Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sebastian Lingserius Other, Ballet, Piece Foto: Nadja Voorham

Sebastian Lingserius Other, Ballet, Piece Foto: Nadja Voorham

Koreografer tolkar sitt eget rörelsematerial

STOCKHOLM: Under några dagar i september medverkade tio koreografer i festival:display 2015. Marie Fahlin och Rebecca Chentinell från Koreografiska Konstitutet arrangerade festivalen för tredje och sista gången.

Tidigare festivaler har ägt rum på Moderna Museet 2011, på Weld 2013 och den här gången på Rotundan på Kungliga Operan i Stockholm.

Medverkande var Cristina Caprioli, Rebecca Chentinell, Marie Fahlin, Petter Jacobsson & Thomas Caley, Anna Koch, Sebastian Lingserius, PETER, Mårten Spångberg och Rebecka Stillman. 

Marie Fahlin The Ghost Position Foto: Nadja Voorham

Marie Fahlin The Ghost Position Foto: Nadja Voorham

Tio koreografer som skapat ett solo eller duett till sig själva. Bara Caprioli valde att låta två andra dansare framföra hennes stycke. Det är övervägande konceptuellt, där stegen kanske inte är helt satta utan koreograferna utforskade idéer som de utvecklade under sex minuter på scenen.

Innan publiken släpps in i den vackra Rotundan ombeds vi att läsa ett tjockt programblad där koreograferna skrivit texter och ritat in var de vill att publiken ska vara placerade på en planlösning av rummet.

Publiken förflyttar sig till nya platser inför varje stycke, det blir som en beskrivning över rumsliga alternativ beroende på var en befinner sig eller var något visas. En viss öppning till interaktion uppstår mellan åskådare och scenartister. 

Petter Jacobsson & Thomas Caley Access to pleasure Foto: Nadja Voorham

Petter Jacobsson & Thomas Caley Access to pleasure Foto: Nadja Voorham

Det finns något spännande med att se koreografer tolka sitt eget rörelsematerial. Att beskåda hur de utforskar idéerna i sina egna kroppar. Vad förändras av ursprungsidén genom att låta någon annan försöka uppnå koreografiska mål i samarbetet med dansaren? Svaret beror rimligtvis på de inblandande personernas kommunikations-skicklighet samt förmåga till tolkning.

Under den här festivalen väcks tankarna kring vad som är dans. När blir

rörelse dans? Och vad är konst? Konst är ju inte lika med att tycka om eller förstå något. Den mesta dansen upplevs i samma stund som den utförs för att sedan bevaras i minnet.

Jag sparar i mitt minne bilderna av Sebastian Lingserius som öppnade festivalen. Överkroppen var till en början vriden som i profil men det var ögonen och huvudet som drog till sig den största uppmärksamheten. Lingserius lyckades förmedla känslan av dans genom blickar och huvudets vinklingar.

Rebecca Chentinell not applicable Foto: Nadja Voorham

Rebecca Chentinell not applicable Foto: Nadja Voorham

Koreografernas val av rörelser, rumsligt användande, texter och ljussättning bidrog till varierande framföranden, vilka kunde tolkas som olika reflektioner kring dansens möjligheter. Ljussättningen tillförde något till upplevelsen av avståndet till dansaren. De koreografer som valde mer avskalat ljus lät publiken komma riktigt nära utforskandet av rörelse. 

Det som visades under festival:display 2015 är olikt annat som brukar visas på Kungliga Operans scener. Det blir som ett exotiskt inslag av något som på andra platser är mera självklart.

Balettchef Johannes Öhman. Foto C Thorborg

Balettchef Johannes Öhman. Foto C Thorborg

Johannes Öhman är Kungliga Operans balettchef och stod som värd för festivalen. Jag fick tillfälle att ställa några frågor till honom.

Varifrån kom idén att bjuda in festival:display 2015 till Kungliga Operan?

Egentligen var det inte min idé. Rebecka och Marie presenterade konceptet och vad de hade gjort tidigare. I grund och botten så tycker jag att en institution ska öppna sina dörrar och dela med sig av resurser gentemot frilandsmarknaden.

Får du ofta liknande förfrågningar?

Jag kanske får ett par, tre om året. Tyvärr är det inte alltid det går att genomföra eftersom verksamheten och planeringen som helhet på Operan är extremt tajt.

På vilket sätt har Operan fått vara involverad i festivalen?

I det här fallet var vi enbart en gästspelsscen som tillhandahöll scen, matta, ljus, några tekniker samt en del marknadsföring. Ingen konstnärlig inblandning, det är de bra på själva. 

Vilka reaktioner har ni fått från publiken som sett festivalen?

De reaktioner som jag fått är enbart positiva framförallt att det var ett levande rum som kontinuerligt förändrades genom de olika verkens mångfaldiga utvecklingar, men också att festivalen spelades just här på Operans Rotunda.  

Vilka tankar har du i egenskap av balettchef kring vad som visades under festivalen?

Jag tyckte precis som många andra att användandet av rummet var intressant. När det gäller innehåll var verken väsensskilt olika men jag gillade anspelningen kring den solistiska dansen och uttolkarens tanke. Koreograferna hade utförliga texter över vad de gjorde eller ville säga. Jag försökte låta bli att läsa innan föreställningen och istället göra det efter, mer som en efterstudie.

Jenny Berkán
14 okt 2015


  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil