Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Polish Pieces med Introdans. Foto Arto Forsblom

Ur Polish Pieces med Introdans. Foto Arto Forsblom

Gala skapade känsla av dansglädje

WILLMANSTRAND: Årets balettgala med gäster från när och fjärran var åter en lyckad helhet. Den konstnärlige ledaren Juhani Teräsvuori kunde vara nöjd med resultatet. Mycket planering krävs innan en föreställning blir till och Teräsvuori berättar för Dansportalen att hans utgångspunkt är utbudet. Därefter väljer han dansarna.

Denna sommar gavs balettgalan tidigare än vanligt, i stället för i augusti redan i mitten av juni. Den gamla stadsteatern skall stängas inom kort och verksamheten flyttas över till ett nybygge. Innan dess hann man dock njuta av galans högklassiga program.

Alexandra Kozmér & István Simon i On the Nature of Daylight. Foto Arto Forsblom

Alexandra Kozmér & István Simon i On the Nature of Daylight. Foto Arto Forsblom

Solistparet Alexandra Kozmér från Ungerns Nationalbalett och István Simon från Dresdens Semperoper, var sympatiska proffs som imponerade både
med talang och med stark inlevelseförmåga i två nummer.

Vi fick njuta av ett klassiskt pas de deux ur Talisman (koreografi: Aaron S. Watkin efter Petipa, musik: Rodrigo Drigo) och av vackert modernt i On the Nature of Daylight av David Dawson.

Ashley Ellis och Paulo Arrais i Promenade Sentimentale. Foto Arto Forsblom

Ashley Ellis och Paulo Arrais i Promenade Sentimentale. Foto Arto Forsblom

Detta kan man säga också om de långväga gästerna från Boston Ballet. Ashley Ellis och Paulo Arrais inledde med Promenade Sentimentale till den melankoliska Clair de Lune av Claude Debussy. Artistiskt och harmoniskt.

Parets andra nummer, Pas de deux ur tredje akten i Svansjön, med den svarta svanen, stärkte intrycket av gediget kunnande och artisteri.

Davit Galstyan i Les Bourgeois. Foto Arto Forsblom

Davit Galstyan i Les Bourgeois. Foto Arto Forsblom

Den Jerevanfödde karismatiska stjärnan Davit Galstyan från Toulouse var en dansare som med ett fint sätt presenterat sig redan vid galan förra året, då i ett pas de deux ur Paquita och ett annat ur Le Corsaire. Denna gång dansade han solot Les Bourgeois (koreografi: Ben van Cauwenbergh, musik: Jacques Brel). Publikfavorit blev både mannen och koreografin som är känd från andra galaföreställningar. 

Ur Polish Dances med Introdans. Foto Arto Forsblom

Ur Polish Dances med Introdans. Foto Arto Forsblom

Alena Skatula och Denis Klimuk, solistdansare vid Estlands Nationalbalett, är långa och ståtliga. Deras grundteknik är bra, de är skolade i Vitryssland, och de har alla förutsättningar att göra fint ifrån sig.

Alena Skatula uppträdde först i det berömda numret Den döende svanen, och senare tillsammans med Klimuk i ett modernt: Svanen koreograferad av Olga Kostel till musik av Massenet. Detta nummer var  trevligt och fräscht dansat.

Alena Skatula och Denis Klimuk i Svanen. Foto Arto Forsblom

Alena Skatula och Denis Klimuk i Svanen. Foto Arto Forsblom

Pas de deux ur Törnrosa (kor. Thomas Edur enligt Petipa) var korrekt utfört men något andlöst. Ifall gnistan i dansen hade funnits med skulle också applåderna ha belönat paret bättre för det tekniskt svåra numret.

På Estoniateatern har jag sett Alena Skatula göra en fin tolkning i titelrollen av Manon och ser fram emot att både hon och Denis Klimuk ännu kunde utvecklas så att även själen i allt de gör skulle synas.

Gruppen Introdans från Holland var att betrakta som huvuduppträdaren och dess dansare fick också mycket utrymme i programmet med två verk. Polish Pieces av Hans van Manen till musik av Henryk-Mikolaj Górecki var en fröjd för ögat med sina formationer för 12 dansare.

Dessa vältrimmade dansare, utbildade i klassisk balett men med modernt rörelsespråk i föreställningarna, var ytterst precisa och effektiva i sina heltrikåer, färggranna i rött, gult, violett, grönt och blått – samtidigt också muntra och samstämmiga i sina poser och unisona rörelser i detta nummer, som är mycket passande för att erövra nya dansvänner. De underhöll sin publik och skapade en känsla av dansglädje.

Ur Maraschino Cherries med Introdans. Foto Arto Forsblom

Ur Maraschino Cherries med Introdans. Foto Arto Forsblom

Gruppens andra nummer Maraschino Cherries av spanske koreografen Cayetano Soto var fullträff även den. Kostymeringen var åter lite annorlunda – inte minst i ögonen på de åskådares som kommer mera sällan till teatern.

Männen inleder i bara överkroppar, klädda i kjolar och svarta knästrumpor, inget nytt numera med klädseln av denna typ, och de är hur manliga som helst. Damerna är likaså kvinnliga, i samma klockskurna kjolar ovanpå beige leotards [kropps-
strumpor] – hela gruppen i en rytm där alla andas unisont. Körsbär på en glassportion, en prick över i på denna gala, alldeles i slutet.

 Juhani Teräsvuori välkomnar Alexandra Kozmér och István Simon. Foto Eeva-Liisa Tarvainen

Juhani Teräsvuori välkomnar Alexandra Kozmér och István Simon. Foto Eeva-Liisa Tarvainen

Föreställningen är över och solisterna står i en lång rad och tar emot publikens hyllningar. De är alla ljuvliga. Ett litet skönhetsfel även i denna gala (som arrangören inte kan rå för): raden är inte rak. En fot kommer många gånger längre fram mot rampen än alla de övriga.

Nu är det dags att se fram emot nästa års arrangemang i ett nybygge för stadsteatern dit konferencieren Timo Sokura hälsar alla varmt välkomna. Själv är denne språkligt skicklige och humörodlande, före detta dansare och producent vid Operan, nominerad till teaterchef vid Lappeenrannan kaupunginteatteri – stadsteatern i Willmanstrand – där dansen alltid fått utrymme.

Anita Jokela
26 juni 2015


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil