Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Ett samtal med dansaren Anna Pehrsson

STOCKHOLM: Anna Pehrsson är en dansare som sätter rörelsen i fokus. En dansare som inte är rädd för att testa olika sätt att experimentera med tyngd och flöde för att få fram nya dimensioner av vad dans kan vara.

Efter många år som frilansare är Anna Pehrsson anställd av Cullbergbaletten, just nu är hon inne på sin tredje säsong med kompaniet. 

I november var det urpremiär för Against the current glow, koreograferad av Cristian Duarte på Weld i Stockholm. Verket består av fyra solon uppdelade på två kvällar med dansare från Cullbergbaletten. Pehrsson är en av solisterna. 

Anna Pehrsson. Foto privat

Anna Pehrsson. Foto privat

Vi träffas en regnig kväll på ett café på Söder i Stockholm. Under vårt samtal berättar Pehrsson att hon i slutet av sin utbildning på Balettakademien blev tillsagd av en av lärarna att hon inte skulle vara ledsen, men någon Cullbergdansare skulle hon aldrig bli.

Hur kommer det sig att du sökte till Cullbergbaletten?

Jag sökte inte till Cullbergbaletten. De frågade mig. Efter alla år som frilansare längtade jag efter en mer säker anställning, men under flera år så var jag inte typen av dansare som Cullbergbaletten sökte. Egentligen kanske jag inte var det för resten av danssverige heller. Jag har jobbat mycket utomlands.

För några år sedan gjorde jag ett arbete på DOCH (Dans- och Cirkushögskolan) som Anna Grip var inblandad i. För mig var vårt samarbete helt underbart. Kanske var det så som kompaniet fick upp ögonen för mig. Just då behövdes det en ny kvinnlig dansare eftersom en var mammaledig och en annan hade sagt upp sig.

Erbjudandet var omskakande och jag bad om lite betänketid. Jag hade inte tänkt på mig själv i den miljön, men kompaniet var på väg mot ett håll som jag var intresserad av att vara med i. Anna Grip hade satt tonen på en riktning som jag ville stötta och se vad jag kunde bidra med och få vara med om. Jag kan aldrig tacka Anna tillräckligt för chansen.

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Vad skulle du säga är största skillnaden på hur Cullbergbaletten såg ut för 10-15 år sedan jämfört med idag?

Repertoaren och hur vi jobbar med koreografier är annorlunda. Dansen är mer abstrakt om man jämför med hur det var under till exempel Mats Eks tid. Mats Eks arbete bygger mer på en kombination av balett, teater och mim.

Det har försvunnit och kompaniet har på något vis gått tillbaka till en undersökning av vad dans och koreografi kan vara om det inte är kopplat till teater. Jag hoppas att Cullbergbaletten ska tillgängliggöra experimentell konst för en bredare publik vilket annars oftast görs på en liten scen för få åskådare.

Med Deborah Hays ”Figure a Sea” hade vi en bra publikuppslutning på Dansens Hus, det var roligt att så många kom.

Brukar det inte göra det?

Det har varit några år när det varit lite svårt för publiken att förstå vad profilen för kompaniet är. Jag tänker att Cullbergbaletten kan hjälpa till att utveckla dans och koreografi både som separata konstformer och som en kombination av dem båda.

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Hur är det att jobba med Cristian Duarte?

Det är spännande. Arbetet utgår från en tanke om kroppen som arkiv, att kroppen kommer med vissa influenser från olika dansformer som vi jobbat med under våra karriärer. Vi har arbetat med kontinuerligt långsamma rörelser som ständigt driver kroppen framåt och vidare, denna metod kallar Duarte för the current.

Flödet både binder och suddar ut dansarens intränande rörelsemönster. Steg och bilder antyds som spöken från förr. Jag blev mycket förvånad över att jazzdansen satt så starkt inom mig, det är inte någon dansstil som jag varit så intresserad av.

Duarte har använt improvisation som material i verket men inte som grund för kompositionen. Han arbetar därmed inte med en dramatisk höjdpunkt. Åskådaren ser ett utsuddande av referenser och bjuds in att betrakta små detaljer i en kropp som hela tiden rör sig. Precis som de flesta koreografer vi jobbar med nu så kom Duarte inte med några färdiga steg.

Den här ingången har blivit ett vanligt sätt att jobba med dans och koreografi inom modern och nutida dans under de senaste åren. Koreografen tar ett steg tillbaka och lämnar lite av sin kontroll över verket till dansarna. Dansarna tillåts influera verket samtidigt som det fortfarande från koreografens sida är ganska kontrollerat i sin form.

Varför blev just ni fyra utvalda?

Det var Gabriel Smeets som beställde Duarte att jobba med oss. Från början skulle vi vara två stycken men utökades senare till fyra. Det ökar chanserna för att kompaniet att få spela stycket mer. För processen har det varit bra att vara flera, vilket inneburit ytterligare influenser.

Det kan lätt bli lite väl isolerat om man är för få. Vi varierar kända Cullbergsteg med yoga eller andra rörelser. När man tror sig veta hur något ska ta sig uttryck så suddas det plötsligt ut och blir något okänt. 

Var hittar du din egen inspiration?

Jag vill förstå verket. Genom att aktivera mig och tro på processen så blir arbetet självgenererande. Att vara dansare handlar ju inte om mig utan om verket och hur jag kan få det dit det ska.

Emellanåt behövs återhämtning, då tycker jag om att läsa och att leka med mina syskonbarn. Under min karriär har jag fått jobba med många spännande koreografer.

Idag finns det flera koreografer som är i början av sina karriärer som jag tycker är intressanta. Jag skulle även vilja fortsätta göra egna grejer. Än känner jag mig inte på något sätt färdig som dansare.

Jenny Berkán 
25 nov 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil