Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Roine Söderlundh Billy Elliot

Koreografen Roine Söderlundh i en klassisk Billy Elliot the Musical-miljö på Kulturhuset/Stadsteatern. Foto Cristian Hillbom

Koreografen Roine Söderlundh om arbetet med Billy Elliot: "Många har en Billy inom sig"

STOCKHOLM: Dansportalen möter koreografen Roine Söderlundh som berättar om hur det är att jobba med en föreställning som Billy Elliot The Musical:

”Det fina med Billy Elliot är att det är barn som har huvudrollen, vilket gör att de vuxna supportar barnen i deras roller. Det gör att vi inte har plats för så stora egon på scenen. Alla blir så solidariska och kollegiala med varandra.”

”Själv tog jag mig från Uppsala till Stockholm och började träna balett. Ingen i min familj har sysslat med dans så det var ganska ensamt. Jag kan identifiera mig med Billy i att ha en dröm om att dansa."

Uno, Nils, Ole, Carl

Oliver Palm, Nils Boyer, Ole Forsberg och David Fridholm i boxningsscenen. Foto Jens Stuendel Instagram

”Det är stor skillnad att sätta upp Billy Elliot i Stockholm jämfört med i Malmö, framförallt för att scenen är mycket mindre. I Malmö hade vi en frontscen, här är scenkanten rak så själva scenen blir mer kompakt”, säger Roine Söderlundh till Dansportalen. Vi har slagit oss ned i Kulturhusets tomma cafeteria efter en föreställning.

”Det blir en del förändringar för att anpassa föreställningen till denna scen. Totalt sett är det 40 barn som alternerar i olika lag och 24 vuxna. Vi har fler alternerande barn men färre vuxna än i Malmö.”

Fyra av de sex som gör huvudrollen var även med i Malmö.

Jacob Hermansson gjorde Billy i Malmö och gör rollen även i Stockholm. Likaså Uno Elger som var Michael i Malmö och har även den rollen i Stockholm.

Carl Sjögren och David Fridholm som gjorde rollen Michael i Malmö gör nu rollen som Billy. Två nya pojkar gör rollen som Michael, Oliver Palm och Adrian Macéus.

Alla Billy Michael

Fr v: Oliver Palm (Michael), Carl Sjögren (Billy), David Fridholm (Billy), Adrian Macéus (Michael), Jacob Hermansson (Billy), Uno Elger (Michael). Foto Jens Stuendel Instagram

Hur är det att jobba med barn på scenen?

”När det gäller Billy var de så otroligt unga när vi tog ut dem för rollen, det är nu mer än 2,5 år sedan. Min uppgift var att ta fram en utbildning och välja pedagoger som skulle ge dem ett stort stöd på vägen fram till att de står på scenen. Vi valde att använda professionella lärare som undervisar professionella dansare.”

”Vi har haft ett tempo som man normalt inte har för barnskådespelare. Det gällde att ta stora hänsyn till barnen och inte forcera, utan pusha dem med positiv coaching och positiv energi. Det har varit ganska tufft att träna både sång, balett, stepp och dans”, säger Roine.

SwanLakeFotoKulturhuset

David Fridholm omgiven av svanar. Foto Sören Viiks

Vad var den största utmaningen?

”Det var att göra hela föreställningen! I numret Solidaritet – som är på cirka 10 minuter – har vi tio barn plus Billy – samt 22 vuxna – som inte ska krocka med varandra men ändå utföra sina nummer som Mrs Wilkinson, pianoläraren, gruvarbetare, poliser och balettflickor.”

”Den här nivån på barndans har aldrig tidigare funnits i Sverige!”, säger Roine och vi är säkra på att han har rätt på den punkten. ”Under de 35 år som jag jobbat med föreställningar har jag aldrig haft barn som kan så många saker på en gång, sjunga, dansa och steppa och spela teater.”

Och sedan kan han inte annat än att ge beröm till dessa unga skådespelare/dansare: ”De är otroligt receptiva och intelligenta. Vår dialog är som med professionella artister när vi ger instruktioner, men de ifrågasätter även olika saker. Utmaningen har naturligtvis varit att lägga oss på den här höga nivån och behålla den.”

Jacob Uno applådtack

Uno Elger och Jacob Hermansson i applådtacket. Foto Cristian Hillbom

I originalversionen är det två steppnummer, du sade i en tidigare intervju med Dansportalen att du ville ta bort ett av dem och göra något annat?

”Det är så klassiskt engelskt och traditionellt att lägga in stepp i olika föreställningar. Jag tyckte det var konstigt att Billy skulle sätta på sig steppskor just här. Hellre ett mer aggressivt, fysiskt nummer för att visa hans frustration. Det är alltså numret ”Angry Dance” i finalen av första akten där poliserna trappar upp våldet mot demonstranterna.

Musikaler är låsta till formen av producenterna, har du haft frihet att utforma föreställningen?

”Man får inte ändra i själva strukturen i manuset, men vi är fria att lägga till dans och annat som anpassar showen efter vilka skådespelare man har lokalt. Det är mycket mer dans i den här föreställningen än det är i originalet i London. I ”Drömbaletten” tex har vi fyllt på med mer koreografi och vuxna dansare.”

All you have to do is Shine

All You Have to Do is Shine! Foto Jens Stuendel Instagram

Slutet har du lyckats bra med, det skiljer sig från alla andra länders versioner som jag sett, han går ut som barn och återkommer som vuxen, precis som filmen slutade.

”Mycket hänger nog på min egen bakgrund. Jag tog mig från Uppsala till Stockholm och började träna balett helt ensam. Jag kände mig ensam i mitt dansintresse som kille. Ingen i min familj har sysslat med dans så jag kan identifiera mig i hur Billy känner.”

”Vi har även 25 flickor som skulle repeteras in, de är yngre här än i Malmö. Det fina med Billy Elliot är att det är barn som har huvudrollen, vilket gör att de vuxna supportar barnen i deras roller. Det gör att vi inte har plats för så stora egon på scenen. Alla blir så solidariska och kollegiala med varandra.”

Varför är Billy en sådan succé var den än spelas?

”Barnen! Jag såg en ganska sopig föreställning av showen – säger inte var – men den lyftes av barnen och att det är ett så bra manus. Många har en Billy inom sig. Vi har alla drömmar och många har inte fått leva ut sina drömmar. Vi blir lyckliga när vi följer den här killen som tar ett så stort beslut och går emot traditionerna i sin familj.”

Uno Carl Foto Sören Viiks

Oliver Palm och David Fridholm. Foto Sören Viiks

Vad är Billy-skolan för slags utbildning?

”Stadsteatern och Malmö Opera såg ett behov av att skapa en utbildning för de barn som skulle göra rollerna i Billy Elliot. Jag fick frågan om jag vill bli koreograf till föreställningen och Base23 fick i uppdrag att driva Billy-skolan. Varje vecka gick de nio timmar i ämnena som ingår i showen, stepp, balett, sång, jazz och teater.”

”Vi hade en audition och ca 120 pojkar sökte till Billyskolan och 18 togs ut i första omgången. Det handlar mycket om att orka fokusera på så många olika tekniker när man är så ung. Slutligen plockades sex pojkar ut som fick åka till Malmö och spela Billy/Michael.”

”Till stockholmsuppsättningen hade vi ännu en audition och vi fick då ytterligare några pojkar som tränade för rollerna. Alla som går på Billy-skolan har fått möjlighet att vara med i föreställningen. Vi har en backup som ska räcka fram till sista föreställningen den 22 november i år.”

Hur klarade de skolgången under tiden som de var med i showen?

”När de gick på Billyskolan var det inget problem. Det var långa repetitioner i januari innan premiären, men då hade de läxläsning varje morgon mellan klockan åtta och tio. Föräldrarna har varit enormt stöttande, men även deras lärare har ställt upp väldigt fint.”

Vilken är din egen favoritscen i showen?

”Drömbaletten blev kraftfull och lite annorlunda med alla killar som kommer in som svanar. Jag tycker att det är en roligare koreografi än i originalet.”

”Finalen är skitrolig, jag gillar att koreografera sådana här finaler som bara bygger och bygger.” säger Roine med ett stort skratt som visar att han verkligen har haft roligt när han gjorde den.

"Vi har ökat på svårighetsgraden i Stockholm jämfört med i Malmö, eftersom de var så unga då och behövde få den erfarenhet som det gav dem att spela i sex månader på en scen."

Levi Blad Carl Sjögren Foto Sören Viiks

Drömbaletten med Levi Blad och Carl Sjögren. Foto Jens Stuendel Instagram

Anpassar du koreografin efter vem som spelar Billy?

"Ja, de gör lite individuellt på några ställen, det är små saker och tricks eftersom koreografin är anpassad efter dem. Även de vuxna dansarnas roller har anpassats, jag kunde inte bara översätta rörelserna och ersätta rollerna. Alla dansare har olika dynamik, här måste jag anpassa numren efter vilka dansare jag har tillgängliga. Det är inte som i London där man castar en dansare som får anpassa sig och ersätta en plats."

Hur fungerar det med backup om t ex någon blir sjuk?

"Vi har ett joursystem som går ut på att när en spelar Billy/Michael så finns det en annan beredd att hoppa in om något händer. Men de kan vara hemma eftersom vi kan ta hit dem på så kort tid. Men före kl 12 varje dag måste de höra av sig om de håller på att bli sjuka så vi kan sätta in en ersättare till kvällen."

"Normalt spelar de alltid i samma lag men de kan spela mot vem som helst. Alla sex pojkarna är så charmiga och roliga, vi har verkligen fått en väldigt fin föreställning."

Cristian Hillbom
30 april 2017


  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil