Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Metamorohose-Mats Bäcker-1

Ur Saburo Teshigawaras Metamorphoses. Foto Mats Bäcker

Dynamisk koreografi som går rakt in i kroppen

GÖTEBORG: För andra gången har koreografen Saburo Teshigawara gästat Göteborg. I vår för att sätta upp Tranquil ett nytt verk speciellt för GöteborgsOperans Danskonpani och jag träffade honom bakom scenen innan en föreställning.

Saburo Teshigawara berättar lågmält och eftertänksamt om sitt arbete och sina tankar kring koreografi och framförande: "Det är så roligt att vara tillbaka och fä arbeta med det – för mig – unga kompaniet som har en mycket fin energi och en stark skaparanda, Det är så tillfredsställande att arbeta med dem."

Tranquil 1 foto Mats Bäcker

Ur Teshigawaras Tranquil. Foto Mats Bäcker

"Utgångspunkten för mitt nya stycke Tranquil, 'stillhet, lugn' var att finna nya uttryckssätt, hitta ett nytt språk, både kroppsligt och verbalt, som vi kunde använda.

Jag förklarade mina tankar för dansarna: jag ville inte arbeta på ett redan etablerat sätt, vi måste hitta nya sätt.

Saburo Teshigawara Göteborgsoperan

Saburo Teshigawara. Foto Göteborgsoperan

Tranquil betyder inte bara tystnad, lugn – det finns stillhet även i oljud, och i våra kroppar, och detta måste förmedlas till åskådaren av dansarna. De måste tolka det på ett rent, enkelt sätt. Vi har så paradoxala kroppar, ett paradoxalt liv, eller en strävan – så motsägelsefulla sätt att vara. Det surrar så många tankar i min hjärna och vi måste finna ett uttryck för detta. Så vi arbetade i workshopform under en period. På det sättet kunde vi komma fram till en form för att framföra stycket. Den tiden var mycket givande.

Denna första experimentella period varade ungefär en månad. Sedan kunde vi, med en djup förståelse för kroppen och avsikten, arbeta vidare, finna vägar och utveckla en form. Vi har två sidor inom oss en arbetande och en kontrollerande, och man måste förhålla sig till det och till dem och det sammanhang som vi har omkring oss."

Teshigawara Tranquil foto Mats Bäcker

Ur Saburo Teshigawaras Tranquil. Foto Mats Bäcker

"Det kan tyckas vara ett slösande med tid, men sedan har man hittat ett fungerande arbetssätt. Vi hade en gemensam utgångspunkt, och inte en vision, ett mål att nå fram till. Ofta har man en idé om hur saker ska göras, men dans ska för mig inte vara att upprepa något förutbestämt utan att skapa något nytt. Hitta ett nytt sätt, nya rörelser – i en ständig utveckling.

Vi arbetar tillsammans och formar rörelser tillsammans. Jag ger dansarna ord, tankar inte genom att visa rörelser och ge dem koreografi som jag vet fungerar. Det viktiga är hur de själva skapar. De måste fråga sig själva, dag efter dag, sekund efter sekund, och själva finna ut, pröva på och nå fram till former och uttryck i ett ständigt skapande, men med ett väldigt avspänt tänkande och avspända kroppar på samma gång. En avspänd kropp betyder skarpare rörelser, starkare. De får ett eget sätt att röra sig utifrån mina klara direktiv. I början har de många frågor men de lär sig eftersom och i samarbetet med de andra dansarna."

När man har genomfört premiären, är verket då 'färdigt' eller fortsätter det att utvecklas?

"Det finns fortfarande en stor kroppslig frihet, men tekniskt är det mycket klart bestämt. Belysning och musik är fastställda, och inom den ramen måste kroppens rörelser skapas spontant och i ögonblicket – med timing och känsla. I långsamma rörelser kan det vara svårt att hitta rätt timing. Sedan kan nya känslor och attityder påverka själva framförandet."

Teshigawara Metamorphoses Gbg - Mats Bäcker

Ur Teshigawara Metamorphoses. Foto Mats Bäcker

"Musiken väljer jag efter vad som erfordras. Jag använder både klassisk musik och modern musik – eller ljud – allt efter den stämning det uttryck jag önskar.

Musik framställs ur instrument eller ur apparater, det är ingen skillnad. Jag använder inte musik från en viss era.

Ljud kommer från naturen, kroppen är av naturen, på samma sätt som djuren, och musiken är starkt påverkad av naturen, av naturliga fenomen.

Jag behöver använda musik av många slag – det är en nödvändighet."

Saburo Teshigawara Metamorphoses Göteborg foto Mats Bäcker

Ur Saburo Teshigawaras Metamorphoses. Foto Mats Bäcker

Tranquil gavs tillsammans med Teshigawaras tidihgare verk Metamorphoses som gavs på GöteborgsOperan 2014. Tillsammans en fullödig, vacker föreställning i en raffinerat avskalad estetik. Utsökt dans i en utsökt presentation. Ljud, ljus och rörelse som når oss rakt i hjärtat, Vi känner det i kroppen. Lätt på foten går även en grånad dansoman ut i natten . . .

Metamorphoses ges även på Balettkompaniets Europaturné till Österrike, Spanien och Frankrike den 6 maj till 4 juni 2016.

Anders Jörlén
19 april 2016


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil