Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Weld 2013-14: Sittande på golvet Noah Hellwig. I halvcirkeln fr.v: Caroline Byström, Marie Fahlin, Josefin Larson Olin, Sybrig Dokter, Elias Girod, Kajsa Sandström, Robin Dingemans, Per Sacklén och Anna Westberg. Foto Anna Koch

Weld 2013-14: Sittande på golvet Noah Hellwig. I halvcirkeln fr.v: Caroline Byström, Marie Fahlin, Josefin Larson Olin, Sybrig Dokter, Elias Girod, Kajsa Sandström, Robin Dingemans, Per Sacklén och Anna Westberg. Foto Anna Koch

Att återupptäcka och omvärdera idén om hur ett danskompani fungerar

STOCKHOLM: En lokal på Norrtullsgatan i Stockholm var under många år bas för Efva Liljas nyskapande verksamhet, under namnet E.L.D. (Efva Lilja dansproduktion). Aktiviteterna i studion fortsätter sedan 2006 som en konstnärsdriven plattform för dans och konst, under ledning av Anna Koch, f. d. dansare i E.L.D.. Detta centrum bär nu det vidareutvecklade namnet Weld.

Aktiviteterna i studion fortsätter sedan 2006 som en konstnärsdriven plattform för dans och konst, under det vidareutvecklade namnet Weld. Chef och konstnärlig ledare är Anna Koch, som varit verksam som koreograf och dansare under de tjugo år som gått sedan hon inledde sin konstnärliga bana som dansare i E.L.D..

Förra året startade Anna Koch en egen ensemble. Sex dansare med olika bakgrund samlades under gruppnamnet Weld Company 2013. Praktiskt taget nyutbildade och mycket erfarna dansare, från olika länder, arbetade sida vid sida.

I den inte helt lättgenomträngliga programförklaringen står bland annat: "Weld Company är ett förslag till hur man kan återupptäcka och omvärdera idén om hur ett danskompani fungerar. Weld Company uppdaterar kompaniformen och utgår från ett kollektivt arbete som förs genom en av Weld tydligt given struktur."

Dokumentation är en mycket viktig del av arbetet. Ambitionen är att årligen producera en bok, "som en kompletterande förlängning av projektet".

Helt nyligen utgavs den första boken med titeln "No Talking, No Props. Weld Company 2013" (redaktör Anna Koch, Stockholm 2014). Boken är skriven på engelska. För mig är boken en oumbärlig ledsagare/hjälpreda till ensemblens föreställningar. Ty, som Marie Fahlin antyder i sin artikel: Kanske innebär arbetet förnyelse i högre grad för dansarna är för publiken.

I grova drag ser en grundmetod för utarbetande av ett blivande verk ut så här: Dansarna skapar egna "performance directives", vilket jag med tvekan översätter till idéprinciper. (Jag gissar att det i detta egna skapande finns en anledning till att Kajsa Sandström i sin text uttrycker glädjen över att hon i detta kompani inte behöver kompromissa.)

Vidare: alla "performance directives" får inte plats i varje föreställning. Något måste uteslutas. Därför kommer varje framförande att till en del leva sitt eget liv, inom den givna ramen. Spännande för dansarna, som måste vara alerta för vad som pågår. Svårare för den oinvigde åskådaren att inse vad som är på gång, utöver spännningen dansarna emellan.

Det kanske bör framhållas att det i föreställningarna inte finns något meddelande att tolka, inte något chiffer som skall knäckas.

Koreografens uppgift eller Åt vilket håll skall man bege sig för att upptäcka vad man inte redan vet?
Jag må vara lättroad, men jag har haft väldigt roligt under läsningen av boken. Skrattet har varit besläktat med den upptäckandets glädje som drabbade mig första gången jag kom i kontakt med en pjäs av Ionesco: "Den skalliga primadonnan". Där skapade han en teaterform som så småningom fick beteckningen absurdism.

En höjdare i boken är koreografen Rebecka Stillmans text. Den börjar med tanken på ett verk man inte minns när det tagit slut. I fortsättningen skisserar Rebecka Stillman en metod för att hitta luckor och/eller skärningspunkter mellan befintliga kunskaper för att hamna – inte i absurdism, som Ionesco, men ändå i obanad terräng.

Där anar jag en humanismens version av vad matematikerna predikar: På avgränsad yta finns det plats för ett oändligt antal prickar. (Sådana kan ju vara oändligt små.)

När Rebecka Stillman senare, med utgångspunkt från material som är svårt att minnas, söker sig fram till okända strukturer och resonerar om en fortsättning ett steg längre – då blir jag glad som över en fin present.

Boken är knappt 60 sidor lång, men det har tagit tid för mig att läsa – faktiskt har jag inte läst alla texter i boken än. Många stycken har jag velat fundera på och återvända till. För mig har boken inte enbart handlat om gruppens skapande dans utan också om utvecklandet av min egen fantasi.

Av Rebecka Stillman för Weld Company 2014. Fr v: Anna Westberg, Elias Girod, Per Sacklén, Josefine Larson Olin, Caroline Byström och Pavle Heidler längst bak t.h. Foto: Kajsa Sandström.

Av Rebecka Stillman för Weld Company 2014. Fr v: Anna Westberg, Elias Girod, Per Sacklén, Josefine Larson Olin, Caroline Byström och Pavle Heidler längst bak t.h. Foto: Kajsa Sandström.

Föreställningar
2014 startade Anna Koch en andra ensemble, Weld Company 2014 med sex nya dansare. Åter: Praktiskt taget nyutbildade och mycket erfarna dansare, från olika länder, sida vid sida. I ett förträffligt åskådningsexempel gavs en kväll på Weld först ett stycke av den tyske artisten och koreografen Litó Walkey med 2013-ensemblen. Efter en paus gavs så samma stycke, där dansarna i 2014-kompaniet fick medverka, efter repetitioner med de ursprungliga dansarna.

Det var en stor upplevelse att se hur olika de två styckena blev. Dels kunde man iakttaga hur dansare samverkade på olika sätt, dels var skillnaderna i det tematiska innehållet så stora eftersom några rörelsesekvenser framstod som nya, samtidigt som andra (enligt arbetsmodellen) inte fick plats.

Författaren av programbladet beskriver samarbetet i följande poetiska ordalag: "Adepterna ur Weld Company 2014 besöker repertoaren som fantomer från framtiden (min kursivering).

När detta skrives arbetar det nya kompaniet under en period tillsammans med Margaretha Åsberg - lysande idé!

Tillägg
Dansare i Weld Company 2013: Robin Dingemans (NZ/GB/SE), Sybrig Dokter (NL/SE), Marie Fahlin, Noah Hellwig, Sandra Lolax (FI) och Kajsa Sandström.

Dansare i Weld Company 2014: Caroline Byström, Elias Girod (FI), Pavle Heidler (HR), Josefine Larson Olin, Per Sacklén och Anna Westberg.

I boken förekommer i en inledande text termen diskursiv praktik. Enligt Wikipedia lanserades denna term av en lingvist 1989 och betydde då "produktion och konsumtion av texter". Jag anar att termen med tiden fått en bredare innebörd.

Den skalliga primadonnan spelas denna höst på Boulevardteatern i Stockholm.

Peter Bohlin
20 nov 2014


  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil