Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Polish Pieces med Introdans. Foto Arto Forsblom

Ur Polish Pieces med Introdans. Foto Arto Forsblom

Gala skapade känsla av dansglädje

WILLMANSTRAND: Årets balettgala med gäster från när och fjärran var åter en lyckad helhet. Den konstnärlige ledaren Juhani Teräsvuori kunde vara nöjd med resultatet. Mycket planering krävs innan en föreställning blir till och Teräsvuori berättar för Dansportalen att hans utgångspunkt är utbudet. Därefter väljer han dansarna.

Denna sommar gavs balettgalan tidigare än vanligt, i stället för i augusti redan i mitten av juni. Den gamla stadsteatern skall stängas inom kort och verksamheten flyttas över till ett nybygge. Innan dess hann man dock njuta av galans högklassiga program.

Alexandra Kozmér & István Simon i On the Nature of Daylight. Foto Arto Forsblom

Alexandra Kozmér & István Simon i On the Nature of Daylight. Foto Arto Forsblom

Solistparet Alexandra Kozmér från Ungerns Nationalbalett och István Simon från Dresdens Semperoper, var sympatiska proffs som imponerade både
med talang och med stark inlevelseförmåga i två nummer.

Vi fick njuta av ett klassiskt pas de deux ur Talisman (koreografi: Aaron S. Watkin efter Petipa, musik: Rodrigo Drigo) och av vackert modernt i On the Nature of Daylight av David Dawson.

Ashley Ellis och Paulo Arrais i Promenade Sentimentale. Foto Arto Forsblom

Ashley Ellis och Paulo Arrais i Promenade Sentimentale. Foto Arto Forsblom

Detta kan man säga också om de långväga gästerna från Boston Ballet. Ashley Ellis och Paulo Arrais inledde med Promenade Sentimentale till den melankoliska Clair de Lune av Claude Debussy. Artistiskt och harmoniskt.

Parets andra nummer, Pas de deux ur tredje akten i Svansjön, med den svarta svanen, stärkte intrycket av gediget kunnande och artisteri.

Davit Galstyan i Les Bourgeois. Foto Arto Forsblom

Davit Galstyan i Les Bourgeois. Foto Arto Forsblom

Den Jerevanfödde karismatiska stjärnan Davit Galstyan från Toulouse var en dansare som med ett fint sätt presenterat sig redan vid galan förra året, då i ett pas de deux ur Paquita och ett annat ur Le Corsaire. Denna gång dansade han solot Les Bourgeois (koreografi: Ben van Cauwenbergh, musik: Jacques Brel). Publikfavorit blev både mannen och koreografin som är känd från andra galaföreställningar. 

Ur Polish Dances med Introdans. Foto Arto Forsblom

Ur Polish Dances med Introdans. Foto Arto Forsblom

Alena Skatula och Denis Klimuk, solistdansare vid Estlands Nationalbalett, är långa och ståtliga. Deras grundteknik är bra, de är skolade i Vitryssland, och de har alla förutsättningar att göra fint ifrån sig.

Alena Skatula uppträdde först i det berömda numret Den döende svanen, och senare tillsammans med Klimuk i ett modernt: Svanen koreograferad av Olga Kostel till musik av Massenet. Detta nummer var  trevligt och fräscht dansat.

Alena Skatula och Denis Klimuk i Svanen. Foto Arto Forsblom

Alena Skatula och Denis Klimuk i Svanen. Foto Arto Forsblom

Pas de deux ur Törnrosa (kor. Thomas Edur enligt Petipa) var korrekt utfört men något andlöst. Ifall gnistan i dansen hade funnits med skulle också applåderna ha belönat paret bättre för det tekniskt svåra numret.

På Estoniateatern har jag sett Alena Skatula göra en fin tolkning i titelrollen av Manon och ser fram emot att både hon och Denis Klimuk ännu kunde utvecklas så att även själen i allt de gör skulle synas.

Gruppen Introdans från Holland var att betrakta som huvuduppträdaren och dess dansare fick också mycket utrymme i programmet med två verk. Polish Pieces av Hans van Manen till musik av Henryk-Mikolaj Górecki var en fröjd för ögat med sina formationer för 12 dansare.

Dessa vältrimmade dansare, utbildade i klassisk balett men med modernt rörelsespråk i föreställningarna, var ytterst precisa och effektiva i sina heltrikåer, färggranna i rött, gult, violett, grönt och blått – samtidigt också muntra och samstämmiga i sina poser och unisona rörelser i detta nummer, som är mycket passande för att erövra nya dansvänner. De underhöll sin publik och skapade en känsla av dansglädje.

Ur Maraschino Cherries med Introdans. Foto Arto Forsblom

Ur Maraschino Cherries med Introdans. Foto Arto Forsblom

Gruppens andra nummer Maraschino Cherries av spanske koreografen Cayetano Soto var fullträff även den. Kostymeringen var åter lite annorlunda – inte minst i ögonen på de åskådares som kommer mera sällan till teatern.

Männen inleder i bara överkroppar, klädda i kjolar och svarta knästrumpor, inget nytt numera med klädseln av denna typ, och de är hur manliga som helst. Damerna är likaså kvinnliga, i samma klockskurna kjolar ovanpå beige leotards [kropps-
strumpor] – hela gruppen i en rytm där alla andas unisont. Körsbär på en glassportion, en prick över i på denna gala, alldeles i slutet.

 Juhani Teräsvuori välkomnar Alexandra Kozmér och István Simon. Foto Eeva-Liisa Tarvainen

Juhani Teräsvuori välkomnar Alexandra Kozmér och István Simon. Foto Eeva-Liisa Tarvainen

Föreställningen är över och solisterna står i en lång rad och tar emot publikens hyllningar. De är alla ljuvliga. Ett litet skönhetsfel även i denna gala (som arrangören inte kan rå för): raden är inte rak. En fot kommer många gånger längre fram mot rampen än alla de övriga.

Nu är det dags att se fram emot nästa års arrangemang i ett nybygge för stadsteatern dit konferencieren Timo Sokura hälsar alla varmt välkomna. Själv är denne språkligt skicklige och humörodlande, före detta dansare och producent vid Operan, nominerad till teaterchef vid Lappeenrannan kaupunginteatteri – stadsteatern i Willmanstrand – där dansen alltid fått utrymme.

Anita Jokela
26 juni 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil