Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Maria Chiara Mezzandri i The Big Noise. Foto Mats Bäcker

Maria Chiara Mezzandri i The Big Noise. Foto Mats Bäcker

Kvinnokollektivet triumferar i The Big Noise

GÖTEBORG: Häxprocesser i Sverige under 1600-talet må låta som ett mastigt ämne för ett dansverk. Den irländske koreografen Michael Keegan-Dolan har dock med The Big Noise för GöteborgsOperans Danskompani lyckats skapa ett verk som vibrerar av motkraft.

Den medverkande folkmusikensemblen, under ledning av Ale Möller, gör föreställningen till en fest.

Naturens feminina aspekter: fantasin-musiken-dansen-magin. Arika Yamada & ensemble. Foto Mats Bäcker

Naturens feminina aspekter: fantasin-musiken-dansen-magin. Arika Yamada & ensemble. Foto Mats Bäcker

Inför arbetet med The Big Noise besökte Michael Keegan-Dolan Torsåker i Ångermanland. Där ägde Sveriges största häxprocess rum 1674-75. 71 personer, de flesta kvinnor, halshöggs och deras kroppar brändes. Häxhysterin i Sverige kom att kallas Det stora oväsendet, därav verkets titel.

Koreografen fick se tre platser i Torsåker: källaren där kvinnor hölls fångna under sex månader, kyrkan där de dömdes till döden och kullen ("Häxberget") där de avrättades. Hur skulle han kunna göra ett dansverk om dessa Satans påfund, verkställda av den dåvarande statliga trolldomskommissionen?

The Big Noise. Therese Fredriksson och Elekterina Shushakova. Foto Mats Bäcker

The Big Noise. Therese Fredriksson och Elekterina Shushakova. Foto Mats Bäcker

Konstnärlig utgångspunkt
Den kreative fann ett svar: Varje skugga kräver en ljuskälla. Därför skapade han ett verk som hyllar precis vad makthavarna i Torsåker försökte kontrollera och avliva. Med koreografens ord: "Naturens feminina aspekter, fantasin, musiken, dansen och magin".

Föreställningens inledning är omskakande. Åtta svartklädda män med vita pipkragar, plus ett barn, står bakom en bänk. Två av männen går ut i salongen, tar en ung kvinna och släpar upp henne framför ridån på scenen. Barnet pekar på henne och skriker "Häxa!". Männen klär av henne i bara underkläderna och binder fast henne på bänken. De börjar vråla "Erkänn!" och trakasserar henne så att hon bara gallskriker. Till slut nickar hon.

Alexander Hedar. Den "skyldiga" utpekas. Foto Mats Bäcker

Alexander Hedar. Den "skyldiga" utpekas. Foto Mats Bäcker

Dansverkets innehåll
När ridån gått upp förs offret till en stiliserad källare med rödaktiga väggar. Där finns redan nio andra kvinnor.

Bakom ett räcke en våning upp tar de mäktiga herrarna plats. På källargolvet startar en knapp timmes motkraft. Där börjar också koreografin.

Michael Keegan-Dolan visar vad jag skulle vilja kalla dramaturgiskt mästerskap. Rena dansscener, där kollektivet firar triumfer, växlar effektivt med scener av berättande karaktär.

Koreografen räds därvid inte komplikationer. En kvinna börjar plötsligt utbrista i förbannelser. En annan kvinna tröstar henne, och så småningom lugnar hon ner sig.

I en annan dramatisk scen kommer en kvinna med en dolk för att hämnas på det barn som tidigare utpekade kvinnan som häxa. Men den långa scenen slutar i försoning. Motkraften växer till tillförsikt.

Herrarna på balustraden försöker emellanåt tillrättavisa kvinnorna med vrål. Men inte hjälper det. Här segrar kvinnokraften: På slutet står herrarna, inte så mäktiga längre, på golvet i källaren. Kvinnorna har tagit plats ovanför dem, bakom räcket, och tittar ned på dem.

Perspektiven är därmed omvända, i stil med historiens dom. För att kunna åstadkomma den omkastningen var det nödvändigt att inleda verket med en realistisk scen, även om den som sagt var riktigt otäck.

Mäktig tonkraft
Det var ett snillrikt drag att engagera Ale Möller och hans fyra folkmusiker till detta verk. De står till vänster bakom räcket en trappa upp och spelar och sjunger så att det riktigt lyser om folkkulturens tonkraft.

Själv trakterar Ale Möller (som också står för den musikaliska ledningen) här i verket flöjter, mandola, skalmeja, harpa, mungiga, kohorn, munspel och tramporgel. Sanna Eriksson, ensam sångerska, fyller hela GöteborgsOperan med välljud.

Musikens arton titlar är listade på GöteborgsOperans hemsida. De bildar en mäktig svit och utgör en stark stomme i dansverket. Jag önskar att musiken kunde ges ut – hela verket för den delen, även om det förmodligen inte vore enkelt att göra helheten rättvisa.

Ale Möller och hans folkmusiker. Foto Mats Bäcker

Ale Möller och hans folkmusiker. Foto Mats Bäcker

I det långa loppet
Detta välbyggda, dynamiska, och efter inledningen optimistiska och framåtblickande verk kan inte undgå att leda till eftertanke.

I en annan kommission i ett annat land har maktens män alldeles nyligen dömt en ung man att piskas tusen gånger för att han haft fräckheten att tänka en tanke högt. Jaja, historiens dom lär komma också där en dag.

The Big Noise
Koreografi och regi: Michael Keegan-Dolan
Musik: Ny och gammal nordisk folkmusik framförd av fem folkmusiker under ledning av Ale Möller
Scenografi: Sabine Dargent
Kostymdesign: Doey Lüthi
Medverkande: Tio dansöser ur GöteborgsOperans Danskompani, åtta manliga statister och ett barn

The Big Noise ingår i ett tvådelat program som fått samlingstiteln Shadowland / Neverland.
Som andra verk ges If We Shadows Have Offended, av den norske koreografen, dramatikern och regissören Alan Lucien Øyen. Detta visade sig vara en en och en halv timme lång pjäs, som framfördes på engelska, med dansinslag.

Enligt GöteborgsOperans hemsida skall verket ges med svensk översättning på textmaskin. Så skedde beklagligtvis inte under premiären, och så mycket av texten gick mig förbi att jag inte kan göra en bedömning. Jag hoppas kunna återkomma.

Peter Bohlin
31 mars 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil