Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anneli Alhanko. Foto Stellan Herner

Anneli Alhanko. Foto Stellan Herner

Dansen har varit mitt jobb och min passion!

STOCKHOLM: Första gången jag såg Anneli Alhanko dansa slogs jag av hennes intensiva utstrålning. Trots det långa avståndet mellan scenen och den publikplats jag hade högt uppe på tredje raden på Kungliga Operan i Stockholm, berördes jag starkt av Alhankos dans.

Hennes intensiva fysiska engagemang och balettekniska färdigheter blandades med ett skirt uttryck i överkroppen. Armarnas rörelser och huvudets vinklingar utfördes till synes med naturlig lätthet. Allt bidrog till en helhet som var svår att värja sig emot.   

Anneli och jag träffas över en fika på hennes dansskola Base23. Under samtalet skrattar Anneli ofta och det är lätt att leva sig in i hennes berättelser.

Hon började dansa tidigt och kom in på Operans balettelevskola vid sitt andra försök. Redan vid 17 års ålder fick hon sin första huvudroll. Den danske balettdansaren Erik Bruhn var Kungliga Operans balettchef och han förstod att ge den unga talangen en utmaning trots hennes ringa ålder.  
 
Kommer du ihåg och kan du beskriva hur det kändes innan du gick ut på scenen för att dansa i Nötknäpparen den gången?
Nerver fanns ju, det finns ju alltid med, även om nervositeten förändras med åren. Någonstans är man modigare som yngre medan kraven för vad man vill prestera ökar ju äldre man blir. Men jag kände nog en otrolig lust och glädje att ha fått chansen. Just den rollen i Nureyevs version av Nötknäpparen var en bra roll att få börja med.

Per-Arthur Segerström och jag fick den här chansen tillsammans. Det är så fantastiskt när man tänker tillbaka. 70-talet var en otroligt kreativ tid på Operan. Erik Bruhn arbetade för att göra Stockholmsoperan internationellt känd och hans namn och kunskap fick hit många fina koreografer.

Anneli Alhanko i Romeo och Julia. Foto Mats Bäcker

Anneli Alhanko i Romeo och Julia. Foto Mats Bäcker

Har du och Per-Arthur jobbat mycket tillsammans?
Hela livet, sen har vi dansat med andra också. Men bland annat gjorde vi vår första Romeo och Julia tillsammans och det var vi som blev frimärke.
 
Vad fick dig att fortsätta dansa?
Jag blev helt tagen av dansen. Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet. Jag var otroligt blyg tills jag var i 30-årsåldern, men genom dansen kunde jag uttrycka mina känslor mycket mer än jag kunde verbalt. Jag var aldrig blyg på scenen.
 
Det är svårt att tro att du varit så blyg.
Ja, det är svårt att tro, men sen har det gått bra (Anneli skrattar ett klingande skratt). Dansen blev verkligen min ventil och ett sätt att uttrycka mig. Sen ska ju allt annat fungera också, det mentala, kroppsliga och musikaliska och det gjorde det, tur för mig. Men visst har jag undrat många gånger vad jag gett mig in på, men samtidigt när jag väl stod på scenen så förstod jag varför. Därför att det var sådan kärlek till det jag gjorde.
 
Hur skulle du beskriva dig själv som dansare?
Oerhört ambitiös och målmedveten. Jag ville så gärna bli väldigt bra. Jag ville bli bäst och det innebär ju att jobba och ligga i. Jag gav aldrig upp utan jobbade hårt på det jag inte kunde tills jag kom så nära det gick. Sen tror jag att jag är en uttrycksfull dansare. I dansen behövs både teknik, fysik, musikalitet och uttryck.

Maja Plisetskaja sa till mig att tekniken sitter i benen och själen i armarna, i huvudet, i överkroppen. Och det är ju precis så, det tekniska ska bara finnas där. Det är det som är det svåra att komma till som dansare, att bli så stark att man inte behöver tänka på det tekniska utan istället fokusera på det som är viktigt att förmedla till publiken. Inte bara höga ben och åtta piruetter utan vad vill jag säga med min dans.

Anneli Alhanko som Odette i Svansjön. Foto Mats Bäcker

Anneli Alhanko som Odette i Svansjön. Foto Mats Bäcker

Du har dansat i många olika roller. Vilken eller vilka roller har betytt mest?
Det var en svår fråga, men den finaste presenten en ballerina kan få är möjligheten att göra de stora kvinnoporträtten. Att få utrycka sig som ung och ibland som äldre, det intressanta och roliga är det dramatiska uttrycket. Fröken Julie, Julia, Tatiana i Onegin och Manon, de rollerna är i min värld häftigast att få göra.

Svansjön, Törnrosa och Giselle är också underbara och det ena ger det andra. Det är det som varit så fantastiskt genom min karriär att repetoaren varit så fin och bred. I Sverige på 70-, 80- och 90-talen fanns en sådan bredd på koreografer och olika dansverk. Jag har verkligen fått vara med om gulderan på Operan.

Genom sin karriär har Anneli arbetat med en mängd olika koreografer och dansare. Under samtalet nämner hon några av dem, John Neumeier, Kenneth MacMillan, John Cranko, Antony Tudor, José Limon, Hans van Manen, Heinz Spoerli och Per Jonsson. Jonsson var en av hennes favoriter och hon omtalar honom som en stor person som hon fick fin kontakt med.
 
En av koreograferna som du har arbetat med är Birgit Cullberg. Vad minns du från det?
Det första jag gjorde för Cullberg var en TV-version av Peer Gynt där jag gjorde Solveig. Senare valde Birgit mig för att göra Fröken Julie. Många andra hade placerat in mig i prinsessfacket men Birgit såg igenom personen. Jag har också dansat i Mamma Mia (TV-baletten Abbalett 1984), Rapport, Månrenen och Adam och Eva.
 
Du är solist, premiärdansare och hovdansare. Vad har titlarna betytt för dig?
Först var jag betald elev, sedan blev jag anställd till kåren och efter det solist, premiärdansare och därefter utnämnd till hovdansare. Per-Arthur och jag var de första hovdansarna som hovet utsåg i modern tid. Det är en stor ära att få dessa utmärkelser.
 
På 1980-talet blev du inbjuden till Bolsjoj i Ryssland och visst gjorde du succé?
Ja tänk, då var jag nervös. Jag var inbjuden att dansa Giselle, det var mycket nervpåfrestande. Svenska ambassaden hade bjudit in halva världen och såg möjligheterna till affärer och att stärka kontakterna mellan Sverige och Sovjet. Det var stort och jag ville ju bara dit och dansa.

Jag coachades av Galina Ulanova, en levande legend, fantastisk. Och min partner Valery Anisimov – det kändes som att jag inte behövde göra någonting utan han bollade mig runt. Naturligtvis måste det vara teamwork och kemin mellan oss fungerade, vilket inte alltid är en självklarhet. På det stora hela var allt så lustfyllt och överväldigande.
 
Jag minns att du sagt att scenen var mycket större än vad du var van vid?
Vi hade inga scenrepetitioner så när Giselle öppnar dörren till scenen så var det som att titta ut över Friends Arena. Vår scen i Sverige är också en stor och bra scen men det här var annorlunda. I andra akten fick jag göra åtta grand jetées (spagathopp) istället för de fyra som jag brukar, bara för att komma ut.
 
Hur blev du mottagen?
Otroligt väl, ryssarna har alltid varit helt underbara när jag varit där och arbetat. Det finns igen avundsjuka när man kommer på gästspel. De är glada för möten med nya artister. När Natalia Makarova gjorde comeback efter sitt avhopp bjöd hon in mig till St Petersburg för att dansa i hennes föreställning, det var verkligen en hedersbetygelse. Då hade jag redan dansat Giselle med Kirovbaletten.

Anneli Alhanko som Julia. Foto Mats Bäcker

Hur har du hanterat dina framgångar?
Jag tror att det i grund och botten är så att jag ser väldigt krasst på verkligheten. Jag är mycket ödmjuk och tacksam inför min begåvning och talang att få dansa. Det här har varit mitt jobb och min passion, men det finns ett liv utanför. För mig har det varit betydelsefullt att ha ett privatliv med vänner från både dansen och andra sammanhang. Visst är det mycket som händer inom dansvärlden med avundsjuka och intriger och då är det skönt att kunna stänga dörren och öppna en annan för lite frisk luft.
 
Har du hanterat motgångar på samma sätt?
Absolut så är det. Det här yrket tar så mycket av ens kraft och själ och det är lätt att hamna i en bubbla. Därför måste man försöka picka sig ur bubblan för att se att verkligheten ser annorlunda ut. Det här är ju trots allt bara en del av livet.
 
Fick du verktyg för detta under din utbildning?
Aldrig, aldrig någonting. Det fanns inte. Jag hoppas att utvecklingen har gått framåt och att de får det nu. Jag har försökt berätta hur verkligheten kan vara för de adepter som jag har jobbat med. Konkurrensen är så hård och alla vill så mycket och så jantelagen och allt det här. Folk är egentligen inte så elaka som det verkar, de kanske är olyckliga och uttrycker sig omedvetet.

Det kan vara svårt att se det som ung och skör, därför delar jag med mig mina erfarenheter så att det inte kommer som en chock som det gjorde för mig. Jag menar: varför ser vi inte de unga kommande som något fint. Dansen måste ju leva vidare och det finns inte så många fantastiska begåvningar. Hittar man någon så ska man vara väldigt rädd om den.
 
Visst är du på Kungliga Operan ibland och coachar?
Ja men absolut. Jag har varit där och coachat Svansjön och Romeo och Julia. Det var jätteroligt och de klassiska dansarna på Operan är otroligt fina dansare. Bland annat har jag jobbat med Gina Tse och jag tycker att hon har gjort 'magic' på scenen. Det är så roligt och man blir så lycklig.

Anneli ler och jag inspireras ytterligare, inte bara av hennes dans utan även av hennes engagemang, erfarenhet och kunskap som hon så sprudlande delar med sig utav.

Jenny Berkán
24 april 2015


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil