Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Scott McKenzie på Royal Ballet School. Foto RBS

Scott McKenzie på Royal Ballet School. Foto RBS

Scott McKenzie: Om en dröm som slog in

LONDON: Musikalen Billy Elliot handlar om en pojke som har en dröm om att dansa och som går vidare för att bli studerande vid The Royal Ballet School (RBS).

För Scott McKenzie har drömmen blivt sann! Han spelade Billy i Londonföreställningen och blev även elev vid RBS efter ett år i showen. Nu går han tredje och sista året av utbildningen på skolan.

Dansportalen mötte denne begåvade unge man på den plats som många unga danssuderande skulle önska att de vore på – Royal Ballet School i London – belägen strax intill The Royal Opera House, Covent Garden.

Scott McKenzie Foto RBS

Scott McKenzie Foto RBS

Scott är en trevlig ung gentleman med en strålande attityd när han talar om episoder i sitt liv inom dansen, kombinerat med ett stort leende och en lättsam inställning till våra frågor.

Med under intervjun var Maggie Foyer, Dansportalens London-korrespondent och Annalise Gunild, marknads- och kommunikationsansvarig vid Royal Ballet School.

Scott i rollen som Billy Elliot. Foto BETM

Scott i rollen som Billy Elliot. Foto BETM

Han fortsätter: "Jag gjorde min första audition för rollen som Billy i februari 2008, stod på scenen i september 2010 och stannade i föreställningen till september 2011. Det var mycket jobbigt" säger Scott med ett skratt.

För oss låter detta som ett 'understatement' från en som är stjärna i Billy Elliot, the Musical.

"När jag gjorde min första audition var jag bara 11 år. När jag stod på scenen som Billy var jag 13. Det var ganska ungt för att flytta ifrån mina föräldrar och resa till London och showen" säger Scott och tänker på hur drastiskt hans liv förändrats under bara några år.

Man höll en audition för showen i Newcastle och Scott var den ende pojken som gick vidare.

"Sedan måste jag åka till London för fler prov inför showen. Jag gick på en fem veckors sommarkurs för Billy. Vi var sex pojkar som tränade där den sommaren."

Det blev den sista utgallringen innan man beslöt vilka som skulle få vara med i föreställningen!

Efter träningsperioden fick Scott åka tillbaka till Skottland, då han inte ansågs vara tillräckligt råbarkad för rollen. "Det kunde man aldrig tro" säger Scott och ler stort mot oss.

"De sa att jag var för klassisk! Jag måste gå hos en contemporary- och en pop-lärare hemma i Skottland för en månads träning. Först därefter åkte jag tillbaka till London för att börja med de riktiga repetitionerna," säger Scott med ännu ett leende. Och vid det laget var han bara 12 år.

"Min sista föreställning var min hundrade! Jag räknade varenda en" säger Scott – och vi tror honom.

En dag med Billy Elliot

Dagen startade med akademiska skolämnen kl 8.30 på morgonen fram till kl 12.00. Efter lunch åkte man till repetitioner mellan 14.00 och 17.00. Om man skulle vara med i föreställningen slutade man tidigare och åkte till teatern. Om inte, fortsatte repetitionerna. Därefter gick man till "Billyhuset" för kvällen eller till teatern för att vara reserv under föreställningen. Där finns alltid två Billy på teatern varje kväll, om någon skulle bli indisponerad, vilket faktiskt händer rätt ofta.

Jag har fått skador så jag var borta några gånger. Men jag fick hoppa in i andra föreställningar också. Så'nt är livet!" säger Scott.

Pojkarna medverkar normalt ett till två år i showen. En del medverkar i sex månader andra låller på i upp till två år. Det beror på hur mycket de växer och när de kommer i målbrottet. Man kan fortfarande vara kvar i föreställningarna en kort tid efter målbrottet.

"De erbjöd mig att göra så, men jag ville gå tillbaka till en dansskola i Skottland. Jag slutade i föreställningen i september och de frågade om jag ville vara kvar till november, men då hade jag redan missat två månader på dansskolan i Skottland. Och den vanliga skolan dessutom."

"Man måste ha noggrann kontroll på vad man gör!" säger Scott med en mogenhet som en ung man i hans ålder sällan visar.

Scott McKenzie

Scott McKenzie under en workshop. Foto privat

När började du på Royal Ballet School?

"När jag lämnade Billy Elliot stannade jag ett år i Skottland för att träna på dansskolan där. Sen deltog jag två veckor i sommarkursen på White Lodge (Royal Ballet Schools mellanstadieskola). Efter en föreställning som Gailene Stock, chef för RBS, såg blev jag erbjuden att gå ett år på skolan.

"The RBS sägs vara en av de bästa skolorna i världen, så där har man stora förväntningar och det sägs också att det är svårt att leva upp till dessa. Men när det gäller är det du själv som gör jobbbet och man gör vad man måste. Jag skulle inte vilja ändra på nånting," säger Scott med en röst som klart sade oss att det är så det måste vara.

Nu har han ett fast kontrakt med baletten vid Staatsoper i Wien från augusti 2016. Balettchefen i Wien, Manuel Legris, hade följt Scott på Instagram en längre tid.

Wien var hans första öppna audition, med cirka 150 deltagare. Där var 60 pojkar och att se alla dem var för Scott väldigt nervpirrande. "Jag gjorde några andra auditions tidigare, men de var enskilda prov, så då var jag inte alls nervös."

"I Wien kom de från hela världen och jag hade ingen aning om varifrån. Jag hade turen att bli inskriven bland de första och fick plats längst fram vid stången, så jag stod direkt framför domarpanelen, vilket var tursamt . . ."

"De gallrade från 60 till 13 pojkar som fick gå vidare och göra solon. Jag hade med mig två CD – om jag inte var i balans den dagen skulle jag dansa ett lättare solo, om jag var OK skulle jag välja Svansjön. Tur för mig så gick klassen bra och jag kunde dansa Svansjön."

Scott signerar kontraktet i Wien i en självklar pose för en dansare. Foto privat

Scott signerar kontraktet i Wien i en självklar pose för en dansare. Foto privat

Efter solona blev de intervjuade av chefen Manuel Legris. Han erbjöd Scott ett kontrakt, det enda som erbjöds den dagen. "Det var verkligen toppen," säger Scott med ett brett leende.

Scott  McKenzie i Wien

Även en dansare får ta det lugnt och njuta en stund på ett café i Wien, särskilt som man just skrivet på ett kontrakt med Wienbaletten. Foto privat

Scotts familj är bara glada åt hans val av en karriär som dansare.

"De tycker det är jättebra, de har redan planer på att resa till Wien nästa år och se mig dansa. Eftersom jag inte har bott hemma hos dom sedan jag var 12, är dom mer eller mindre vana vid att jag har försvunnit . . ."

Cristian Hillbom
Maggie Foyer
13 maj 2016

Översättning Anders Jörlén


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil