Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Luana Georg som Tatjana i Onegin. Foto Harri Rospu

Luana Georg som Tatjana i Onegin. Foto Harri Rospu

Onegin fängslar ny publik

TALLINN: Koreografen John Crankos fina 'everlasting' Onegin – mästerverket – fortsätter leva med nya tolkare, denna gång i Tallinn. Förra gången jag skrev om den här baletten var det om föreställningen i Helsingfors. Tankarna om själva verket är fortfarande desamma.

I första akten råder en glad stämning bland gårdsfolket. Foto Estniska Nationalbaletten

I första akten råder en glad stämning bland gårdsfolket. Foto Estniska Nationalbaletten

När lövträden ute i landskapet i början av månaden redan stolt visar sin grönska ser vi inne i teatern en rysk sommarscen ute i trädgården hos familjen Larin, Tatjanas och Olgas föräldrahem. Allt precis på samma sätt som på alla scener där detta verk visas.
 
Modern, dottern Olga samt familjens amma syr vid ett bord. Tatjana har ställt sig en bit bortåt på gräsmattan och läser en bok. Klänningar till fest intresserar henne föga, hon är melankolisk till lynnet och mest är hon intresserad av litteratur.

På Estoniateatern är Tatjana i denna besättning Luana Georg, en av de ledande ballerinorna. Hon är redan seniordansare men flickaktig så det förslår. Hon gör sin roll med omtanke och precision, såsom jag sett henne göra också i andra roller

Jonathan Davidsson gör sin Onegin med ambition. Hans gestalt är nobel men gesterna arroganta när det gäller. På festen hemma hos familjen Larin lägger han, med ögonbrynen upphöjda, patiens på ett bord lite avsides, ensam. Han deltar inte i dansen, men när han väl inser att han kan utnyttja den till sina ändamål blir det snabba tag. Olga rycker han i armarna och för henne in i vimlet. Detta för att avvisa Tatjana och hennes beundran.

Han river sönder brevet han fått från Tatjana och ger det tillbaka. Lamslagen är denne Onegin när Tatjana i sin tur, i slutet av dramat, gör detsamma med brevet som han skickat till henne, skenbart ignorerande hans känslor men i verkligheten i stor förtvivlan.

Jonathan Dasvidsson och Luana Georg i Tatjanas drömscen. Foto Harri Rospu

Jonathan Dasvidsson och Luana Georg i Tatjanas drömscen. Foto Harri Rospu

När Jonathan Davidsson tolkar detta tillsammans med Luana Georg i denna balett behöver man inte oroas över hur det går. En höjdpunkt är deras spegelscen i första akten. Till fullo njutbar, full av lycka som aldrig senare ses i detta verk. Det är en underbar dröm hos en ung flicka som förälskat sig i en man som redan sett allt – inte verklighet.

I parets dans är dock allt verklighet med dessa typiska Crankolyft och glidningar, damens fötter i lyftet, raka på lite olika höjder i horisontell ställning, mötande det kommande som är någonstans där framme.
 
Jonathan är också han imponerad av sin kunniga partner. Detta kommer fram i de samtal som jag turvis för med dessa två. Han uppskattar möjligheten att dansa sin roll tillsammans med Luana.

Hon ser ut att ha gett sitt allt redan i genrepet och jag ställer en fråga: Då du uppträtt som Tatjana, kan du då somna genast?  "Det tror jag nog", är svaret, "Tatjana blir kvar på teatern." Hon fortsätter dock: "med en roll som Medea är det värre, då modern själv tar livet av sina barn." I denna roll har hon nyligen åter setts på teatern.

Sergej Upkin som Lenskij. Foto Harri Rospu

Sergej Upkin som Lenskij. Foto Harri Rospu

Svetlana Danilova överraskar som Olga. Rollen är utstuderad, hon har mognat som dansare. Tekniskt bra jobb, det finns i dansen färdigheter som jag tidigare inte sett hos henne. Hon lyfter blicken uppåt och ger uttryck för känslor som en flicka med en trogen pojkvän kan ha. 

Sergej Upkin gör en mycket fin Lenskij. Hans förundran och ilska ser äkta ut när vännen Onegin berövar honom det viktigaste, fästmön. När han förkunnar detta genom att slå handskarna mot Onegins ansikte och en avgörande duell är i sikte, är det dramatik som förändrar allt.

Dansspråket förtydligar allt detta, fullt i Sergejs kontroll, med utsökta linjer. Han inleder andra akten med ett solo som är kontrollerat elegant och sansat.

Duellen mellan Lenskij och Onegin. I förgrunden Olga (Svetlana Danilova) och Tatjana (Luana Georg). Foto Harri Raspu

Duellen mellan Lenskij och Onegin. I förgrunden Olga (Svetlana Danilova) och Tatjana (Luana Georg). Foto Harri Raspu

Jevgenij Gribs furst Gremin är också gjord med omtanke. Det är en säker och pålitlig äkta man han tecknar framför oss, om också en något grå typ som make till hustrun Tatjana.

Jevgenij Gribs som Gremin med Luana Georg som Tatjana. Foto Harri Rospu

Jevgenij Gribs som Gremin med Luana Georg som Tatjana. Foto Harri Rospu

Corps de ballet är i bra form och gör samstämmigt bra ifrån sig. Detta syntes speciellt i de ungas scener i första akten samt i den inledande polonäsen i den tredje.
 
Dramautvecklingen framskrider mot slutet, med solisterna som får ta hand om det svåraste – det slutliga avskedet mellan Tatjana och Onegin.
 
När den egentliga föreställningen är över och huvudparet tar emot publikens hyllning ser och känner man tydligt att stämningen hålls kvar. Luana Georgs förtvivlan i Tatjanas roll är fortfarande handgriplig.

Anita Jokela
22 maj 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil