Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Roine Söderlundh Billy Elliot

Koreografen Roine Söderlundh i en klassisk Billy Elliot the Musical-miljö på Kulturhuset/Stadsteatern. Foto Cristian Hillbom

Koreografen Roine Söderlundh om arbetet med Billy Elliot: "Många har en Billy inom sig"

STOCKHOLM: Dansportalen möter koreografen Roine Söderlundh som berättar om hur det är att jobba med en föreställning som Billy Elliot The Musical:

”Det fina med Billy Elliot är att det är barn som har huvudrollen, vilket gör att de vuxna supportar barnen i deras roller. Det gör att vi inte har plats för så stora egon på scenen. Alla blir så solidariska och kollegiala med varandra.”

”Själv tog jag mig från Uppsala till Stockholm och började träna balett. Ingen i min familj har sysslat med dans så det var ganska ensamt. Jag kan identifiera mig med Billy i att ha en dröm om att dansa."

Uno, Nils, Ole, Carl

Oliver Palm, Nils Boyer, Ole Forsberg och David Fridholm i boxningsscenen. Foto Jens Stuendel Instagram

”Det är stor skillnad att sätta upp Billy Elliot i Stockholm jämfört med i Malmö, framförallt för att scenen är mycket mindre. I Malmö hade vi en frontscen, här är scenkanten rak så själva scenen blir mer kompakt”, säger Roine Söderlundh till Dansportalen. Vi har slagit oss ned i Kulturhusets tomma cafeteria efter en föreställning.

”Det blir en del förändringar för att anpassa föreställningen till denna scen. Totalt sett är det 40 barn som alternerar i olika lag och 24 vuxna. Vi har fler alternerande barn men färre vuxna än i Malmö.”

Fyra av de sex som gör huvudrollen var även med i Malmö.

Jacob Hermansson gjorde Billy i Malmö och gör rollen även i Stockholm. Likaså Uno Elger som var Michael i Malmö och har även den rollen i Stockholm.

Carl Sjögren och David Fridholm som gjorde rollen Michael i Malmö gör nu rollen som Billy. Två nya pojkar gör rollen som Michael, Oliver Palm och Adrian Macéus.

Alla Billy Michael

Fr v: Oliver Palm (Michael), Carl Sjögren (Billy), David Fridholm (Billy), Adrian Macéus (Michael), Jacob Hermansson (Billy), Uno Elger (Michael). Foto Jens Stuendel Instagram

Hur är det att jobba med barn på scenen?

”När det gäller Billy var de så otroligt unga när vi tog ut dem för rollen, det är nu mer än 2,5 år sedan. Min uppgift var att ta fram en utbildning och välja pedagoger som skulle ge dem ett stort stöd på vägen fram till att de står på scenen. Vi valde att använda professionella lärare som undervisar professionella dansare.”

”Vi har haft ett tempo som man normalt inte har för barnskådespelare. Det gällde att ta stora hänsyn till barnen och inte forcera, utan pusha dem med positiv coaching och positiv energi. Det har varit ganska tufft att träna både sång, balett, stepp och dans”, säger Roine.

SwanLakeFotoKulturhuset

David Fridholm omgiven av svanar. Foto Sören Viiks

Vad var den största utmaningen?

”Det var att göra hela föreställningen! I numret Solidaritet – som är på cirka 10 minuter – har vi tio barn plus Billy – samt 22 vuxna – som inte ska krocka med varandra men ändå utföra sina nummer som Mrs Wilkinson, pianoläraren, gruvarbetare, poliser och balettflickor.”

”Den här nivån på barndans har aldrig tidigare funnits i Sverige!”, säger Roine och vi är säkra på att han har rätt på den punkten. ”Under de 35 år som jag jobbat med föreställningar har jag aldrig haft barn som kan så många saker på en gång, sjunga, dansa och steppa och spela teater.”

Och sedan kan han inte annat än att ge beröm till dessa unga skådespelare/dansare: ”De är otroligt receptiva och intelligenta. Vår dialog är som med professionella artister när vi ger instruktioner, men de ifrågasätter även olika saker. Utmaningen har naturligtvis varit att lägga oss på den här höga nivån och behålla den.”

Jacob Uno applådtack

Uno Elger och Jacob Hermansson i applådtacket. Foto Cristian Hillbom

I originalversionen är det två steppnummer, du sade i en tidigare intervju med Dansportalen att du ville ta bort ett av dem och göra något annat?

”Det är så klassiskt engelskt och traditionellt att lägga in stepp i olika föreställningar. Jag tyckte det var konstigt att Billy skulle sätta på sig steppskor just här. Hellre ett mer aggressivt, fysiskt nummer för att visa hans frustration. Det är alltså numret ”Angry Dance” i finalen av första akten där poliserna trappar upp våldet mot demonstranterna.

Musikaler är låsta till formen av producenterna, har du haft frihet att utforma föreställningen?

”Man får inte ändra i själva strukturen i manuset, men vi är fria att lägga till dans och annat som anpassar showen efter vilka skådespelare man har lokalt. Det är mycket mer dans i den här föreställningen än det är i originalet i London. I ”Drömbaletten” tex har vi fyllt på med mer koreografi och vuxna dansare.”

All you have to do is Shine

All You Have to Do is Shine! Foto Jens Stuendel Instagram

Slutet har du lyckats bra med, det skiljer sig från alla andra länders versioner som jag sett, han går ut som barn och återkommer som vuxen, precis som filmen slutade.

”Mycket hänger nog på min egen bakgrund. Jag tog mig från Uppsala till Stockholm och började träna balett helt ensam. Jag kände mig ensam i mitt dansintresse som kille. Ingen i min familj har sysslat med dans så jag kan identifiera mig i hur Billy känner.”

”Vi har även 25 flickor som skulle repeteras in, de är yngre här än i Malmö. Det fina med Billy Elliot är att det är barn som har huvudrollen, vilket gör att de vuxna supportar barnen i deras roller. Det gör att vi inte har plats för så stora egon på scenen. Alla blir så solidariska och kollegiala med varandra.”

Varför är Billy en sådan succé var den än spelas?

”Barnen! Jag såg en ganska sopig föreställning av showen – säger inte var – men den lyftes av barnen och att det är ett så bra manus. Många har en Billy inom sig. Vi har alla drömmar och många har inte fått leva ut sina drömmar. Vi blir lyckliga när vi följer den här killen som tar ett så stort beslut och går emot traditionerna i sin familj.”

Uno Carl Foto Sören Viiks

Oliver Palm och David Fridholm. Foto Sören Viiks

Vad är Billy-skolan för slags utbildning?

”Stadsteatern och Malmö Opera såg ett behov av att skapa en utbildning för de barn som skulle göra rollerna i Billy Elliot. Jag fick frågan om jag vill bli koreograf till föreställningen och Base23 fick i uppdrag att driva Billy-skolan. Varje vecka gick de nio timmar i ämnena som ingår i showen, stepp, balett, sång, jazz och teater.”

”Vi hade en audition och ca 120 pojkar sökte till Billyskolan och 18 togs ut i första omgången. Det handlar mycket om att orka fokusera på så många olika tekniker när man är så ung. Slutligen plockades sex pojkar ut som fick åka till Malmö och spela Billy/Michael.”

”Till stockholmsuppsättningen hade vi ännu en audition och vi fick då ytterligare några pojkar som tränade för rollerna. Alla som går på Billy-skolan har fått möjlighet att vara med i föreställningen. Vi har en backup som ska räcka fram till sista föreställningen den 22 november i år.”

Hur klarade de skolgången under tiden som de var med i showen?

”När de gick på Billyskolan var det inget problem. Det var långa repetitioner i januari innan premiären, men då hade de läxläsning varje morgon mellan klockan åtta och tio. Föräldrarna har varit enormt stöttande, men även deras lärare har ställt upp väldigt fint.”

Vilken är din egen favoritscen i showen?

”Drömbaletten blev kraftfull och lite annorlunda med alla killar som kommer in som svanar. Jag tycker att det är en roligare koreografi än i originalet.”

”Finalen är skitrolig, jag gillar att koreografera sådana här finaler som bara bygger och bygger.” säger Roine med ett stort skratt som visar att han verkligen har haft roligt när han gjorde den.

"Vi har ökat på svårighetsgraden i Stockholm jämfört med i Malmö, eftersom de var så unga då och behövde få den erfarenhet som det gav dem att spela i sex månader på en scen."

Levi Blad Carl Sjögren Foto Sören Viiks

Drömbaletten med Levi Blad och Carl Sjögren. Foto Jens Stuendel Instagram

Anpassar du koreografin efter vem som spelar Billy?

"Ja, de gör lite individuellt på några ställen, det är små saker och tricks eftersom koreografin är anpassad efter dem. Även de vuxna dansarnas roller har anpassats, jag kunde inte bara översätta rörelserna och ersätta rollerna. Alla dansare har olika dynamik, här måste jag anpassa numren efter vilka dansare jag har tillgängliga. Det är inte som i London där man castar en dansare som får anpassa sig och ersätta en plats."

Hur fungerar det med backup om t ex någon blir sjuk?

"Vi har ett joursystem som går ut på att när en spelar Billy/Michael så finns det en annan beredd att hoppa in om något händer. Men de kan vara hemma eftersom vi kan ta hit dem på så kort tid. Men före kl 12 varje dag måste de höra av sig om de håller på att bli sjuka så vi kan sätta in en ersättare till kvällen."

"Normalt spelar de alltid i samma lag men de kan spela mot vem som helst. Alla sex pojkarna är så charmiga och roliga, vi har verkligen fått en väldigt fin föreställning."

Cristian Hillbom
30 april 2017


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil