Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Weld 2013-14: Sittande på golvet Noah Hellwig. I halvcirkeln fr.v: Caroline Byström, Marie Fahlin, Josefin Larson Olin, Sybrig Dokter, Elias Girod, Kajsa Sandström, Robin Dingemans, Per Sacklén och Anna Westberg. Foto Anna Koch

Weld 2013-14: Sittande på golvet Noah Hellwig. I halvcirkeln fr.v: Caroline Byström, Marie Fahlin, Josefin Larson Olin, Sybrig Dokter, Elias Girod, Kajsa Sandström, Robin Dingemans, Per Sacklén och Anna Westberg. Foto Anna Koch

Att återupptäcka och omvärdera idén om hur ett danskompani fungerar

STOCKHOLM: En lokal på Norrtullsgatan i Stockholm var under många år bas för Efva Liljas nyskapande verksamhet, under namnet E.L.D. (Efva Lilja dansproduktion). Aktiviteterna i studion fortsätter sedan 2006 som en konstnärsdriven plattform för dans och konst, under ledning av Anna Koch, f. d. dansare i E.L.D.. Detta centrum bär nu det vidareutvecklade namnet Weld.

Aktiviteterna i studion fortsätter sedan 2006 som en konstnärsdriven plattform för dans och konst, under det vidareutvecklade namnet Weld. Chef och konstnärlig ledare är Anna Koch, som varit verksam som koreograf och dansare under de tjugo år som gått sedan hon inledde sin konstnärliga bana som dansare i E.L.D..

Förra året startade Anna Koch en egen ensemble. Sex dansare med olika bakgrund samlades under gruppnamnet Weld Company 2013. Praktiskt taget nyutbildade och mycket erfarna dansare, från olika länder, arbetade sida vid sida.

I den inte helt lättgenomträngliga programförklaringen står bland annat: "Weld Company är ett förslag till hur man kan återupptäcka och omvärdera idén om hur ett danskompani fungerar. Weld Company uppdaterar kompaniformen och utgår från ett kollektivt arbete som förs genom en av Weld tydligt given struktur."

Dokumentation är en mycket viktig del av arbetet. Ambitionen är att årligen producera en bok, "som en kompletterande förlängning av projektet".

Helt nyligen utgavs den första boken med titeln "No Talking, No Props. Weld Company 2013" (redaktör Anna Koch, Stockholm 2014). Boken är skriven på engelska. För mig är boken en oumbärlig ledsagare/hjälpreda till ensemblens föreställningar. Ty, som Marie Fahlin antyder i sin artikel: Kanske innebär arbetet förnyelse i högre grad för dansarna är för publiken.

I grova drag ser en grundmetod för utarbetande av ett blivande verk ut så här: Dansarna skapar egna "performance directives", vilket jag med tvekan översätter till idéprinciper. (Jag gissar att det i detta egna skapande finns en anledning till att Kajsa Sandström i sin text uttrycker glädjen över att hon i detta kompani inte behöver kompromissa.)

Vidare: alla "performance directives" får inte plats i varje föreställning. Något måste uteslutas. Därför kommer varje framförande att till en del leva sitt eget liv, inom den givna ramen. Spännande för dansarna, som måste vara alerta för vad som pågår. Svårare för den oinvigde åskådaren att inse vad som är på gång, utöver spännningen dansarna emellan.

Det kanske bör framhållas att det i föreställningarna inte finns något meddelande att tolka, inte något chiffer som skall knäckas.

Koreografens uppgift eller Åt vilket håll skall man bege sig för att upptäcka vad man inte redan vet?
Jag må vara lättroad, men jag har haft väldigt roligt under läsningen av boken. Skrattet har varit besläktat med den upptäckandets glädje som drabbade mig första gången jag kom i kontakt med en pjäs av Ionesco: "Den skalliga primadonnan". Där skapade han en teaterform som så småningom fick beteckningen absurdism.

En höjdare i boken är koreografen Rebecka Stillmans text. Den börjar med tanken på ett verk man inte minns när det tagit slut. I fortsättningen skisserar Rebecka Stillman en metod för att hitta luckor och/eller skärningspunkter mellan befintliga kunskaper för att hamna – inte i absurdism, som Ionesco, men ändå i obanad terräng.

Där anar jag en humanismens version av vad matematikerna predikar: På avgränsad yta finns det plats för ett oändligt antal prickar. (Sådana kan ju vara oändligt små.)

När Rebecka Stillman senare, med utgångspunkt från material som är svårt att minnas, söker sig fram till okända strukturer och resonerar om en fortsättning ett steg längre – då blir jag glad som över en fin present.

Boken är knappt 60 sidor lång, men det har tagit tid för mig att läsa – faktiskt har jag inte läst alla texter i boken än. Många stycken har jag velat fundera på och återvända till. För mig har boken inte enbart handlat om gruppens skapande dans utan också om utvecklandet av min egen fantasi.

Av Rebecka Stillman för Weld Company 2014. Fr v: Anna Westberg, Elias Girod, Per Sacklén, Josefine Larson Olin, Caroline Byström och Pavle Heidler längst bak t.h. Foto: Kajsa Sandström.

Av Rebecka Stillman för Weld Company 2014. Fr v: Anna Westberg, Elias Girod, Per Sacklén, Josefine Larson Olin, Caroline Byström och Pavle Heidler längst bak t.h. Foto: Kajsa Sandström.

Föreställningar
2014 startade Anna Koch en andra ensemble, Weld Company 2014 med sex nya dansare. Åter: Praktiskt taget nyutbildade och mycket erfarna dansare, från olika länder, sida vid sida. I ett förträffligt åskådningsexempel gavs en kväll på Weld först ett stycke av den tyske artisten och koreografen Litó Walkey med 2013-ensemblen. Efter en paus gavs så samma stycke, där dansarna i 2014-kompaniet fick medverka, efter repetitioner med de ursprungliga dansarna.

Det var en stor upplevelse att se hur olika de två styckena blev. Dels kunde man iakttaga hur dansare samverkade på olika sätt, dels var skillnaderna i det tematiska innehållet så stora eftersom några rörelsesekvenser framstod som nya, samtidigt som andra (enligt arbetsmodellen) inte fick plats.

Författaren av programbladet beskriver samarbetet i följande poetiska ordalag: "Adepterna ur Weld Company 2014 besöker repertoaren som fantomer från framtiden (min kursivering).

När detta skrives arbetar det nya kompaniet under en period tillsammans med Margaretha Åsberg - lysande idé!

Tillägg
Dansare i Weld Company 2013: Robin Dingemans (NZ/GB/SE), Sybrig Dokter (NL/SE), Marie Fahlin, Noah Hellwig, Sandra Lolax (FI) och Kajsa Sandström.

Dansare i Weld Company 2014: Caroline Byström, Elias Girod (FI), Pavle Heidler (HR), Josefine Larson Olin, Per Sacklén och Anna Westberg.

I boken förekommer i en inledande text termen diskursiv praktik. Enligt Wikipedia lanserades denna term av en lingvist 1989 och betydde då "produktion och konsumtion av texter". Jag anar att termen med tiden fått en bredare innebörd.

Den skalliga primadonnan spelas denna höst på Boulevardteatern i Stockholm.

Peter Bohlin
20 nov 2014


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil