Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Emma Bergqvist på skolan i S:t Petersburg. Foto privat

Emma Bergqvist på skolan i S:t Petersburg. Foto privat

"Det kändes overkligt att bli antagen"

SANKT PETERSBURG, RYSSLAND: 18-åriga Emma Bergqvist går sedan hösten 2014 på den anrika Vaganova Ballet Academy i S:t Petersburg, Ryssland.

Enbart namnet på skolan indikerar på teknisk svår och konstnärlig utbildning i klassisk balett. Flera av världens främsta balettdansare har utbildats här.

I maj fick Emma efter flera krävande uppdansningar beskedet att hon får fortsätta sin utbildning även nästa läsår. Utbildningen tar mycket av Emmas tid och Sverigebesöken sker endast på längre lov.

Emma i en degagé bak, i den berömda balettsalen med Agrippina Vaganova på väggen. Foto privat

Emma i en degagé bak, i den berömda balettsalen med Agrippina Vaganova på väggen. Foto privat

Skolan bär på tradition och respekt för danskonsten. Under sin livstid utvecklade grundaren Agrippina Vaganova (1879-1951) ett balettsystem som fortfarande används i bland annat Ryssland och Sverige.

Hennes porträtt hänger i en av danssalarna och inger känslan av att hon övervakar och ser hur hennes livsverk lever vidare och utvecklas.

Hur kommer det sig att du sökte utbildningen på Vaganovaskolan?

Det här är världens främsta skola att få utbilda sig på inom klassisk balett. Alla de stora balettstjärnorna har gått här. Rudolf Nurejev, Michail Barysjnikov, Natalia Makarova, Diana Vishneva, Uliana Lopatkina och Svetlana Zakharova för att nämna några.

Vaganovasystemet är ett av de största systemen inom klassisk balett och används i hela världen. De flesta dansare har stött på det under sin utbildning.

Hur gick din audition till?

Jag gjorde en auditionklass på skolan i S:t Petersburg. Det var jag och en annan tjej. När auditionen var klar fick jag beskedet att jag blivit antagen. Den andra tjejen kom inte in.

Jag fattade inte att det var på riktigt så jag frågade en gång till om jag blivit antagen. Då hörde jag att jag blivit det. Att vara en av de få utvalda kändes fantastiskt.

Emma i en arabesque. Foto privat

Emma i en arabesque. Foto privat

Vad skulle du säga är den största skillnaden på att utbildas i Sverige jämfört med i Ryssland?

Träningen är mycket hårdare i Ryssland och jag gör mycket mer komplicerade övningar här. Atmosfären är väldigt givande. Alla verkligen satsar, kämpar och strävar efter perfektion och för att bli ballerinor.

Utbildningen sker på ryska vilket var svårt i början. Men jag läser ryska språket fyra gånger i veckan och har lärt mig ganska snabbt och förstår numera korrektionerna som lärarna ger.

Klassisk balett får så mycket mer uppmärksamhet här i Ryssland jämfört med i Sverige. Kulturen är väldigt uppskattad vilket är roligt att få uppleva. Genom skolan får vi gratisbiljetter och kan se föreställningar på t ex Mariinskij Teatern.

Det är en fantastisk förmån för oss elever att få möjlighet till det, föreställningarna både påverkar och inspirerar mig.

Emma i balettsalen. Foto privat

Emma i balettsalen. Foto privat

Hur är stämningen mellan er elever?

Det är bra stämning, alla är trevliga och pratar med varandra. Vi strävar åt samma håll och arbetar 100 % och mer för att lyckas att få en balettkarriär. Alla är på en väldigt hög nivå och arbetar hårt för att bli ännu bättre. Vi har god uppsikt över varandra och vet hur alla är i dansgruppen, alla vet sin plats i balettsalen.

Hur tar det sig uttryck och hur hanterar du det?

Det är ingenting som jag reflekterar över som något svårt eller jobbigt utan vi går till skolan och har balettklass tillsammans.

Vilka är dina lärdomar hittills i Ryssland, relaterat till din utbildning?

Att man måste ha stor förståelse för rörelse och känna till grunden för rörelserna. Kunskapen att kunna koordinera kroppen på rätt sätt gör det mycket enklare att dansa. Genom att använda redskapen som lärarna ger blir det mer logiskt och inte så svårt att koordinera sin kropp vilket ger ett helt annat resultat.

Emma i ett solo ur baletten Faraos dotter på Eremitagets Teater. Foto privat

Emma i ett solo ur baletten Faraos dotter på Eremitagets Teater. Foto privat

Vilka är dina starka sidor som dansare?

Jag har fina linjer och armar och tycker om att leva mig in i olika roller. Dessutom jobbar jag hårt i balettsalen.  

Vad inspireras du av?

Atmosfären här, den är helt fantastisk med alla lärare och elever. Alla strävar efter den högsta nivån och vill uppnå perfektion för att kunna bli så bra dansare som möjligt.

En av mina ordinarie balettlärare är professor Marina Vasilieva. Hon är så oerhört kunnig och det är en ära att få ha balettklass med henne varje dag. Hon vet precis hur allting ska utföras och har mycket stor erfarenhet.

Vad fick dig att börja dansa?

Dansen har alltid funnits i mitt liv på ett eller annat sätt. När jag var sex år började jag dansa balett och blev helt fast. Samtidigt såg jag min första balettföreställning Törnrosa på Kungliga Operan. Jag blev helt tagen och ville också stå på tå som alla ballerinorna. Kostymen och allt på scenen var så vackert.

Jag började på Anneli Alhankos balettskola när jag gick i 4:an. I 5:an började jag på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och gick där hela grundskolan samt första året på yrkesdansarutbildningen.  

Vilka är dina framtidsdrömmar/planer?

Jag vill få anställning i ett toppkompani någonstans i världen. Få göra alla de stora huvudrollerna, framförallt Odette och Kitri. Det är drömmen.

Jenny Berkán
7 aug 2015


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil