Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

2017 Drömmen om Svansjön-Luiza Lopes-Oscar Salomonsson. Foto Carl Thorgorg

Luiza Lopes och Oscar Salomonsson i Pär Isbergs Drömmen om Svansjön 2017. Foto Carl Thorborg

Svansjön, den mest klassiska av alla baletter

STOCKHOLM: Svandammen/Svansjön har en lång historia på Kungliga Operan. Den mest klassiska av alla baletter har en längre historia på Stockholmsoperan än vad som kanske är känt.

Några namn som virvlar förbi är Anna Pavlova, Ryska Monte-Carlobaletten, Lucia Nifontova, Mariane Orlando, Verner Klavsen, Rudolf Nurejev och Margot Fonteyn.


Anna Pavlova

Anna Pavlova

11-17 maj 1908 gästspelade ett tjugotal dansare ur S:t Petersburgsbaletten med Anna Pavlova och den store, virile Adolf Bolm i spetsen.

I sex föreställningar gavs
hela Coppelia, Giselle och
en numera bortglömd Petipabalett som heter Kavalleriets rast, plus Paquita och andra akten ur Svansjön – då under namnet Svandammen.

3/12 1937 gästspelade Ballet russe de Monte Carlo, under ledning av René Blum.

Åter gavs andra akten under namnet Svandammen. Huvudrollerna dansades då av Vera Nemtchinova och Igor Youskevitch.

 

 


Svansjön. Brita Appelgren och Teddy Rhodin i en gammal journalfilm från 1942

Brita Appelgren och Teddy Rhodin i en gammal journalfilm från 1942

24/1 1942 gavs Svansjön för första gången i Stockholm med Operans egen balett. Åter var det fråga om en akt. Koreograf var George Gé, balettchef 1940-48.

Huvudrollerna dansades vid premiären av Brita Appelgren och Teddy Rhodin. Baletten framfördes 26 gånger fram till våren 1947.

Ur programhäftet:
Svansjön handlar om
en prinsessa och hennes svit som alla blivit förvandlade till svanor
av en ond ande, men
som har löfte att åter ta mänsklig gestalt varje natt mellan midnatt och gryning.

Prinsen, på jakt med vänner, förälskar sig i henne. Gryningen bryter in och sviten förvandlas åter till svanor. Prinsen söker följa dem men den onde anden spärrar vägen. Vanmäktig mot hans trollkonster faller prinsen ner och dör.

13/5 1946 gästspelade Helsingforsoperans balett med större delen av Alexander Saxelins version. Där dansade, i en ovanlig uppdelning, Lucia Nifontova Odette och Irja Koskinen Odile, med Klaus Sahlin som prinsen.

En 18-årig Mariane Orlando som Odette. Foto Enar Merkel Rydberg

Mariane Orlando. Foto Enar Merkel Rydberg

12/3 1953 dansade Operabaletten den första egna hela Svansjön. Koreograf: Mary Skeaping, balettchef 1953-62. Den innehöll många mimscener, i en tradition som inte längre förekommer men inte är helt bortglömd.

Premiärpar: Mariane Orlando (18 år) och Teddy Rhodin. Många internationella stjärnor gästspelade, bland dem Beryl Grey, Raisa Strutjkova, Doris Laine och Liane Daydé.

Slutet av programhäftet:
"Siegfried svär att gå i döden med Odette. Trollkarlen blir förskräckt och försvinner,
ty skulle Siegfried offra sitt liv av kärlek till Odette, skulle detta betyda hans egen undergång.

Det älskande paret omfamnar varandra för sista gången och Odette springer ut på klippan för att kasta sig i sjön.

Trollkarlen uppenbarar sig i sin uggleskepnad i hopp om att kunna förvandla henne till en svan då hon kastar sig i sjön, men Siegfried skyndar till Odettes sida och tillsammans kastar de sig i vattnet. ­– Siegfrieds offer blir trollkarlens död.

Apoteos:
I gryningen ser man Odette och Siegfried i en gyllene båt, dragen av en svan, färdas mot en värld där evig lycka råder. De unga svanflickorna bringar dem sin hyllning. Siegfrieds modiga gärning löser även dem från förtrollningen."

Svansjöm_Conus, Marie Lindqvist och Jan Erik Wikström. Foto Alexander Kenney

Marie Lindqvist och Jan Erik Wikström i Natalia Conus version av Svansjön 2008. Foto Alexander Kenney


Nästa version av Svansjön hade premiär 21/11 1964. Natalia Conus satte upp en sovjetisk version i koreografi av, som det hette, Conus efter Petipa och Ivanov. På premiären dansade Mariane Orlando med Verner Klavsen.

Århundradets gästspel ägde rum 5 november 1967, med Rudolf Nurejev och Margaret Fonteyn. En Balettklubbsmedlem som såg föreställningen deltog under 55 minuters applåder.

Med denna version fick Svansjön i Stockholm sitt första lyckliga slut.

Ur programhäftet:
"Den olyckliga Odette kommer in och berättar för sina väninnor om prinsens trolöshet... Prinssen ber Odette om förlåtelse. Han har inte brutit sitt löfte eftersom han trodde att Odile var hans Odette. Hans kärleksförklaring i slottets balsal var riktad till henne! Den rasande trollkarlen försöker skilja de älskande åt, han nedkallar naturens makter mot dem, men ingenting kan övervinna den unga rena kärleken. En envig utkämpas mellan trollkarlen och prin Siegfried. Trollkarlen blir besegrad, hans makt är för evigt brutan.

Så segrar den rena, uppoffrande kärleken över det onda. Svanorna förvandlas åter till unga flickor. Odette och prinsen vandrar den uppgående solen till mötes."

Svansjön 2001. Nathalie Nordquist. Foto Alexander Kenney

Nathalie Nordquist i Sir Peter Wrights version av Svansjön 2001. Foto Alexander Kenney


Med det nya årtusendet fick Kungliga Baletten en ny version av Svansjön. Vid premiären 2/11 2001 dansade Nathalie Nordquist och Anders Hellström huvudrollerna. Koreografi: "Marius Petipa, Lev Ivanov och Peter Wright."

Ur programäftet:
"Odette återvänder till svanjungfrurna, hon är häftigt upprörd och vill dränka sig i sjön medan hon fortfarande har mänsklig gestalt. När von Rothbart förstår att Siegfried följer henne, skapar han en storm för att hejda honom, men det är förgäves.

Siegfried når fram till Odette och ber henne om förlåtelse. Sorgsen berättar hon för honom att hon förlåter honom men att ingenting kan ändra att har brutit sitt löfte till henne. Odette och Siegfried förstår att de inte kan leva skilda från varandra och beslutar sig för att dö tillsammans.

Odette kastar sig i sjön och von Rothbart hindras i sina försök att stoppa Siegfried som följer henne i döden. Gryningen kommer. Trollkraften är bruten när de älskande förenas i en värld av evig kärlek."

29/4 2008 återupptogs Conus version. Marie Lindqvist och Jan-Erik Wikström var sensationella i huvudrollerna.

Mats Ek Svansjön 2015, Clyde Emmanuel Archer som Prinsen. Foto Carl Thorborg

Clyde Emmanuel Archer som Prinsen i Mats Eks Svansjön. 2015 Foto Carl Thorborg


Detta var en resumé av Svandammen/Svansjön i olika former av traditionella versioner på Kungliga Operan. Men inte slutar den eviga balettens historia där. 23/10 2015 kunde Kungliga baletten som första kompani utanför Cullbergbaletten ge Mats Eks moderna, högst personliga version från 1987. Det var första gången den gavs på alldeles för länge – ca 15 år. Suveränt premiärpar: Gina Tse och Clyde Emmanuel Archer.

7/4 2017 får publiken uppleva en urpremiär i koreografi av Pär Isberg: Drömmen om Svabsjön. Denna version framförs också vid gästspel i Malmö 26-28 maj och i Göteborg 8-11 juni 2017.

Och, som det ibland heter, det är bara början på fortsättningen.

Peter Bohlin
7 april 2017



  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil