Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Bolero Warszawa

Bolero av Krzysztof Pastor Foto E. Krasucka/Teatr Wielki

Dansfest med känslor, erotik och ett eldande tempo

WARSZAWA: Polen har länge stått på min önskelista för ett besök och när Polens Nationalopera, Teatr Wielki (Stora Teatern) i Warszawa, presenterade sitt höstprogram med en dansfest under nio novemberdagar, var det dags att slå till. På programmet stod gästspel av Dance Theater of Harlem från New York, sex föreställningar av Polska Nationalbaletten och medverkan av baletten vid Teatr Wielki i Łodz, Polens tredje största stad.

Ursprungligen var även ett besök av Batsheva Dance co – Ohad Naharins eget kompani i Israel – planerat, men det ställdes tyvärr in. Totalt blev det sex föreställningar under Dansportalens besök.


DTH  Da'Von Doane, Chyrstyn_Fentroy och Anthony_Savoy_i Rreturn._Foto_Matthew_Murphy

Dance Theater of Harlem: Da'Von Doane, Chyrstyn Fentroy och Anthony Savoy i Return. Foto Matthew Murphy

Dance Theater of Harlem var först ut på scenen. De gav sammanlagt åtta verk under två kvällar rubricerade Harlem Colors Ballet respektive Rythm Perspective. Det började neoklassiskt i Balanchines anda med Brahms Variations av koreografen Robert Garland, framförd med fin skärpa och musikalitet av ensemblen.

Koreografen Darrell Grand Moultries Equilibrium (Brotherhood) var en uppvisning av fysisk samverkan och stark manlig utstrålning med de tre solisterna Marquis Floyd, Da'Von Doane och Saverio Pescucci, som togs varmt emot av publiken. Change av Diane McIntyre med tre av de kvinnliga solisterna – Amanda Smith, Stephanie Rae Williams och Ynet Fernandez – behandlade färgade kvinnors erfarenheter med hänsyftning till några utvalda levnadsöden.

Kvällen avslutades med ren dansglädje i Harlem on My Mind – också av Moultrie – där hela ensemblen fick chans att visa snabbhet, säkerhet och utstrålning.

Den andra kvällen med Harlemdansarna var ännu starkare med bland annat Vessels av Moultrie, José Limons känslomässigt laddade solo Chaconne, lysande framfört av den fenomenale Jorge Andrés Villarin. Ulysses Doves mästerverk Dancing on the Front Porch of Heaven gavs med Lindsey Croop, Crystal Serrano, Alicia May Holloway, Nicholas Rose, Jorge Andrés Villarini och Abthony Santos som solister.

Gästspelet avslutades med Return av Robert Garland, också det en ren och lysande dansfest!

Warszawa Teatr Wielki Foto Wikipedia

Teatr Wielki i Warszawa. Foto Wikipedia


En stor upplevelse var det att återse legendariska Martha Grahams version av Stravinskijs Våroffer (på polska: Svieto Wiosny) skapad 1984. En mörk, sträng och brutal version som skildrar en ung kvinna (Alicia Bajorek i en gripande tolkning) som offras i en tidlös rit som kan ge skrämmande associationer i dessa Me Too-dagar. Łodz-balettens dansare gav hela sin själ och kraft i tolkningen, som gjorde ett starkt intryck.

Krzesany – (enligt Google karakteristiska danssteg från Podhae-regionen som bland annat innehåller jämfotahopp där hälarna slås ihop mot varandra) var titeln på ensemblens andra verk till folklorebetonad musik av Wojciech Kilar och koreografi av Henryk Konwinski. De genomgående unga dansarna visade stark teknik och genuin dansglädje.

Chopiana Warszawa

Chopiniana. Foto E. Krasucka/Teatr Wielki


Polska Nationalbaletten
inledde sitt deltagande med ett trippelprogram. Chopiniana (även kallad Les Sylphides eller Sylfiderna) gavs i Michail Fokins klassiska koreografi. Mycket fint framförd av balettkåren och de tre ballerinorna Yuka Erihara, Palina Rusetskaya och Anna Czescejk. Som poeten framträdde Dawid Trzensimiech. Frédéric Chopin tillhör ju Polens rika kulturarv.

Balettchefen Krzysztof Pastor berättar att han först tackade nej när han erbjöds att göra en ny koreografi till Ravels Bolero för Nederlands Dans Theater. Han ansåg att det vore ytterst svårt att konkurrera med Maurice Béjarts ikoniska tolkning, men gav till slut efter. Han hade läst att Ravels intention varit att baletten skulle utspelas utomhus i en fabriksmiljö, som korresponderade med musikens mekaniska karaktär, upprepande samma tema. Pastor valde en tom scen med en stor rektangel i mitten som på sitt sätt återspeglar kompositörens tankar.

Musiken har huvudrollen, den påverkar lyssnarnas associationer. Den är fylld av känslor, erotik och ett eldande tempo. "Jag skapade en balett baserad på samspel mellan män och kvinnor – det verkar förledande osentimentalt men spänningen stiger och leder till en dynamisk och sensuell final" skriver Pastor i programmet. Verket framfördes av tio dansare från Nationalbaletten.

Chroma Warszawa

Yuka Erihara och Patryk Walczak i Chroma. Foto E. Krasucka/Teatr Wielki

Gästande koreografen Wayne McGregor hade satt upp sin balett Chroma från 2006. Ett spännande stycke med tio framstående dansare som utforskar kropparnas möjligheter att uttrycka ytterligheter i känslor och tankar och de polska dansarna visade sig i sin bästa form. Publiken svarade med rungande applåder.

Dansveckan avslutades med Pastors tappning av Svansjön – en påkostad och prunkande uppsättning i scenografi av italienskan Luisa Spinatelli.

Handlingen var applicerad på tsarhovet i St Petersburg och triangeldramat mellan tsarens tronföljare, prins Nikolaj/Niki (Vladimir Yaroshenko) prinsessan Alix/Odette (Chinara Alizade) och älskarinnan och ballerinan Mathilde Kschesinska/Odile (Yuka Erihara).

Det var inte alltid lätt att följa med i handlingen när man ser den här versionen för första gången och kanske inte är uppdaterad på förvecklingarna i dåtidens hovintriger.

Den klassiska uppdelningen i tre akter fanns där i viss mån, men när andra aktens drömska svandans direkt föregås av en militärövning, där prinsen i smyg tar emot sin älskarinna i ett tvåmanstält, så får man släppa tankarna på jämförelse och snällt följa med i fortsättningen.

Lysande prestationer av dansarna och en välspelande orkester under maestro Piotr Stanisewski blev behållningen den kvällen.

Svansjon Warszawa

Chinara Alizade (Alix-Odetta) och Vladimir Yaroshenko (Niki-Prinsen) i Svansjön. Foto E. Krasucka/Teatr Wielki


En upplevelse var också att flera kvällar nalkas den klassicistiska Teatr Wielki/Polish National Opera – belägen vid en stor öppen plats, numera oftast fylld av parkerade bilar. Den anses vara en av världens största teaterbyggnader – om inte den allra största. Förutom opera- och balettscenen med drygt 1800 åskådarplatser innehåller den ytterligare två teatrar. Entré- och foajéutrymmena är väldiga och stiliga med mycket marmor och massor av speglar och – känner sig en svensk vilse i allt detta finns Operabaren runt hörnet!

Operahuset blev liksom nära 90 procent av Warszawas bebyggelse bombad och bortsprängd under andra världskriget och det är otroligt imponerande hur man återuppbyggt stora delar, främst den gamla staden – Stare Miésto – och de många adelspalatsen som numera innehåller offentliga verk och residens. Kungliga slottet står där igen som om det aldrig varit berört av tiden. Allt är återskapat från tinnar och torn till varje förgylld list och slipad fönsterbänk i marmor. Dessutom fylld av dåtida konstverk och möbler.

Svansjön pasdedeux Warszawa

Chinara Alizade och Vladimir Yaroshenko. Foto: E. Krasucka/Teatr Wielki

Mellan alla balettkvällarna gjorde vi en avstickare till den gamla huvudstaden Krakow, som inte förstördes under kriget.

Den imponerande borgen Wawel står där ännu på sin bergknalle och lockar med minst fyra museer och en väldig katedral. Hela gamla staden är i stort sett orörd och ett riktigt turistparadis. Dock skall man inte glömma att de judiska kvarteren med sina synagogor inte skonades helt där heller.

Staden är rik på kultur med många historiska kyrkor och museer, bland annat ett spännande museum för samtida konst som ligger granne med Schindlers fabrik, känd från filmen Schindlers List och numera museum.

Någon balett att se blev det inte i Krakow, men vi letade upp den nyligen färdigställda Krakow-operan. Ett lysande landmärke i knallrött och marinblått med en medelstor operascen (ca 400 platser). Inte att förglömma toaletterna med sina knallröda glasväggar! Nu gavs där ingen opera eller balett, men Teresica, ett förtjusande sångspel med rötter i renässansens Neapel, fick vi i alla fall se på teaterns mindre scen och där fanns inslag av folkdanser!

Anders Jörlén
11 dec 2017


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil