Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

DavidFridholm1

Det är väldigt coolt att inse att man står framför 700 personer på Stadsteatern.

David Fridholm [Billy #183] möter Dansportalen

STOCKHOLM: Jag heter David Fridholm och är 13 år och har dansat sedan jag var pytteliten – det är fortfarande det roligaste jag vet.

För tre år sedan sökte jag rollen när Stadsteatern/Kulturhuset hade en öppen audition för att ta fram dem som skulle spela rollerna i musikalen Billy Elliot. Den ledde till att jag kom in på Billy-skolan. När vi gick där höll man koll på hur vi utvecklades vilket innebar att somliga tyvärr inte fick fortsätta. Men man valde ut mig att göra Michael-rollen i Malmö. I Stockholm valdes jag ut att göra rollen som Billy.

DavidFridholm2

Det var dansen som lockade mig att söka rollen.

Vad hade du för tidigare scen-erfarenheter?

Jag hade inte gjort något på scenen tidigare utan tränat i en dansstudio och det var dansen som lockade mig att söka rollen. Jag gick i femman i en kommunal skola i Tyresö, söder om Stockholm och grundade mitt dansintresse på Step-in-Dansstudio. När jag gick i sexan började jag på Pops Academy – en musikskola där man kan lägga till dansutbildning. I dag går jag i sjuan. Denna dansutbildning sker på Alhanko Academy of Ballet och Base23.

Hur reagerade du på när du fick veta att du skulle få göra rollen?

Åh, gud! Man blev otroligt glad och allt det man tränat gav plötsligt utdelning! Dels en bekräftelse på att man också klarade av den prövning som det innebar att få rollen.

Hur gick det till att lära dig rollen?

Jag tycker det var skönt att jag fick börja med Michael-rollen, som är betydligt mindre krävande och på det sättet komma in i föreställningen. Vi var med på alla rep och då lärde vi oss även Billy-rollen. Man hade en tanke och en idé hur det var, som finslipades genom repen.

Är det musiken som stöder dig att komma ihåg handligen?

Jag går mycket efter vad andra säger och gör på scenen, säger ”pappan” något så vet man precis vad som ska sägas. Om däremot de vuxna skådespelarna kommer av sig blir man lite förvirrad… Om jag glömmer danssteg så kan jag improvisera och jag glömmer text så stöttar man mig så att publiken inte ska uppfatta de små missarna.

DavidFridholm4

Billy är egentligen en helt vanlig kille som vill dansa.

Vad är det som gör att du tycker det är så kul att göra den här rollen?

För den är för alla åldrar och man kan lära sig något viktigt av att se showen. De äldre kommer ihåg strejken och även hur samhället var på den tiden, det var inte så lätt att vara sig själv då. För de yngre är det kul att barn gör huvudrollen, man kanske får en idé att det vore kul att stå på scenen själv.

Nu har du spelat i Malmö i sex månader och ska spela i Stockholm under 2017. Vad har du för planer efter Billy?

Oj, det är svårt att prata om vad jag ska göra sedan. Men något med teater och dans blir det, för jag känt hur mycket jag tycker om det. Man får hitta på nya saker att göra inom det här området.

Hur gör du för att bli den roll som du ska spela?

Billy är egentligen en helt vanlig kille som vill dansa. Han är begåvad på det han vill göra men utåt är han en helt vanlig person. Det är inte jättesvårt att kliva in i den rollen. Man kan vara sig själv i den rollen.

Så det är lite av David i Billy-rollen?

Ja det tror jag. Vi alla har nog lagt till en del av oss själva när vi framför den. Det är väldigt coolt att inse att man står framför mer än 700 personer på Stadsteatern.

DavidFridholm5

Vi alla har nog lagt till en del av oss själva när vi framför rollen som Billy.

 

Har du någon favoritscen?

Oj, men jag gillar Angry Dance för det är mycket känslor med där och publiken gillar den också. Samtidigt som jag älskar ”Elektrisk” där man bara får dansa.

Hur är det att göra Michaels/Billys ”Vara sig själv”?

Den är så rolig att göra för publiken är verkligen med under hela numret. Och man får så mycket tillbaka från publiken efter den scenen. Och det är en helt galen scen, men den är så viktig för där går budskapet fram.

David Fridholm är Billy #183, dvs den 183:e som spelar rollen på en scen i världen sedan premiären i London 2005.

Det här är intervju #1 med dem som spelar Billy i Stockholmsuppsättningen. Intervju #2 med Oliver Palm [Billy #211] publiceras 3 november. Intervju #3 med Adrian Macéus [Billy #212] publiceras 15 november.

 

Text & foto

Cristian Hillbom

23 okt 2017


  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil