Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jan-Erik Wikström och Pontus Sundset i en intensiv duett. Foto Carl Thorborg

Jan-Erik Wikström och Pontus Sundset i en intensiv duett. Foto Carl Thorborg

Två gästspel och en storartad duett

STOCKHOLM: Två förstklassiga tvåaktsföreställningar och en storartad, lång duett var den stora behållningen under en vecka i Stockholms innehållsrika dansmånad november. Genast kan konstateras: Det var alldeles för länge sedan Skånes Dansteater och Norrdans gästspelade i Stockholm.

Under tio år som dansör vid GöteborgsOperan har brasilianske Fernando Melo parallellt lyckats göra internationell karriär som koreograf. Med In the Middle of Nowhere har han för Norrdans skapat ett förstklassigt stycke koreograferad teater.

Dansarnas uppgifter pendlar mellan det stramt behärskade och det utlevande expressiva i maktspel som vibrerar av undertryckta känslor. Gråa bord är både spelplatser och uttrycksfulla redskap i de mentala dragkamperna. 

I en scen sitter man och kvinna vid var sin kortsida på ett långt bord. De förblir praktiskt taget orörliga, men med var sin metronom antyder de underliggande känslostormar. Samtidigt uttrycker tre herrar (plus en betjänt) vid bordets bortre långsida de strider som fortgår mellan de tu. Aggressiv tystnad och känslor som framförs i tystnad: konfrontationerna är mustiga.

Anna Jirmanova i Middle of Nowhere. Foto Bengt Wanselius

Anna Jirmanova i Middle of Nowhere. Foto Bengt Wanselius

Mångsidige Patrick Kinmonths utsökt stiliserade kostymer bildar en levande 1800-talstavla i, med något undantag, svart, vitt och grått. Scenografin är delad i två spelplatser, där publiken ser en sida i taget. Mycket originellt, och det fungerar utmärkt.

Ljudbild: dovt muller, därtill ett vackert, långsamt Chopinstycke som framförs på piano i högtalare och separat, av två dansöser, på klockspelsklockor med handtag.

De nio dansarna i Norrdans framstår var och en som kompletta scenkonstnärer. Samspelet är förstklassigt. För mig var den största enskilda prestationen ett solo av Björn Nilsson. Vid ett bord står han med vänster sko i golvet och höger ovanpå bordet. I form av tema med variationer framför han i den postitionen ett mästerligt stycke i tentakelakrobatik.

I mina ögon är detta verk med Norrdans ett självklart inslag vid Scenkonstbiennalen i Malmö i maj nästa år.

Storartat av Kenneth Kvarnström
Doubletake
heter det nya tvåaktsverket av Kenneth Kvarnström. Samarbetet med den förnämlige barockmusikern Jonas Nordberg fortsätter. I första delen står Nordberg ensam för den levande musiken och spelar allemande, chaconne, saraband och andra tidens musikformer på luta, barock och (tvåmeterslutan) teorb.

DOUBLEtake, akt 2 av Kenneth Kvarnström. Foto Mats Bäcker

DOUBLEtake, akt 2 av Kenneth Kvarnström. Foto Mats Bäcker

Till denna musik har Kenneth Kvarnström för sina dansare i den egna ensemblen skapat ett läckert flöde av danser. Kostymer med mycket svart, men scengolv och fondvägg i vitt. Dansen är tydlig, behärskad och musikalisk. Och en egenskap jag i brist på bättre just nu vill kalla mjuk. 40 minuter flög iväg alldeles för fort.

I den andra akten har Jonas Nordberg, med titeln musikalisk curator, valt musik i tidsordning: J. S. Bach, Mozart, Beethoven, Ravel och den finländske kompositören Magnus Lindberg.

Den välvalda musiken framfördes av nitton musiker från Stockholms Konserthus/Kungliga Filharmonikerna och Stockholms läns blåsarsymfoniker, plus Dahlkvistkvartetten. Dirigent: Andrea Quinn, som har gedigen erfarenhet av att dirigera för dans.

DOUBLEtake, akt 1. Foto Mats Bäcker

DOUBLEtake, akt 1. Foto Mats Bäcker

För scenografi och uppfinningsrik ljussättning under kvällen ansvarade Jens Sethzman, för kostymer med intressanta, oregelbundna drag Astrid Olsson och för dansen i andra akten Skånes Dansteater.

Äntligen! utbrister i programhäftet ensemblens VD Åsa Söderberg för glädjen över samarbetet med Kenneth Kvarnström. Äntligen! utbrister också jag för glädjen över att Skånes Dansteater efter ett alltför långt uppehåll åter får gästspela i Stockholm.

De femton dansarna i ensemblen är förnämliga i framförandet av Kvarnströms flödande rörelsefantasier. I duetter förstärker dansarna styrkan i koreografin. I många fascinerande triosekvenser uppnår Kvarnström en dynamik med en alldeles särskild grad av spänning. Koreografi "i samarbete med dansarna" står det generöst i programbladet. Resultatet av det samarbetet är en lycka att skåda.

Komplikationen i musiken växer under aktens gång. Intensiteten i dansen likaså. Ett stort projekt växte till ett storartat. 

DOUBLEtake konstnärligt team: Kostymdesigner Astrid Olsson, koreograf Kenneth Kvarnström, ljusdesign Jens Sethzman. Foto Mats Bäcker

DOUBLEtake konstnärligt team: Kostymdesigner Astrid Olsson, koreograf Kenneth Kvarnström, ljusdesign Jens Sethzman. Foto Mats Bäcker

En tionde musa på Dansmuseet
Koreografen Sigge Modigh verkar ha en alldeles särskild talang för att hitta förnämliga dansare att arbeta med. The Tenth Muse är en 35 minuter lång duett för två karismatiska artister: pensionerade hovdansaren Jan-Erik Wikström och Pontus Sundset, med bas i moderna tekniker.

Titeln går tillbaka på en passus av Shakespeare, där den tionde musan betyder så mycket mer än bara en vacker kvinnogestalt för en konstnär att inspireras av. Det är också idéinnehållet i dansen: Här är musan en stark, manlig gestalt, ibland starkare än konstnären/poeten.

Wikström är poeten, Sundstedt musan. Deras dans är oavbrutet fängslande, energin magnifik. Dynamiken mellan dem växer emellanåt till en elegant maktkamp. Tempot sjunker i ett par korta spelscener med pappersark, post it-lappar och tejp. Detta ändrar inte huvudintrycket: En härlig styrkedemonstration till musik av Philip Glass och Brahms.

Pontus Sundstedt och Jan-Erik Wikström i The Tenth Muse. Foto Carl Thorborg

Pontus Sundstedt och Jan-Erik Wikström i The Tenth Muse. Foto Carl Thorborg

I stället för dans
På MDT – the place to be serverade ccap, som leds av ständigt överraskande Cristina Caprioli, något mycket originellt. Här, här och här här och här, här här här och här, här visade sig vara ett projekt i form av en film (som visats veckan innan och som jag missat) och ett koreografiskt verk i form av en bok med samma namn. Föreställningen bestod i att åskådarna/besökarna fick ett glas vin och en bok att läsa i.

Boken titelsida lyder: Text: Dejana Dhanqui. Skriven av Anja Arnquist och Madeleine Lindh. Pådriven av Cristina Caprioli. Jag undrar så hur boken kommer att registreras i Libris.

På MDT presenterades boken på ett dubbelsidigt, engelskspråkigt programblad. Jag väljer två rader: "Här, här och här här och här, här här här och här, här" är historien om en okänd kvinnas färd mot mening. (Min översättning. Kanske ska sista ordet översättas med mening med tillvaron.)

Efter att ha läst enskilda stycken i boken kan jag inte meddela att jag blivit klokare, men jag skrattade gott åt den längsta sammanhängande texten, "Nyttan med Kon". Ett stycke börjar: "Kon har sju sidor." Projektet fortsätter med ytterligare två delar.

Peter Bohlin
16 november 2014


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil