Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Maria Chiara Mezzandri i The Big Noise. Foto Mats Bäcker

Maria Chiara Mezzandri i The Big Noise. Foto Mats Bäcker

Kvinnokollektivet triumferar i The Big Noise

GÖTEBORG: Häxprocesser i Sverige under 1600-talet må låta som ett mastigt ämne för ett dansverk. Den irländske koreografen Michael Keegan-Dolan har dock med The Big Noise för GöteborgsOperans Danskompani lyckats skapa ett verk som vibrerar av motkraft.

Den medverkande folkmusikensemblen, under ledning av Ale Möller, gör föreställningen till en fest.

Naturens feminina aspekter: fantasin-musiken-dansen-magin. Arika Yamada & ensemble. Foto Mats Bäcker

Naturens feminina aspekter: fantasin-musiken-dansen-magin. Arika Yamada & ensemble. Foto Mats Bäcker

Inför arbetet med The Big Noise besökte Michael Keegan-Dolan Torsåker i Ångermanland. Där ägde Sveriges största häxprocess rum 1674-75. 71 personer, de flesta kvinnor, halshöggs och deras kroppar brändes. Häxhysterin i Sverige kom att kallas Det stora oväsendet, därav verkets titel.

Koreografen fick se tre platser i Torsåker: källaren där kvinnor hölls fångna under sex månader, kyrkan där de dömdes till döden och kullen ("Häxberget") där de avrättades. Hur skulle han kunna göra ett dansverk om dessa Satans påfund, verkställda av den dåvarande statliga trolldomskommissionen?

The Big Noise. Therese Fredriksson och Elekterina Shushakova. Foto Mats Bäcker

The Big Noise. Therese Fredriksson och Elekterina Shushakova. Foto Mats Bäcker

Konstnärlig utgångspunkt
Den kreative fann ett svar: Varje skugga kräver en ljuskälla. Därför skapade han ett verk som hyllar precis vad makthavarna i Torsåker försökte kontrollera och avliva. Med koreografens ord: "Naturens feminina aspekter, fantasin, musiken, dansen och magin".

Föreställningens inledning är omskakande. Åtta svartklädda män med vita pipkragar, plus ett barn, står bakom en bänk. Två av männen går ut i salongen, tar en ung kvinna och släpar upp henne framför ridån på scenen. Barnet pekar på henne och skriker "Häxa!". Männen klär av henne i bara underkläderna och binder fast henne på bänken. De börjar vråla "Erkänn!" och trakasserar henne så att hon bara gallskriker. Till slut nickar hon.

Alexander Hedar. Den "skyldiga" utpekas. Foto Mats Bäcker

Alexander Hedar. Den "skyldiga" utpekas. Foto Mats Bäcker

Dansverkets innehåll
När ridån gått upp förs offret till en stiliserad källare med rödaktiga väggar. Där finns redan nio andra kvinnor.

Bakom ett räcke en våning upp tar de mäktiga herrarna plats. På källargolvet startar en knapp timmes motkraft. Där börjar också koreografin.

Michael Keegan-Dolan visar vad jag skulle vilja kalla dramaturgiskt mästerskap. Rena dansscener, där kollektivet firar triumfer, växlar effektivt med scener av berättande karaktär.

Koreografen räds därvid inte komplikationer. En kvinna börjar plötsligt utbrista i förbannelser. En annan kvinna tröstar henne, och så småningom lugnar hon ner sig.

I en annan dramatisk scen kommer en kvinna med en dolk för att hämnas på det barn som tidigare utpekade kvinnan som häxa. Men den långa scenen slutar i försoning. Motkraften växer till tillförsikt.

Herrarna på balustraden försöker emellanåt tillrättavisa kvinnorna med vrål. Men inte hjälper det. Här segrar kvinnokraften: På slutet står herrarna, inte så mäktiga längre, på golvet i källaren. Kvinnorna har tagit plats ovanför dem, bakom räcket, och tittar ned på dem.

Perspektiven är därmed omvända, i stil med historiens dom. För att kunna åstadkomma den omkastningen var det nödvändigt att inleda verket med en realistisk scen, även om den som sagt var riktigt otäck.

Mäktig tonkraft
Det var ett snillrikt drag att engagera Ale Möller och hans fyra folkmusiker till detta verk. De står till vänster bakom räcket en trappa upp och spelar och sjunger så att det riktigt lyser om folkkulturens tonkraft.

Själv trakterar Ale Möller (som också står för den musikaliska ledningen) här i verket flöjter, mandola, skalmeja, harpa, mungiga, kohorn, munspel och tramporgel. Sanna Eriksson, ensam sångerska, fyller hela GöteborgsOperan med välljud.

Musikens arton titlar är listade på GöteborgsOperans hemsida. De bildar en mäktig svit och utgör en stark stomme i dansverket. Jag önskar att musiken kunde ges ut – hela verket för den delen, även om det förmodligen inte vore enkelt att göra helheten rättvisa.

Ale Möller och hans folkmusiker. Foto Mats Bäcker

Ale Möller och hans folkmusiker. Foto Mats Bäcker

I det långa loppet
Detta välbyggda, dynamiska, och efter inledningen optimistiska och framåtblickande verk kan inte undgå att leda till eftertanke.

I en annan kommission i ett annat land har maktens män alldeles nyligen dömt en ung man att piskas tusen gånger för att han haft fräckheten att tänka en tanke högt. Jaja, historiens dom lär komma också där en dag.

The Big Noise
Koreografi och regi: Michael Keegan-Dolan
Musik: Ny och gammal nordisk folkmusik framförd av fem folkmusiker under ledning av Ale Möller
Scenografi: Sabine Dargent
Kostymdesign: Doey Lüthi
Medverkande: Tio dansöser ur GöteborgsOperans Danskompani, åtta manliga statister och ett barn

The Big Noise ingår i ett tvådelat program som fått samlingstiteln Shadowland / Neverland.
Som andra verk ges If We Shadows Have Offended, av den norske koreografen, dramatikern och regissören Alan Lucien Øyen. Detta visade sig vara en en och en halv timme lång pjäs, som framfördes på engelska, med dansinslag.

Enligt GöteborgsOperans hemsida skall verket ges med svensk översättning på textmaskin. Så skedde beklagligtvis inte under premiären, och så mycket av texten gick mig förbi att jag inte kan göra en bedömning. Jag hoppas kunna återkomma.

Peter Bohlin
31 mars 2015


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil