Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lidia Wos

Lidia Wos i Because the day was sunny. Foto Imre Zsibrik

Poesi som dansteater

MALMÖ: För 20 år sedan mottog den polske poeten Wislawa Szymborska nobelpriset i litteratur. Nu kommer hennes poesi att omvandlas till dansteater i Lidia Wos nya föreställning Becuase the day was sunny.

Det blir ett spännande möte mellan Lidia Wos skruvade och absurda koreografiska universum och Wislawa Szymborskas surrealistiska men ändå vardagliga och ständigt aktuella poesi.

Lidia Wos är en polsk/svensk dansare och koreograf med drygt 25 års professionell erfarenhet från olika danskompanier i Polen och Sverige. Under 13 år, till och med 2015, tillhörde hon den fasta ensemblen på Skånes Dansteater. Där fick hon även chansen att skapa sina första koreografier i samband med kompaniets så kallade lunchdanser.

Hon visade sig direkt äga ett helt eget personligt koreografiskt språk fyllt av detaljrikedom, musikalitet och oväntade kroppsinklar. Från de första kortare koreografierna inom ramen för Skånes Dansteaters lunchdans har hon sedan gått vidare och skapat koreografier åt kompanier och teatrar i såväl Sverige som internationellt.

Föreställningen Sånger från en inställd skilsmässa, som hon skapade åt Malmö Opera och Skånes Dansteater 2015, kommer t.ex. att gå ut på nationell turné med Riksteatern under våren 2017 och Who let the dogs out? med Company E i Washington hade sin premiär på Kennedy Center i Washington i mars 2016.

Because the day was sunny är hennes första produktion i egen regi. Inspiration till föreställningen har Lidia hämtat från olika dikter av Wisława Szymborska. Ambitionen är att utforska hur poesins uttryck kan omformas till dans, rörelser och kroppsspråk.

Ordens exakta betydelse är inte det viktiga utan det handlar om att använda texten som inspirationskälla. ”För mig fungerar poesin som en grund för fantasin”, förklarar Lidia. ”Jag vill använda de bilder som Szymborska målar upp med ord som en utgångspunkt för mina koreografiska idéer och för att öppna för nya tankar, idéer och att vidga rörelsespråket.”

Förutom den uppenbara polska kopplingen mellan Wislawa Szymborska och Lidia Woś finns det också stora likheter mellan Szymborskas poesi och Lidias koreografi:
– Omsorgen om små detaljer som tar sig närmast perfektionistiska uttryck.
– Hur de omfamnar det allmänmänskliga och hämtar inspiration från vardagslivet.
– Att de vänder sig till en vanlig människa och angelägenheten om att stå i personlig
dialog med varje enskild läsare/åskådare.
– Skenbart enkla konstruktioner bestående av flera olika lager som öppnar upp för
otaliga tolkningar.
– Kontraster som bryter mot varandra och bygger upp en grund för överraskande
och absurda vändningar.
– Samt den ständigt närvarande, subtila och surrealistiska humorn.

”Jag upplever att Szymborskas poesi är mycket dansant”, säger Lidia. ”Jag har också fastnat för de enkla och vardagliga bilderna hon använder och hur varje dikt öppnar för olika tolkningsmöjligheter. Och ju mer jag gräver mig in i hennes diktning ju mer fascinerad blir jag av hur tidlös och samtidigt dagsaktuell den känns.”

Because the day was sunny har premiär på Inkonst i Malmö den 6 oktober. Där spelas den även den 7-8 oktober och sedan finns den tillgänglig för turné såväl nationellt som internationellt.

Det finns naturligtvis en förhoppning att även kunna spela föreställningen i Szymborskas hemland Polen och produktionen stöttas av såväl Polska Institutet i Stockholm som Szymborska-kontoret i Krakow.

I föreställningen medverkar förutom Lidia Woś själv även dansarna Javier Perez och Jernej Bizjak. Javier har tidigare bland annat tillhört ensemblen på Norrdans och Jernej har tidigare bland annat arbetat på Dansk Danseteater i Köpenhamn.

Robert Karlsson
3 okt 2016


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil