Artiklar från 2008 – till idag
PITEÅ: Bananer och våfflor, bredd och spets, himmel och helvete, ung och gammal, elit och nybörjare. Dans i Nords femte Dansfest hyllade dansens alla åldrar och rörelsemönster.
I sällskap med nationella, regionala och lokala eldsjälar, formades Dansfesten i Piteå till en manifestation på temat ålder – ”Age on stage”. Titeln anspelar på internationellt kända danskonstnären Charlotta Öfverholms EU-projekt för professionella dansare som vill fortsätta efter förväntad pensionsålder. Projektet inkluderar också workshops för nybörjare som fyllt 65 år.
Pyssel och popcorn inledde Dansfestens föreställning för barn i förskoleåldern. Färgkurragömman ”Titta hitta färg” turnerar i hela landet. Dansare: Elin Samuelsson, Emelie Wahlman och Elin Hedin. Foto: Karina Sundkvist
”Beyond words II” med Dans i Nords praktikanter från Kungliga svenska balettskolans yrkesdansutbildning öppnade årets Dansfest i slutet av september. Under oktober turnerar de i länets alla 14 kommuner.
Efter en lördag med turnerande barnföreställningen ”Titta hitta färg” visades två filmer. En förhandsvisning av Anders J Larssons inte helt färdigställda dokumentär om Charlotta Öfverholm, samt Kersti Grunditz dokumentär om hovdansaren Marie Lindqvists sista år som dansare vid Kungliga baletten.
Båda deltog i danssamtal efteråt, med filmproducenten Guiditta Sunnermark, Dansportalens skribent och frilansskribenten Maggie Foyer, Kungliga Svenska Balettskolans chef Cecilia Selander Moss, Dans i Nords utvecklingsstrateg Olof Westring och dess chef Marie Larsson Sturdy.
Marie Lindqvist var med i ursprungscastingen av ”Dancing on the front porch of heaven” som skapades 1993 för Kungliga baletten och hade urpremiär 1997, för att sedan turnera i USA. (Titeln betyder fritt översatt ”Dans på himmelens veranda”).
Marie Lindqvist berättade att New York-koreografen Ulysses Doves hyllning till personer som gått bort i Aids är så svårdansad att ensemblen bytte ut ordet ”heaven” mot ”hell” under repetitionerna. – – Det var en svår period för Ulysses. Klockorna som hörs symboliserar en person ur hans vänkrets som gick bort under tiden. Själv avled han kort därpå, sa Olof Westring under publikintroduktionen.
Han var en av de dansare som var med när verket skapades i Stockholm.
Kungliga balettens turnékompani Stockholm 50° North framförde det iförda samma kostymer som 90-talets dansare. Det svåra märktes snarare i form av stämning än teknik, tack vare den höga kvalitén på framförandet. Sorg och skönhet i förening, till Arvo Pärts ”Kantat till Benjamin Britten”. Ett generöst upphovsrättsligt tillmötesgående av Pärts stiftelse, gör att Stockholm 50° North har råd med hans musik.
Kompaniet bjöd efter paus på något helt annat: Jerome Marchands humoristiska koreografi baserad på bananer, titulerad ”Serious Refrain”. En bagatell jämfört med föregående klassiker, men publiken – i synnerhet den yngre delen – hade roligt i sällskap med de bananmumsande dansarna.
Den norrbottniska publiken har sedan en tid fått möjlighet att se Dansfestens huvudperson Charlotta Öfverholm dansa och koreografera och hon har gjort bestående intryck.
Under ledning av henne har de tre välkända koreograferna Johannes Wieland, William Forsythe och Martin Harriauge skapat tre verk som visar att ålder hos dansare saknar betydelse. Något inte minst Charlotta Öfverholm själv men också övriga medverkande dansare är ett bevis på.
Samlingsnamnet Dance on extended är en del av projektet Age on Stage. Genom samarbetet kunde Dans i Nord presentera en världspremiär, en Sverigepremiär och en Norrbottenspremiär.
Charlotte Engelkes genomförde sin idé om en mammaföreställning tillsammans med sin egen mamma, andra mammors anteckningar, dokumentärfilmaren Erik Pauser, textförfattaren Sophie Holgersson och den tyske tonsättaren Willi Bopp. Den hade urpremiär i Stockholm hösten 2016. Foto Mats Bäcker
Dansfesten avslutades med Charlotte Engelkes oväntat sinnrika korsning mellan monolog, musikal och dokumentär, betitlad ”Min mamma”. Sin egen och alla andras mammor hyllade hon med lek, allvar, våfflor, cigarettfimpar, sång, och ett och annat danssteg. Publiken ville knappt gå hem efteråt, utan stannade kvar i våffeloset för att samtala om mammor med artisten och varandra.
Karina Sundkvist
10 okt 2017
Vinnaren av Skapa dans koreografitävling är Sofia Aava-Olsson. Stort grattis!
Juryns hederpris gick i år till Henny Tjernqvist och Ida Marklund Brinell.
Publikens val gick till trion Tyra Bråndal, Aja Tomic och Binta Isacsson.
Foto Norrlandsoperans Instagram
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision