Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Bolero Warszawa

Bolero av Krzysztof Pastor Foto E. Krasucka/Teatr Wielki

Dansfest med känslor, erotik och ett eldande tempo

WARSZAWA: Polen har länge stått på min önskelista för ett besök och när Polens Nationalopera, Teatr Wielki (Stora Teatern) i Warszawa, presenterade sitt höstprogram med en dansfest under nio novemberdagar, var det dags att slå till. På programmet stod gästspel av Dance Theater of Harlem från New York, sex föreställningar av Polska Nationalbaletten och medverkan av baletten vid Teatr Wielki i Łodz, Polens tredje största stad.

Ursprungligen var även ett besök av Batsheva Dance co – Ohad Naharins eget kompani i Israel – planerat, men det ställdes tyvärr in. Totalt blev det sex föreställningar under Dansportalens besök.


DTH  Da'Von Doane, Chyrstyn_Fentroy och Anthony_Savoy_i Rreturn._Foto_Matthew_Murphy

Dance Theater of Harlem: Da'Von Doane, Chyrstyn Fentroy och Anthony Savoy i Return. Foto Matthew Murphy

Dance Theater of Harlem var först ut på scenen. De gav sammanlagt åtta verk under två kvällar rubricerade Harlem Colors Ballet respektive Rythm Perspective. Det började neoklassiskt i Balanchines anda med Brahms Variations av koreografen Robert Garland, framförd med fin skärpa och musikalitet av ensemblen.

Koreografen Darrell Grand Moultries Equilibrium (Brotherhood) var en uppvisning av fysisk samverkan och stark manlig utstrålning med de tre solisterna Marquis Floyd, Da'Von Doane och Saverio Pescucci, som togs varmt emot av publiken. Change av Diane McIntyre med tre av de kvinnliga solisterna – Amanda Smith, Stephanie Rae Williams och Ynet Fernandez – behandlade färgade kvinnors erfarenheter med hänsyftning till några utvalda levnadsöden.

Kvällen avslutades med ren dansglädje i Harlem on My Mind – också av Moultrie – där hela ensemblen fick chans att visa snabbhet, säkerhet och utstrålning.

Den andra kvällen med Harlemdansarna var ännu starkare med bland annat Vessels av Moultrie, José Limons känslomässigt laddade solo Chaconne, lysande framfört av den fenomenale Jorge Andrés Villarin. Ulysses Doves mästerverk Dancing on the Front Porch of Heaven gavs med Lindsey Croop, Crystal Serrano, Alicia May Holloway, Nicholas Rose, Jorge Andrés Villarini och Abthony Santos som solister.

Gästspelet avslutades med Return av Robert Garland, också det en ren och lysande dansfest!

Warszawa Teatr Wielki Foto Wikipedia

Teatr Wielki i Warszawa. Foto Wikipedia


En stor upplevelse var det att återse legendariska Martha Grahams version av Stravinskijs Våroffer (på polska: Svieto Wiosny) skapad 1984. En mörk, sträng och brutal version som skildrar en ung kvinna (Alicia Bajorek i en gripande tolkning) som offras i en tidlös rit som kan ge skrämmande associationer i dessa Me Too-dagar. Łodz-balettens dansare gav hela sin själ och kraft i tolkningen, som gjorde ett starkt intryck.

Krzesany – (enligt Google karakteristiska danssteg från Podhae-regionen som bland annat innehåller jämfotahopp där hälarna slås ihop mot varandra) var titeln på ensemblens andra verk till folklorebetonad musik av Wojciech Kilar och koreografi av Henryk Konwinski. De genomgående unga dansarna visade stark teknik och genuin dansglädje.

Chopiana Warszawa

Chopiniana. Foto E. Krasucka/Teatr Wielki


Polska Nationalbaletten
inledde sitt deltagande med ett trippelprogram. Chopiniana (även kallad Les Sylphides eller Sylfiderna) gavs i Michail Fokins klassiska koreografi. Mycket fint framförd av balettkåren och de tre ballerinorna Yuka Erihara, Palina Rusetskaya och Anna Czescejk. Som poeten framträdde Dawid Trzensimiech. Frédéric Chopin tillhör ju Polens rika kulturarv.

Balettchefen Krzysztof Pastor berättar att han först tackade nej när han erbjöds att göra en ny koreografi till Ravels Bolero för Nederlands Dans Theater. Han ansåg att det vore ytterst svårt att konkurrera med Maurice Béjarts ikoniska tolkning, men gav till slut efter. Han hade läst att Ravels intention varit att baletten skulle utspelas utomhus i en fabriksmiljö, som korresponderade med musikens mekaniska karaktär, upprepande samma tema. Pastor valde en tom scen med en stor rektangel i mitten som på sitt sätt återspeglar kompositörens tankar.

Musiken har huvudrollen, den påverkar lyssnarnas associationer. Den är fylld av känslor, erotik och ett eldande tempo. "Jag skapade en balett baserad på samspel mellan män och kvinnor – det verkar förledande osentimentalt men spänningen stiger och leder till en dynamisk och sensuell final" skriver Pastor i programmet. Verket framfördes av tio dansare från Nationalbaletten.

Chroma Warszawa

Yuka Erihara och Patryk Walczak i Chroma. Foto E. Krasucka/Teatr Wielki

Gästande koreografen Wayne McGregor hade satt upp sin balett Chroma från 2006. Ett spännande stycke med tio framstående dansare som utforskar kropparnas möjligheter att uttrycka ytterligheter i känslor och tankar och de polska dansarna visade sig i sin bästa form. Publiken svarade med rungande applåder.

Dansveckan avslutades med Pastors tappning av Svansjön – en påkostad och prunkande uppsättning i scenografi av italienskan Luisa Spinatelli.

Handlingen var applicerad på tsarhovet i St Petersburg och triangeldramat mellan tsarens tronföljare, prins Nikolaj/Niki (Vladimir Yaroshenko) prinsessan Alix/Odette (Chinara Alizade) och älskarinnan och ballerinan Mathilde Kschesinska/Odile (Yuka Erihara).

Det var inte alltid lätt att följa med i handlingen när man ser den här versionen för första gången och kanske inte är uppdaterad på förvecklingarna i dåtidens hovintriger.

Den klassiska uppdelningen i tre akter fanns där i viss mån, men när andra aktens drömska svandans direkt föregås av en militärövning, där prinsen i smyg tar emot sin älskarinna i ett tvåmanstält, så får man släppa tankarna på jämförelse och snällt följa med i fortsättningen.

Lysande prestationer av dansarna och en välspelande orkester under maestro Piotr Stanisewski blev behållningen den kvällen.

Svansjon Warszawa

Chinara Alizade (Alix-Odetta) och Vladimir Yaroshenko (Niki-Prinsen) i Svansjön. Foto E. Krasucka/Teatr Wielki


En upplevelse var också att flera kvällar nalkas den klassicistiska Teatr Wielki/Polish National Opera – belägen vid en stor öppen plats, numera oftast fylld av parkerade bilar. Den anses vara en av världens största teaterbyggnader – om inte den allra största. Förutom opera- och balettscenen med drygt 1800 åskådarplatser innehåller den ytterligare två teatrar. Entré- och foajéutrymmena är väldiga och stiliga med mycket marmor och massor av speglar och – känner sig en svensk vilse i allt detta finns Operabaren runt hörnet!

Operahuset blev liksom nära 90 procent av Warszawas bebyggelse bombad och bortsprängd under andra världskriget och det är otroligt imponerande hur man återuppbyggt stora delar, främst den gamla staden – Stare Miésto – och de många adelspalatsen som numera innehåller offentliga verk och residens. Kungliga slottet står där igen som om det aldrig varit berört av tiden. Allt är återskapat från tinnar och torn till varje förgylld list och slipad fönsterbänk i marmor. Dessutom fylld av dåtida konstverk och möbler.

Svansjön pasdedeux Warszawa

Chinara Alizade och Vladimir Yaroshenko. Foto: E. Krasucka/Teatr Wielki

Mellan alla balettkvällarna gjorde vi en avstickare till den gamla huvudstaden Krakow, som inte förstördes under kriget.

Den imponerande borgen Wawel står där ännu på sin bergknalle och lockar med minst fyra museer och en väldig katedral. Hela gamla staden är i stort sett orörd och ett riktigt turistparadis. Dock skall man inte glömma att de judiska kvarteren med sina synagogor inte skonades helt där heller.

Staden är rik på kultur med många historiska kyrkor och museer, bland annat ett spännande museum för samtida konst som ligger granne med Schindlers fabrik, känd från filmen Schindlers List och numera museum.

Någon balett att se blev det inte i Krakow, men vi letade upp den nyligen färdigställda Krakow-operan. Ett lysande landmärke i knallrött och marinblått med en medelstor operascen (ca 400 platser). Inte att förglömma toaletterna med sina knallröda glasväggar! Nu gavs där ingen opera eller balett, men Teresica, ett förtjusande sångspel med rötter i renässansens Neapel, fick vi i alla fall se på teaterns mindre scen och där fanns inslag av folkdanser!

Anders Jörlén
11 dec 2017


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil