Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Joan Laage "Strand". Foto Bruce Clayton Tom

Joan Laage "Strand". Foto Bruce Clayton Tom

Den som söker och finner, hon går vidare

UPPSALA: Haglunds före detta skola i Almunge norr om Uppsala är Sveriges buto-centrum. Där leds verksamheten sedan starten 1997 av SU-EN (född Susanna Åkerlund). Hon utbildade sig i Japan 1986-1994 och efter återkomsten till Sverige har hon utvecklats till en idéspruta av stora mått.

I Almunge leder SU-EN kurser och utbildningar, bedriver konstnärlig forskning, initierar projekt och leder SU-EN Butoh Company. Hon turnerar flitigt internationellt och har med tiden skaffat sig ett gediget kontaktnät.

SU-EN har gjort två dynamiska uppfinningar: Friktioner / Friction, den internationella performancekonst–festivalen i Uppsala vartannat år, och konceptet K.R.O.P.P. Det uttyds koreografi, rörlighet, omåttlighet, passion, projekt. Ord som jag förknippar med SU-EN är just passion och glädjen i att vara kreativ: Här är en konstnär som med entusiasm och framgång driver ett livsprojekt.

Koncept: K.R.O.P.P.
SU-EN har gjort två dynamiska uppfinningar:, Friktioner / Friction, den internationella performancekonst–festivalen i Uppsala vartannat år, och konceptet K.R.O.P.P. Det uttyds koreografi, rörlighet, omåttlighet, passion, projekt.

Ord som jag förknippar med SU-EN är just passion och glädjen i att vara kreativ: Här är en konstnär som med entusiasm och framgång driver ett livsprojekt.

K.R.O.P.P. hösten 2014
Det jag sett under rubriken K.R.O.P.P. har varit två genomtänkta samtal med prov på konstnärlig verksamhet, under avspända former. I höstas presenterades Gun Lund, som driver den experimentella ensemblen E=mc2. Tillsammans med maken Lars Persson startade hon 2010 det viktiga, aktiva, generöst mångsidiga dans- och konstcentrumet "3:e våningen" i Göteborg.

I Uppsalas imponerande, prisbelönta Konsert & Kongress-anläggning framfördes 22 november fem verk av Gun Lund. Därtill ledde SU-EN samtal med henne. En viktig del av samtalet handlade om Gun Lunds senaste storprojekt: Juniperus (latin för enbär) som framfördes på Axvalla Hed i augusti.

Gun Lund har tidigare drivit jätteprojekten I gudars skymning (1989) och Världens tak – Pamir i våra hjärtan (1993). Jag fäste mig vid en punkt som Gun Lund särskilt betonade i samtalet: vikten av att uppmuntra tjejer att tänka stort.

Väsentligheter skall, enligt känt recept, meddelas både muntligen och skriftligen, och dessutom upprepas ofta. I kategorin Tänka stort har Gun Lund dessutom själv föregått med utmärkt exempel.

K.R.O.P.P. 21 januari 2015
En kreativ triangel Japan - Sverige - USA presenterades nyligen, då SU-EN ledde samtal med två gäster: Satoshi Kudo från Japan och Joan Laage från USA.

Amerikanskan Joan Laage lärde SU-EN känna under sina studieår i Japan. Mångsidige Satoshi Kudo har studerat traditionella stridskonster, dans, akrobatik, gymnastik, film, teater och sång i Tokyo och New York. Nu verkar han med Sverige som bas.

Hur hamnade han då i Sverige? Mycket enkelt. Som ung man såg han Mats Eks Giselle, som gjorde ett oerhört intryc. Han började undra: Hur kan det komma sig att det skapas så stor konst i ett land som Sverige?

Gitarristen Ulrich Ruchlinski och Satoshi Kudo. Foto Uppsala Konsert & Kongress

Gitarristen Ulrich Ruchlinski och Satoshi Kudo. Foto Uppsala Konsert & Kongress

Tillsammans med gitarristen, teaterteknikern med mera Ulrich Ruchlinski visade Satoshi Kudo ett "work in progress" betitlat Arrow cause (svårt att översätta: Pil - orsak?). Även om detta stycke inte är färdigt visade Kudo prov på ett synnerligen intressant rörelsemönster: en dynamisk kropp i utsökt kontroll med knäna ofta nära eller i direktkontakt med golvet.

Ett grundtema i stycket är en sorts missförstånd på halvdistans, med uteblivna möten som resultat. Pilen förekommer inte fysiskt. Det gör däremot ett japanskt svärd.

Joan Laage visade ett halvtimmeslångt solo med titeln Strand. Laage dansar där i huvudsak upprätt, på två fötter, i utpräglat långsamma, ytterligt koncentrerade rörelser. Ett undantag är en central scen, där hon knäfaller, böjer sig mot golvet och lösgör sitt långa hår.

Efter detta framstår hennes rörelser som friare, mer svepande. I min enkla värld blev slutsatsen denna: Den som söker och finner, hon går vidare.

Det är förstås en vishet att bära med sig i livet. Ovanligt att skåda var att denna tanke framfördes rent kroppsligt.

Extra lång K.R.O.P.P. 26-28 mars
För första gången kommer K.R.O.P.P. i slutet av mars att innebära en tredagars festival med nutida dans.  Speciellt fokus: kvinnliga koreografer. Dansverk, föreläsningar och samtal. Det ser jag fram emot!

Peter Bohlin
26 jan 2015


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil