbakom. Jag kan bara konstatera en sak: Mina ögon har svårt att tåla detta. Får jag starkt ljus i ögonen ser jag ingenting. Det finns tillfällen när jag undrat om det är detta som är meningen.

Den sexåriga Kristinas trontillträde firas med dans. Foto Martin Sundström

Den sexåriga Kristinas trontillträde firas med dans. Foto Martin Sundström

EU-stöd till dans på slottet
Säsongens sista verk i serien Musik på Slottet 2014 blev Drottning Kristina, En dansföreställning framför silvertronen. Framförandet i Rikssalen på Stockholms slott bevistades av kungaparet. Stöd till produktionen hade utgått från Europakommissionen. Flera inledande tal hölls, bland andra ett av Silvana Verdiani från EU-komissionen.

Dansskolan Base 23 under ledning av Anneli Alhanko och Eva Johnson stod för föreställningen. För manus och regi svarade flitige och mångsidige Hans Marklund, som också var huvudkoreograf. 60 elever (i mängder av kostymer) framförde femton väl valda scener ur drottningens liv. Base 23 Anneli Alhankos och Eva Johnsons ledning.

Det var en stor glädje att se det allvar och den entusiasm som unga och något äldre visade i sina roller. Som Drottning Kristina framträdde sammanlagt sex unga damer. Direkt rörande var den allra minsta (Lara Bolander) när hon med bestämda steg tågade fram för att krönas med drottningkronan i en jättelik tronstol, som gjorde att barnet verkade ännu mindre.

Tre av de ansvariga för Kristinaföreställningen: Hans Marklund, Anneli Alhanko och Mats Liljefors.      Foto Martin Sundström

Tre av de ansvariga för Kristinaföreställningen: Hans Marklund, Anneli Alhanko och Mats Liljefors. Foto Martin Sundström

I Marklunds ramhandling sitter Drottning Kristina modell för ett berömt porträtt, i samtal med konstnären (Bourdon). Enkelt och effektivt. Det är en alltför ofta förbisedd konst att finna det enkla.

Ett projekt med fortsättning
Föreställningen ingick i det europeiska kulturinitiativet Queen Christina of Sweden, the European, som är ett samarbete 2014-2015 mellan institutioner i Sverige, Frankrike, Italien och Österrike. I mars 2015 arrangeras i Stockholm ett högintressant seminarium med titeln Drottning Kristina i rörelse där Drottning Kristinas fysiska värld levandegörs av Karin Modigh och Camilla Kandare.

Ursprungligen tänkt att avslutas med konsert och seminarier i Göteborg i juni 2015 ser det ut som om detta internationella projekt kommer att förlängas, med deltagande av nya länder: Spanien, Holland, Tyskland och Ryssland.

Peter Bohlin
1 nov 2014


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil