Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jacob David Carl

Jacob Hermansson, David Fridholm och Carl Sjögren. Foto Cristian Hillbom

Billy Elliot har setts av nära 50 000 i Stockholm

STOCKHOLM: Succéshowen Billy Elliot har hittills setts av nära 50 tusen personer på 63 föreställningar under våren på Stadsteatern/ Kulturhuset.

Nu gör man ett sommaruppehåll för att återkomma i höst, med delvis nytt lag i de ledande rollerna som Billy Elliot och Michael Caffrey.

Dansportalen träffade de tre Billy på Base23, strax innan de sista föreställningarna gavs på Stadsteatern och pratade om hur det gick att spela i showen och sköta skolan, de vuxna skådespelarnas stöd och vad de tänker göra efter showen.

BillyGänget

Efter en träningsklass på Base23. Bakre raden: David Fridholm, Roine Söderlundh, Carl Sjögren, Nils Boyer, Grim Lohman, Jonathan Falk och Jacob Hermansson Främre raden: John Österlund, Lowe Bjurman, Adrian Maceus. Lärare: Gabriella Kaiser. Foto Cristian Hillbom


Vad har det betytt för dig som person att göra den här rollen?

Jacob: Det har varit krävande eftersom vi har hållit på i ca 2,5 år och det har känts bra både mentalt och fysiskt. När jag stod där på Kulturhuset för audition för nu länge sedan var det mera en lust att se om jag kom med eller ej. Jag blev naturligtvis glad när jag fick besked om att jag blivet uttagen till rollen.

Varför är Billy så populär, i Malmö gick den för utsålda hus i sex månader och alla föreställningar under våren i Stockholm var utsålda?

David: Den passar alla åldrar och unga personer kan se att även killar och tjejer i vår ålder kan stå på scen i huvudroller.

Carl: Många känner till strejken och berättelsen från filmen. Och barnen tycker att det är coolt att det är barn i huvudrollen.

Vad har ni för knep för att komma ihåg era texter?

Carl: Jag känner att man kopplar det till vad som händer på scenen. Det är svårare att bara lära sig repliken, än att koppla den med rörelsen eller med musiken. När jag hör musiken vet jag vilken fras som kommer.

Jacob: Det sitter bara i bakhuvudet när man hör och ser vad som görs på scenen.

Adrian Carl Billy Sthlm

Adrian Macéus, Carl Sjögren, Naomi Bethke och Molly Wärn. Foto Jens Stuendel


Är det en hjälp att ni spelar i samma lag?

Carl: Det är skönt att spela med olika, men jag spelar nästan alltid med Adrian. Vi har lärt oss hur vi ska fungera ihop på scen. Jag fick hoppa in för Jacob en gång och då pratade jag och Uno ihop oss, så att det skulle fungera bra under föreställningen.

Hur gör ni när ni plötsligt kommer av er på scenen, alla som står på en scen råkar ju ut för det då och då?

David: Alla känner verkligen av när någon glömmer bort någonting. Musiken stöder oss på scenen men när någon glömmer så blir det kaos även i ens egen hjärna.

Hur fungerar de vuxna skådespelarnas stöd för er?

Carl: Ja, de hjälper oss att komma ihåg och vi ser till att deras repliker ger oss ett stöd.

Jacob: Det talar även om vad vi ska ändra och göra bättre.

De supportar oss, säger alla tre med en mun!

Vad är roligast att göra i showen?

David: Det är nog Angry Dance men även Electric Dance är kul att göra.

Angry dance Billy Sthlm

Angry Dance med David Fridholm. Foto Jens Stuendel


Jacob:
Det beror på från kväll till kväll, hur pigg jag är, hur jag känner för den dagen. Det kan också vara när jag sjunger eller när jag dansar. Det är dagsformen som styr mig.

Carl: Jag gillar ju att bara "vara mig själv". Det finns en brytpunkt i föreställningen då budskapet når ut till publiken. Man har precis fått veta att Billys pappa inte låter honom dansa, då kommer han till Michael som säger att det är OK att dansa och då går budskapet fram till publiken. Vi sjunger, dansar, skådespelar och publiken är verkligen med.

Hur är det att göra numret ur Svansjön?

Jacob: Den är rolig men ganska krävande. Vi har inte lika stor frihet att variera den scenen utan koreografin är given.

David: Det är kul att flyga och publiken följer verkligen med vad som händer i den scenen.

Den är fantastiskt koreograferad, säger Jacob och alla andra nickar leende till koreografen för den svenska versionen Roine Söderlundh som är med vid intervjun.

Är det någon skillnad på publiken i Malmö och Stockholm – på deras reaktioner på vad ni gör på scenen?

Jacob: Främst är salongen här i Stockholm bara hälften så stor och publiken är olika beroende på dag.

Carl: Sjuföreställningen på en fredag är publiken med på ett lite gladare sätt. Det verkar som om de vågar mycket mer. På många föreställningar sitter de och försiktigt undrar om man ska klappa eller inte.

David: Det är kul att se hur publiken släpper loss mer. I början sitter man och nästan bara kollar Billy-historien och följer tyst med vad som händer på scenen. Men efter varje nummer känner de sig mer hemma och njuter och applåderar.

Hur är det att bli kändisar?

David: Det är så kul när besökare vågar ta kontakt och tacka för föreställningen och höra att de blivit inspirerade av vad de sett på scenen.

Carl Sjögren Billy

Carl Sjögrens sista föreställning blev den 9 juni. Foto Jens Stuendel


Hur får ni ihop pusslet med skola och att vara med i showen?

Carl: Idag fungerar det bra eftersom vi bara spelat på vardagar ungefär en gång i veckan. Men när vi var med i Billy-skolan var vi mera där när vi egentligen skulle varit hemma och plugga. Men det har fungerat. När vi repade på teatern hade vi en lärare där och då hade vi skola på morgonen innan repen. Men jag tycker att det fungerat bra.

David: Vi var här från åtta på morgonen fram till kl sex på kvällen när det var som intensivast innan premiären.

Hur är det i slutet av föreställningen, själva applådtacket är en egen scen?

David: Man spelar hela tiden och hinner knappt tänka på något annat men nu känner jag hur mäktigt det är att göra själva slutscenen. Jag blir jätteberörd av att göra den och det är härligt.

Ni är på scenen nästan hela tiden, hur gör ni för att samla er inför en föreställning?

Carl: Alla har olika sätt att förbereda sig men precis innan jag går in på scenen brukar jag ta ett djupt andetag och komma in i rollen. Jag får en massa tankar innan vi börjar och för att få bort dem måste jag säga till mig själv att det här kommer att gå bra i kväll.

David: Jag brukar 10 min innan kolla att tejpen för mikrofonen verkligen sitter, eller så rusar jag iväg för att äta något. För när man är på scenen då rullar det på utan att man kan göra något.

Jacob: Jag gjorde ju rollen i Malmö, så jag känner mig ganska lugn när jag kommer till teatern och Uno och jag är så tighta med varandra så vi bara säger till varandra, nu kör vi.

Uno Jacob

Sista föreställningen som Billy blev ett emotionellt avsked för Jacob Hermansson (t h) med Uno Elger. Foto Jens Stuendel


Vad har ni för tankar om vad ni vill göra efter Billy?

Carl: Jag vill fortsätta att utbilda mig och ta dansklasser och teaterutbildning. Om ett år ska vi ha sökt till gymnasiet och vi kanske söker till en skola som ger oss den här utbildningen vi önskar idag.

David: Jag vill fortsätta med teater och dansa, det här var min första grej och jag vet nu hur mycket jag gillade att vara med i showen.

Jacob: Tiden får bestämma vad jag gör, jag har många intressen.

* * *
Intervjun gjordes på Base 23 innan de sista föreställningarna i juni på Stadsteatern/Kulturhuset. Både Carl Sjögren och Jacob Hermansson slutade som Billy när de spelat sina sista föreställningar 7 juni respektive 9 juni. Till hösten är de tillbaka till sin ordinarie dansutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. David Fridholm går på Step In Dansstudio i Tyresö.

Adrian Macéus, som spelat rollen som Michael under våren, blir ny i rollen som Billy till hösten.

Höstsäsongen på Stadsteatern Kulturhuset börjar 19 augusti och showen spelas fram till 22 november med 55 föreställningar. Och de bästa platserna håller redan på att bli sålda!

Cristian Hillbom
16 juni 2017


  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil