Artiklar från 2008 – till idag
UPPSALA: Haglunds före detta skola i Almunge norr om Uppsala är Sveriges buto-centrum. Där leds verksamheten sedan starten 1997 av SU-EN (född Susanna Åkerlund). Hon utbildade sig i Japan 1986-1994 och efter återkomsten till Sverige har hon utvecklats till en idéspruta av stora mått.
I Almunge leder SU-EN kurser och utbildningar, bedriver konstnärlig forskning, initierar projekt och leder SU-EN Butoh Company. Hon turnerar flitigt internationellt och har med tiden skaffat sig ett gediget kontaktnät.
SU-EN har gjort två dynamiska uppfinningar: Friktioner / Friction, den internationella performancekonst–festivalen i Uppsala vartannat år, och konceptet K.R.O.P.P. Det uttyds koreografi, rörlighet, omåttlighet, passion, projekt. Ord som jag förknippar med SU-EN är just passion och glädjen i att vara kreativ: Här är en konstnär som med entusiasm och framgång driver ett livsprojekt.
Koncept: K.R.O.P.P.
SU-EN har gjort två dynamiska uppfinningar:, Friktioner / Friction, den internationella performancekonst–festivalen i Uppsala vartannat år, och konceptet K.R.O.P.P. Det uttyds koreografi, rörlighet, omåttlighet, passion, projekt.
Ord som jag förknippar med SU-EN är just passion och glädjen i att vara kreativ: Här är en konstnär som med entusiasm och framgång driver ett livsprojekt.
K.R.O.P.P. hösten 2014
Det jag sett under rubriken K.R.O.P.P. har varit två genomtänkta samtal med prov på konstnärlig verksamhet, under avspända former. I höstas presenterades Gun Lund, som driver den experimentella ensemblen E=mc2. Tillsammans med maken Lars Persson startade hon 2010 det viktiga, aktiva, generöst mångsidiga dans- och konstcentrumet "3:e våningen" i Göteborg.
I Uppsalas imponerande, prisbelönta Konsert & Kongress-anläggning framfördes 22 november fem verk av Gun Lund. Därtill ledde SU-EN samtal med henne. En viktig del av samtalet handlade om Gun Lunds senaste storprojekt: Juniperus (latin för enbär) som framfördes på Axvalla Hed i augusti.
Gun Lund har tidigare drivit jätteprojekten I gudars skymning (1989) och Världens tak – Pamir i våra hjärtan (1993). Jag fäste mig vid en punkt som Gun Lund särskilt betonade i samtalet: vikten av att uppmuntra tjejer att tänka stort.
Väsentligheter skall, enligt känt recept, meddelas både muntligen och skriftligen, och dessutom upprepas ofta. I kategorin Tänka stort har Gun Lund dessutom själv föregått med utmärkt exempel.
K.R.O.P.P. 21 januari 2015
En kreativ triangel Japan - Sverige - USA presenterades nyligen, då SU-EN ledde samtal med två gäster: Satoshi Kudo från Japan och Joan Laage från USA.
Amerikanskan Joan Laage lärde SU-EN känna under sina studieår i Japan. Mångsidige Satoshi Kudo har studerat traditionella stridskonster, dans, akrobatik, gymnastik, film, teater och sång i Tokyo och New York. Nu verkar han med Sverige som bas.
Hur hamnade han då i Sverige? Mycket enkelt. Som ung man såg han Mats Eks Giselle, som gjorde ett oerhört intryc. Han började undra: Hur kan det komma sig att det skapas så stor konst i ett land som Sverige?
Tillsammans med gitarristen, teaterteknikern med mera Ulrich Ruchlinski visade Satoshi Kudo ett "work in progress" betitlat Arrow cause (svårt att översätta: Pil - orsak?). Även om detta stycke inte är färdigt visade Kudo prov på ett synnerligen intressant rörelsemönster: en dynamisk kropp i utsökt kontroll med knäna ofta nära eller i direktkontakt med golvet.
Ett grundtema i stycket är en sorts missförstånd på halvdistans, med uteblivna möten som resultat. Pilen förekommer inte fysiskt. Det gör däremot ett japanskt svärd.
Joan Laage visade ett halvtimmeslångt solo med titeln Strand. Laage dansar där i huvudsak upprätt, på två fötter, i utpräglat långsamma, ytterligt koncentrerade rörelser. Ett undantag är en central scen, där hon knäfaller, böjer sig mot golvet och lösgör sitt långa hår.
Efter detta framstår hennes rörelser som friare, mer svepande. I min enkla värld blev slutsatsen denna: Den som söker och finner, hon går vidare.
Det är förstås en vishet att bära med sig i livet. Ovanligt att skåda var att denna tanke framfördes rent kroppsligt.
Extra lång K.R.O.P.P. 26-28 mars
För första gången kommer K.R.O.P.P. i slutet av mars att innebära en tredagars festival med nutida dans. Speciellt fokus: kvinnliga koreografer. Dansverk, föreläsningar och samtal. Det ser jag fram emot!
Peter Bohlin
26 jan 2015
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision