Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jan-Erik Wikström och Pontus Sundset i en intensiv duett. Foto Carl Thorborg

Jan-Erik Wikström och Pontus Sundset i en intensiv duett. Foto Carl Thorborg

Två gästspel och en storartad duett

STOCKHOLM: Två förstklassiga tvåaktsföreställningar och en storartad, lång duett var den stora behållningen under en vecka i Stockholms innehållsrika dansmånad november. Genast kan konstateras: Det var alldeles för länge sedan Skånes Dansteater och Norrdans gästspelade i Stockholm.

Under tio år som dansör vid GöteborgsOperan har brasilianske Fernando Melo parallellt lyckats göra internationell karriär som koreograf. Med In the Middle of Nowhere har han för Norrdans skapat ett förstklassigt stycke koreograferad teater.

Dansarnas uppgifter pendlar mellan det stramt behärskade och det utlevande expressiva i maktspel som vibrerar av undertryckta känslor. Gråa bord är både spelplatser och uttrycksfulla redskap i de mentala dragkamperna. 

I en scen sitter man och kvinna vid var sin kortsida på ett långt bord. De förblir praktiskt taget orörliga, men med var sin metronom antyder de underliggande känslostormar. Samtidigt uttrycker tre herrar (plus en betjänt) vid bordets bortre långsida de strider som fortgår mellan de tu. Aggressiv tystnad och känslor som framförs i tystnad: konfrontationerna är mustiga.

Anna Jirmanova i Middle of Nowhere. Foto Bengt Wanselius

Anna Jirmanova i Middle of Nowhere. Foto Bengt Wanselius

Mångsidige Patrick Kinmonths utsökt stiliserade kostymer bildar en levande 1800-talstavla i, med något undantag, svart, vitt och grått. Scenografin är delad i två spelplatser, där publiken ser en sida i taget. Mycket originellt, och det fungerar utmärkt.

Ljudbild: dovt muller, därtill ett vackert, långsamt Chopinstycke som framförs på piano i högtalare och separat, av två dansöser, på klockspelsklockor med handtag.

De nio dansarna i Norrdans framstår var och en som kompletta scenkonstnärer. Samspelet är förstklassigt. För mig var den största enskilda prestationen ett solo av Björn Nilsson. Vid ett bord står han med vänster sko i golvet och höger ovanpå bordet. I form av tema med variationer framför han i den postitionen ett mästerligt stycke i tentakelakrobatik.

I mina ögon är detta verk med Norrdans ett självklart inslag vid Scenkonstbiennalen i Malmö i maj nästa år.

Storartat av Kenneth Kvarnström
Doubletake
heter det nya tvåaktsverket av Kenneth Kvarnström. Samarbetet med den förnämlige barockmusikern Jonas Nordberg fortsätter. I första delen står Nordberg ensam för den levande musiken och spelar allemande, chaconne, saraband och andra tidens musikformer på luta, barock och (tvåmeterslutan) teorb.

DOUBLEtake, akt 2 av Kenneth Kvarnström. Foto Mats Bäcker

DOUBLEtake, akt 2 av Kenneth Kvarnström. Foto Mats Bäcker

Till denna musik har Kenneth Kvarnström för sina dansare i den egna ensemblen skapat ett läckert flöde av danser. Kostymer med mycket svart, men scengolv och fondvägg i vitt. Dansen är tydlig, behärskad och musikalisk. Och en egenskap jag i brist på bättre just nu vill kalla mjuk. 40 minuter flög iväg alldeles för fort.

I den andra akten har Jonas Nordberg, med titeln musikalisk curator, valt musik i tidsordning: J. S. Bach, Mozart, Beethoven, Ravel och den finländske kompositören Magnus Lindberg.

Den välvalda musiken framfördes av nitton musiker från Stockholms Konserthus/Kungliga Filharmonikerna och Stockholms läns blåsarsymfoniker, plus Dahlkvistkvartetten. Dirigent: Andrea Quinn, som har gedigen erfarenhet av att dirigera för dans.

DOUBLEtake, akt 1. Foto Mats Bäcker

DOUBLEtake, akt 1. Foto Mats Bäcker

För scenografi och uppfinningsrik ljussättning under kvällen ansvarade Jens Sethzman, för kostymer med intressanta, oregelbundna drag Astrid Olsson och för dansen i andra akten Skånes Dansteater.

Äntligen! utbrister i programhäftet ensemblens VD Åsa Söderberg för glädjen över samarbetet med Kenneth Kvarnström. Äntligen! utbrister också jag för glädjen över att Skånes Dansteater efter ett alltför långt uppehåll åter får gästspela i Stockholm.

De femton dansarna i ensemblen är förnämliga i framförandet av Kvarnströms flödande rörelsefantasier. I duetter förstärker dansarna styrkan i koreografin. I många fascinerande triosekvenser uppnår Kvarnström en dynamik med en alldeles särskild grad av spänning. Koreografi "i samarbete med dansarna" står det generöst i programbladet. Resultatet av det samarbetet är en lycka att skåda.

Komplikationen i musiken växer under aktens gång. Intensiteten i dansen likaså. Ett stort projekt växte till ett storartat. 

DOUBLEtake konstnärligt team: Kostymdesigner Astrid Olsson, koreograf Kenneth Kvarnström, ljusdesign Jens Sethzman. Foto Mats Bäcker

DOUBLEtake konstnärligt team: Kostymdesigner Astrid Olsson, koreograf Kenneth Kvarnström, ljusdesign Jens Sethzman. Foto Mats Bäcker

En tionde musa på Dansmuseet
Koreografen Sigge Modigh verkar ha en alldeles särskild talang för att hitta förnämliga dansare att arbeta med. The Tenth Muse är en 35 minuter lång duett för två karismatiska artister: pensionerade hovdansaren Jan-Erik Wikström och Pontus Sundset, med bas i moderna tekniker.

Titeln går tillbaka på en passus av Shakespeare, där den tionde musan betyder så mycket mer än bara en vacker kvinnogestalt för en konstnär att inspireras av. Det är också idéinnehållet i dansen: Här är musan en stark, manlig gestalt, ibland starkare än konstnären/poeten.

Wikström är poeten, Sundstedt musan. Deras dans är oavbrutet fängslande, energin magnifik. Dynamiken mellan dem växer emellanåt till en elegant maktkamp. Tempot sjunker i ett par korta spelscener med pappersark, post it-lappar och tejp. Detta ändrar inte huvudintrycket: En härlig styrkedemonstration till musik av Philip Glass och Brahms.

Pontus Sundstedt och Jan-Erik Wikström i The Tenth Muse. Foto Carl Thorborg

Pontus Sundstedt och Jan-Erik Wikström i The Tenth Muse. Foto Carl Thorborg

I stället för dans
På MDT – the place to be serverade ccap, som leds av ständigt överraskande Cristina Caprioli, något mycket originellt. Här, här och här här och här, här här här och här, här visade sig vara ett projekt i form av en film (som visats veckan innan och som jag missat) och ett koreografiskt verk i form av en bok med samma namn. Föreställningen bestod i att åskådarna/besökarna fick ett glas vin och en bok att läsa i.

Boken titelsida lyder: Text: Dejana Dhanqui. Skriven av Anja Arnquist och Madeleine Lindh. Pådriven av Cristina Caprioli. Jag undrar så hur boken kommer att registreras i Libris.

På MDT presenterades boken på ett dubbelsidigt, engelskspråkigt programblad. Jag väljer två rader: "Här, här och här här och här, här här här och här, här" är historien om en okänd kvinnas färd mot mening. (Min översättning. Kanske ska sista ordet översättas med mening med tillvaron.)

Efter att ha läst enskilda stycken i boken kan jag inte meddela att jag blivit klokare, men jag skrattade gott åt den längsta sammanhängande texten, "Nyttan med Kon". Ett stycke börjar: "Kon har sju sidor." Projektet fortsätter med ytterligare två delar.

Peter Bohlin
16 november 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil