Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Emma Bergqvist på skolan i S:t Petersburg. Foto privat

Emma Bergqvist på skolan i S:t Petersburg. Foto privat

"Det kändes overkligt att bli antagen"

SANKT PETERSBURG, RYSSLAND: 18-åriga Emma Bergqvist går sedan hösten 2014 på den anrika Vaganova Ballet Academy i S:t Petersburg, Ryssland.

Enbart namnet på skolan indikerar på teknisk svår och konstnärlig utbildning i klassisk balett. Flera av världens främsta balettdansare har utbildats här.

I maj fick Emma efter flera krävande uppdansningar beskedet att hon får fortsätta sin utbildning även nästa läsår. Utbildningen tar mycket av Emmas tid och Sverigebesöken sker endast på längre lov.

Emma i en degagé bak, i den berömda balettsalen med Agrippina Vaganova på väggen. Foto privat

Emma i en degagé bak, i den berömda balettsalen med Agrippina Vaganova på väggen. Foto privat

Skolan bär på tradition och respekt för danskonsten. Under sin livstid utvecklade grundaren Agrippina Vaganova (1879-1951) ett balettsystem som fortfarande används i bland annat Ryssland och Sverige.

Hennes porträtt hänger i en av danssalarna och inger känslan av att hon övervakar och ser hur hennes livsverk lever vidare och utvecklas.

Hur kommer det sig att du sökte utbildningen på Vaganovaskolan?

Det här är världens främsta skola att få utbilda sig på inom klassisk balett. Alla de stora balettstjärnorna har gått här. Rudolf Nurejev, Michail Barysjnikov, Natalia Makarova, Diana Vishneva, Uliana Lopatkina och Svetlana Zakharova för att nämna några.

Vaganovasystemet är ett av de största systemen inom klassisk balett och används i hela världen. De flesta dansare har stött på det under sin utbildning.

Hur gick din audition till?

Jag gjorde en auditionklass på skolan i S:t Petersburg. Det var jag och en annan tjej. När auditionen var klar fick jag beskedet att jag blivit antagen. Den andra tjejen kom inte in.

Jag fattade inte att det var på riktigt så jag frågade en gång till om jag blivit antagen. Då hörde jag att jag blivit det. Att vara en av de få utvalda kändes fantastiskt.

Emma i en arabesque. Foto privat

Emma i en arabesque. Foto privat

Vad skulle du säga är den största skillnaden på att utbildas i Sverige jämfört med i Ryssland?

Träningen är mycket hårdare i Ryssland och jag gör mycket mer komplicerade övningar här. Atmosfären är väldigt givande. Alla verkligen satsar, kämpar och strävar efter perfektion och för att bli ballerinor.

Utbildningen sker på ryska vilket var svårt i början. Men jag läser ryska språket fyra gånger i veckan och har lärt mig ganska snabbt och förstår numera korrektionerna som lärarna ger.

Klassisk balett får så mycket mer uppmärksamhet här i Ryssland jämfört med i Sverige. Kulturen är väldigt uppskattad vilket är roligt att få uppleva. Genom skolan får vi gratisbiljetter och kan se föreställningar på t ex Mariinskij Teatern.

Det är en fantastisk förmån för oss elever att få möjlighet till det, föreställningarna både påverkar och inspirerar mig.

Emma i balettsalen. Foto privat

Emma i balettsalen. Foto privat

Hur är stämningen mellan er elever?

Det är bra stämning, alla är trevliga och pratar med varandra. Vi strävar åt samma håll och arbetar 100 % och mer för att lyckas att få en balettkarriär. Alla är på en väldigt hög nivå och arbetar hårt för att bli ännu bättre. Vi har god uppsikt över varandra och vet hur alla är i dansgruppen, alla vet sin plats i balettsalen.

Hur tar det sig uttryck och hur hanterar du det?

Det är ingenting som jag reflekterar över som något svårt eller jobbigt utan vi går till skolan och har balettklass tillsammans.

Vilka är dina lärdomar hittills i Ryssland, relaterat till din utbildning?

Att man måste ha stor förståelse för rörelse och känna till grunden för rörelserna. Kunskapen att kunna koordinera kroppen på rätt sätt gör det mycket enklare att dansa. Genom att använda redskapen som lärarna ger blir det mer logiskt och inte så svårt att koordinera sin kropp vilket ger ett helt annat resultat.

Emma i ett solo ur baletten Faraos dotter på Eremitagets Teater. Foto privat

Emma i ett solo ur baletten Faraos dotter på Eremitagets Teater. Foto privat

Vilka är dina starka sidor som dansare?

Jag har fina linjer och armar och tycker om att leva mig in i olika roller. Dessutom jobbar jag hårt i balettsalen.  

Vad inspireras du av?

Atmosfären här, den är helt fantastisk med alla lärare och elever. Alla strävar efter den högsta nivån och vill uppnå perfektion för att kunna bli så bra dansare som möjligt.

En av mina ordinarie balettlärare är professor Marina Vasilieva. Hon är så oerhört kunnig och det är en ära att få ha balettklass med henne varje dag. Hon vet precis hur allting ska utföras och har mycket stor erfarenhet.

Vad fick dig att börja dansa?

Dansen har alltid funnits i mitt liv på ett eller annat sätt. När jag var sex år började jag dansa balett och blev helt fast. Samtidigt såg jag min första balettföreställning Törnrosa på Kungliga Operan. Jag blev helt tagen och ville också stå på tå som alla ballerinorna. Kostymen och allt på scenen var så vackert.

Jag började på Anneli Alhankos balettskola när jag gick i 4:an. I 5:an började jag på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och gick där hela grundskolan samt första året på yrkesdansarutbildningen.  

Vilka är dina framtidsdrömmar/planer?

Jag vill få anställning i ett toppkompani någonstans i världen. Få göra alla de stora huvudrollerna, framförallt Odette och Kitri. Det är drömmen.

Jenny Berkán
7 aug 2015


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil