Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Alexander Ekman. Foto Urban Jörén/Cullbergbaletten

Alexander Ekman. Foto Urban Jörén/Cullbergbaletten

En svensk dröm tar form

STOCKHOLM: Den 17 april är det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb berättade han och kompositören Mikael Karlsson om verkets tillblivelse och sitt fleråriga samarbete.

Alexander Ekman, varför Midsommarnattsdröm?
Det var Johannes Öhman som frågade mig för nästan två år sedan om jag ville göra En midsommarnattsdröm. Jag tänkte efter länge – Shakespeares pjäs är ganska komplicerad och jag funderade på hur jag kunde göra den. Där finns många karaktärer och jag tror inte riktigt det är min grej att göra redan existerande saker.

När jag gjorde A Swan Lake i Oslo, också tillsammans med Mikael Karlsson, så utgick vi från ett helt nytt koncept. Det var mer en svansjö om Svansjön, och min Midsommarnattsdröm utgår från vårt svenska sätt att fira midsommar, så Johannes får inte riktigt det han ville ha kanske, men någonting nytt i stället.

Är det någonting kvar av Shakespeare?
Det skulle vara drömmandet i så fall och att det handlar om olika världar. Andra akten är en stor drömscen, så det är kvar. Och det är inte en ton av Mendelssohn kvar heller, Mikael Karlsson har skrivit helt ny musik.

Ur Left Right Left Right med NDT2. Foto Rahi Rezvani/NDT

Ur Left Right Left Right med NDT2. Foto Rahi Rezvani/NDT

Har ni jobbat ihop länge?
Förra året gjorde vi A Swan Lake i Oslo, det var en jätteproduktion, sedan har vi bland annat gjort Left Right Left Right för Nederlands Dans Theater och Tyll som dansats här på Operan. Vid Juilliard School i New York gjorde vi en liten grej – det har blivit ganska många grejer nu.

Vi har känt varandra sedan jag flyttade till New York, 2011 ungefär, en ganska kort tid alltså.

Vi har haft ett fantastiskt samarbete och jag känner mig väldigt lyckligt lottad att få arbeta med honom.

Vi har hittat ett så bra sätt att jobba ihop och det är extremt unikt att arbeta så tätt tillsammans med en kompositör och att hela verket är nytt – att ingenting redan existerar är så otroligt spännande.

Att skapa på det sättet i stället för att skapa till musik som redan existerar. Här växer allt fram tillsammans.

Mikael Karlsson, hur har samarbetet varit för dig?
Det har blivit en vänskap mellan oss och jag känner mig också lyckligt lottad. Det är få människor som jag jobbat så intimt med. Vi jobbar utifrån en 'orädsla' och en lekfullhet som vi båda uppskattar och det kommer någonting nytt ur det.

Du bor och komponerar i New York. Har du också någon tjänst där?
Jag undervisar ibland på ett konservatorium i komposition, musikteori, gehör och pianoharmonik.

Kan man lära sig gehör?
Ja absolut! Du kan få några lektioner – det är aldrig för sent.

Kan du beskriva hur du arbetar?
Jag skriver väldigt många olika sorters musik, och jag tycker om att prova olika genrer. Min kammarmusik låter annorlunda än min dansmusik till exempel.

Den svenska midsommaren har inspirerat Alexander Ekman. Foto Carl Thorborg

Den svenska midsommaren har inspirerat Alexander Ekman. Foto Carl Thorborg


Alexander, när du börjar med ett nytt stycke, sitter du och funderar länge, eller sätter du igång direkt med att göra steg?

Det är olika, varje gång faktiskt, kreativiteten är ett mysterium egentligen. Jag vet inte varför jag gör ett nytt verk ibland, eller varför vissa verk börjar som de gör.

Jag får idéer och blir inspirerad av vad som rör sig runt omkring. Och när idéerna kommer så är det mitt jobb att skriva ner och bearbeta dem. Nu handlar det om svensk midsommar och där finns det mycket hö till exempel, då har vi hö över hela scenen – och vad kan man göra med hö . . .

Det är en konstant process, och nu när vi är inne i slutfasen är det ganska jobbigt. Nu kan vi inte leka längre, nu måste det bli klart – fast för mig blir ett verk aldrig riktigt klart. Det är en levande konstform, och det blir alltid litet olika också – jaa, det är spännande!

Blir det litet av 'kill your darlings' ibland?
Absolut! Man kanske får 50 idéer och av dem kanske inte hälften funkar i verkligheten. Då måste man kunna säga det, även om man står framför 40 dansare, 20 tekniker, en kompositör och alla musikerna. Då är det mitt jobb att rädda alla från det misslyckandet,

Det är en enorm maskin att dra runt på en sån här teater, folk blir irriterade och arga och de blir rädda för att de tror att jag inte vet vad jag gör – men ingen vet ju vad jag har för slutvision. Jag ser ju den och måste bara köra på den, gå vidare med den och hoppas på att den är bra – men det är jätteläskigt!

Mikael får du också ändra på mycket?
Ja, när jag landade här så var väl ungefär 30% av musiken klar och nu kanske 60%. Poängen är att jag ska kunna anpassa musiken till vad Alex behöver. Det är inte min musik som ska styra slutresultatet. Alla förstår kanske inte varför man ändrar eller stryker i ett verk, men om slutresultatet är bra, då är allt förlåtet.

Marie-Louise Sid, Mikael Karlsson, Alexander Ekman och dansarna Rena Narumi och Anton Valdbauer besökte Balettklubben. Foto Cristian Hillbom

Marie-Louise Sid, Mikael Karlsson, Alexander Ekman och dansarna Rena Narumi och Anton Valdbauer besökte Balettklubben. Foto Cristian Hillbom

Alexander, vad kommer härnäst?
Jag tror att jag ska lämna dansen för ett tag. Jag vill arbeta mer med film och andra projekt. Jag känner att jag vill göra något annat. Men först semester – sedan vill jag upptäcka nya världar.

Jo – och så ska jag debutera som solodansare på Bolsjojteatern i maj! A Swan Lake har blivit nominerad till priset Benois de la Danse och då ska man visa upp något. Men att ta dit en föreställning med scenen full av vatten är ju inte så lätt, så jag tänkte att då får jag väl dansa själv i stället. Det blir en utmaning!

Intervjuare Anders Jörlén
9 april 2015


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil