Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Scott McKenzie på Royal Ballet School. Foto RBS

Scott McKenzie på Royal Ballet School. Foto RBS

Scott McKenzie: Om en dröm som slog in

LONDON: Musikalen Billy Elliot handlar om en pojke som har en dröm om att dansa och som går vidare för att bli studerande vid The Royal Ballet School (RBS).

För Scott McKenzie har drömmen blivt sann! Han spelade Billy i Londonföreställningen och blev även elev vid RBS efter ett år i showen. Nu går han tredje och sista året av utbildningen på skolan.

Dansportalen mötte denne begåvade unge man på den plats som många unga danssuderande skulle önska att de vore på – Royal Ballet School i London – belägen strax intill The Royal Opera House, Covent Garden.

Scott McKenzie Foto RBS

Scott McKenzie Foto RBS

Scott är en trevlig ung gentleman med en strålande attityd när han talar om episoder i sitt liv inom dansen, kombinerat med ett stort leende och en lättsam inställning till våra frågor.

Med under intervjun var Maggie Foyer, Dansportalens London-korrespondent och Annalise Gunild, marknads- och kommunikationsansvarig vid Royal Ballet School.

Scott i rollen som Billy Elliot. Foto BETM

Scott i rollen som Billy Elliot. Foto BETM

Han fortsätter: "Jag gjorde min första audition för rollen som Billy i februari 2008, stod på scenen i september 2010 och stannade i föreställningen till september 2011. Det var mycket jobbigt" säger Scott med ett skratt.

För oss låter detta som ett 'understatement' från en som är stjärna i Billy Elliot, the Musical.

"När jag gjorde min första audition var jag bara 11 år. När jag stod på scenen som Billy var jag 13. Det var ganska ungt för att flytta ifrån mina föräldrar och resa till London och showen" säger Scott och tänker på hur drastiskt hans liv förändrats under bara några år.

Man höll en audition för showen i Newcastle och Scott var den ende pojken som gick vidare.

"Sedan måste jag åka till London för fler prov inför showen. Jag gick på en fem veckors sommarkurs för Billy. Vi var sex pojkar som tränade där den sommaren."

Det blev den sista utgallringen innan man beslöt vilka som skulle få vara med i föreställningen!

Efter träningsperioden fick Scott åka tillbaka till Skottland, då han inte ansågs vara tillräckligt råbarkad för rollen. "Det kunde man aldrig tro" säger Scott och ler stort mot oss.

"De sa att jag var för klassisk! Jag måste gå hos en contemporary- och en pop-lärare hemma i Skottland för en månads träning. Först därefter åkte jag tillbaka till London för att börja med de riktiga repetitionerna," säger Scott med ännu ett leende. Och vid det laget var han bara 12 år.

"Min sista föreställning var min hundrade! Jag räknade varenda en" säger Scott – och vi tror honom.

En dag med Billy Elliot

Dagen startade med akademiska skolämnen kl 8.30 på morgonen fram till kl 12.00. Efter lunch åkte man till repetitioner mellan 14.00 och 17.00. Om man skulle vara med i föreställningen slutade man tidigare och åkte till teatern. Om inte, fortsatte repetitionerna. Därefter gick man till "Billyhuset" för kvällen eller till teatern för att vara reserv under föreställningen. Där finns alltid två Billy på teatern varje kväll, om någon skulle bli indisponerad, vilket faktiskt händer rätt ofta.

Jag har fått skador så jag var borta några gånger. Men jag fick hoppa in i andra föreställningar också. Så'nt är livet!" säger Scott.

Pojkarna medverkar normalt ett till två år i showen. En del medverkar i sex månader andra låller på i upp till två år. Det beror på hur mycket de växer och när de kommer i målbrottet. Man kan fortfarande vara kvar i föreställningarna en kort tid efter målbrottet.

"De erbjöd mig att göra så, men jag ville gå tillbaka till en dansskola i Skottland. Jag slutade i föreställningen i september och de frågade om jag ville vara kvar till november, men då hade jag redan missat två månader på dansskolan i Skottland. Och den vanliga skolan dessutom."

"Man måste ha noggrann kontroll på vad man gör!" säger Scott med en mogenhet som en ung man i hans ålder sällan visar.

Scott McKenzie

Scott McKenzie under en workshop. Foto privat

När började du på Royal Ballet School?

"När jag lämnade Billy Elliot stannade jag ett år i Skottland för att träna på dansskolan där. Sen deltog jag två veckor i sommarkursen på White Lodge (Royal Ballet Schools mellanstadieskola). Efter en föreställning som Gailene Stock, chef för RBS, såg blev jag erbjuden att gå ett år på skolan.

"The RBS sägs vara en av de bästa skolorna i världen, så där har man stora förväntningar och det sägs också att det är svårt att leva upp till dessa. Men när det gäller är det du själv som gör jobbbet och man gör vad man måste. Jag skulle inte vilja ändra på nånting," säger Scott med en röst som klart sade oss att det är så det måste vara.

Nu har han ett fast kontrakt med baletten vid Staatsoper i Wien från augusti 2016. Balettchefen i Wien, Manuel Legris, hade följt Scott på Instagram en längre tid.

Wien var hans första öppna audition, med cirka 150 deltagare. Där var 60 pojkar och att se alla dem var för Scott väldigt nervpirrande. "Jag gjorde några andra auditions tidigare, men de var enskilda prov, så då var jag inte alls nervös."

"I Wien kom de från hela världen och jag hade ingen aning om varifrån. Jag hade turen att bli inskriven bland de första och fick plats längst fram vid stången, så jag stod direkt framför domarpanelen, vilket var tursamt . . ."

"De gallrade från 60 till 13 pojkar som fick gå vidare och göra solon. Jag hade med mig två CD – om jag inte var i balans den dagen skulle jag dansa ett lättare solo, om jag var OK skulle jag välja Svansjön. Tur för mig så gick klassen bra och jag kunde dansa Svansjön."

Scott signerar kontraktet i Wien i en självklar pose för en dansare. Foto privat

Scott signerar kontraktet i Wien i en självklar pose för en dansare. Foto privat

Efter solona blev de intervjuade av chefen Manuel Legris. Han erbjöd Scott ett kontrakt, det enda som erbjöds den dagen. "Det var verkligen toppen," säger Scott med ett brett leende.

Scott  McKenzie i Wien

Även en dansare får ta det lugnt och njuta en stund på ett café i Wien, särskilt som man just skrivet på ett kontrakt med Wienbaletten. Foto privat

Scotts familj är bara glada åt hans val av en karriär som dansare.

"De tycker det är jättebra, de har redan planer på att resa till Wien nästa år och se mig dansa. Eftersom jag inte har bott hemma hos dom sedan jag var 12, är dom mer eller mindre vana vid att jag har försvunnit . . ."

Cristian Hillbom
Maggie Foyer
13 maj 2016

Översättning Anders Jörlén


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil