Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Adrian1

Dansen däremot var en helt ny värld, det är kul att lära sig något nytt.

Adrian Maceus [Billy #212] möter Dansportalen

STOCKHOLM: Jag heter Adrian Macéus och är 12 år och gillar att sjunga, dansa och stå på en scen.

Hur hamnade du i Billy?

Bra fråga, det började för 2,5 år sedan med att Base23 mailade ut att Stadsteatern sökte pojkar i åldern 9-13 år till musikalen. Jag gick på en audition och där gick killar ned i spagat och det syntes att de redan höll på med balett. Jag hade inte sysslat med dans tidigare, så jag var lite förskräckt och jag kommer ihåg att jag sa till mamma: ”Är det här verkligen rätt för mig?”

Men jag kom vidare till ännu en audition där man hade lagt in mer om teater och sång. Jag sjöng låten ”I want you back” av Jackson Five. Några veckor senare var det ytterligare ett test och då fick jag sjunga "Elektrisk".

När jag kollade på YouTube hittade jag en hel del som du sjungit?

Ja det stämmer, jag älskar att sjunga och har gjort det ända sen jag var liten och lärde mig prata.

Dansen däremot var en helt ny värld, det är kul att lära sig något nytt. Jag hade gjort några danssteg framför spegeln hemma tidigare och varit fredagsunderhållningen för mamma och pappa som fick sitta i soffan och titta när jag uppträdde, men jag hade inte ens en aning om vad en första position var när jag började Billy-skolan.

Efter min audition gillade jag det jag gjorde och jag hoppades att få vara med i showen. Och så började resan. Carl och Jacob gick på balettskolan och många andra gick på musikskolor och jag hade bara gått i en vanlig skola. Det var en tuff konkurrens.

Men du fick lära dig att steppa också och det var väl också en helt ny grej?

Ja, allt var nytt. Jag som bara spelat fotboll tidigare, fick verkligen genomgå prövningar. När man lär sig stepp får man kramp i foten till en början – tills man vänjer sig.

Adrian3

Sång har ju alltid varit mitt stora intresse.


Hur gör du för att bli en Michel och Billy på scenen och inte Adrian?

De är så olika personer, Billy är en kille i en hård miljö och han får slåss för varje moment. Medan Michael är en glad kille som vågar vara sig själv. Och det är ju föreställningens tema att just våga vara sig själv.

Den är lite utmanande att spela också?

Ja, som Billy är du på scen i princip hela tiden. Eftersom jag inte spelat så mycket teater tidigare, bara lite i min mormors polska teatergrupp, var allt så nytt men med hjälp av koreografer, dans- och teaterlärare så kom jag in i rollen. Det har verkligen varit roligt att gå igenom allt det här för showen.

Varför är Billy sån succé?

Hela föreställningen handlar om att man ska våga vara sig själv, och det tror jag är ett budskap som går hem. Att våga vara den man är, det vill ju alla innerst inne.

Stora skådespelare tappar bort sig ibland, hur gör mindre skådespelare när det trasslar till sig?

Jag har klarat mig ganska bra. Man behöver inte vara nervös om man tappar bort texten, musiken hjälper till och jag kan nog luta mig mot de andra i ensamblen också.

Du måste öva på sångerna, gör du det hemma då?

Ja, det måste jag, men redan när jag var tre år stod jag hemma och sjöng på fredagskvällarna för familjen. Sång har ju alltid varit mitt stora intresse. Men vi har ju också haft sånglärare som hjälpt oss.

Delar du ut biljetter till familjen då när det är Billy-show hemma?

Haha! Men det är så härligt att se vad jag lärt mig på den korta tid jag hållit på. Det är bara två år sedan vi började och nu sitter hela showen i huvudet på mig. Det är kul när folk tittar och gillar musikalen.

Adrian4

Jag kanske söker en dansutbildning senare.

Vad händer efter den 22 november när sista tonen i showen klingat ut?

Jag vet inte idag, men jag vill hålla på med musik oavsett om det blir som musikalartist eller popartist. Jag har en egen YouTube-kanal där jag lägger ut vad jag sjunger. Jag gillar skådespeleriet också, vi får se.

Du är aktiv på sociala media också?

Ja, det är kul och ett bra sätt att hålla kontakt med folk. Hinner inte umgås med kompisar så mycket just nu.

Har du sökt till specialskolorna för sång eller dans?

Ja, jag sökte och kom in på POPS för två år sedan. Men valde en vanlig skola. Och jag sökte till Kungliga Svenska balettskolan i våras – och kom in!

Åh, grattis säger både jag och Stadsteaterns representant som är närvarande under intervjun.

Men jag tackade nej!

Varför gjorde du det?

Ja, det är många som undrat! Men jag ville behålla sången som mitt huvudämne och på Kungliga Svenska Balettskolan är det bara dans som gäller. Och jag vet inte om jag vill satsa på dans 24/7. Base23 har även balettklasser om jag vill hålla på med det vid sidan om för att träna och utvecklas. Men jag kanske söker en dansutbildning senare. Just nu fortsätter jag i en vanlig skola som jag gått på hela min skoltid.

När du kommer till teatern, vad gör du då?

Jag har varit här så mycket nu att jag känner mig så trygg. Vi har dansuppvärmning och sånguppvärmning och jag provflyger varje gång. Och så äter jag middag ganska tidigt. Det går inte att äta för nära föreställningen. Jag sjunker sakta in i rollen och föreställningen bara genom att prata med de andra medverkande. Och så plötslig står man på scenen igen inför 714 personer! Det är en härlig känsla.

Adrian Macéus är Billy #212, dvs den 212:e som spelar rollen på en scen i världen sedan premiären i London 2005.

Det här är intervju #3 med dem som spelar Billy i Stockholmsuppsättningen. Intervju #1 med David Fridholm [Billy #183] publicerades 23 oktober. Intervju #2 med Oliver Palm [Billy #211] publicerades 3 november.

Text och foto

Cristian Hillbom

15 okt 2017


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil