Artiklar från 2008 – till idag
SANKT PETERSBURG, RYSSLAND: 18-åriga Emma Bergqvist går sedan hösten 2014 på den anrika Vaganova Ballet Academy i S:t Petersburg, Ryssland.
Enbart namnet på skolan indikerar på teknisk svår och konstnärlig utbildning i klassisk balett. Flera av världens främsta balettdansare har utbildats här.
I maj fick Emma efter flera krävande uppdansningar beskedet att hon får fortsätta sin utbildning även nästa läsår. Utbildningen tar mycket av Emmas tid och Sverigebesöken sker endast på längre lov.
Skolan bär på tradition och respekt för danskonsten. Under sin livstid utvecklade grundaren Agrippina Vaganova (1879-1951) ett balettsystem som fortfarande används i bland annat Ryssland och Sverige.
Hennes porträtt hänger i en av danssalarna och inger känslan av att hon övervakar och ser hur hennes livsverk lever vidare och utvecklas.
Hur kommer det sig att du sökte utbildningen på Vaganovaskolan?
Det här är världens främsta skola att få utbilda sig på inom klassisk balett. Alla de stora balettstjärnorna har gått här. Rudolf Nurejev, Michail Barysjnikov, Natalia Makarova, Diana Vishneva, Uliana Lopatkina och Svetlana Zakharova för att nämna några.
Vaganovasystemet är ett av de största systemen inom klassisk balett och används i hela världen. De flesta dansare har stött på det under sin utbildning.
Hur gick din audition till?
Jag gjorde en auditionklass på skolan i S:t Petersburg. Det var jag och en annan tjej. När auditionen var klar fick jag beskedet att jag blivit antagen. Den andra tjejen kom inte in.
Jag fattade inte att det var på riktigt så jag frågade en gång till om jag blivit antagen. Då hörde jag att jag blivit det. Att vara en av de få utvalda kändes fantastiskt.
Vad skulle du säga är den största skillnaden på att utbildas i Sverige jämfört med i Ryssland?
Träningen är mycket hårdare i Ryssland och jag gör mycket mer komplicerade övningar här. Atmosfären är väldigt givande. Alla verkligen satsar, kämpar och strävar efter perfektion och för att bli ballerinor.
Utbildningen sker på ryska vilket var svårt i början. Men jag läser ryska språket fyra gånger i veckan och har lärt mig ganska snabbt och förstår numera korrektionerna som lärarna ger.
Klassisk balett får så mycket mer uppmärksamhet här i Ryssland jämfört med i Sverige. Kulturen är väldigt uppskattad vilket är roligt att få uppleva. Genom skolan får vi gratisbiljetter och kan se föreställningar på t ex Mariinskij Teatern.
Det är en fantastisk förmån för oss elever att få möjlighet till det, föreställningarna både påverkar och inspirerar mig.
Hur är stämningen mellan er elever?
Det är bra stämning, alla är trevliga och pratar med varandra. Vi strävar åt samma håll och arbetar 100 % och mer för att lyckas att få en balettkarriär. Alla är på en väldigt hög nivå och arbetar hårt för att bli ännu bättre. Vi har god uppsikt över varandra och vet hur alla är i dansgruppen, alla vet sin plats i balettsalen.
Hur tar det sig uttryck och hur hanterar du det?
Det är ingenting som jag reflekterar över som något svårt eller jobbigt utan vi går till skolan och har balettklass tillsammans.
Vilka är dina lärdomar hittills i Ryssland, relaterat till din utbildning?
Att man måste ha stor förståelse för rörelse och känna till grunden för rörelserna. Kunskapen att kunna koordinera kroppen på rätt sätt gör det mycket enklare att dansa. Genom att använda redskapen som lärarna ger blir det mer logiskt och inte så svårt att koordinera sin kropp vilket ger ett helt annat resultat.
Vilka är dina starka sidor som dansare?
Jag har fina linjer och armar och tycker om att leva mig in i olika roller. Dessutom jobbar jag hårt i balettsalen.
Vad inspireras du av?
Atmosfären här, den är helt fantastisk med alla lärare och elever. Alla strävar efter den högsta nivån och vill uppnå perfektion för att kunna bli så bra dansare som möjligt.
En av mina ordinarie balettlärare är professor Marina Vasilieva. Hon är så oerhört kunnig och det är en ära att få ha balettklass med henne varje dag. Hon vet precis hur allting ska utföras och har mycket stor erfarenhet.
Vad fick dig att börja dansa?
Dansen har alltid funnits i mitt liv på ett eller annat sätt. När jag var sex år började jag dansa balett och blev helt fast. Samtidigt såg jag min första balettföreställning Törnrosa på Kungliga Operan. Jag blev helt tagen och ville också stå på tå som alla ballerinorna. Kostymen och allt på scenen var så vackert.
Jag började på Anneli Alhankos balettskola när jag gick i 4:an. I 5:an började jag på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och gick där hela grundskolan samt första året på yrkesdansarutbildningen.
Vilka är dina framtidsdrömmar/planer?
Jag vill få anställning i ett toppkompani någonstans i världen. Få göra alla de stora huvudrollerna, framförallt Odette och Kitri. Det är drömmen.
Jenny Berkán
7 aug 2015
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision