Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Ett samtal med dansaren Anna Pehrsson

STOCKHOLM: Anna Pehrsson är en dansare som sätter rörelsen i fokus. En dansare som inte är rädd för att testa olika sätt att experimentera med tyngd och flöde för att få fram nya dimensioner av vad dans kan vara.

Efter många år som frilansare är Anna Pehrsson anställd av Cullbergbaletten, just nu är hon inne på sin tredje säsong med kompaniet. 

I november var det urpremiär för Against the current glow, koreograferad av Cristian Duarte på Weld i Stockholm. Verket består av fyra solon uppdelade på två kvällar med dansare från Cullbergbaletten. Pehrsson är en av solisterna. 

Anna Pehrsson. Foto privat

Anna Pehrsson. Foto privat

Vi träffas en regnig kväll på ett café på Söder i Stockholm. Under vårt samtal berättar Pehrsson att hon i slutet av sin utbildning på Balettakademien blev tillsagd av en av lärarna att hon inte skulle vara ledsen, men någon Cullbergdansare skulle hon aldrig bli.

Hur kommer det sig att du sökte till Cullbergbaletten?

Jag sökte inte till Cullbergbaletten. De frågade mig. Efter alla år som frilansare längtade jag efter en mer säker anställning, men under flera år så var jag inte typen av dansare som Cullbergbaletten sökte. Egentligen kanske jag inte var det för resten av danssverige heller. Jag har jobbat mycket utomlands.

För några år sedan gjorde jag ett arbete på DOCH (Dans- och Cirkushögskolan) som Anna Grip var inblandad i. För mig var vårt samarbete helt underbart. Kanske var det så som kompaniet fick upp ögonen för mig. Just då behövdes det en ny kvinnlig dansare eftersom en var mammaledig och en annan hade sagt upp sig.

Erbjudandet var omskakande och jag bad om lite betänketid. Jag hade inte tänkt på mig själv i den miljön, men kompaniet var på väg mot ett håll som jag var intresserad av att vara med i. Anna Grip hade satt tonen på en riktning som jag ville stötta och se vad jag kunde bidra med och få vara med om. Jag kan aldrig tacka Anna tillräckligt för chansen.

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Vad skulle du säga är största skillnaden på hur Cullbergbaletten såg ut för 10-15 år sedan jämfört med idag?

Repertoaren och hur vi jobbar med koreografier är annorlunda. Dansen är mer abstrakt om man jämför med hur det var under till exempel Mats Eks tid. Mats Eks arbete bygger mer på en kombination av balett, teater och mim.

Det har försvunnit och kompaniet har på något vis gått tillbaka till en undersökning av vad dans och koreografi kan vara om det inte är kopplat till teater. Jag hoppas att Cullbergbaletten ska tillgängliggöra experimentell konst för en bredare publik vilket annars oftast görs på en liten scen för få åskådare.

Med Deborah Hays ”Figure a Sea” hade vi en bra publikuppslutning på Dansens Hus, det var roligt att så många kom.

Brukar det inte göra det?

Det har varit några år när det varit lite svårt för publiken att förstå vad profilen för kompaniet är. Jag tänker att Cullbergbaletten kan hjälpa till att utveckla dans och koreografi både som separata konstformer och som en kombination av dem båda.

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Hur är det att jobba med Cristian Duarte?

Det är spännande. Arbetet utgår från en tanke om kroppen som arkiv, att kroppen kommer med vissa influenser från olika dansformer som vi jobbat med under våra karriärer. Vi har arbetat med kontinuerligt långsamma rörelser som ständigt driver kroppen framåt och vidare, denna metod kallar Duarte för the current.

Flödet både binder och suddar ut dansarens intränande rörelsemönster. Steg och bilder antyds som spöken från förr. Jag blev mycket förvånad över att jazzdansen satt så starkt inom mig, det är inte någon dansstil som jag varit så intresserad av.

Duarte har använt improvisation som material i verket men inte som grund för kompositionen. Han arbetar därmed inte med en dramatisk höjdpunkt. Åskådaren ser ett utsuddande av referenser och bjuds in att betrakta små detaljer i en kropp som hela tiden rör sig. Precis som de flesta koreografer vi jobbar med nu så kom Duarte inte med några färdiga steg.

Den här ingången har blivit ett vanligt sätt att jobba med dans och koreografi inom modern och nutida dans under de senaste åren. Koreografen tar ett steg tillbaka och lämnar lite av sin kontroll över verket till dansarna. Dansarna tillåts influera verket samtidigt som det fortfarande från koreografens sida är ganska kontrollerat i sin form.

Varför blev just ni fyra utvalda?

Det var Gabriel Smeets som beställde Duarte att jobba med oss. Från början skulle vi vara två stycken men utökades senare till fyra. Det ökar chanserna för att kompaniet att få spela stycket mer. För processen har det varit bra att vara flera, vilket inneburit ytterligare influenser.

Det kan lätt bli lite väl isolerat om man är för få. Vi varierar kända Cullbergsteg med yoga eller andra rörelser. När man tror sig veta hur något ska ta sig uttryck så suddas det plötsligt ut och blir något okänt. 

Var hittar du din egen inspiration?

Jag vill förstå verket. Genom att aktivera mig och tro på processen så blir arbetet självgenererande. Att vara dansare handlar ju inte om mig utan om verket och hur jag kan få det dit det ska.

Emellanåt behövs återhämtning, då tycker jag om att läsa och att leka med mina syskonbarn. Under min karriär har jag fått jobba med många spännande koreografer.

Idag finns det flera koreografer som är i början av sina karriärer som jag tycker är intressanta. Jag skulle även vilja fortsätta göra egna grejer. Än känner jag mig inte på något sätt färdig som dansare.

Jenny Berkán 
25 nov 2015


  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil