Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jacob David Carl

Jacob Hermansson, David Fridholm och Carl Sjögren. Foto Cristian Hillbom

Billy Elliot har setts av nära 50 000 i Stockholm

STOCKHOLM: Succéshowen Billy Elliot har hittills setts av nära 50 tusen personer på 63 föreställningar under våren på Stadsteatern/ Kulturhuset.

Nu gör man ett sommaruppehåll för att återkomma i höst, med delvis nytt lag i de ledande rollerna som Billy Elliot och Michael Caffrey.

Dansportalen träffade de tre Billy på Base23, strax innan de sista föreställningarna gavs på Stadsteatern och pratade om hur det gick att spela i showen och sköta skolan, de vuxna skådespelarnas stöd och vad de tänker göra efter showen.

BillyGänget

Efter en träningsklass på Base23. Bakre raden: David Fridholm, Roine Söderlundh, Carl Sjögren, Nils Boyer, Grim Lohman, Jonathan Falk och Jacob Hermansson Främre raden: John Österlund, Lowe Bjurman, Adrian Maceus. Lärare: Gabriella Kaiser. Foto Cristian Hillbom


Vad har det betytt för dig som person att göra den här rollen?

Jacob: Det har varit krävande eftersom vi har hållit på i ca 2,5 år och det har känts bra både mentalt och fysiskt. När jag stod där på Kulturhuset för audition för nu länge sedan var det mera en lust att se om jag kom med eller ej. Jag blev naturligtvis glad när jag fick besked om att jag blivet uttagen till rollen.

Varför är Billy så populär, i Malmö gick den för utsålda hus i sex månader och alla föreställningar under våren i Stockholm var utsålda?

David: Den passar alla åldrar och unga personer kan se att även killar och tjejer i vår ålder kan stå på scen i huvudroller.

Carl: Många känner till strejken och berättelsen från filmen. Och barnen tycker att det är coolt att det är barn i huvudrollen.

Vad har ni för knep för att komma ihåg era texter?

Carl: Jag känner att man kopplar det till vad som händer på scenen. Det är svårare att bara lära sig repliken, än att koppla den med rörelsen eller med musiken. När jag hör musiken vet jag vilken fras som kommer.

Jacob: Det sitter bara i bakhuvudet när man hör och ser vad som görs på scenen.

Adrian Carl Billy Sthlm

Adrian Macéus, Carl Sjögren, Naomi Bethke och Molly Wärn. Foto Jens Stuendel


Är det en hjälp att ni spelar i samma lag?

Carl: Det är skönt att spela med olika, men jag spelar nästan alltid med Adrian. Vi har lärt oss hur vi ska fungera ihop på scen. Jag fick hoppa in för Jacob en gång och då pratade jag och Uno ihop oss, så att det skulle fungera bra under föreställningen.

Hur gör ni när ni plötsligt kommer av er på scenen, alla som står på en scen råkar ju ut för det då och då?

David: Alla känner verkligen av när någon glömmer bort någonting. Musiken stöder oss på scenen men när någon glömmer så blir det kaos även i ens egen hjärna.

Hur fungerar de vuxna skådespelarnas stöd för er?

Carl: Ja, de hjälper oss att komma ihåg och vi ser till att deras repliker ger oss ett stöd.

Jacob: Det talar även om vad vi ska ändra och göra bättre.

De supportar oss, säger alla tre med en mun!

Vad är roligast att göra i showen?

David: Det är nog Angry Dance men även Electric Dance är kul att göra.

Angry dance Billy Sthlm

Angry Dance med David Fridholm. Foto Jens Stuendel


Jacob:
Det beror på från kväll till kväll, hur pigg jag är, hur jag känner för den dagen. Det kan också vara när jag sjunger eller när jag dansar. Det är dagsformen som styr mig.

Carl: Jag gillar ju att bara "vara mig själv". Det finns en brytpunkt i föreställningen då budskapet når ut till publiken. Man har precis fått veta att Billys pappa inte låter honom dansa, då kommer han till Michael som säger att det är OK att dansa och då går budskapet fram till publiken. Vi sjunger, dansar, skådespelar och publiken är verkligen med.

Hur är det att göra numret ur Svansjön?

Jacob: Den är rolig men ganska krävande. Vi har inte lika stor frihet att variera den scenen utan koreografin är given.

David: Det är kul att flyga och publiken följer verkligen med vad som händer i den scenen.

Den är fantastiskt koreograferad, säger Jacob och alla andra nickar leende till koreografen för den svenska versionen Roine Söderlundh som är med vid intervjun.

Är det någon skillnad på publiken i Malmö och Stockholm – på deras reaktioner på vad ni gör på scenen?

Jacob: Främst är salongen här i Stockholm bara hälften så stor och publiken är olika beroende på dag.

Carl: Sjuföreställningen på en fredag är publiken med på ett lite gladare sätt. Det verkar som om de vågar mycket mer. På många föreställningar sitter de och försiktigt undrar om man ska klappa eller inte.

David: Det är kul att se hur publiken släpper loss mer. I början sitter man och nästan bara kollar Billy-historien och följer tyst med vad som händer på scenen. Men efter varje nummer känner de sig mer hemma och njuter och applåderar.

Hur är det att bli kändisar?

David: Det är så kul när besökare vågar ta kontakt och tacka för föreställningen och höra att de blivit inspirerade av vad de sett på scenen.

Carl Sjögren Billy

Carl Sjögrens sista föreställning blev den 9 juni. Foto Jens Stuendel


Hur får ni ihop pusslet med skola och att vara med i showen?

Carl: Idag fungerar det bra eftersom vi bara spelat på vardagar ungefär en gång i veckan. Men när vi var med i Billy-skolan var vi mera där när vi egentligen skulle varit hemma och plugga. Men det har fungerat. När vi repade på teatern hade vi en lärare där och då hade vi skola på morgonen innan repen. Men jag tycker att det fungerat bra.

David: Vi var här från åtta på morgonen fram till kl sex på kvällen när det var som intensivast innan premiären.

Hur är det i slutet av föreställningen, själva applådtacket är en egen scen?

David: Man spelar hela tiden och hinner knappt tänka på något annat men nu känner jag hur mäktigt det är att göra själva slutscenen. Jag blir jätteberörd av att göra den och det är härligt.

Ni är på scenen nästan hela tiden, hur gör ni för att samla er inför en föreställning?

Carl: Alla har olika sätt att förbereda sig men precis innan jag går in på scenen brukar jag ta ett djupt andetag och komma in i rollen. Jag får en massa tankar innan vi börjar och för att få bort dem måste jag säga till mig själv att det här kommer att gå bra i kväll.

David: Jag brukar 10 min innan kolla att tejpen för mikrofonen verkligen sitter, eller så rusar jag iväg för att äta något. För när man är på scenen då rullar det på utan att man kan göra något.

Jacob: Jag gjorde ju rollen i Malmö, så jag känner mig ganska lugn när jag kommer till teatern och Uno och jag är så tighta med varandra så vi bara säger till varandra, nu kör vi.

Uno Jacob

Sista föreställningen som Billy blev ett emotionellt avsked för Jacob Hermansson (t h) med Uno Elger. Foto Jens Stuendel


Vad har ni för tankar om vad ni vill göra efter Billy?

Carl: Jag vill fortsätta att utbilda mig och ta dansklasser och teaterutbildning. Om ett år ska vi ha sökt till gymnasiet och vi kanske söker till en skola som ger oss den här utbildningen vi önskar idag.

David: Jag vill fortsätta med teater och dansa, det här var min första grej och jag vet nu hur mycket jag gillade att vara med i showen.

Jacob: Tiden får bestämma vad jag gör, jag har många intressen.

* * *
Intervjun gjordes på Base 23 innan de sista föreställningarna i juni på Stadsteatern/Kulturhuset. Både Carl Sjögren och Jacob Hermansson slutade som Billy när de spelat sina sista föreställningar 7 juni respektive 9 juni. Till hösten är de tillbaka till sin ordinarie dansutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. David Fridholm går på Step In Dansstudio i Tyresö.

Adrian Macéus, som spelat rollen som Michael under våren, blir ny i rollen som Billy till hösten.

Höstsäsongen på Stadsteatern Kulturhuset börjar 19 augusti och showen spelas fram till 22 november med 55 föreställningar. Och de bästa platserna håller redan på att bli sålda!

Cristian Hillbom
16 juni 2017


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil