Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

DavidFridholm1

Det är väldigt coolt att inse att man står framför 700 personer på Stadsteatern.

David Fridholm [Billy #183] möter Dansportalen

STOCKHOLM: Jag heter David Fridholm och är 13 år och har dansat sedan jag var pytteliten – det är fortfarande det roligaste jag vet.

För tre år sedan sökte jag rollen när Stadsteatern/Kulturhuset hade en öppen audition för att ta fram dem som skulle spela rollerna i musikalen Billy Elliot. Den ledde till att jag kom in på Billy-skolan. När vi gick där höll man koll på hur vi utvecklades vilket innebar att somliga tyvärr inte fick fortsätta. Men man valde ut mig att göra Michael-rollen i Malmö. I Stockholm valdes jag ut att göra rollen som Billy.

DavidFridholm2

Det var dansen som lockade mig att söka rollen.

Vad hade du för tidigare scen-erfarenheter?

Jag hade inte gjort något på scenen tidigare utan tränat i en dansstudio och det var dansen som lockade mig att söka rollen. Jag gick i femman i en kommunal skola i Tyresö, söder om Stockholm och grundade mitt dansintresse på Step-in-Dansstudio. När jag gick i sexan började jag på Pops Academy – en musikskola där man kan lägga till dansutbildning. I dag går jag i sjuan. Denna dansutbildning sker på Alhanko Academy of Ballet och Base23.

Hur reagerade du på när du fick veta att du skulle få göra rollen?

Åh, gud! Man blev otroligt glad och allt det man tränat gav plötsligt utdelning! Dels en bekräftelse på att man också klarade av den prövning som det innebar att få rollen.

Hur gick det till att lära dig rollen?

Jag tycker det var skönt att jag fick börja med Michael-rollen, som är betydligt mindre krävande och på det sättet komma in i föreställningen. Vi var med på alla rep och då lärde vi oss även Billy-rollen. Man hade en tanke och en idé hur det var, som finslipades genom repen.

Är det musiken som stöder dig att komma ihåg handligen?

Jag går mycket efter vad andra säger och gör på scenen, säger ”pappan” något så vet man precis vad som ska sägas. Om däremot de vuxna skådespelarna kommer av sig blir man lite förvirrad… Om jag glömmer danssteg så kan jag improvisera och jag glömmer text så stöttar man mig så att publiken inte ska uppfatta de små missarna.

DavidFridholm4

Billy är egentligen en helt vanlig kille som vill dansa.

Vad är det som gör att du tycker det är så kul att göra den här rollen?

För den är för alla åldrar och man kan lära sig något viktigt av att se showen. De äldre kommer ihåg strejken och även hur samhället var på den tiden, det var inte så lätt att vara sig själv då. För de yngre är det kul att barn gör huvudrollen, man kanske får en idé att det vore kul att stå på scenen själv.

Nu har du spelat i Malmö i sex månader och ska spela i Stockholm under 2017. Vad har du för planer efter Billy?

Oj, det är svårt att prata om vad jag ska göra sedan. Men något med teater och dans blir det, för jag känt hur mycket jag tycker om det. Man får hitta på nya saker att göra inom det här området.

Hur gör du för att bli den roll som du ska spela?

Billy är egentligen en helt vanlig kille som vill dansa. Han är begåvad på det han vill göra men utåt är han en helt vanlig person. Det är inte jättesvårt att kliva in i den rollen. Man kan vara sig själv i den rollen.

Så det är lite av David i Billy-rollen?

Ja det tror jag. Vi alla har nog lagt till en del av oss själva när vi framför den. Det är väldigt coolt att inse att man står framför mer än 700 personer på Stadsteatern.

DavidFridholm5

Vi alla har nog lagt till en del av oss själva när vi framför rollen som Billy.

 

Har du någon favoritscen?

Oj, men jag gillar Angry Dance för det är mycket känslor med där och publiken gillar den också. Samtidigt som jag älskar ”Elektrisk” där man bara får dansa.

Hur är det att göra Michaels/Billys ”Vara sig själv”?

Den är så rolig att göra för publiken är verkligen med under hela numret. Och man får så mycket tillbaka från publiken efter den scenen. Och det är en helt galen scen, men den är så viktig för där går budskapet fram.

David Fridholm är Billy #183, dvs den 183:e som spelar rollen på en scen i världen sedan premiären i London 2005.

Det här är intervju #1 med dem som spelar Billy i Stockholmsuppsättningen. Intervju #2 med Oliver Palm [Billy #211] publiceras 3 november. Intervju #3 med Adrian Macéus [Billy #212] publiceras 15 november.

 

Text & foto

Cristian Hillbom

23 okt 2017


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil