Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Roine Söderlundh Billy Elliot

Koreografen Roine Söderlundh i en klassisk Billy Elliot the Musical-miljö på Kulturhuset/Stadsteatern. Foto Cristian Hillbom

Koreografen Roine Söderlundh om arbetet med Billy Elliot: "Många har en Billy inom sig"

STOCKHOLM: Dansportalen möter koreografen Roine Söderlundh som berättar om hur det är att jobba med en föreställning som Billy Elliot The Musical:

”Det fina med Billy Elliot är att det är barn som har huvudrollen, vilket gör att de vuxna supportar barnen i deras roller. Det gör att vi inte har plats för så stora egon på scenen. Alla blir så solidariska och kollegiala med varandra.”

”Själv tog jag mig från Uppsala till Stockholm och började träna balett. Ingen i min familj har sysslat med dans så det var ganska ensamt. Jag kan identifiera mig med Billy i att ha en dröm om att dansa."

Uno, Nils, Ole, Carl

Oliver Palm, Nils Boyer, Ole Forsberg och David Fridholm i boxningsscenen. Foto Jens Stuendel Instagram

”Det är stor skillnad att sätta upp Billy Elliot i Stockholm jämfört med i Malmö, framförallt för att scenen är mycket mindre. I Malmö hade vi en frontscen, här är scenkanten rak så själva scenen blir mer kompakt”, säger Roine Söderlundh till Dansportalen. Vi har slagit oss ned i Kulturhusets tomma cafeteria efter en föreställning.

”Det blir en del förändringar för att anpassa föreställningen till denna scen. Totalt sett är det 40 barn som alternerar i olika lag och 24 vuxna. Vi har fler alternerande barn men färre vuxna än i Malmö.”

Fyra av de sex som gör huvudrollen var även med i Malmö.

Jacob Hermansson gjorde Billy i Malmö och gör rollen även i Stockholm. Likaså Uno Elger som var Michael i Malmö och har även den rollen i Stockholm.

Carl Sjögren och David Fridholm som gjorde rollen Michael i Malmö gör nu rollen som Billy. Två nya pojkar gör rollen som Michael, Oliver Palm och Adrian Macéus.

Alla Billy Michael

Fr v: Oliver Palm (Michael), Carl Sjögren (Billy), David Fridholm (Billy), Adrian Macéus (Michael), Jacob Hermansson (Billy), Uno Elger (Michael). Foto Jens Stuendel Instagram

Hur är det att jobba med barn på scenen?

”När det gäller Billy var de så otroligt unga när vi tog ut dem för rollen, det är nu mer än 2,5 år sedan. Min uppgift var att ta fram en utbildning och välja pedagoger som skulle ge dem ett stort stöd på vägen fram till att de står på scenen. Vi valde att använda professionella lärare som undervisar professionella dansare.”

”Vi har haft ett tempo som man normalt inte har för barnskådespelare. Det gällde att ta stora hänsyn till barnen och inte forcera, utan pusha dem med positiv coaching och positiv energi. Det har varit ganska tufft att träna både sång, balett, stepp och dans”, säger Roine.

SwanLakeFotoKulturhuset

David Fridholm omgiven av svanar. Foto Sören Viiks

Vad var den största utmaningen?

”Det var att göra hela föreställningen! I numret Solidaritet – som är på cirka 10 minuter – har vi tio barn plus Billy – samt 22 vuxna – som inte ska krocka med varandra men ändå utföra sina nummer som Mrs Wilkinson, pianoläraren, gruvarbetare, poliser och balettflickor.”

”Den här nivån på barndans har aldrig tidigare funnits i Sverige!”, säger Roine och vi är säkra på att han har rätt på den punkten. ”Under de 35 år som jag jobbat med föreställningar har jag aldrig haft barn som kan så många saker på en gång, sjunga, dansa och steppa och spela teater.”

Och sedan kan han inte annat än att ge beröm till dessa unga skådespelare/dansare: ”De är otroligt receptiva och intelligenta. Vår dialog är som med professionella artister när vi ger instruktioner, men de ifrågasätter även olika saker. Utmaningen har naturligtvis varit att lägga oss på den här höga nivån och behålla den.”

Jacob Uno applådtack

Uno Elger och Jacob Hermansson i applådtacket. Foto Cristian Hillbom

I originalversionen är det två steppnummer, du sade i en tidigare intervju med Dansportalen att du ville ta bort ett av dem och göra något annat?

”Det är så klassiskt engelskt och traditionellt att lägga in stepp i olika föreställningar. Jag tyckte det var konstigt att Billy skulle sätta på sig steppskor just här. Hellre ett mer aggressivt, fysiskt nummer för att visa hans frustration. Det är alltså numret ”Angry Dance” i finalen av första akten där poliserna trappar upp våldet mot demonstranterna.

Musikaler är låsta till formen av producenterna, har du haft frihet att utforma föreställningen?

”Man får inte ändra i själva strukturen i manuset, men vi är fria att lägga till dans och annat som anpassar showen efter vilka skådespelare man har lokalt. Det är mycket mer dans i den här föreställningen än det är i originalet i London. I ”Drömbaletten” tex har vi fyllt på med mer koreografi och vuxna dansare.”

All you have to do is Shine

All You Have to Do is Shine! Foto Jens Stuendel Instagram

Slutet har du lyckats bra med, det skiljer sig från alla andra länders versioner som jag sett, han går ut som barn och återkommer som vuxen, precis som filmen slutade.

”Mycket hänger nog på min egen bakgrund. Jag tog mig från Uppsala till Stockholm och började träna balett helt ensam. Jag kände mig ensam i mitt dansintresse som kille. Ingen i min familj har sysslat med dans så jag kan identifiera mig i hur Billy känner.”

”Vi har även 25 flickor som skulle repeteras in, de är yngre här än i Malmö. Det fina med Billy Elliot är att det är barn som har huvudrollen, vilket gör att de vuxna supportar barnen i deras roller. Det gör att vi inte har plats för så stora egon på scenen. Alla blir så solidariska och kollegiala med varandra.”

Varför är Billy en sådan succé var den än spelas?

”Barnen! Jag såg en ganska sopig föreställning av showen – säger inte var – men den lyftes av barnen och att det är ett så bra manus. Många har en Billy inom sig. Vi har alla drömmar och många har inte fått leva ut sina drömmar. Vi blir lyckliga när vi följer den här killen som tar ett så stort beslut och går emot traditionerna i sin familj.”

Uno Carl Foto Sören Viiks

Oliver Palm och David Fridholm. Foto Sören Viiks

Vad är Billy-skolan för slags utbildning?

”Stadsteatern och Malmö Opera såg ett behov av att skapa en utbildning för de barn som skulle göra rollerna i Billy Elliot. Jag fick frågan om jag vill bli koreograf till föreställningen och Base23 fick i uppdrag att driva Billy-skolan. Varje vecka gick de nio timmar i ämnena som ingår i showen, stepp, balett, sång, jazz och teater.”

”Vi hade en audition och ca 120 pojkar sökte till Billyskolan och 18 togs ut i första omgången. Det handlar mycket om att orka fokusera på så många olika tekniker när man är så ung. Slutligen plockades sex pojkar ut som fick åka till Malmö och spela Billy/Michael.”

”Till stockholmsuppsättningen hade vi ännu en audition och vi fick då ytterligare några pojkar som tränade för rollerna. Alla som går på Billy-skolan har fått möjlighet att vara med i föreställningen. Vi har en backup som ska räcka fram till sista föreställningen den 22 november i år.”

Hur klarade de skolgången under tiden som de var med i showen?

”När de gick på Billyskolan var det inget problem. Det var långa repetitioner i januari innan premiären, men då hade de läxläsning varje morgon mellan klockan åtta och tio. Föräldrarna har varit enormt stöttande, men även deras lärare har ställt upp väldigt fint.”

Vilken är din egen favoritscen i showen?

”Drömbaletten blev kraftfull och lite annorlunda med alla killar som kommer in som svanar. Jag tycker att det är en roligare koreografi än i originalet.”

”Finalen är skitrolig, jag gillar att koreografera sådana här finaler som bara bygger och bygger.” säger Roine med ett stort skratt som visar att han verkligen har haft roligt när han gjorde den.

"Vi har ökat på svårighetsgraden i Stockholm jämfört med i Malmö, eftersom de var så unga då och behövde få den erfarenhet som det gav dem att spela i sex månader på en scen."

Levi Blad Carl Sjögren Foto Sören Viiks

Drömbaletten med Levi Blad och Carl Sjögren. Foto Jens Stuendel Instagram

Anpassar du koreografin efter vem som spelar Billy?

"Ja, de gör lite individuellt på några ställen, det är små saker och tricks eftersom koreografin är anpassad efter dem. Även de vuxna dansarnas roller har anpassats, jag kunde inte bara översätta rörelserna och ersätta rollerna. Alla dansare har olika dynamik, här måste jag anpassa numren efter vilka dansare jag har tillgängliga. Det är inte som i London där man castar en dansare som får anpassa sig och ersätta en plats."

Hur fungerar det med backup om t ex någon blir sjuk?

"Vi har ett joursystem som går ut på att när en spelar Billy/Michael så finns det en annan beredd att hoppa in om något händer. Men de kan vara hemma eftersom vi kan ta hit dem på så kort tid. Men före kl 12 varje dag måste de höra av sig om de håller på att bli sjuka så vi kan sätta in en ersättare till kvällen."

"Normalt spelar de alltid i samma lag men de kan spela mot vem som helst. Alla sex pojkarna är så charmiga och roliga, vi har verkligen fått en väldigt fin föreställning."

Cristian Hillbom
30 april 2017


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil