Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Emma Bergqvist på skolan i S:t Petersburg. Foto privat

Emma Bergqvist på skolan i S:t Petersburg. Foto privat

"Det kändes overkligt att bli antagen"

SANKT PETERSBURG, RYSSLAND: 18-åriga Emma Bergqvist går sedan hösten 2014 på den anrika Vaganova Ballet Academy i S:t Petersburg, Ryssland.

Enbart namnet på skolan indikerar på teknisk svår och konstnärlig utbildning i klassisk balett. Flera av världens främsta balettdansare har utbildats här.

I maj fick Emma efter flera krävande uppdansningar beskedet att hon får fortsätta sin utbildning även nästa läsår. Utbildningen tar mycket av Emmas tid och Sverigebesöken sker endast på längre lov.

Emma i en degagé bak, i den berömda balettsalen med Agrippina Vaganova på väggen. Foto privat

Emma i en degagé bak, i den berömda balettsalen med Agrippina Vaganova på väggen. Foto privat

Skolan bär på tradition och respekt för danskonsten. Under sin livstid utvecklade grundaren Agrippina Vaganova (1879-1951) ett balettsystem som fortfarande används i bland annat Ryssland och Sverige.

Hennes porträtt hänger i en av danssalarna och inger känslan av att hon övervakar och ser hur hennes livsverk lever vidare och utvecklas.

Hur kommer det sig att du sökte utbildningen på Vaganovaskolan?

Det här är världens främsta skola att få utbilda sig på inom klassisk balett. Alla de stora balettstjärnorna har gått här. Rudolf Nurejev, Michail Barysjnikov, Natalia Makarova, Diana Vishneva, Uliana Lopatkina och Svetlana Zakharova för att nämna några.

Vaganovasystemet är ett av de största systemen inom klassisk balett och används i hela världen. De flesta dansare har stött på det under sin utbildning.

Hur gick din audition till?

Jag gjorde en auditionklass på skolan i S:t Petersburg. Det var jag och en annan tjej. När auditionen var klar fick jag beskedet att jag blivit antagen. Den andra tjejen kom inte in.

Jag fattade inte att det var på riktigt så jag frågade en gång till om jag blivit antagen. Då hörde jag att jag blivit det. Att vara en av de få utvalda kändes fantastiskt.

Emma i en arabesque. Foto privat

Emma i en arabesque. Foto privat

Vad skulle du säga är den största skillnaden på att utbildas i Sverige jämfört med i Ryssland?

Träningen är mycket hårdare i Ryssland och jag gör mycket mer komplicerade övningar här. Atmosfären är väldigt givande. Alla verkligen satsar, kämpar och strävar efter perfektion och för att bli ballerinor.

Utbildningen sker på ryska vilket var svårt i början. Men jag läser ryska språket fyra gånger i veckan och har lärt mig ganska snabbt och förstår numera korrektionerna som lärarna ger.

Klassisk balett får så mycket mer uppmärksamhet här i Ryssland jämfört med i Sverige. Kulturen är väldigt uppskattad vilket är roligt att få uppleva. Genom skolan får vi gratisbiljetter och kan se föreställningar på t ex Mariinskij Teatern.

Det är en fantastisk förmån för oss elever att få möjlighet till det, föreställningarna både påverkar och inspirerar mig.

Emma i balettsalen. Foto privat

Emma i balettsalen. Foto privat

Hur är stämningen mellan er elever?

Det är bra stämning, alla är trevliga och pratar med varandra. Vi strävar åt samma håll och arbetar 100 % och mer för att lyckas att få en balettkarriär. Alla är på en väldigt hög nivå och arbetar hårt för att bli ännu bättre. Vi har god uppsikt över varandra och vet hur alla är i dansgruppen, alla vet sin plats i balettsalen.

Hur tar det sig uttryck och hur hanterar du det?

Det är ingenting som jag reflekterar över som något svårt eller jobbigt utan vi går till skolan och har balettklass tillsammans.

Vilka är dina lärdomar hittills i Ryssland, relaterat till din utbildning?

Att man måste ha stor förståelse för rörelse och känna till grunden för rörelserna. Kunskapen att kunna koordinera kroppen på rätt sätt gör det mycket enklare att dansa. Genom att använda redskapen som lärarna ger blir det mer logiskt och inte så svårt att koordinera sin kropp vilket ger ett helt annat resultat.

Emma i ett solo ur baletten Faraos dotter på Eremitagets Teater. Foto privat

Emma i ett solo ur baletten Faraos dotter på Eremitagets Teater. Foto privat

Vilka är dina starka sidor som dansare?

Jag har fina linjer och armar och tycker om att leva mig in i olika roller. Dessutom jobbar jag hårt i balettsalen.  

Vad inspireras du av?

Atmosfären här, den är helt fantastisk med alla lärare och elever. Alla strävar efter den högsta nivån och vill uppnå perfektion för att kunna bli så bra dansare som möjligt.

En av mina ordinarie balettlärare är professor Marina Vasilieva. Hon är så oerhört kunnig och det är en ära att få ha balettklass med henne varje dag. Hon vet precis hur allting ska utföras och har mycket stor erfarenhet.

Vad fick dig att börja dansa?

Dansen har alltid funnits i mitt liv på ett eller annat sätt. När jag var sex år började jag dansa balett och blev helt fast. Samtidigt såg jag min första balettföreställning Törnrosa på Kungliga Operan. Jag blev helt tagen och ville också stå på tå som alla ballerinorna. Kostymen och allt på scenen var så vackert.

Jag började på Anneli Alhankos balettskola när jag gick i 4:an. I 5:an började jag på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och gick där hela grundskolan samt första året på yrkesdansarutbildningen.  

Vilka är dina framtidsdrömmar/planer?

Jag vill få anställning i ett toppkompani någonstans i världen. Få göra alla de stora huvudrollerna, framförallt Odette och Kitri. Det är drömmen.

Jenny Berkán
7 aug 2015


  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil